Metron haaroittamisen Kalasatamasta Pasilaan estää radan kapasiteetin alentaminen lyhentämällä asemat. Kaikki kapasiteetti tarvitaan Kalasataman ja Kaivokadun välille. Periaatteessa jokin osa näistä metromatkustajista ei ole matkalla Kaivokadulle vaan vaihtavat siellä juniin tai Mannerheimintien suuntaan. Mutta onko heitä kylliksi perustelemaan Kalasatama–Kaivokatu -suunnan tarjonnan vähentämistä ja siirtämistä Pasilan suuntaan? Ja millä tavalla tämä hoidettaisiin järkevästi linjastona?
Tukholmassa metro on suunniteltu haaraperiaatteella, mutta Slussenin ja T-Centralenin välillä onkin kaksi pariraidetta. Meillä haaraperiaate on toteutettu osin, mutta kapasiteetin alennus estää jatkohaaroitukset. Sillä on todella vaikea nähdä, että ensin lyhennetään asemia ja alennetaan kapasiteettia, ja sitten kapasiteettipulassa porattaisiinkin toinen tunneli. Vaikka mistäs sen tietää...
Antero