Luonnollisesti Pisara purkaa vain yhden pullonkaulan, eikä ratkaise koko valtakunnan kaikkia ratakapasiteettiongelmia kerralla. Tämä Pisaran vaikutusalueella oleva pullonkaula nyt vaan sattuu olemaan se merkittävin pullonkaula, joka on pakko aukaista jotta näitä muitakaan pullonkauloja kannattaa lähteä setvimään. Se on sitten tietysti eri asia jos tavoitteena ei ylipäätäänkään ole uusien raideyhteyksien avaaminen tai junatarjonnan lisääminen. Mikä tietysti sekään ei nykytilanteessa ole lainkaan huonompi ratkaisu ottaen huomioon kuinka järjettömiin megahankkeisiin rautatiepuolella on rahaa kaadettu samalla kun perusradanpito on jäänyt täysin hunningolle.
---------- Viesti lisätty kello 13:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:16 ----------
Mistäpä tuota vielä tietää, ainakaan itse en ole vielä törmännyt tarkempiin kokonaisvaltaisiin liikennöintisuunnitelmiin Pisaran jälkeistä aikaa koskien. Saattaahan tuosta lisäkapasiteetista slotti tipahtaa myös esim. Tikkurilan kautta kulkevalle kaukojunalle (kun siis myös Lentorata on rakennettu). Pisaran ja Lentoradan myötä ratakapasiteetti kasvaa merkittävästi, ja vaikka sen mahdollistama junatarjonnan lisäys todennäköisesti suurimmaksi osaksi kohdistuukin lähiliikenteeseen, niin pitäisin aika epätodennäköisenä sitä, että osaa lisäkapasiteetista ei käytettäisi myös kaukoliikenteen junatarjonnan parantamiseksi.