
Alunperin kirjoittanut
Otso Kivekäs
No tässä jonkinlainen argumentti:
Pasilasta Helsinkiin tulee tällä hetkellä 10 raidetta, ja Pasilasta pohjoiseen jatkuu 8. Noista kymmenestä kaksi on junien siirtelyyn. Koska Tallinnatunnelin kanssa samassa paketissa (viimeistään) rakennettaneen pääradan reititys lentoaseman kautta, ja vanhoille raiteille lisätään muuta liikennettä (Nikkilä, lisää Z-junia, tms).
Eli Pasilan pohjoispuolella on 10 raidetta, joten vähintään sama tarvitaan myös etelään. Pisara tarjoaa näistä 4 ja tallinnatunneli 2. Tarvitaan yhä 4 raidetta. Ja koska nuo 4 raidetta päättyvät rautatieasemalle (tai johonkin), tarvittaneen myös siirtelyraiteita vähintään yksi. 5 raidetta siis, tai 6.
Lisäksi laiturikapasiteettia tarvitaan luultavasti tätä enemmän. Vaikka periaatteessa laituri per raide riittäisi ainakin lähiliikenteessä, tähänastinen Helsingin käytäntö on ollut 19/8 eli 2,375 laituripaikkaa per liikenneraide, jolla laskien tarvittaisiin 10 laituria. Vähempikin riittänee, mutta neljän varaan en suunnitelmia uskaltaisi tehdä. Hattuarviolla varataan 8 laituria.
Noin suunnilleen olisi siis mahdollista vapauttaa puolet ratakäytävän leveydestä ja rautatieaseman kauas päätyvät laiturit muuhun käyttöön. Länsireunan laiturien tilalle mahtuisi talorivi; itäpuolelle sopisi lähinnä puiston laajennos. Radalta vapautuvaan tilaan saisi esim. suoran ja tasaisen pyörätien, tai bussikadun Pasilaan, ehkä molemmatkin. Rakentamaan siihen ei oikein mahtuisi.
Jotta kaikki raiteet saisi pinnalta pois Pasilasta etelään, tarvitaan muutakin kuin Pisara ja Tallinnatunneli. Ne vetävät vain noin puolet liikenteestä siinä vaiheessa kun valmistuvat joskus.