Antero, mitä jos Pasilaan tulee kuusi raideparia, nykyisten lisäksi lentorata ja Porvoon rata jolle on tehty raiteet välille Malmi - Pasila? (Malmilta pohjoiseen ja Pasilasta etelään lisäraiteiden teko olisi vaikeaa, mutta niiden välillä on suht hyvä ratavaraus.) Yksi raide lisää Pasilaan länsipuolella on Keski-Pasilan kaavassa.
Ja se on jotenkin tautologista että esimerkiki HELI-radasta todetaan ettei sitä voi tehdä kun ei ole kapasiteettia, ja toisaalta Pisara ei kannata kun ei ole tarvetta lisäraiteille... Tarkoitan sitä että Pisara on osa isompaa kokonaisuutta, ehkä nämä pitäisi päättää yhtäaikaa.
---------- Viesti lisätty kello 19:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:35 ----------
Tapasin junassa australiaisen pariskunnan joka asuu Zurichissä. Rouva selitti haltioissaan että hänen kotimatkansa menee niin että hän menee minuutilleen kulkevalla ratikalla asemalle, josta juna tulee minuutilleen kotiasemalla, ja laiturin vieressä odottaa bussi joka lähtee saman tien. Et kyllä se kaksi vaihtoakin toimii kun se on tehty hyvin.
Potentiaalia olisi täälläkin, mutta kun ne vaihdot on sössitty. Kuka niiden asemien suunnitelusta vastaa ja mikä ihmeen hinku on tehdä keskilaitureita pakollisene ja kalliine tasonvaihtoineen? Ja sitten toisaalta keskustan päässä junat jää puoliväliin Pasilaa, keskustasta on esimerkiksi vaikea keksiä paikaa jossa ratikkapysäkki olisi kauempana kuin lähijunien laiturit...