Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Toisenlainen mahdollisuus pääkaupunkiseudun metroreiteiksi

  1. #1
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    359

    oletus Toisenlainen mahdollisuus pääkaupunkiseudun metroreiteiksi

    Tehdään 4 kpl erillisiä metroreittejä heiluriperiaatteella. Mahdollistaa tasatahdituksen.

    Oranssi (länsimetro+nykymetro): Espoonlahti-Raut'tori-Vuosaari

    Sininen (rantarata+nykymetro): Espoonkeskus-Pasila-Sörnäinen-Mellunmäki

    Punainen (vantaankoski+jatke): Vantaankoski-Raut'asema-Katajanokka

    Violetti (kerava+jatke): Kerava-Pasila-Töölö-Kamppi

    Edellyttäisi tietysti, että virroitusjärjestelmä olisi sama linjan alusta loppuun. Halvin ja järkevin ratkaisu olisi muuttaa kaikki lähijunat metroiksi. Sm4:n 160 kmh kun ei muutenkaan kaupunkiradoilla pysty hyväksikäyttämään, menee ihan hukkaan. Kun metro kiihtyy ihan yhtä hyvin 80 kmh asti, jota suurempaa nopeutta ei yksinkertaisesti tarvita, asemien lyhyiden välien takia. Eri väriset metrot toki takaisivat selkeyden, varsinkin satunnaisliikkujille. Ja asemilla vaikkapa ne värit, mitkä linjat kulkevat siitä ohi.

    Edellyttää myös, että pasilasta tehtäisiin tunneli töölön ali kamppiin. Sekä pasilasta tunneli myös lintsin ali sörnäisiin. Mukaanluettuna katajanokalle ulottuva tunneli sanomatalon alta, nykyisten vantaankosken laiturien jatkeena. Sekä tietysti se "jo melkein varma länsimetro".

    Kommentteja kiitos...

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7336

    oletus Vs: Toisenlainen mahdollisuus pääkaupunkiseudun metroreiteiksi

    YTV:n valmistellessa poikittaisen joukkoliikenteen visiota pari vuotta sitten ehdotettiin muistaakseni mukaan metron ja kaupunkiratojen integrointia. Ajatuksena oli, että kaupunkiradat muutettaisiin metroradoiksi ja Pisara rakennettaisiin liittymään nykyiseen metrorataan. Lopputuloksena voitaisiin ajaa erilaisia heilurilinjoja, esim. Vuosaari - Espoon Keskus tai Matinkylä - Kerava.

    Jos itse hahmottelen mahdollista linjastoa, voisi pääkaupunkiseudun raskaassa raideliikenteessä olla sitten 3 linjaa, joita kutakin ajettaisiin 8/10 min välein:
    1. Vuosaari - Rautatientori - Martinlaakso - Lentokenttä - Tikkurila - Rautatientori - Matinkylä
    2. Mellunmäki - Rautatientori - Espoon Keskus
    3. Kerava - Rautatientori - Tapiola

    Hankkeen ongelma olisi merkittävän rahasumman käyttö kaupunkiratojen muutostöihin. Muutostöitä vastaavalla rahasummalla saataisiin rakennettua pitkät pätkät ihan uutta rataa, vaikkapa esimerkiksi raide-Jokeria.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.06.2006 kello 14:11.

  3. #3
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Toisenlainen mahdollisuus pääkaupunkiseudun metroreiteiksi

    Ajatus metroverkon yhdistämisestä kaupunkijunaverkkoon on sinällään toki mielenkiinoinen idea, mutta onko se kovin tarpellinen toimenpide? Kuukanko toi jo esiin taloudellisenkin puolen, vaikka monasti meillä sitten käytetäänkin vallan pöyristyttäviä summia joihinkin hankkeisiin, kun sille päälle satutaan. Pisara rataa en kannata suin surminkaan, koska Helsingin liikennemäärät eivät koskaan voi yltää sellaiselle tasolle jossa tarvittaisiin Hakaniemestä kaksi rautatietunnelia keskustaan! Sen sijaan kannattaisin lämpimästi metron rakentamista vihdoinkin, jo soin valmiiksi oleville pätkille, eli Töölön kautta Munkkivuoreen ja siitä voisi koukata Ruskeasuon ja Pasilan kautta Sörkkään.Näin saataisiin tehokas kehälinja aikaiseksi.
    Vauhtia vaunuun!

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pussinperiä pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 17.01.2011, 14:52
  2. Ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kuvaamaan joukkoliikennettä Valko-Venäjälle
    kirjoittanut TimppaTT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 30.06.2009, 20:23
  3. Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?
    kirjoittanut jhaarni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:04
  4. Bussiliikenteen mahdollisuus ajantasaukseen joka pysäkillä
    kirjoittanut Camo Lissabone foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 16.02.2007, 23:55
  5. Pääkaupunkiseudun bussikuvasto
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.12.2005, 17:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •