Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Resiina sanoi:Jos Helsingin Vantaasta ja Sipoosta haluamat alueet liitetään Helsinkiin, niin minkälainen liitosalueiden linjastosta muodostuisi, jos saisitte päättää?
Vesa Nurminen sanoi:Helppo homma: Metro Mellunmäestä metsään ja Vuosaaresta samaan paikkaan.
enqvisti sanoi:Mutta eikös sinne nykyiseen Sipooseen meinata tehdä enimmäkseen pientaloja? Taitaa metro olla turhan järeä. Asutus leviää laajalle, ja sitten yksi pysäkki kilometrin välein...?
enqvisti sanoi:Mutta eikös sinne nykyiseen Sipooseen meinata tehdä enimmäkseen pientaloja? Taitaa metro olla turhan järeä. Asutus leviää laajalle, ja sitten yksi pysäkki kilometrin välein...?
Helsinkiläinen logiikka on vertaansa vailla:enqvisti sanoi:Mutta eikös sinne nykyiseen Sipooseen meinata tehdä enimmäkseen pientaloja? Taitaa metro olla turhan järeä. Asutus leviää laajalle, ja sitten yksi pysäkki kilometrin välein...?
Antero Alku sanoi:Helsinkiläinen logiikka on vertaansa vailla:
- Sipoon eteläosa on liitettävä Helsinkiin, jotta metroa voi jatkaa Sipoon puolelle, kun sitä ei voi jatkaa Espooseen.
Antero Alku sanoi:Siis mitä tämä kaikki tarkoittaa?
Sitä, että Helsingin nykyisten rajojen sisällä ei voi rakentaa pientaloja, kun maa on niin kallista, että on pakko rakentaa kerrostaloja. Siellä Sipoon puolella maa ei vissiin olekaan enää kallista, jos sinne voi rakentaa pientaloja. Ja niitä varten sitten metron, kaikkein kalleimman mahdollisen joukkoliikennevälineen.
Eiköhän totuus ole täysin looginen. Liitosasiaa kaunistellaan puhumalla pientaloista. Kaavat tehdään kuitenkin metrotehokkuudella, sillä muutenhan sitä metroa ei sinne voi rakentaa. Eihän edes pientaloja täynnä olevan Pakilan halkovaan metrorataan ole suunniteltu asemaa, joten miten se asia muuttuisi Sipoonkorvessa.
Kirjoitin kärjistetysti, mutta en aivan perättömästi. Kaiken aikaa on puhuttu, miten Sipoota pitäisi voida rakentaa, kun metrokin on jo siinä lähellä. Ja yleiskaavassa on nuoli metroradan päässä sekä Sipoon että Hakunilan suuntaan.R.Silfverberg sanoi:Sipoon länsiosien liittämisessä, tai sillä uhkailulla, on kyseessä suuremmista asioista kuin metrosta.
Minusta on pulaa hyvistä joukkoliikenneyhteyksistä nykyisille asuntoalueille. Tilanne olisi helposti korjattavissa, kun tunnustettaisiin, ettei raskaalla raideliikenteellä voida toteuttaa hyvää seudullista joukkoliikenneverkkoa, ainoastaan muutamia ratoja.R.Silfverberg sanoi:1) Helsingin seudulla on pulaa kohtuuhintaisista kunnollisista asunnoista hyvien (joukko-) liikenneyhteyksien päässä.
Mutta pääkaupunkiseutu ei ole Helsinki. Muualla maailmassa suurkaupungit ovat useiden kaupunkien ryppäitä. Ei Westminister vaadi, että sen pitää saada maata naapureiltaan keskellä Lontoota, jotta se voisi kasvaa. Päin vastoin, keskuskaupunkien väestö vähenee seutuistumisen myötä. Asumisväljyys kasvaa, joten vanhassa rakennuskannassa on yhä vähemmän asukkaita. Jos tämä kehitys toimii muualla, miksi ei muka meillä?R.Silfverberg sanoi:Pääkaupunkiseudun asukasmäärä kasvaa, monista eri syistä, ei vähiten siksi että elinkeinoelämä on noususuhdanteesa, ja työpaikoja syntyy siksi paljon sinne.
Periaatteessa voi kysyä, miksi Sipoolla ei ole oikeutta kehittyä kuten se haluaa, mutta Helsingillä on.R.Silfverberg sanoi:2) Sipoo on tähän asti halunnut kehittyä pelkäksi väljäksi maaseutukunnaksi,
Niinpä. Kumpi on arvokkaampaa, Haltialan pellot vai Sipoonkorven metsät?R.Silfverberg sanoi:3) Helsingin olemassaolevien rakentamattomien maiden kaavoittaminen asumiskäyttöön on epävarmaa. Esim Pakilan pohjois- ja länsipuolella on laajoja peltoja ja metsiä, mutta jostain syystä niille ei saa rakentaa.
Minäkin toivon näin. Mutta olen pessimisti ja arvelen, että alueliitoksen takana olevat tahot haluavat varmistaa asian tämän Eduskunnan aikana. Vaalien jälkeen liitos ei ehkä enää onnistukaan, kun on neuvoteltava uusi hallitus, jonka kokoonpanosta ei vielä tiedetä.R.Silfverberg sanoi:Oma arvioni on, että Sipoo saa armonaikaa järjestää jonkinlainen yleiskaava kuntoon, mutta eduskuntavaalit ovat niin lähellä että hallitus tuskin ottaa enää kantaa mihinkään pakkoliitosasioihin.
Kyllä minä näkisin että asuntopula ainakin kehäkolmoisen sisäpuolella on jo krooninen. Mikä tahansa roskakin käy kaupaksi kiskurihintaan.Antero Alku sanoi:Minusta on pulaa hyvistä joukkoliikenneyhteyksistä nykyisille asuntoalueille. Tilanne olisi helposti korjattavissa, kun tunnustettaisiin, ettei raskaalla raideliikenteellä voida toteuttaa hyvää seudullista joukkoliikenneverkkoa, ainoastaan muutamia ratoja.
Ehkä he joskus alkavat tajuta.Antero Alku sanoi:Laajasalon raitiotieyhteys on oiva esimerkki. Silta maksaa 60 Me ja tunneli 90 Me. Laajasalon 15.000 nykyistä ja Kruunuvuorenrannan 7000-9000 tulevaa asukasta saataisiin 15-20 minuutin suoran keskustaan johtavan joukkoliikenteen päähän. Siis kävelyetäisyydeltä, ilman vaihtoja Kolmen sepän aukiolle Stockmannin eteen.
Ei kelpaa kaavoittajalle, joka on huolissaan vain siitä, että Herttoniemen 50 Me:n järjestelyt autoliikenteelle saadaan hoidetuksi. Joukkoliikenne saa hoitua miten hoituu jo nyt heikonlaisesti toimivan liityntäliikenteen muodossa Herttoniemen asemalle.
Helsingin ja sen naapureiden ja Lontoon tai Tukholman ja sen naapureiden välinen ero on siinä, että Suur-Lontoossa on ylikunnallinen yhteishallinto joka ulottuu kauas keskuskaupungin rajoista ja joka suuntaan, mutta Helsingissä ei kaikissa ilmansuunnissa ja yhteishallinnon toimivalta on rajoitetumpaa.Antero Alku sanoi:Mutta pääkaupunkiseutu ei ole Helsinki. Muualla maailmassa suurkaupungit ovat useiden kaupunkien ryppäitä. Ei Westminister vaadi, että sen pitää saada maata naapureiltaan keskellä Lontoota, jotta se voisi kasvaa. Päin vastoin, keskuskaupunkien väestö vähenee seutuistumisen myötä. Asumisväljyys kasvaa, joten vanhassa rakennuskannassa on yhä vähemmän asukkaita. Jos tämä kehitys toimii muualla, miksi ei muka meillä?
Jos Sipoon asukkaista vain n 40% on enää ruotsinkielisiä, niin se tarkoittaa että hyvin suuri osa suomenkielisistäkin pitää RKP:n linjaa Sipoon kehittämisestä tai pitäisikö sanoa kehityksen jarruttamisesta parhaana, ja muunlaista kehitystä haluavat ovat vähemmistössä. RKP:n apupuolue Sipoossa on ymmärtääkseni Vihreä Liitto. On muistettava vielä että vaikka RKP on leimaantunut valtakunnanpolitiikassa ehkä vähän liiaksikin kielipuolueeksi, niin kunnallistasolla maatalousvaltaisissa ruotsinkielisten asuttaman rannikkoseudun kunnissa RKP on maanviljelijöiden ja muiden peruselinkeinojen asioita ajava ja aatteiltaan ja toimintatavoiltaan hyvin lähellä Kepua oleva vallan kahvassa istuva yleispuolue, joka saa monen suomenkielisenkin perinteitä vaalivan ja muutoksia vastustavan äänestämään heitä.Antero Alku sanoi:Periaatteessa voi kysyä, miksi Sipoolla ei ole oikeutta kehittyä kuten se haluaa, mutta Helsingillä on.
Toinen juttu on, mitä Sipoo haluaa. Olen ymmärtänyt lukemastani, että kyse on enempi kielipolitiikasta ja RKP:n halusta. Eli on myös sellaisia sipoolaisia, jotka haluaisivat Sipoota maaseudusta kaupungiksi, mutta he eivät ole vallassa.
No, uskallatko sanoa miksi Haltialan peltoja ei voisi pistää asunnoiksi, juuri nuorille ensiasunnon ostajille, tai kaupunkiin töihin tuleville, edullisen asunnon tarvitsijoille? Eiköhän se NIMBY kummittele taustalla, se johtaisi pakilalaisten ja muiden naapurialueiden protestiin ja äänten vyörymistä isoilta puolueilta pois, enimmäkseen yhtä asiaa varten isoista puolueista eronneiden perustettamille kansanliikkeille, sekä Kepulle, Perussuomalaisille, RKP:lle ja hakalehtolaisille. Sama kuvio toistuu Malmin lentokentän ja monen muun pääkaupunkiseudun asuntorakentamisprojektin kanssa. Suurilla ikäluokilla joilla on asuntonsa jo maksettu tietävät kuviot ja mistä narusta nykäistä, ja käyttävät niitä hyväkseen oman asiansa ajamiseen, nuoremmista ja kaupunkiin muuttavista välittämättä.Antero Alku sanoi:Niinpä. Kumpi on arvokkaampaa, Haltialan pellot vai Sipoonkorven metsät?
Onhan Helsingillä maata asunnoiksi, vieläpä paljon lähempänä keskustaa kuin Sipoo tai Haltiala. Mutta Jätkäsaari, Sompasaari ja Hermanninranta ovat sijaintinsa ja maaperän pilaantuneisuuden ja muiden ongelmien vuoksi liian kallista maata halpaan mutta tuottavaan bulkkiasuntotuotantoon. Ne on pakko toteuttaa verkkaiseen tahtiin senkin vuoksi, ettei markkinoita kyllästetä liian suurella lähellä olevien asuntojen tarjonnalla. Muistan kuulleeni, että välittäjät ovat arvioineen näiden alueiden hintatason luokkaan 8000-10000 e/m2. Sellaisten ostajia ei ole niin paljon, että alueet voitaisiin rakentaa ja saada myydyksi mahdollisimman nopeasti. Niinpä asuntotuotanto-ohjelman toteuttamiseen tarvitaan parempilaatuista ja halvempaa maata. Se saa olla kaukanakin, sillä köyhäthän etsivät asuntonsa nytkin niin kaukaa, että rahat riittävät.
Mahtuvatko mahdolliset länsimetron matkustajat enää tähän mukaan, vai pitääkö osa idästä tulevista metrojunista ohjata Töölöön tai länsimetro haaroittaa Kampista Kauppatorin suuntaan?Antero Alku sanoi:Mutta jos palataan itse aiheeseen, mitä olisi Sipoonkorven liikenne?
Jos alueelle aiotaan asuttaa 50.000 ihmistä, mikä jossain on ollut esillä, niin eihän se voi olla muuta kuin 3-5 metroasemaa ja niiden ympärillä 10-16 tuhatta asukasta tehokkaassa kerrostalorakentamisessa. Lisäksi tämä metrorata on rakennettava Porvoon moottoritien rinnalle, koska liikenne mitoitetaan siten, että autoliikenne on 3-kertainen metromatkustamiseen verrattuna. Motari on välttämätön osa liikenneverkkoa, ja onneksi se johtaa kehäteille ja Lahdentielle. Sörnäisissähän ei ole enää kapasiteettia lisätä autoliikennettä.
Karkeasti tuo asukasmäärä siis tuottaa 50.000 metomatkaa ja 150.000 automatkaa päivässä. Metron lisäkuormitus on 6000 matkustajaa huipputuntiin nykyisen noin 12.000:n päälle. 75 %:n kuormitusasteella Mellunmäen haaralla ajetaan sitten 2 junaa yhtä Vuosaaren haaran junaa kohden. Keskivuorovälillä 3 min Vuosaareen ajeteaan 9 min välein ja Siposeen vuorovälit ovat 3 ja 6 minuuttia. Joka kolmas juna ajaa siis Vuosaareen. Matkustajamäärät siis alkaisivat vihdoin olla sitä luokkaa, että metrolle on jotain perusteluita - kun koko joukkoliikenne keskitetään kulkemaan H:gin keskustan kautta.
Tässä yhteydessä voisin huomauttaa, ettei Hakunilan haara enää tähän yhtälöön sovi. Enkä ymmärräkään mitään liikenteellistä syytä siihen, että suorat bussilinjat pitäisi korvata Itä-Helsingin kautta kiertävällä metromatkalla. Kaupankäynti Vantaan kanssa Porvarinlahdesta käyttäen metroa oravannahkana voikin siis osoittautua hankalaksi.
Näin on. Lisäksi asuntojen rakentaminen Sipooseen ei poista sitä epäkohtaa että työpaikkoja rakennetaan yhä liikaa länteen. Niitä työpaikkojakin pitäisi saada Sipooseen tai ylipäänsä keskustan itäpuolelle roimasti lisää, niin autoliikenne kehillä pysyisi kurissa.Antero Alku sanoi:Joukkoliikenne siis toimii kuten nykyisin - tosin on opittava ajamaan 3 min vuoroväliä, mutta osataanhan se muuallakin. Varsinainen ongelma tulee kehäteistä, jotka ovat tukossa ilman Sipoon autojakin. Ne autoilevat sipoolaiset kun ovat matkalla muualle kuin keskustaan
kuukanko sanoi:Sipoossa taas joukkoliikennettä olisi sen verran kuin liikennöitsijät katsoisivat lipputuloilla kannattavaksi eli vähän. Aikuisten liikkuminen perustuisi täysin yksityisautoihin ja joukkoliikennettä olisi lähinnä koululaisia varten.
Antero Alku sanoi:Mutta pääkaupunkiseutu ei ole Helsinki. Muualla maailmassa suurkaupungit ovat useiden kaupunkien ryppäitä. Ei Westminister vaadi, että sen pitää saada maata naapureiltaan keskellä Lontoota, jotta se voisi kasvaa. Päin vastoin, keskuskaupunkien väestö vähenee seutuistumisen myötä. Asumisväljyys kasvaa, joten vanhassa rakennuskannassa on yhä vähemmän asukkaita. Jos tämä kehitys toimii muualla, miksi ei muka meillä?
Oletin, että ei kuuluisi. Jos Sipoo tekisi niin suuren harppauksen että päättäisi liittyä YTV:hen ja käyttää vuodessa miljoonia joukkoliikenteen subventioon, tulisi Sipooseen luultavasti bussiliikenne, joka mahdollistaisi elämisen myös ilman autoa, mutta henkilöauto olisi silti houkuttelevampi koska bussien vuorovälit olisivat harvat (30 - 60 min) ja matka-ajat pitkät. YTV:n kolmannen vyöhykkeen jäsenenä lippujen hinnat olisivat myös varsin korkeat.R.Silfverberg sanoi:Unohdit kertoa, kuuluisiko siinä vaihtoehdossa, että Sipoon rajat säilyisivät ennallaan, Sipoo myös YTV:hen vai ei.