Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/35

Viestiketju: Pisarametro

  1. #1
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Kulosaari
    Viestejä
    43

    oletus Pisarametro

    Kuten tiedetään metro voi liikennöidä kolmella vaunuparilla itään, mutta vain kahdella länteen. Helsingin painopiste on siirtynyt myös pohjoisemmaksi Keski-Pasilan ja Kalasataman rakentamisen myötä.

    Esitän rinnakkaista metrolinjaa välille Kalasatama - Vallila - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi siten, että idän suunnasta lenkki nousee Töölöön kolmella vaunuparilla, siitä Pasilan kautta Kalasatamaan ja itään. Länsimetro nousee Sörnäisiin, josta se kääntyy Pasilaan kahdella vaunuparilla ja edelleen menee Ruoholahteen.

    Kolmioristeysasemat olisivat siis Kamppi, Ruoholahti ja Töölö. Kampista pääsisi suoraan Töölöön, Töölöstä suoraan Ruoholahteen ja Ruoholahdesta suoraan Kamppiin, takaisin vain vaihtamalla. Samoin Kalasatama, Sörnäinen ja Vallila. Sörnäisistä pääsisi suoraan Vallilaan, Vallilasta Kalasatamaan, ja Kalastamasta Sörnäisiin, takaisin vaihtamalla. Toiseen suuntaan siis itämetro ja toiseen länsimetro keskustan alueella.

  2. #2

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisarametro

    Tajusinko oikein, että jos tuolla haluaa matkustaa Kulosaaresta Vallilaan ilman vaihtoa, niin pitää kiertää silmukka Rautatientorin ja Töölön kautta?

  3. #3

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Pisarametro

    Noin minäkin sen ymmärsin. Lisäksi vaikkapa Hakaniemestä Kalasatamaan ei pääsisi suoraan. Tai Keskustasta Ruoholahteen.

    Mukavan ennakkoluuloton idea, mutta epäilenpä, että suorien yhteyksien puutteet heikentävät järkevyyttä niin paljon, ettei investointi kannata.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pisarametro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Kuten tiedetään metro voi liikennöidä kolmella vaunuparilla itään, mutta vain kahdella länteen. Helsingin painopiste on siirtynyt myös pohjoisemmaksi Keski-Pasilan ja Kalasataman rakentamisen myötä.

    Esitän rinnakkaista metrolinjaa välille Kalasatama - Vallila - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi siten, että idän suunnasta lenkki nousee Töölöön kolmella vaunuparilla, siitä Pasilan kautta Kalasatamaan ja itään. Länsimetro nousee Sörnäisiin, josta se kääntyy Pasilaan kahdella vaunuparilla ja edelleen menee Ruoholahteen.

    Kolmioristeysasemat olisivat siis Kamppi, Ruoholahti ja Töölö. Kampista pääsisi suoraan Töölöön, Töölöstä suoraan Ruoholahteen ja Ruoholahdesta suoraan Kamppiin, takaisin vain vaihtamalla. Samoin Kalasatama, Sörnäinen ja Vallila. Sörnäisistä pääsisi suoraan Vallilaan, Vallilasta Kalasatamaan, ja Kalastamasta Sörnäisiin, takaisin vaihtamalla. Toiseen suuntaan siis itämetro ja toiseen länsimetro keskustan alueella.
    Jos toinen metrolinja rakennetaan se kannattaa tehdä niin ettei ole yhteisiä pätkiä nykyisen itä-länsimetron kanssa lukuunottamatta mahdollisia kalustonsiirtoja varten. Vuoroväli nykyisellä metrolla nousee niin tappiin ettei muiden linjojen junia kannata ottaa sille. Länsimetron asemien pidennys 120 metrisiksi olisi ensisijaisen tärkeää jos kapasiteettiongemaa ei muuten ratkaista.

    Lisäksi ajattelemasi verkosto on vaikea hahmottaa, sopisi ehkä johonkin Lontooseen tai Pariisiin mutta ei ihan täällä.

    t. Rainer

  5. #5

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Pisarametro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos toinen metrolinja rakennetaan se kannattaa tehdä niin ettei ole yhteisiä pätkiä nykyisen itä-länsimetron kanssa lukuunottamatta mahdollisia kalustonsiirtoja varten. Vuoroväli nykyisellä metrolla nousee niin tappiin ettei muiden linjojen junia kannata ottaa sille.
    Tuon ehdotuksen mukaan tosin "itäinen" kolmivaunuparinen ja "läntinen" kaksivaunuparinen linja eivät käytä samoja raiteita. Olettaen, että liittymät ovat eritasoisia. Tuo ehdotus nimenomaisesti ratkaisee vuoroväliongelman: kaikilla rataosilla olisi sama vuoroväli (Tapiolasta Itikseen). Ehdotuksen ongelmat ovat aivan muualla.

  6. #6

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisarametro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Olettaen, että liittymät ovat eritasoisia.
    Eritasoristeysten tunneloiminen Kamppiin ja Sörnäisiin ei olisi ihan pieni juttu. Toki kokonaisuutena varmaan pienempi kuin suunnitteilla oleva Pisara.

  7. #7
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Kulosaari
    Viestejä
    43

    oletus Vs: Pisarametro

    Toinen vaihtoehto olisi ajaa joka toinen metro myötäpäivään ja joka toinen vastapäivään. Idässä tämä olisi Vuosaaren metro ja Mellunmäen metro.

    Mutta oikeasti, liikennöidäänkö Keski-Pasilan ja Kalasataman välillä busseilla niiden valmistuttua?

  8. #8

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisarametro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Mutta oikeasti, liikennöidäänkö Keski-Pasilan ja Kalasataman välillä busseilla niiden valmistuttua?
    Ks. runkolinja 500.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Pisarametro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Kuten tiedetään metro voi liikennöidä kolmella vaunuparilla itään, mutta vain kahdella länteen.
    Asia korjataan pidentämällä Espoon (sekä Lauttasaaren ja Koivusaaren) asemat ja varustamalla M300-junat yhteisajokelpoisiksi M200-junien kanssa.

    Asemien ja junien lyhentämisen virheen myöntäminen ei maksa mitään. Virheen kaorjaaminen maksaa suunnilleen saman verran kuin yhden aseman ja asemanvälin rakentaminen tunnelirataa mihinkään suuntaan.

    Kantakupungin joukkoliikenteen käyttäjien tarpeet hoidetaan parhaiten päivittämällä raitiotiejärjestelmä nykyaikaan.

    Antero

  10. #10
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Kulosaari
    Viestejä
    43

    oletus Vs: Pisarametro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Ks. runkolinja 500.
    Bussi se tuokin on.

  11. #11

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Pisarametro

    Vallila-Alppilan spårayhteydet sössittiin ysin myötä, joka on yllättävän tuore muistutus helsinkiläisen joukkoliikennesuunnittelun synkistä vuosista. Kalasatamasta Pasilaan ilmeisin reitti kulkisi Teollisuuskatua, mutta onko siihen nyt järkeä vetää kiskoja, kun vieressä menee AKK:ta pitkin jo yhdet? Vaihtoehdoksi jää lähinnä puistoyhteys Vallilanlaaksossa tai Mäkelänkatu. Puistot ovat hyviä paikkoja vetää kiskoja, kun halutaan hyvät yhteydet oraville ja pupuille.

    Ysi olisi aikoinaan kannattanut vetää Flemaria pitkin suoraan Teollisuuskadulle. Palvelualueen päällekäisyys Porvoonkadun kiskojen kanssa olisi ollut vähäisempää ja edellytykset runkolinjamaiseen liikennöintiin paremmat. Parkkipaikkoja olisi tietysti mennyt. Paljon.

    Niin ja ennen kuin kukaan sanoo mitään, niin kyllä ne kiskot vetäisi Teollisuuskadulta Kalasatamaankin. Jonkun taitorakenteen voisi vaatia, mutta tilaa on.

    edit: Jos tuolle välille silmukkametroa ajattelee, niin ilmeisin vaihtoehto on tietysti ajaa silmukkaa molemmin päin: lännestä Sörnäisten kautta Pasilaan ja Töölöstä takaisin länteen, idästä Kampin kautta Pasilaan ja takaisin itään. Parasta voisi kuitenkin olla unohtaa silmukka ja ajaa puolet idän junista Pasilan ja Töölön kautta Punavuoreen, siitä mahdollisesti vielä eteenpäin Jätkä- ja/tai Hernesaareen.
    Viimeisin muokkaaja j-lu; 21.04.2016 kello 14:31.

  12. #12

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    10

    oletus Vs: Pisarametro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Kuten tiedetään metro voi liikennöidä kolmella vaunuparilla itään, mutta vain kahdella länteen. Helsingin painopiste on siirtynyt myös pohjoisemmaksi Keski-Pasilan ja Kalasataman rakentamisen myötä.
    Esitän rinnakkaista metrolinjaa välille Kalasatama - Vallila - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi siten, että idän suunnasta lenkki nousee Töölöön kolmella vaunuparilla, siitä Pasilan kautta Kalasatamaan ja itään. Aika monimutkainen idea minun pääni selvitettäväkseni. Voisitko näyttää edes jonkinlaisen kartan suunnitelmastasi
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.05.2016 kello 18:02. Syy: Korjattu lainaus

  13. #13
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Kulosaari
    Viestejä
    43

    oletus Vs: Pisarametro

    Tässä yritys

    Nimi: suunnitelma pisarametro.jpg
Katselukertoja: 684
Koko: 87,3 KB


    Lainaus Alunperin kirjoittanut huusmik Näytä viesti
    Esitän rinnakkaista metrolinjaa välille Kalasatama - Vallila - Pasila - Meilahti - Töölö - Kamppi siten, että idän suunnasta lenkki nousee Töölöön kolmella vaunuparilla, siitä Pasilan kautta Kalasatamaan ja itään. Aika monimutkainen idea minun pääni selvitettäväkseni. Voisitko näyttää edes jonkinlaisen kartan suunnitelmastasi

  14. #14

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisarametro

    Suttasin tuohon linjaston ymmärrykseni mukaan. Oranssi = itämetro, violetti = länsimetro.

    Nimi: pisarametro2.jpg
Katselukertoja: 628
Koko: 112,9 KB

  15. #15

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Pisarametro

    Se että Helsinkiin on suunniteltu pisaran muotoista lähiliikenneyhteyttä, ei tarkoita, että vaihtoehtoisten ideoiden pitäisi perustua lenkin kiertämiseen. Kun mennään ympyrää, niin kierretään. Mitä pienempi lenkki, sitä enemmän kiertoa ja sitä vähemmän käyttökelpoisia matkoja. Kiertäminen on yleensä ottaen huono asia liikenteessä. Ellei sitten ajele huvikseen. Jos ajattelee mini-Pisaraa, niin suorin reitti Pasilasta keskustaan kulkeen linnunlaulun läpi ja Töölöstä Hakaniemeen jostain ihan muualta kuin keskustan tai Pasilan kautta.

    Pisara on huono mihinkään muuhun kuin lähiliikenteen matkustajien jakeluun kantakaupungin alueelle, eikä se siihenkään ole hyvä. Mutta parempi maksaisi enemmän.

    Jos kantakaupungin liikenneongelmia haluaa ratkoa metrolla, niin kannattaa suosiolla lähteä liikkeelle Töölön metrosta. Kampista etelään ja pohjoiseen. Toki yhteyttä voi käyttää hyväkseen haaroittamalla itä- ja länsisuunnan vaunuja sikäli kun se on mielekästä. Tuskin on. Hyvin järjestetty vaihto on monessa mielessä parempi kuin se, että vuorovälit joka suuntaan harvenevat.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •