Olen tästä samaa mieltä. Ainakin VR perustelee Pisaraa sillä, että kun Helsingin työmatkaliikenne siirretään sinne, jää kaukoliikenteelle enemmän tilaa, ja sen toimintavarmuus paranee. Siksi Pisara on valtakunnallinen hanke, koska se mahdollistaa sen, että Oulun-juna ei ole koko ajan myöhässä. Se, että Pisarassa ei kulke Oulun-junia vaan paikallisjunia, on oikeastaan merkityksetöntä sinänsä.
En mä osaa ottaa kantaa siihen, onko tämä perustelu sinällään totta ja relevantti vai ei. Jos ei ole, niin sitten olen samaa mieltä Janin kanssa, että hanke ei ole valtakunnallinen. Mutta jos on totta, että muutaman kilsan ratatunneli parantaa koko VR:n (Helsingistä alkavaa tai Helsinkiin päättyvää) kaukoliikennettä ja sen luotettavuutta olennaisesti, niin sitten hanke on mun mielestä valtakunnallinen olkoonkin että rakennustyö satutaan tekemään Helsingissä.
Jos sitten ajatellaan niin, että Pisaran tekemisellä ei ole merkitystä kaukoliikenteen kannalta, niin sitten onkin todella mielenkiintoista löytää sille joku luokittelu. Pisara on Helsingin kaupungin alueella sataprosenttisesti, mutta sitä käyttävät matkustajat todennäköisesti ovat voittopuolisesti naapurikunnista.
Sekin on hyvä kysymys, että jos kaukoliikennettä voidaan parantaa käyttämällä vähemmän euroja kuin mitä Pisara vaatii, mutta lähiliikenne tarvitsisi palvelutason vuoksi silti Pisaraa, niin miten sitten luokitellaan? Siitähän tulee ihan hassu tilanne, jos ensin kannetaan valtakunnallista rahaa kankkulan kaivoon tekemällä joku oma ratkaisu kaukoliikenteelle vaan siksi, että Pisaraa ei saa sanoa valtakunnalliseksi. Sitten kun se on valmis, tehdään kuitenkin Pisara lähiliikennettä varten alueellisena hankkeena ja samalla se aiemmin tehty valtakunnallinen hanke muuttui käytännössä turhaksi. No, siltarumpupolitikointiin tällainen malli voisi olla ihan sopiva kyllä. Mutta jos lopputulos on se, että sinänsä alueellisella hankkeella on huomattavia myönteisiä vaikutuksia valtakunnallisesti, niin kyllä se hanke silloin on mun mielestä valtakunnallinen.