Sivu 99 / 178 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19395979899596979899100101102103109119139159 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1471-1485/2657

Viestiketju: Pisararata

  1. #1471

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pisararata

    Mun ratkaisuni olisi, jos pisaran toinen raide on poissa käytöstä niin kaikki junat pistetään kulkemaan vain toista raidetta ja samaan suuntaan. Siihen ei mitään puolenvaihtopaikkoja tarvita paitsi Alppilassa. Se tarkoittaisi ruuhka-aikaan n 2,5 minuutin vuoroväliä mutta nopeutta hidastamalla kuvittelisi olevan mahdollista. Tai vaihtoehtoisesti jätetään joitakin vuoroja pois tai käännytetään ne Pasilassa tai ajetaan päärautatieasemalle. Jos pisaran molemmat raiteet olisivat pois käytöstä niin silloin tulee enemmän ongelmia, joudutaan turvautumaan mm korvaavaan bussiheiluriliikenteeseen Pasilan ja keskustan välillä.

    t. Rainer

  2. #1472

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun ratkaisuni olisi, jos pisaran toinen raide on poissa käytöstä niin kaikki junat pistetään kulkemaan vain toista raidetta ja samaan suuntaan. Siihen ei mitään puolenvaihtopaikkoja tarvita paitsi Alppilassa. Se tarkoittaisi ruuhka-aikaan n 2,5 minuutin vuoroväliä mutta nopeutta hidastamalla kuvittelisi olevan mahdollista.
    Tarkoitatko, että ne junat, joiden normaali kiertosuunta Pisarassa on suljettu, puikkelehtivat ratapihan kymmenen raiteen poikki ja menevät tunneliin toisesta päästä? Tuo estäisi suunnilleen kaiken liikenteen Helsinki C:lle.

  3. #1473

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tarkoitatko, että ne junat, joiden normaali kiertosuunta Pisarassa on suljettu, puikkelehtivat ratapihan kymmenen raiteen poikki ja menevät tunneliin toisesta päästä? Tuo estäisi suunnilleen kaiken liikenteen Helsinki C:lle.
    Joo, tarkoitan. Sitä kaikkea muuta liikennettä ei ole kuin 3 kaukojunaa ja 3-5 lähijunaa tunnissa. Joutuvat ehkä vähäsen odottamaan mutta ei se mikään katastrofi ole.

    Äärimäine hätäratkaisu on jättää joku kaukojuna tai taajamajunavuoroista Pasilaan tällasissa poikkeustapauksissa.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 19.03.2012 kello 10:04. Syy: vähän jatkettu

  4. #1474
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Pisararata

    Oleellinen kysymys:

    Jos Helsingin asemalla on 19 laituriraidetta ja ne samat kahdeksan "linjaraidetta" Helsingistä Pasilaan kuin Pasilasta pohjoiseenkin (+ huoltoraiteet Pasilaan), niin millä logiikalla Pisara pitää rakentaa? En ole ymmärtänyt.
    Sakari Kestinen

  5. #1475

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Oleellinen kysymys:
    Jos Helsingin asemalla on 19 laituriraidetta ja ne samat kahdeksan "linjaraidetta" Helsingistä Pasilaan kuin Pasilasta pohjoiseenkin (+ huoltoraiteet Pasilaan), niin millä logiikalla Pisara pitää rakentaa? En ole ymmärtänyt.
    Unohdit Ilmalan ratapihan raiteet. Niin pitkään kuin Helsinkiin ajetaan kaukojunia, niiden pitää päästä myös varikolle ja varikolta.

    Siinä olet kyllä oikeassa, että Pisaraa ei ihan välttämättä tarvita, jos junaliikennettä ei haluta enää laajentaa nykyisestä. Nykyinen Helsinki - Pasila välin kapasiteetti riittää ratapihan ja kulunvalvonnan parannuksilla nykyisiin tarpeisiin, vaikka pelivara on todella pieni.

    Minusta ei kuitenkaan ole hyvä ajatus lopettaa rautatieliikenteen laajentamista. Jos Pisaraa ei rakenneta kaikki uudet hankkeet kuten vaikka lentorata tai Porvoon lähiliikennerata jäävät rakentamatta kun Helsingin ja Pasilan väli on niin täynnä. Päätös luopua Pisarasta tarkoittaisi käytännössä luopumista muistakin rataverkon laajennuksista. Lisäksi Pisara toki myös parantaa kaupunkirataliikenteen saavutettavuutta keskustassa ja vaihtoyhteydet paranevat merkittävästi, sekin on hyvin merkittävä seikka.

  6. #1476

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Hmm... täh? EI kai Pisaraa keskustan sisäisillä yhteyksillä ole yritettykään perustella. Idean piti olla, että Keravalta yms. pääsee suoraan Hakaniemeen ja Töölöön.
    Ei niin, puhuin tunneliratikoista tai junista ylipäänsä kun puhe kääntyi niihin. Pisaran perustelut minun mielestäni kertauksen vuoksi:
    - Se on maanalainen kääntöraide, ei tarvitse vaihtaa kulkusuuntaa ja vekslata vaihteita Helsingin päässä. Ei tietenkään ratkaise kaikkia ratapihan ongelmia, mutta helpottaa.
    - Säästää myös liikennöintikustannuksia kun kiertoajat lyhenevät em. syystä.
    - Parempi vaihto metroon Hakaniemessä, tosin sitä ollaan kovaa vauhtia sössimässä tekemällä kaksi tasonvaihtoa.
    - Paremmat vaihdot ylipäänsä, esimerkiksi ratikoihin Töölössä.
    - Isompi jakelualue, kaksi asemaa lisää.
    - Johtuen paremmista vaihdoista ja isommasta jakelualueesta ylipäänsä, Pisaran avulla voidaan paremmin siirtyä keskustaan tulevassa bussiliikenteessä liityntään.
    - Maanarvon nousu ja kehitysmahdollisuudet Töölössä ja Hakaniemessä, jopa niillä maanalaisille tiloilla voi olla kysyntää noilla sijainneilla.
    - Keskustan asema on keskeisemmässä paikassa, olkoonkin että syvällä, nykyinen on keskustan reunalla

    Mikään näistä ei yksinään puolla 750 miljoonan euron investointia, mutta ne pitääkin laskea yhteen. Määrällistäminen on toki osin vaikeaa.

  7. #1477

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Joo, tarkoitan. Sitä kaikkea muuta liikennettä ei ole kuin 3 kaukojunaa ja 3-5 lähijunaa tunnissa. Joutuvat ehkä vähäsen odottamaan mutta ei se mikään katastrofi ole.

    Äärimäine hätäratkaisu on jättää joku kaukojuna tai taajamajunavuoroista Pasilaan tällasissa poikkeustapauksissa.
    Tää on kyllä utopiaa, sanon minä. Pisaran suunniteltu vuoroväli on ruuhkassa 5 min. Jos todellakin kaikki junat ajettaisiin yksisuuntaisella järjestelyllä, niin joka viides minuutti yksi juna lähtee ylittämään ratapihaa päästäkseen tunneliin ja toinen tulee ulos Pisarasta ja lähtee ylittämään ratapihaa toiseen suuntaan. Katsohan edellä viitattua kaaviota ratapihasta uudemman kerran ja kuvittele poikittaisliikenne. Antero A selvitti ketjussa aiemmin, että kaukoliikenteen raiteilla junia menee vilkkaimpana tuntina Pääradan suunnassa 10 ja Rantaradalla 8. Pisarapujottelu risteäisi näiden kaikkien kanssa.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 19.03.2012 kello 10:49. Syy: Ajatusvirhe vuorovälien osalta korjattu.

  8. #1478
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jos Pisaraa ei rakenneta kaikki uudet hankkeet kuten vaikka lentorata tai Porvoon lähiliikennerata jäävät rakentamatta kun Helsingin ja Pasilan väli on niin täynnä. Päätös luopua Pisarasta tarkoittaisi käytännössä luopumista muistakin rataverkon laajennuksista. Lisäksi Pisara toki myös parantaa kaupunkirataliikenteen saavutettavuutta keskustassa ja vaihtoyhteydet paranevat merkittävästi, sekin on hyvin merkittävä seikka.
    Ei pidä paikkaansa. Lentorata ei itsessään tuo yhtään lisää kaukojunavuoroa vaan nykyiset kaukojunat vain ajettaisiin lentoaseman eikä Tikkurilan kautta. Tämä tietysti jättäisi vanhalle pääradalle ylimääräistä kapasiteettia, mutta kukaanhan ei sano että se pitää heti täyttää jollain uudella liikenteellä. Se voi jäädä reserviksi tai sitten sille voidaan kenties keksiä jotain sopivan luovaa käyttöä ilman lisäinvestointeja (esim. Pasilaan päättyviä lisävuoroja?).

    Kaukoliikenteen osalta väitän, että ratakapasiteetti on vajaakäytössä niin kauan kuin esim. 7.07 IC2 Tampereelta Helsinkiin ajetaan (muistaaakseni) 5 2-kerrosvaunun kokoonpanolla. Rahkeita olisi ilmeisesti pidentää juna jopa 14 IC2-vaunuun, mistä ollaan vielä kaukana. Kun nykyinen vuorovälikään ei ole paha, niin en näe missä pullonkaula on. Sama pätee ilmeisesti lähiliikenteeseenkin soveltuvin osin. Lisää pituutta vain juniin niin ratakapasiteetti riittää pidempään eikä tarvita niin raskaita investointeja niin pian.

  9. #1479

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Pisararata

    Tuohon kysymykseen, miten toimitaan jos Pisaran toinen raide ei ole käytössä on ihan selkeä vastaus. Samalla lailla kuin muulloinkin harvinaisissa poikkeustilanteissa.

    Kun moottoritiellä on sadan auton ketjukolari, liikenne voi kulkea vasta kun tie raivattu. Kun huolimaton nostolavaauton kuski vetäisee ajojohdot alas Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksessä melkein koko Helsingin ratikkaliikenne pysähtyy kunnes johdot on korjattu . Kun joku tekee itsemurhan metrossa, liikenteeseen tulee häiriö, kunnes jäljet on siivottu. Jos Pisaran toista raidetta ei jossain tilanteessa voida käyttää, silloin liikennöidään vain toiseen suuntaan, kunnes häiriö saadaan ratkaistua.

    Toki harvinaisia häiriöitä pitää pyrkiä vähentämään, mutta ei kaikkeen vaan kannata varautua. Liikenteessä voi olla joskus häiriöitä.

    ---------- Viesti lisätty kello 10:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:48 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Ei pidä paikkaansa. Lentorata ei itsessään tuo yhtään lisää kaukojunavuoroa vaan nykyiset kaukojunat vain ajettaisiin lentoaseman eikä Tikkurilan kautta. Tämä tietysti jättäisi vanhalle pääradalle ylimääräistä kapasiteettia, mutta kukaanhan ei sano että se pitää heti täyttää jollain uudella liikenteellä. Se voi jäädä reserviksi tai sitten sille voidaan kenties keksiä jotain sopivan luovaa käyttöä ilman lisäinvestointeja (esim. Pasilaan päättyviä lisävuoroja?).
    Miksi rakentaa lentorata, jos siitä ei saada heti kunnolla hyötyjä? Pääradan kapasiteetin vapautuminen muuhun käyttöön on minusta tärkein syy rakentaa lentorata, ilman Pisaraa Lentoradasta ei saada paljonkaan irti ja sen H/K - suhde on niin olematon, ettei sitä koskaan rakenneta.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 19.03.2012 kello 11:05.

  10. #1480

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Liikenteessä voi olla joskus häiriöitä.
    Juu, siis vaikka pidän tuota Rainerin ajatusta ratapihan yli liikennöimisestä mahdottomana, niin en usko, että semmoiset järjestelyn olisivat Pisarassa tarpeenkaan. Luulisi, että Helsingissä tunneliin juuttuneen junan lykkiminen sieltä pois on paljon helpompaa kuin yrittää ajaa metromaista liikennettä ratapihan poikki vaihdekujien läpi. Voihan junat kääntää Pasilassa takaisin tulosuuntiinsa. Siitä syntyy tietysti massiivinen ruuhka Pasilan ratikoihin ja busseihin, mutta pysyvätpähän ainakin junat liikkeessä.

  11. #1481

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Pisararata

    Ja tuosta Pisara - Lentorata kohtalonyhteydestä vielä.

    Päärata on Suomen tärkein rata, jonka ruuhkautuminen vaikeuttaa koko maan rautatieliikennettä. Nykyisellä infralla liikenteen kehittäminen on vaikeaa, kun liikenne on niin ruuhkaista. Pääradan suunnan liikenteen ruuhkat voidaan ratkaista rakentamalla uusi raidepari Helsingin asemalta Riihimäelle. Tuo raide valmistuu kun rakennetaan Pisara, lentorata ja lisäraiteet Keravan ja Riihimäen välille.

    Pisara toki vapauttaa myös kapasiteettia muihin suuntiin, mutta pääradan suunta on kuitenkin se kuormitetuin. Sekä lähi- että kaukoliikenteessä. Ilman pääradan pullonkaulojen avaamista Etelä-Suomen raideliikenteen kehittäminen pysähtyy. Pisara taas mahdollistaa myös raideliikenteen kehittämisen tulevaisuudessa. Pisaran jättäminen rakentamatta on samalla aika pitkälti päätös siitä, ettei junaliikennettä laajenneta tai nopeuteta.

  12. #1482
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Miksi rakentaa lentorata, jos siitä ei saada heti kunnolla hyötyjä? Pääradan kapasiteetin vapautuminen muuhun käyttöön on minusta tärkein syy rakentaa lentorata, ilman Pisaraa Lentoradasta ei saada paljonkaan irti ja sen H/K - suhde on niin olematon, ettei sitä koskaan rakenneta.
    Pääradan kapasiteetin vapauttaminen on lentoradan sivutuote. Jos pääradalle halutaan lisää kapasiteettia, veikkaan että siihen löytyisi halvempiakin tapoja kuin tunneli lentokentän ali. (Sivumennen sanottuna tunnelin ei tarvitse tietenkään ulottua Keravalle saakka vaan tuo lienee suunnitelmissa tilapäisenä harhautuksena paisuttamassa kustannuksia ja näin mahdollistamassa eri hankkeiden luovaa "priorisointia" ja "aikatauluttamista".) Lentoradan todellinen pihvi on siinä, että se lopultakin integroisi maan juna- ja lentoliikenneverkot yhteen kunnollisen intermodaliteetin hengessä. Sekä parantaisi suuren osan Suomea kansainvälistä tavoitettavuutta aivan olennaisesti. Nämä eivät ole triviaaleja hyötyjä vaan todellisuudessa paljon suurempia kuin sellaiset muutaman minuutin aikahyödyt, joilla perustellaan esim. koko valtakunnan moottoritiehankkeet. Tiedossahan on että YHTALI-malli on täysi susi, totaalisen vinoutunut suosimaan aikasäästöjä ja tiehankkeita. Lentorata toisi myös Helsingin keskustan ajallisesti huomattavasti lähemmäs Helsinki-Vantaan lentoasemaa kuin kehärata ikinä.

  13. #1483

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Pääradan kapasiteetin vapauttaminen on lentoradan sivutuote.
    Tämän voi ajatella kummin päin tahansa, mutta loppujen lopuksihan sillä ei ole väliä.

    Voidaan siis ajatella joko: 1) Tarvitaan kaukojunayhteys lentoasemalle. Kaupan päälle pääradan kapasiteettia vapautuu.
    Tai: 2) Tarvitaan lisää kapasiteettia pääradalle. Tämä onnistuu vain rakentamalla lisäraiteita. Koska radan reuna-alueet on hyvin pitkälti rakennettu umpeen, niin halvemmaksi tulee rakentaa nämä kaksi raidetta jotain aivan muuta kautta... Vaikkapa lentokentän kautta. Kaupan päälle tulee siis lentokenttäyhteys.

    Mutta tällähän ei ole väliä kummin päin tämän ajattelee, sillä A+B = B+A, kokonaisvaikutus on sama.

  14. #1484

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tarkoitatko, että ne junat, joiden normaali kiertosuunta Pisarassa on suljettu, puikkelehtivat ratapihan kymmenen raiteen poikki ja menevät tunneliin toisesta päästä? Tuo estäisi suunnilleen kaiken liikenteen Helsinki C:lle.
    Tuo täytyy joka tapauksessa tehdä, koska ne junat joko ajavat Pisaraan ratapihan poikki tai sitten kääntävät Helsingin asemalla menemällä ratapihan poikki (koska niiden täytyy päästä Leppävaaran suunnalta Tikkurilan suuntaan tai toisin päin, riippuen kumpi Pisaran raide on poikki. Ne eivät voi lähteä sinne, mistä tulivat, koska sinne ajavat jo ne Pisaran toimivan puolen junat.

  15. #1485

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tuo täytyy joka tapauksessa tehdä, koska ne junat joko ajavat Pisaraan ratapihan poikki tai sitten kääntävät Helsingin asemalla menemällä ratapihan poikki (koska niiden täytyy päästä Leppävaaran suunnalta Tikkurilan suuntaan tai toisin päin, riippuen kumpi Pisaran raide on poikki. Ne eivät voi lähteä sinne, mistä tulivat, koska sinne ajavat jo ne Pisaran toimivan puolen junat.
    Miten olisi ensin odottelu ja tilanteen pitkittyessä vaan matkustajien tiputtaminen lähimmälle asemalle ja odottaminen kunnes tilanne selviää? Käsittääkseni Helsingin metrossa ei ole 30 vuoteen ollut paljon junan alle hyppääjien siivoamista pitempiä katkoja muun kuin vesiputken katkeamisen aiheuttaman tulvan vuoksi. Mihin kannattaa ihan oikeasti varautua?

    Vaikka paras varasuunnitelma siltä varalta, että tunneli ei olisi käytössä on vuorovälin pidentäminen ja kaupunkiradan junien kääntäminen aina päin jo Pasilassa. Pasilan ja Helsingin välillä matkustajat mahtunevat pääosin muihin juniin ja siltä osin kun eivät mahdu niin ajetaan lisäjunia Helsinki-Pasila välillä. Toki tuo ei toimi pitempänä ratkaisuna, mutta kyllähän tuollainen ratkaisu muutaman päivänkin toimisi.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 19.03.2012 kello 13:59.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •