YTV:n valmistellessa poikittaisen joukkoliikenteen visiota pari vuotta sitten ehdotettiin muistaakseni mukaan metron ja kaupunkiratojen integrointia. Ajatuksena oli, että kaupunkiradat muutettaisiin metroradoiksi ja Pisara rakennettaisiin liittymään nykyiseen metrorataan. Lopputuloksena voitaisiin ajaa erilaisia heilurilinjoja, esim. Vuosaari - Espoon Keskus tai Matinkylä - Kerava.
Jos itse hahmottelen mahdollista linjastoa, voisi pääkaupunkiseudun raskaassa raideliikenteessä olla sitten 3 linjaa, joita kutakin ajettaisiin 8/10 min välein:
- Vuosaari - Rautatientori - Martinlaakso - Lentokenttä - Tikkurila - Rautatientori - Matinkylä
- Mellunmäki - Rautatientori - Espoon Keskus
- Kerava - Rautatientori - Tapiola
Hankkeen ongelma olisi merkittävän rahasumman käyttö kaupunkiratojen muutostöihin. Muutostöitä vastaavalla rahasummalla saataisiin rakennettua pitkät pätkät ihan uutta rataa, vaikkapa esimerkiksi raide-Jokeria.