Sm-junien kilometrikustannus on luokkaa 1 € ja yksi juna ehtii päivän aikana ajaa noin 600 km. Jos junaa seisotetaan osa päivästä, esim 2/3, kilometrejä säästyy 400 ja samoin ylläpitokustannuksia ja energiaa. Pääomakustannus on noin 600 €/päivä myös, joten päivän kustannus on joko 1200 € tai 800 €, säästö 33 %. Henkilökuluja ei ole tässä mukana, koska henkilöthän ajavat siinä ajossa olevassa yksikössä. Junapituuden muutos ei vaikuta henkilökuluihin.
Vuositasolla yhden junan osalta, ottaen karkeasti huomioon viikonloppujen vaikutus, säästö on luokkaa 130.000 €/junayksikkö. Eli ei tuo ihan mitätöntä ole. Se on sitten eri asia, kenen hyväksi summa menee. Riippuu sopimuksesta. Mutta jos tämän suuruusluokan säästö on
HSL:n säästöä, silloin se on meidän kaupunkilaisten hyväksi joko verorahojen säästymisenä tai joukkoliikennepalveluna jossain muualla.