Helsingin liitosalueiden linjasto

Sori, tämä on kurjaa inhorealismia. Voittehan unohtaa tämän ja ideoida erilaisia joukkoliikennematkustajia hyvin palvelevia ehdotuksia kuten tätä ennenkin, vaikka ne jäävätkin meidän innostuneiden utopioiksi. :smile:
Ihan hienosti Sinä kirjoitat! Arvostan kirjoituksissasi etenkin uskollisuuttasi omalle linjallesi. Sanot asiat siten kuin näet niiden olevan ja pidät linjasi. Täällä ja monessa muussakin paikassa on myös heitä, jotka kääntävät takkiaan edestakaisin vain muita miellyttääkseen. Viimeksi mainittu on mielestäni kaikista vastenmielisintä.
Tällä kannanotollani en tarkoita, että ajattelisin Sipoo-kysymyksestä samalla tavoin kuin Antero. Kuitenkin ymmärrän hyvin Anteron(kin) ajatuksenkulkua ja annan Anteron filosofoinnille suuren arvon.
 
Oli se kuntaraja lähempänä tai kauempana, niin Suomessa se tuntuu aina olevan järkevän kaupunki-, liikenne- ja kuntasuunnittelun este. Perimmäinen ongelma lienee siinä, että kunnallispolitiikassa pidetään yllä kilpailuasetelmaa naapureiden kanssa sillonkin, kun juhlapuheissa hehkutetaan seudullista yhteistyötä.

Keskusteluketjussa vilahtaneita Haltialan peltoja ja niihin liittyvä metsäaluetta olen seurannut ristiriitaisin tuntein. En periaatteessa haluaisi niitä rakennusmaaksi, mutta... Kyse ei ole siitä, että asun lähellä, vaan elävän kaupungin tarvitsemista lähiulkoilualueista - ettei tarvitse matkustaa mahdottomien matkojen päähän. Keuhkoja tarvitsevat muutkin kaupunginosat. Mielestäni aluetta ei niinkään uhkaa täydennysrakentaminen pellonlaitaan kuin ihan muuta asiat.

Inhorealistinen tilanne on tänä päivänä se, että Haltialaa/Paloheinää vaivaa sama ongelma kuin kaikkia muitakin ulkoilualueita: porukka ajaa autolla ulkoilemaan, joten viikonloppuruuhkat ovat moninkertaiset arjen "ruuhka-aikoihin" verrattuna. Joukkoliikenneyhteydet taas harvemmat. Näin taitaisi käydä Sipoosta liitettävällä alueellakin, jos sinne jonkinlaista ulkoilumaastoa kaavoitettaisiin uudisasukkaita virkistämään. Ei siitä mitään paikallisten asukkaiden lähipuistoa tulisi kuitenkaan. Ja kuvitelma kauempaa tulevien reippaiden ulkoilijoiden saapumisesta raiteitse tai edes bussilla olisi täyttä utopiaa. Kävelevä kuntoliikkuja näyttää olevan autoilevan välineurheilijan jyräämäksi joutuva laji. Ja golfpallot lentelevät minne sattuu. Jos lunta olisi vähän enemmän, niin leppoisa sunnuntaihiihtäjä kiertäisi kaukaa alueen ladut, joilla (autossa?) stressaantuneita höyrypäitä painaa päälle vaaraksi asti.

Haltialan peltoja nakertaa koko ajan laajentuva golfkenttä, joka ratsastaa "jokamieskentän" nimellä. Ehkä sinne ei tarvitse niin kalliita pääsymaksuja kuin johonkin toiseen paikkaan, mutta autolla sinne näkyvät palloilijat kulkevan ja parkkipaikkoja sen kuin raivataan lisää. Eikä golfkentille kuulemma ole asiaa tavallisissa verkkareissa tai farkunretkuissa, vaan pitäisi olla hienostelukamppeet päällä ja mailavalikoimaakin kovalla rahalla. Jos tällaiset alueet ovat ulkoilumaastojen tulevaisuus, niin sitten on parempi tehdä taloja tilalle. Korttelikapakkakin toimisi paremmin kerrostalon katutasolla kuin pellonlaidan parakissa.

Kuntaraja vaikuttaa muuten tähänkin alueeseen siten, että Helsingin puolella on jätetty nämä maastot rakentamatta, mutta joen vastarannalla Vantaa täyttää taloilla viimeisenkin peltotilkun mainostaen uusien asuntojen valttina vieressä olevia ulkoilualueita (joiden ylläpidon viulut maksaa Helsinki).

Alkuperäinen kysymys oli, millaisen linjaston rakentaisiin Sipoosta liitettävälle alueelle. Järkevintä olisi tietysti luoda yhtenäinen linjasto sekä Vantaan että Helsingin kanssa ja vielä sovittaa se yhteen Itäväylän (Uuden Porvoontien) vakiovuorobussien kanssa. Siitä ei kuitenkaan tule nykyisellä kuntakohtaisella hörhöilyllä mitään. Siksi muuttaisinkin koko joukkoliikennejärjestelmän ruotsalaisen Länstrafik-systeemin kaltaiseksi.

Nykysysteemillä tuskin on mahdollista toivoa muuta kuin jonkinlaista tynkää Mellunmäen metroradan jatkeeksi. Palvelulinjat kärsivät käyttäjäpulasta muuallakin, vaikka joku tietysti sellaisiakin ehdottaisi Itäsalmen ympäristöön. Niiden satunnainen kulkutiheys ja harva aikataulutus kun ei palvele kaupunkimaista liikennettä - ovat liian henkilöautomaisia.

Jos utopiat kuitenkin sallitaan, niin syöttäisin matkustajat "itäisimmän Helsingin" metroon raitiovaunuilla mieluummin kuin busseilla. Tämä tietenkin edellyttäisi sopivaa asemakaavoituista ja sen myötä riittäviä matkustajamääriä.
 
Helsinginsanomat sanoi:
Hallitus hyväksyi Sipoon rajasiirron
Hallitus päätti tänään iltapäivällä hyväksyä Helsingin vaatiman Sipoon rajasiirron.

Päätös syntyi hallituksessa äänin 8–4.

Päätösehdotuksen esitellyt kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk) esitti koko ehdotuksen hylkäämistä. Seuranneessa äänestyksessä häntä tukivat ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrynen (kesk), kulttuuriministeri Stefan Wallin (r) ja maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (r).

Päätös tarkoittaa, että Helsinki saa selvitysmies Pekka Myllyniemen ehdotuksen mukaisesti haltuunsa Sipoolta noin 30 neliökilometrin suuruisen alueen vuoden 2009 alusta.

Päätöksen perustelujen mukaan kuntajakolain mukaiset ehdot täyttyivät. Yleisen edun katsottiin vaativan koko Helsingin seudun yhdyskuntarakenteen kehittämistä.
Sipoo vastustaa liitosta ja aikoo valittaa päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Asiasta kertoi kunnanjohtaja Markku Luoma.
Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Suvi Rihtniemi sen sijaan iloitsevat päätöksestä.
Helsinki päätti vuosi sitten kesäkuussa, että se vaatii Sipoolta 50 neliökilometrin aluetta ja Vantaalta niin sanottua Västerkullan kiilaa.
Helsinki haluaa jatkaa metroverkkoaan itään ja rakentaa sinne asunnot kymmenille tuhansille ihmisille. Vantaa tyytyi vaatimukseen, Sipoo ei.

No nyt on taas yksi näytös tässä näytelmässä näytelty, Sipoo valittaa korkeimpaan hallinto oikeuteen hallituksen päätöksestä, se on sitten seuraava näytös
 
No nyt on taas yksi näytös tässä näytelmässä näytelty, Sipoo valittaa korkeimpaan hallinto oikeuteen hallituksen päätöksestä, se on sitten seuraava näytös
KHO on hylännyt valitukset, joten Helsingin laajeneminen itään on yhä vain todennäköisempää.
 
Mitäs nyt tehdään, kun metroa pitäisi rakentaa lännen lisäksi myös itään, eikä rahaa taida olla kumpaankaan.
 
Mitäs nyt tehdään, kun metroa pitäisi rakentaa lännen lisäksi myös itään, eikä rahaa taida olla kumpaankaan.
Tehdään se, mitä varten Sipoon alueliitos pantiin liikkeelle: rakennetaan Sipooseen, kun ei Espooseen onnistu. :) Ei tässä muu ole muuttunut kuin se syy, miksi rakentaminen Espooseen ei onnistu. Aluksi se oli ajatus siitä, ettei Espoo suostu, nyt se on hinta.

Antero
 
Helsinki sanoi:
Joukkoliikenne
Liitettävän alueen joukkoliikenteen suunnittelu aloitetaan pikaisesti. Normaalisti bussiliikenteen kilpailuttaminen tarjouspyynnön tekemisestä liikennöinnin alkamiseen vie noin vuoden. Seudullisen liikenteen järjestämisestä sovitaan YTV:n kanssa.
Liikennelaitos/YTV
Tässähän tulee kohta kiire jotta aluelle saadaan "toimiva" joukkoliikenne vuodenvaihteesta alkaen, tieto liikennöisijästä pitäisi tulla juhannuksen tienoilla ja tarjousten jättö viimeistään huhtikuussa jos normaalilla aikataululla mennään. eli kiirehän tässä tulee,
Odotan mielenkiinnolla että minkälainen linjasto alueelle muotoutuu :?:
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän tulee kohta kiire jotta aluelle saadaan "toimiva" joukkoliikenne vuodenvaihteesta alkaen, tieto liikennöisijästä pitäisi tulla juhannuksen tienoilla ja tarjousten jättö viimeistään huhtikuussa jos normaalilla aikataululla mennään. eli kiirehän tässä tulee,
Odotan mielenkiinnolla että minkälainen linjasto alueelle muotoutuu :?:

Aluksi tuolla kyllä riittäisi nykyisten vakiovuorojen muuttaminen U-linjoiksi. Ei tuonne vajaassa vuodessa vielä ehditä kaavoittaa ja rakentaa uusia asuinalueita. Jos tuonne nyt jotain uutta julkista liikennettä tulisi, niin ehkä joku yhdellä autolla tunnin välein ajettava Landbo - Itäsalmi - Mellunmäki (tai - Itäkeskus) -linja voisi tulla kyseeseen. Voisin kuvitella linjaston täydentyvän ja vuorovälien tihenevän sitä mukaa kuin asukasmäärä kasvaa.
 
Joku Tassarna bort från Sibbo-heppu uhosi Hesarissa, että viedään EU-tuomioistuimeen asti. Hidastaako tämä touhu? Onko mahdollista, että koko liitos kaatuisi EU-tuomioistuimessa?
Saahan sitä uhota ja valittaakin, mutta tuomioistuin ei ole mikään kriisipuhelin mihin voi soittaa kun pännii, vaan valitukselle pitäisi olla perustelut. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin nimensä mukaisesti käsittelee tapauksia jossa valittajan mukaan Euroopan ihmisoikeussopimusta on rikottu, tyypillinen esimerkki viime aikoina on ollut että oikeudenkäynnit ovat venyneet, jolloin voidaan katsoa että yksilön oikeus saada asiansa käsiteltyä kohtuullisessa ajassa ei ole toteutunut. Minulle on kohteliaasti sanottunua epäselvää mikä ihmisoikeusrikkomus Sipoon liitoksessa on sattunut, mikään super-KHO tuo EU-tuomioistuin ei ole.

Toivotaan niin. Niillä voisi realismia olla joku 0,6 tonttiteho, ehkä 0,5 kokonaisuutena. 50 k-m2/asukas, 100 m2/asukas, 10 000 asukasta/km2. 40 000 asukasta, 4 metroasemaa, 10 000 asukasta/asema, eli asunnot n. 600 metrin säteellä asemasta. Metron kustannus 200 miljoonaa, 2 miljoona k-m2 asuntoja, 100e/k-m2. Teoriassa.
 
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin nimensä mukaisesti käsittelee tapauksia jossa valittajan mukaan Euroopan ihmisoikeussopimusta on rikottu ... epäselvää mikä ihmisoikeusrikkomus Sipoon liitoksessa on sattunut, mikään super-KHO tuo EU-tuomioistuin ei ole.

EIT on myös ihan eri instanssi ihan eri kaupungissa kuin EY-tuomioistuin. EIT Strasbourgissa nimensä mukaisesti käsittelee nimenomaan ihmisoikeusasioita, kun taas EY-tuomioistuin Luxemburgissa käsittelee EU:n sopimuksiin ja säännöksiin liittyviä asioita.

Wikipedia on wikipedia, mutta löytyy sieltä ainakin linkkejä eteenpäin:
EY-tuomioistuin
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin

Sitä en sitten tiedä löytyykö noista EU-sopimuksista perusteita valitukseen, mutta jos jotain pykälää on tulkittu eri tavalla kuin aiemmissa liitoksissa, niin kuin jostain uutisesta ymmärsin jonkun sanoneen, niin ehkä joku yhdenvertaisuutta lain edessä vaativa pykälä voisi tullakin kyseeseen. Mutta se on lakimiesten työtä, joten minä jätän asian tarkemman tutkiskelun heille.
 
Sitä en sitten tiedä löytyykö noista EU-sopimuksista perusteita valitukseen, mutta jos jotain pykälää on tulkittu eri tavalla kuin aiemmissa liitoksissa, niin kuin jostain uutisesta ymmärsin jonkun sanoneen, niin ehkä joku yhdenvertaisuutta lain edessä vaativa pykälä voisi tullakin kyseeseen. Mutta se on lakimiesten työtä, joten minä jätän asian tarkemman tutkiskelun heille.
Yhdenvertaisuus lain edessä on nimenomaan Ihmisoikeustuomioistuimen heiniä. EU-sopimukset eivät säätele suomen paikallishallintoa. Käytännössä, voihan sitä jotain keksiä, mutta en jaksa uskoa että tuolla valituksella olisi mitään toivoa. Pitäisi olla jotain näyttöä virkavirheistä asiaa hoitaneiden kohdalla, ja ei sitä nyt vaan ole.
 
Pitäisi olla jotain näyttöä virkavirheistä asiaa hoitaneiden kohdalla, ja ei sitä nyt vaan ole.

Jonkun Näpit irti Sipoosta-yhdistyksen jäsenen tyytymättömyys ei valitettavasti ole syy kumota lain mukaan tehtyjä päätöksiä :)
 
Vs: Sipoon ja Itä-Vantaan alueiden pakkoliitos Helsinkiin ja mahdollinen itämetron jatke

Onko tarkoitus perustaa Hesaan ensi vuoden alusta liitettävälle alueelle uusia joukkoliikenneyhteyksiä, vai kelpaako Hesan sisäinen seutulippu sellaisenaan Porvoontien busseissa ensi vuoden alusta?
Metron suunnitteluun ja rakentamiseenhan menee vuosia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös