Tasamittaiset junat ainakin kehäradalle ja muiden ratojen osalta ainakin osa rungoista voisi ajaa valmiiksi Ilmalasta Keravalle ja Espooseen odottamaan ruuhkan alkamista.
Jos kapasiteetti ei senkään jälkeen riitä niin veturivetoiset lähijunat pitäisi saada ohjausvaunuilla ajettaviksi ja yöjunien pysäyttämistä Pasilaan ainakin aamuruuhkan aikaan kannattaisi harkita, koska sinne tulee autojen lastausasemakin.
K/I junien problematiika voidaan ratkaista esim myös niin että K pysähtyy siellä missä nyt pysähtyy lisättynä Käpylällä, ja I:ltä otetaan Puistolan ja Käpylän pysähdykset pois. Silloin molemmat junat ovat suurin piirtein yhtä nopeita. Esim Kehäradan köyttöönoton myötä lentokentältä tulevat arvostaisivat varmaan sitä että juna ei pysähdy ihan joka maitolavallla.
Jotta Pisara ei haudattaisi kokonaan niin täytyisi saada kaupungit ymmärtämään että panostamalla Pisaraan kunnolla ei tarvita Töölön metroa rakentaa ollenkaan.
Väliaikaisratkaisuna olisi kuitenkin syytä rakentaa Helsinginkadun kohdalle hitaammille paikallisjunille asema ja järjestää syöttöliikenne sieltä raitiotietä pitkin eri puolille kantakaupunkia. Vaikka pisara sitten joskus rakennettaisiin niin joku junalinja voisi silti käyttää vanhaa rataa.
t. Rainer