.Kuten jo jonkun ketjuun postaama kaavio radoista Helsingissä osoittaa
http://www.kaupunkiliikenne.net/Hkiraiteet.gif
sen, että asema puolestaan jakaantuu kolmeen osaan jo nyt. Voidaan nimittää näitä osa-alueita pieniksi raiteiksi, keskiraiteiksi ja isoiksi raiteiksi. Jo alun alkaen asema olisi pitänyt pienten raiteiden osalta olisi pitänyt erota keskiraiteista jonkin verran nykyistä pohjoisempaa. Tällöin pienet raiteet olisi voitu taivuttaa keskiraiteiden alle. Tällöin olisi oltu noin puolitoista kerrosta maanpinnan alapuolella. Tietääkseni tämä olisi rakennusteknisesti täysin mahdollinen ratkaisu edelleenkin. Tällöin ns. metrotasolle tulisi asemalaiturit jolloin ko. tasolta olisi suora liukuporras ja hissiyhteys niin asemahalliin, katutasoon asematunneliin sekä Metroon. Lisäksi junat ovat oikeasti likimain keskuskadun tasolla, joka tarkoittaa huomattavasti lyhyempää kävelyä mahdolliseen jatkoyhteyteen.
Lisäksi jos tarve vaatii, niin niin isojen raiteiden osalta on mahdollista toteuttaa samanlainen järjestely, jolloin nämä raiteet painuvat kuiluun ja päätyvät elienlin aukiolla samaan paikkaan edellä mainittujen raiteiden viereen.
Pienetraiteet olisi silloin mahdollista toteuttaa jopa 8-raiteisina ja jos molemmat sekä pienet ja isot raiteet toteutetaan noin saadaan koko lähiliikenne plus huomattava määrä lisäliikennettä on toteuttettavissa samalta laituritasolta käytännössä Kaivokadun alta. Kauokoliikenteelle jäisi nykyiset keskiraiteet, joiden osalta käsitykseni mukaan nykyiset raiteet olisivat riittävät ilman erillistä lisärakentamistakin.
Jutun pointti on siinä, että ratkaisu olisi halvempi kuin esitetty pisara (kustannuksia noin 20% minipisaran kustannuksista) se antaisi vähintään saman kapasiteeetti lisän kuin ehdotetu minipisara sekä selkeyttäisi Helsingin asemarakennetta ja liikennejärjestelmää.