Toisenlainen mahdollisuus pääkaupunkiseudun metroreiteiksi

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Tehdään 4 kpl erillisiä metroreittejä heiluriperiaatteella. Mahdollistaa tasatahdituksen.

Oranssi (länsimetro+nykymetro): Espoonlahti-Raut'tori-Vuosaari

Sininen (rantarata+nykymetro): Espoonkeskus-Pasila-Sörnäinen-Mellunmäki

Punainen (vantaankoski+jatke): Vantaankoski-Raut'asema-Katajanokka

Violetti (kerava+jatke): Kerava-Pasila-Töölö-Kamppi

Edellyttäisi tietysti, että virroitusjärjestelmä olisi sama linjan alusta loppuun. Halvin ja järkevin ratkaisu olisi muuttaa kaikki lähijunat metroiksi. Sm4:n 160 kmh kun ei muutenkaan kaupunkiradoilla pysty hyväksikäyttämään, menee ihan hukkaan. Kun metro kiihtyy ihan yhtä hyvin 80 kmh asti, jota suurempaa nopeutta ei yksinkertaisesti tarvita, asemien lyhyiden välien takia. Eri väriset metrot toki takaisivat selkeyden, varsinkin satunnaisliikkujille. Ja asemilla vaikkapa ne värit, mitkä linjat kulkevat siitä ohi.

Edellyttää myös, että pasilasta tehtäisiin tunneli töölön ali kamppiin. Sekä pasilasta tunneli myös lintsin ali sörnäisiin. Mukaanluettuna katajanokalle ulottuva tunneli sanomatalon alta, nykyisten vantaankosken laiturien jatkeena. Sekä tietysti se "jo melkein varma länsimetro".

Kommentteja kiitos...
 
YTV:n valmistellessa poikittaisen joukkoliikenteen visiota pari vuotta sitten ehdotettiin muistaakseni mukaan metron ja kaupunkiratojen integrointia. Ajatuksena oli, että kaupunkiradat muutettaisiin metroradoiksi ja Pisara rakennettaisiin liittymään nykyiseen metrorataan. Lopputuloksena voitaisiin ajaa erilaisia heilurilinjoja, esim. Vuosaari - Espoon Keskus tai Matinkylä - Kerava.

Jos itse hahmottelen mahdollista linjastoa, voisi pääkaupunkiseudun raskaassa raideliikenteessä olla sitten 3 linjaa, joita kutakin ajettaisiin 8/10 min välein:
  1. Vuosaari - Rautatientori - Martinlaakso - Lentokenttä - Tikkurila - Rautatientori - Matinkylä
  2. Mellunmäki - Rautatientori - Espoon Keskus
  3. Kerava - Rautatientori - Tapiola
Hankkeen ongelma olisi merkittävän rahasumman käyttö kaupunkiratojen muutostöihin. Muutostöitä vastaavalla rahasummalla saataisiin rakennettua pitkät pätkät ihan uutta rataa, vaikkapa esimerkiksi raide-Jokeria.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatus metroverkon yhdistämisestä kaupunkijunaverkkoon on sinällään toki mielenkiinoinen idea, mutta onko se kovin tarpellinen toimenpide? Kuukanko toi jo esiin taloudellisenkin puolen, vaikka monasti meillä sitten käytetäänkin vallan pöyristyttäviä summia joihinkin hankkeisiin, kun sille päälle satutaan. Pisara rataa en kannata suin surminkaan, koska Helsingin liikennemäärät eivät koskaan voi yltää sellaiselle tasolle jossa tarvittaisiin Hakaniemestä kaksi rautatietunnelia keskustaan! Sen sijaan kannattaisin lämpimästi metron rakentamista vihdoinkin, jo soin valmiiksi oleville pätkille, eli Töölön kautta Munkkivuoreen ja siitä voisi koukata Ruskeasuon ja Pasilan kautta Sörkkään.Näin saataisiin tehokas kehälinja aikaiseksi.
 
Takaisin
Ylös