Jos nyt puhutaan vaihtoehdoista Pisaralle, niin haluaisin nähdä jonkinlaisen metro-juna integraatioehdotuksen joka ei ole keppihevonen megalomaanisella metrolaajennukselle, vaan ratkaisi suurinpiirtein olemassa olevien asemien yhteydet ja kapasiteettiongelman. Aikani kuluksi rustaisin oheisen kuvan, vaatinee vähän selittelyä:
- Kaupunkijunaratojen asemat on muutettu metrokalustokelpoiseksi, tai toisinpäin, vihreitä linjoja voisi tosin ehkä ajaa eri kalustollakin.
- Oulunkylä jälkeen jossain ennen Käpylän asemaa menee tunneli rantaradan raiteille Pasilassa, ideana toimiva vaihto
- Rantaradan raiteet jatkuu Pisaran linjausta Töölön asemalla, sieltä jatketaan Kamppiin sekä metron kääntöraiteiden kautta että Kampin alemmalla asemalle josta rata jatkuu uudelle Erottajan maanalaiselle asemalla. Aseman sisäänkäynnit suurinpiirtein Stockmannin kohdalla ja Erottajan alussa.
- Itäpuolelta Pasilaa menee Pisaran linjaa tunneli metrokiskoille ja Hakaniemeen.
- Uusia maanalaisia asemia tarvitaan 2 kpl, lisäksi Kamppiin jo louhittu otetaan käyttöön. Tunnelirataa jotain 10km. Lisäksi tietenkin kaikki muutostyöt. Maksaa tuskin siltikään enempää kuin Pisara, ja kertaluokkaa vähemmän kuin metrolaajennukset,