
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Sanotaan nyt näin: Jos tehdään Pisara, paikallisjunia ei voi enää seisottaa päiväsaikaan Helsingin ratapihalla, koska paikallisjunat eivät enää tule Helsinkiin. Ja näin vapautuu Helsingin ratapihalta kapasiteettia, samoin Helsingin ja Pasilan väliltä. Kun junia on pakko seisottaa jossain, täytyy tehdä seisotusraiteet Espoon, Kauklahden ja Keravan asemille. Ja Pisaran kanssa on pakko tehdä junille sellaiset aikataulut, että ne kääntyvät Helsingistä aina takaisin saman tien.
No, nuo seisotusraiteet Espoon, Kauklahden ja Keravan asemille voidaan tietenkin tehdä, vaikka ei tehdä Pisaraa. Samoin aikataulut voidaan järjestää myös ilman Pisaraa siten, että kaikki junat palaavat hetikohta vaihdettuaan matkustajat. Nämä järjestelyt ratkaisevat suurimman osa Helsingin kapasiteettiongelmasta ja Pisaran selvitysraportin mukaan maksavat 13 M€.
Pisara tietenkin jakaa paikallisliikenteen matkustajia kolmelle asemalle kantakaupungin alle. Osalle matkustajista tämä merkitsee matka-ajan lyhenemistä joillain minuuteilla. Nyt nämä vaihtavat joko Pasilassa tai Helsingissä pääasiassa ratikoihin, elleivät sitten kävele. Tätä etua ei saada 13 miljoonalla, vaan on maksettava satoja miljoonia.