Pisarametro

Liittynyt
25 Elokuu 2010
Viestit
89
Kuten tiedetään metro voi liikennöidä kolmella vaunuparilla itään, mutta vain kahdella länteen. Helsingin painopiste on siirtynyt myös pohjoisemmaksi Keski-Pasilan ja Kalasataman rakentamisen myötä.

Esitän rinnakkaista metrolinjaa välille Kalasatama - Vallila - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi siten, että idän suunnasta lenkki nousee Töölöön kolmella vaunuparilla, siitä Pasilan kautta Kalasatamaan ja itään. Länsimetro nousee Sörnäisiin, josta se kääntyy Pasilaan kahdella vaunuparilla ja edelleen menee Ruoholahteen.

Kolmioristeysasemat olisivat siis Kamppi, Ruoholahti ja Töölö. Kampista pääsisi suoraan Töölöön, Töölöstä suoraan Ruoholahteen ja Ruoholahdesta suoraan Kamppiin, takaisin vain vaihtamalla. Samoin Kalasatama, Sörnäinen ja Vallila. Sörnäisistä pääsisi suoraan Vallilaan, Vallilasta Kalasatamaan, ja Kalastamasta Sörnäisiin, takaisin vaihtamalla. Toiseen suuntaan siis itämetro ja toiseen länsimetro keskustan alueella.
 
Tajusinko oikein, että jos tuolla haluaa matkustaa Kulosaaresta Vallilaan ilman vaihtoa, niin pitää kiertää silmukka Rautatientorin ja Töölön kautta?
 
Noin minäkin sen ymmärsin. Lisäksi vaikkapa Hakaniemestä Kalasatamaan ei pääsisi suoraan. Tai Keskustasta Ruoholahteen.

Mukavan ennakkoluuloton idea, mutta epäilenpä, että suorien yhteyksien puutteet heikentävät järkevyyttä niin paljon, ettei investointi kannata.
 
Kuten tiedetään metro voi liikennöidä kolmella vaunuparilla itään, mutta vain kahdella länteen. Helsingin painopiste on siirtynyt myös pohjoisemmaksi Keski-Pasilan ja Kalasataman rakentamisen myötä.

Esitän rinnakkaista metrolinjaa välille Kalasatama - Vallila - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi siten, että idän suunnasta lenkki nousee Töölöön kolmella vaunuparilla, siitä Pasilan kautta Kalasatamaan ja itään. Länsimetro nousee Sörnäisiin, josta se kääntyy Pasilaan kahdella vaunuparilla ja edelleen menee Ruoholahteen.

Kolmioristeysasemat olisivat siis Kamppi, Ruoholahti ja Töölö. Kampista pääsisi suoraan Töölöön, Töölöstä suoraan Ruoholahteen ja Ruoholahdesta suoraan Kamppiin, takaisin vain vaihtamalla. Samoin Kalasatama, Sörnäinen ja Vallila. Sörnäisistä pääsisi suoraan Vallilaan, Vallilasta Kalasatamaan, ja Kalastamasta Sörnäisiin, takaisin vaihtamalla. Toiseen suuntaan siis itämetro ja toiseen länsimetro keskustan alueella.

Jos toinen metrolinja rakennetaan se kannattaa tehdä niin ettei ole yhteisiä pätkiä nykyisen itä-länsimetron kanssa lukuunottamatta mahdollisia kalustonsiirtoja varten. Vuoroväli nykyisellä metrolla nousee niin tappiin ettei muiden linjojen junia kannata ottaa sille. Länsimetron asemien pidennys 120 metrisiksi olisi ensisijaisen tärkeää jos kapasiteettiongemaa ei muuten ratkaista.

Lisäksi ajattelemasi verkosto on vaikea hahmottaa, sopisi ehkä johonkin Lontooseen tai Pariisiin mutta ei ihan täällä.

t. Rainer
 
Jos toinen metrolinja rakennetaan se kannattaa tehdä niin ettei ole yhteisiä pätkiä nykyisen itä-länsimetron kanssa lukuunottamatta mahdollisia kalustonsiirtoja varten. Vuoroväli nykyisellä metrolla nousee niin tappiin ettei muiden linjojen junia kannata ottaa sille.

Tuon ehdotuksen mukaan tosin "itäinen" kolmivaunuparinen ja "läntinen" kaksivaunuparinen linja eivät käytä samoja raiteita. Olettaen, että liittymät ovat eritasoisia. Tuo ehdotus nimenomaisesti ratkaisee vuoroväliongelman: kaikilla rataosilla olisi sama vuoroväli (Tapiolasta Itikseen). Ehdotuksen ongelmat ovat aivan muualla.
 
Toinen vaihtoehto olisi ajaa joka toinen metro myötäpäivään ja joka toinen vastapäivään. Idässä tämä olisi Vuosaaren metro ja Mellunmäen metro.

Mutta oikeasti, liikennöidäänkö Keski-Pasilan ja Kalasataman välillä busseilla niiden valmistuttua?
 
Kuten tiedetään metro voi liikennöidä kolmella vaunuparilla itään, mutta vain kahdella länteen.
Asia korjataan pidentämällä Espoon (sekä Lauttasaaren ja Koivusaaren) asemat ja varustamalla M300-junat yhteisajokelpoisiksi M200-junien kanssa.

Asemien ja junien lyhentämisen virheen myöntäminen ei maksa mitään. Virheen kaorjaaminen maksaa suunnilleen saman verran kuin yhden aseman ja asemanvälin rakentaminen tunnelirataa mihinkään suuntaan.

Kantakupungin joukkoliikenteen käyttäjien tarpeet hoidetaan parhaiten päivittämällä raitiotiejärjestelmä nykyaikaan.

Antero
 
Vallila-Alppilan spårayhteydet sössittiin ysin myötä, joka on yllättävän tuore muistutus helsinkiläisen joukkoliikennesuunnittelun synkistä vuosista. Kalasatamasta Pasilaan ilmeisin reitti kulkisi Teollisuuskatua, mutta onko siihen nyt järkeä vetää kiskoja, kun vieressä menee AKK:ta pitkin jo yhdet? Vaihtoehdoksi jää lähinnä puistoyhteys Vallilanlaaksossa tai Mäkelänkatu. Puistot ovat hyviä paikkoja vetää kiskoja, kun halutaan hyvät yhteydet oraville ja pupuille.

Ysi olisi aikoinaan kannattanut vetää Flemaria pitkin suoraan Teollisuuskadulle. Palvelualueen päällekäisyys Porvoonkadun kiskojen kanssa olisi ollut vähäisempää ja edellytykset runkolinjamaiseen liikennöintiin paremmat. Parkkipaikkoja olisi tietysti mennyt. Paljon.

Niin ja ennen kuin kukaan sanoo mitään, niin kyllä ne kiskot vetäisi Teollisuuskadulta Kalasatamaankin. Jonkun taitorakenteen voisi vaatia, mutta tilaa on.

edit: Jos tuolle välille silmukkametroa ajattelee, niin ilmeisin vaihtoehto on tietysti ajaa silmukkaa molemmin päin: lännestä Sörnäisten kautta Pasilaan ja Töölöstä takaisin länteen, idästä Kampin kautta Pasilaan ja takaisin itään. Parasta voisi kuitenkin olla unohtaa silmukka ja ajaa puolet idän junista Pasilan ja Töölön kautta Punavuoreen, siitä mahdollisesti vielä eteenpäin Jätkä- ja/tai Hernesaareen.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten tiedetään metro voi liikennöidä kolmella vaunuparilla itään, mutta vain kahdella länteen. Helsingin painopiste on siirtynyt myös pohjoisemmaksi Keski-Pasilan ja Kalasataman rakentamisen myötä.

Esitän rinnakkaista metrolinjaa välille Kalasatama - Vallila - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi siten, että idän suunnasta lenkki nousee Töölöön kolmella vaunuparilla, siitä Pasilan kautta Kalasatamaan ja itään. Aika monimutkainen idea minun pääni selvitettäväkseni. Voisitko näyttää edes jonkinlaisen kartan suunnitelmastasi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä yritys

suunnitelma pisarametro.jpg


Esitän rinnakkaista metrolinjaa välille Kalasatama - Vallila - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi siten, että idän suunnasta lenkki nousee Töölöön kolmella vaunuparilla, siitä Pasilan kautta Kalasatamaan ja itään. Aika monimutkainen idea minun pääni selvitettäväkseni. Voisitko näyttää edes jonkinlaisen kartan suunnitelmastasi
 
Suttasin tuohon linjaston ymmärrykseni mukaan. Oranssi = itämetro, violetti = länsimetro.

pisarametro2.jpg
 
Se että Helsinkiin on suunniteltu pisaran muotoista lähiliikenneyhteyttä, ei tarkoita, että vaihtoehtoisten ideoiden pitäisi perustua lenkin kiertämiseen. Kun mennään ympyrää, niin kierretään. Mitä pienempi lenkki, sitä enemmän kiertoa ja sitä vähemmän käyttökelpoisia matkoja. Kiertäminen on yleensä ottaen huono asia liikenteessä. Ellei sitten ajele huvikseen. Jos ajattelee mini-Pisaraa, niin suorin reitti Pasilasta keskustaan kulkeen linnunlaulun läpi ja Töölöstä Hakaniemeen jostain ihan muualta kuin keskustan tai Pasilan kautta.

Pisara on huono mihinkään muuhun kuin lähiliikenteen matkustajien jakeluun kantakaupungin alueelle, eikä se siihenkään ole hyvä. Mutta parempi maksaisi enemmän.

Jos kantakaupungin liikenneongelmia haluaa ratkoa metrolla, niin kannattaa suosiolla lähteä liikkeelle Töölön metrosta. Kampista etelään ja pohjoiseen. Toki yhteyttä voi käyttää hyväkseen haaroittamalla itä- ja länsisuunnan vaunuja sikäli kun se on mielekästä. Tuskin on. Hyvin järjestetty vaihto on monessa mielessä parempi kuin se, että vuorovälit joka suuntaan harvenevat.
 
Takaisin
Ylös