
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Olennainen kysymys on, kuinka monta junaa huipputuntina Helsinkiin pitää saada. Mutta sitäkin rajoittaa Pasilan läpäisykyky. Kuten Juha P Korhonen juuri kirjoitti, Pisaran suunnitelma ei lisää raiteita Pasilassa, joten Pisara ei auta siihen, että Helsinkiin olisi enemmän raiteita. Pullonkaula siirtyy vain Pasilan korkeudelle.
Jos rakennetaan jokin tai joitain uusia ratoja siten, että Helsingin suuntaan tulee enemmän junia kuin 4 kaksoisraidetta kykenee välittämään, Pisaran tulee alkaa kauempana Helsingistä kuin missä nämä uudet radat yhdistyvät niihin raiteisiin, jotka päätyvät Helsinkiin. Muussa tapauksessa Pisaralla ei ole sitäkään väitettyä merkitystä, että se ratkaisee Helsinkiin päättyvien kaukojunien määrän kasvun. Tässä yksi syy siihen, miksi olen sillä kannalla, että Pisaraa tulee pohtia vanhan U-metrolinjauksen mukaisena, esimerkiksi Huopalahden ja Oulunkylän välille.