Helsinkiin suunnitellun, maanalaisen Pisara-radan kustannukset ovat herättäneet epätietoisuutta. Muun muassa Liikennevirasto on saanut yhteydenottoja mittavan ratahankkeen nykyisestä hinnasta.
Liikenneviraston mukaan Pisaran alkuperäiset kustannusarviot ovat nousseet reippaasti vuosien varrella. Syinä ovat muun muassa rakennusmateriaalien sekä työn kallistuminen.
Pisaran kustannukset tarkentuvat ensi vuoden alussa, kun radan yleissuunnitelma valmistuu.
Tällä hetkellä tarkastelussa on kaksi ratavaihtoehtoa. Lyhyempi rata maksaisi noin 700 miljoonaa euroa ja pidempi rata noin miljardin.
– Meidän nettisivuilla on ollut esillä tietyn suunnitteluvaiheen hinta. Nyt, kun puhumme Pisara-radan hinnasta, niin tarkoitetaan sitä, mitä rata maksaa kymmenen vuoden kuluttua. Siis on kyse ajankohdasta, jolloin rata on periaatteessa mahdollista rakentaa. Ensi vuoden alussa olemme viisaampia, kertoo johtaja Kari Ruohonen Liikennevirastosta.
Maanalaisen Pisara-radan on luvattu helpottavan Helsingin ratapihojen ahtautta. Lähijunaliikenne ohjataan maan alle ja nykyinen maanpäällinen raidekapasiteetti jäisi kaukoliikenteen käyttöön.
YLE Helsinki