Eihän tuolla ole mitään merkitystä. Onnettomuustiheys kerran 1000 vuodessa tarkoittaa odotusarvoltaan onnettomuutta 1000 vuoden välein, jolloin vuosittain odotettavissa olevan vaikutuksen saa jakamalla riskin toteutumisen vahingot 1000 vuodella. Toki tuntuu pahalta jos kirpaisee, kun vaikutukset on keskimääräistä kolaria pahemmat.. Ja vaikka onnettomuustiheys olisikin suurempi, ei se siltikään kovin suuri ole. Ja ymmärtääkseni materiaalivalinnoilla voidaan vaikuttaa hyvin voimakkaasti tähän onnettomuustiheyteen, jolloin kyllä pelastuslaitoksen vaatimukset vaikuttavat hieman ylimitotetuilta. Yhdyn petteriin tässä, automaattiset sammutusjärjestelmät, sekä ilmanvaihtojärjestelmät on hyvin ymmärrettäviä. Sen sijaan vaatimus tunnelin täydellisestä tyhjentämisestä lyhyessä ajassa tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Miksi liikkuviin juniin ei vaadita paloturvallisia tiloja, kun palon syttyessä ei voidakaan hypätä välittömästi ulos? Lentokoneista puhumattakaan, laskeutuminen kestää väkisin matkalentokorkeudesta kymmeniä minuutteja. Näissä lienee valittu materiaalit mahdollisimman paloturvallisiksi, miksi sama ei riittäisi tunnelissa ajettaessa?