
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Murzulle vielä selvennykseksi, että selostuksesi Helsingin ratapihan liikenteestä ja sen ongelmista pitää täysin paikkansa, mutta ei perustele sitä, etteikö liikennettä voisi ilman Pisaraakin kääntää siten, että metron tapaan ajantasaus hoidetaan Helsingin keskustan ulkopuolella ja jokainen Helsingissä käyvä juna viettää pääteraiteen laiturissa enintään yhden vuorovälin.
Kuten metrolla, kahdella raiteella tapahtuva liikenne edellyttää päättyvällä asemalla ainoastaan yhden raiteenvaihdon junavuoroa kohden. Jos liikennöinnin vuoroväli on 4 min kuten metrolla nyt, ja käytössä on 2 päättyvää raidetta, niitä voidaan käyttää vuorotellen. Kummaltakin raiteelta lähtee juna 8 min välein, joka on siis käytettävissä oleva kääntöaika.
Eri linjojen eri junapituudet eivät tätä systeemiä sotke, kun tulot ja lähdöt vain ajoitetaan niin, että kalusto pysyy samalla linjalla. Silloin saapumisen ja lähdön väliaika on 8 min. jos raiteiden käyttöä vuorotellaan. Pisaran tilanteessahan on kysymys samasta asiasta, sillä junat ajoitetaan niin, että lenkkiä kiertävät kiinteät kokoonpanot joiden määränpään sovitetaan toisiinsa. Sillä ei ole eroa, kääntävätkö junat jossain suuntaa päättyvällä raiteella vai paluusilmukassa.