
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Juuri tuossa yllä on selitetty, että 6 vuoroa päivässä ajanut G-juna pitää lopettaa, kun ratakapasiteetti ei sille riitä. Aamun ruuhkatuntina on lähijunia 12 (joista yksi G-juna) ja kaukojunia 5. Pasilassa kaupunkiradan laiturilla 1 on 8 vuoroa Helsinkiin eli vuoroväli 7,5 minuuttia ja kaukojunalaitureilla 4 ja 5 yhteensä 10 junaa eli vuoroväli 6 minuuttia. Eihän se kapasiteetti mihinkään riitä!
Juuri tässähän se harhautus tehdään. Ei lasketa sitä, mikä on infralla mahdollista, vaan mikä sattuu osoittautumaan mahdolliseksi, kun ei ole edes pyritty tekemään kaikkea kapasiteetin tehokkaaksi käyttämiseksi. Kommentissasi on juuri oikea asenne: Pisaran tapaisessa tunnelissa on mahdollista ajaa 2,5 minuutin vuoroväliä, jos halutaan. Ja kun halutaan, silloin muut järjestelmät tehdään sen mukaan. Mutta jos ei haluta, sitten vaaditaan lisää resursseja, jotta voidaan laajentaa tehotonta toimintaa.