- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Kehittelin tässä päässäni seuraavan vision. Länsimetro kannattaa toki rakentaa, mutta entä ympyrämetro? Ympyrämetro voisi kiertää seuraavan reitin:
Rautatientori-Kaisaniemi-Hakaniemi-Sörnäinen-Vallila-Pasilanasema-Länsipasila-Meilahti-Mechelinkatua-Kamppi-Rautatientori
Tietysti kaksiraiteisena ja koko matkalta maan alle. Metroja kiertäisi siis hullunmyllyä ympäri. Rata menisi nykyistä tunnelia pitkin Kampista Sörnäisiin, josta sitten uusi osuus alkaisi. Tämä ympyrämetro voitaisiin myös automatisoida, ihan vain kuskien mielekkään työn kannalta. Ketään ihmistä tuskin huvittaa ajaa ympyrää pimeässä pari tuntia putkeen ja sitten mennä pää pyörryksissä tauolle. Muut metrot voisivat olla edelleen kuskillisia, sen takia että työpaikkojen vähentäminen on typerää.
Ympyrämetro palvelisi etenkin keskustassa liikkujia. Rautatie jakaa Helsingin muutenkin kahtia, mikä tekee pullonkauloja mm. Nordenskiöldinkadun alitukselle ja Helsinginkadun alitukselle ruuhka-aikoina. Hidastaa siis myös bussiliikennettä. Metroa ei hidastaisi mikään, ja Vallilasta pääsisi mm Meilahteen 5 minuutissa. Nykyään menee bussilla vähintään 23 minuuttia, monesti pitää vaihtaakin.
Kaiken lisäksi asemia voisi laittaa sopivin välein, koska koko matkalla on kaupunkimaista aluetta. Ja kaupunkiinhan metro soveltuu mitä mainioiten, toisin kuin vaikkapa VR:n lähijuna, jonka kiskot kulkevat Pasilasta Helsinkiin, keskellä ei mitään.
Rautatientori-Kaisaniemi-Hakaniemi-Sörnäinen-Vallila-Pasilanasema-Länsipasila-Meilahti-Mechelinkatua-Kamppi-Rautatientori
Tietysti kaksiraiteisena ja koko matkalta maan alle. Metroja kiertäisi siis hullunmyllyä ympäri. Rata menisi nykyistä tunnelia pitkin Kampista Sörnäisiin, josta sitten uusi osuus alkaisi. Tämä ympyrämetro voitaisiin myös automatisoida, ihan vain kuskien mielekkään työn kannalta. Ketään ihmistä tuskin huvittaa ajaa ympyrää pimeässä pari tuntia putkeen ja sitten mennä pää pyörryksissä tauolle. Muut metrot voisivat olla edelleen kuskillisia, sen takia että työpaikkojen vähentäminen on typerää.
Ympyrämetro palvelisi etenkin keskustassa liikkujia. Rautatie jakaa Helsingin muutenkin kahtia, mikä tekee pullonkauloja mm. Nordenskiöldinkadun alitukselle ja Helsinginkadun alitukselle ruuhka-aikoina. Hidastaa siis myös bussiliikennettä. Metroa ei hidastaisi mikään, ja Vallilasta pääsisi mm Meilahteen 5 minuutissa. Nykyään menee bussilla vähintään 23 minuuttia, monesti pitää vaihtaakin.
Kaiken lisäksi asemia voisi laittaa sopivin välein, koska koko matkalla on kaupunkimaista aluetta. Ja kaupunkiinhan metro soveltuu mitä mainioiten, toisin kuin vaikkapa VR:n lähijuna, jonka kiskot kulkevat Pasilasta Helsinkiin, keskellä ei mitään.