Voi olla tyhmä kysymys, mutta mikä olisi ongelmana ohjata lentoradan raiteet nykyisille pääradalta tuleville raiteille eritasoratkaisun avulla? Ymmärrän että se vaatii hieman ramppien rakentamista ja kenties raiteiden siirtoakin, mutta onnistunee? Ainoa syntyvä uusi riippuvuus on lentoradan ja "vanhan pääradan" raiteiden kesken.
Toisaalta jos raidekapasiteetti oikeasti on ongelma (vaikea uskoa että nykyiset 10 raidetta on tehokkaimmalla mahdollisella tavalla hyödynnetty....), niin kenties järkevä tapa saattaisi olla kaivaa lentoradalta tulevat raiteet tunneliin jo ennen Pasilaa ja johtaa ne Linnunlaulun ali tunnelissa aina päärautatieaseman alle saakka. Sinne luolaan voisi rakentaa esim. 3-4 saarekelaituria, jotka alkuvaiheessa toimisivat kaukoliikenteen pääteasemana (siten että siellä ei seisota vaan lähdetään lähes välittömästi heilurina takaisin tulosuuntaan) ja jatkossa Tallinnaan jatkavan liikenteen asemana, kunhan samaa tunnelia jatkettaisiin meren alle Tallinnan suuntaan. Ajatuksena tietysti, että suuri osa kaukoliikenteestä jatkaisi Tallinnaan kääntymään, jolloin saataisiin vaihdottomat yhteydet Tallinnaan lähes koko Suomesta -- ja aikanaan jotkut näistä junista voisivat jatkaa pitkälle Eurooppaan saakka, kenties jopa Pariisiin?
Tällä järjestelyllä vältettäisiin lenkkimäinen rata, joka ei ainakaan tunnu intuitiivisesti kovin järkevältä. Tunnelille tulisi huomattavasti vähemmän pituutta, jos se olisi vain tällainen yksi pääteraidejärjestely eikä edestakainen lenkki.
No, tuo on yksi ajatus. Tosin uskon että Linnunlaulun nykyiset 10 raidettakin saataisiin tehokkaammin käyttöön vähän suunnittelemalla toimintatapoja uusiksi ja vaihtamalla viimeisimpään kulunvalvontatekniikkaan.