Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Joukkoliikenteen tulevaisuus - esitelmät verkossa

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Joukkoliikenteen tulevaisuus - esitelmät verkossa

    JoTu - ohjelman (www.jotu.fi) järjestämän Joukkoliikenteen tulevaisuus - seminaarin (11.5.2006) esitelmät ovat ladattavissa verkosta.

    Erityisesti voisin suositella Leo Kososen esitelmää maankäytön ja joukkoliikenteen suhteesta sekä Risto Laaksosen ja Silja Siltalan esitelmiä joukkoliikenteen tilasta suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa.

    Esitelmien lataussivu

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus JOTU-ohjelman päätös

    JOTU-ohjelman päätös

    LVM järjesti tänään Säätytalolla vuonna 2004 aloitetun Joukkoliikenteen Tulevaisuus -tutkimusohjelman päätösseminaarin. Seminaarissa ei esitetty mitään yllätyksiä, vaan kolme hankkeen tutkimusprojektia.

    Ville Voltti Linea konsultit Oy:stä esitteli tutkimusta liikenteen käyttäjäryhmistä. Sen tuloksena keskeinen liikenteen käyttäjäryhmä ovat sekakäyttäjät, jotka siis ajavat autoa, käyttävät joukkoliikennettä sekä liikkuvat pyörällä ja jalan. Näin ollen ei pidä kuvitella, että voidaan tehdä ympäristöä ja liikennepalveluita joko autoilijoille, joukkoliikenteen käyttäjille tai pyörällä ja kävellen liikkuville. Sivuhuomiona kävi ilmi, että joukkoliikenne on autoilun vaihtoehto vain kaupunkiseuduilla. Muualla vaihtoehto on kevyt liikenne.

    Minna Soininen Oulun kaupungista esitteli tutkimuksensa joukkoliikenteen tuotteistamisesta eli brändäämisestä. Tulokset olivat erittäin rohkaisevia. Brändäämällä - siis vetävällä nimellä, visuaalisella asulla kuten kaluston maalauksella ja tuotteeseen liittyvillä laatutekijöillä kuten vaikka takuuvarmalla vaihdolla - voidaan saada parhaimmillaan jopa moninkertaistetuksi joukkoliikenteen käyttö. Tärkeätä kuitenkin on, että brändiä ei tehdä tyhjästä. Jos palvelu ei pelaa, brändi ei auta. Tutkimuksen tausta-aineistona olivat toteutetut käytännön tapaukset, eivät siis kuvitelmat brändien toiminnasta.

    Marja Rosenberg VTT:ltä ja Henriikka Weiste (ex. Liidea Oy) selvittivät keskisuurten kaupunkien joukkoliikenteen tulevaisuutta. Pääviesti oli, että joukkoliikenne organisoidaan EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisella tavalla, jolloin joukkoliikenteen tuki sekä liikennepalveluiden suunnittelu ja hankinta tapahtuvat toimivaltaisen viranomaisen kautta. Näin karsitaan päällekkäiset palvelut, turha kapasiteettitarjonta ja käytetään rahaa tehokkaammin. Keskeinen tausta tälle on nykytilanne, jossa keskisuurissa kaupungeissa 2/3 joukkoliikenteen tuesta maksetaan sosiaali- ja sivistyspalveluiden kautta sosiaalitoimen ollessa yksin suurin tuen maksaja. Tekijät kehottivat siirtymään esitettyyn organisaatioon mahdollisimman pian, ei odottamaan Henkilöliikennelain uudistusta ja siitä mahdollisesti seuraavaa pakkoa. Tekijät painottivat tervettä siirtymäprojektia, jossa kuunnellaan myös vastustajia.

    Tilaisuuden avasi liikenneministeri Vehviläisen sijasta LVM:n ylijohtaja Juhani Tervala, joka totesi, ettei valtiokaan ole tainnut aina ymmärtää joukkoliikennettä. Mutta kaikki hyvä otetaan nyt käyttöön. JOTU-ohjelman johtoryhmän pj. prof. Jorma Mäntynen TTY:stä kertasi ohjelman saavutuksia ja painotti sitä, että ihmisten liikkuminen ja joukkoliikenne ylittävät kunta- ja hallintorajat, joten ne eivät saa toimia esteenä joukkoliikenteen järjestämiselle. Myös siitä Mäntynen muistutti, että liikenteen edellytykset luodaan kaavoituksen yhteydessä, ja liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun yhteistyössä on vielä paljon tekemistä. Samasta puhui tilaisuuden päättänyt LVM:n liikenneneuvos Petri Jalasto.

    Yleisön puheille ei paljon ollut sijaa. Bussiliikennöitsijä Martti Paunu sai kuitenkin kaksi puheenvuoroa. Ensimmäisessä hän kertoi, miten linja-autoala löysi menestystä Expressbus-brändistä, jonka 10-vuotisen kasvun taittoi autoverouudistus 2003. Bensan hinnankorotus palautti kasvun, mutta nyt hän pelkäsi uuden verouudistuksen jälleen kääntävän bussimatkustamisen laskuun. Toisessa puheenvuorossaan Paunu toivoi, että valtio rahoittaisi ensin uusien ajatusten kokeilua jossain. Ja vasta sitten, kun nähdään, mitä kokeilusta tulee, uusia asioita sovellettaisiin muualla.

    Käytännössä LVM on Joukkoliikennekaupunkihankkeensa kanssa jo etenemässä Rosenbergin ja Weisteen esityksen mukaisella tiellä. Tästä odotettiin lisätietoa seminaarin yhteydessä, mutta mitään tietoa hankkeen etenemisestä ei siis täällä kuultu.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Gråkallbanenin tulevaisuus
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 12.05.2014, 20:20
  2. Rantaradan tulevaisuus
    kirjoittanut Murzu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.06.2008, 12:59
  3. Lahti Eaglen tulevaisuus?
    kirjoittanut TAKAMOOTTORI foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 09.12.2007, 16:12
  4. BUSTRIP - loppukonferenssin esitelmät
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 10.11.2007, 19:00
  5. Joukkoliikenteen tulevaisuus Tampereen seudulla 23.11 klo 17
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 24.11.2005, 11:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •