Milloin Raide-Jokeri valmis? Anna äänesi!

Milloin Raide-Jokerin säännöllinen matkustajaliikenne Itäkeskuksen ja Keilalahden välillä alkaa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    21
  • Äänestys suljettu. .

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Metrohankkeiden kohdalla olemme tässä vaiheessa äänestäneet valmistumisajankohdasta. Äänestetäänpä Jokerinkin kohdalla!

Valtuusto tekee rakennuspäätökset ensi viikolla eli kesäkuun 2016 puolivälissä. Julkisuuteen on virkamiesarviona annettu linjan käyttöönottovuodeksi 2021. Sitä ei ole sen kummemmin tarkennettu, joten voitaneen olettaa, että käyttöönotto merkitsee koko linjaa Itäkeskuksesta Keilalahteen, tunneliosuuksineen päivineen.
 
Tuo "Itäkeskuksen ja Keilalahden välillä" tekee tästä kiperän. Voisin uskoa, että Itäkeskus-Pitäjänmäki toimii 2022 tai aiemmin, siitä länteen on tunnelia ja Turunväylän liittymän yli myös siltoja ja muuta hankalaa.
 
Tuo "Itäkeskuksen ja Keilalahden välillä" tekee tästä kiperän. Voisin uskoa, että Itäkeskus-Pitäjänmäki toimii 2022 tai aiemmin, siitä länteen on tunnelia ja Turunväylän liittymän yli myös siltoja ja muuta hankalaa.

Riippuu aikataulutuksesta kai, jos rata tehdään hankesuunnitelmasta poiketen kahdessa vaiheessa, niin sitten varmasti, mutta olen käsittänyt, että koko homma aloitetaan neljällä tai viidellä topparoikalla samaan aikaa, eikä väli Keilaniemi - Pitäjämäki vaikuta sen pahemmalta kuin loputkaan. Kehä-ykkösen ja valtatie-ykkösen ylitys vaatii isompia siltoja kuin muualla reitillä.

En haluaisi antaa mitään mielipidettä, kun ei tunne itseään asiantuntijaksi, mutta ei vaikuta, että tässä projektissa olisi mitään kovin suuria yllätyksiä. Siinä vaiheessa, kun lopullinen hankeaikataulu ja budjetti tulevat julkisuuteen, ne pitävät hyvin. Jos jollain on suurempaa asiantuntijuutta tarjota, mitä suuria yllätyksiä voisi olla? Voiko tämä 2021-aikataulu kaatua ihan siihen, että kilpailutuksissa menee kauemman kuin odotettiin?
 
Viimeksi muokattu:
Allianssimalli, joka valittaneen toteutusmalliksi, ei ole nopein mahdollinen tapa rakentaa. Muita hyviä puolia siinä kyllä on. Lisäksi tarkoitus on jättää takaovi, joka mahdollistaa kaupunkien omien töiden teettämisen allianssin ohella, siis kaupunki voi vaikka panna virastonsa tekemään ne putkisiirrot valmiiksi ja allianssi rakentaa sitten radan ja katurakenteet. Allianssin kilpailuttamisesta voi tietysti valittaa, ja valitus voi hidastaa prosessia. Mutta kun sitten allianssin osallistujat on valittu, niin valittaminen loppuu siihen, sillä yksityisinä firmoina ne voivat valita alihankkijansa ilman samaa valitusrumbaa, joka julkisiin hankintoihin aina liittyy.

Kaluston osalta valitusriskiä ei pitäisi olla, jos HKL realisoi Artic-option. Vaan voihan joku keksiä siitäkin valittamisen aihetta riippuen siitä, miten tarkasti optiohankinnat on määritelty esimerkiksi vaunun pituuden osalta. Siellähän on se "jokerioptio" ollut alusta saakka. Jos vaunumäärä ja pituus sopivat nykyiseen hankkeeseen, niin sitten ei ole ongelmaa.

2021 ei ole mikään mahdottomuus, mutta kun tässä piti valita mielestään todennäköisin, niin kallistun silti 2022 puolelle. Tietysti toivon olevani väärässä. Saa nähdä. Ehkä mielenkiintoisempaa kuin se, päättyykö käyttöönottovuosi nyt ykköseen vai kakkoseen, on se, kumman liikenne alkaa ensin – Tampereen vai Jokerin. Saattaa tuo päättyä tasapeliinkin.
 
2021 ei ole mikään mahdottomuus, mutta kun tässä piti valita mielestään todennäköisin, niin kallistun silti 2022 puolelle. Tietysti toivon olevani väärässä. Saa nähdä. Ehkä mielenkiintoisempaa kuin se, päättyykö käyttöönottovuosi nyt ykköseen vai kakkoseen, on se, kumman liikenne alkaa ensin – Tampereen vai Jokerin. Saattaa tuo päättyä tasapeliinkin.

Samaa minäkin mietin, toivottavasti molemmat valmistuvat pian. Samalla Turkukin varmaa huomaa pikaraitikan edut.
 
Takaisin
Ylös