Tampereen pikaratikkahanke

Jos lähdetään pelaamaan vuorovälillä (alaspäin), niin ongelmia tullee siinä vaiheessa kun avataan ratikkalinjat 3,4,5 ...

Jos Tampereen keskustassa on vain yksi mahdollinen ratikkakatu, jota kaikkien linjojen on ihan pakko kulkea, liikenteen laajetessa yli katutason läpäisykyvyn pitää rakentaa kadun lisäksi tunneli. Niin raitioteiden ruuhkautumisongelmat on ratkaistu monessa muussakin kaupungissa, mutta minusta Tampereella ei kannata mennä asioiden edelle ja pyrkiä tekemään vähemmän houkuttelevaa ratikkaliikennettä, jotta ratikat eivät olisi liian suosittuja.
 
No jaa, ehkä fiksumpaa olisi varautua rata- ja pysäkki-infrassa siihen että jatkossa voidaan ajella vähän pidemmälläkin kalustolla, eikä kasata kustannuspaineita tarpeettoman tiheisiin vuoroväleihin ja epäilemättä varsin kalliisiin tunneliratkaisuihin, semminkin kun ydinkeskustan maanalainen osa on varattu ja osin jo rakennettukin yksityisautoille.
 
Istumapaikkojen ja seisomapaikkojen suhde on tietysti ikuinen kiistanaihe.
Tai makuasia. Mutta näyttää siltä, että busseissa trendi on kalustaa maksimaalinen määrä istuimia ja ratikoissa jopa päinvastoin. Matalalattiatekniikka on vienyt sekä busseista että ratikoista vapauden käyttää lattiatila vapaasti, eli pyöräkotelot pakottavat kalustamaan istuimia. Usein tehdään sitten niin, että siellä, missä ratikassa ei ole pyöräkoteloita, jätetään paljon lattiatilaa ja käytetään vaikka taittoistuimia. Näin voidaan tarjota runsaasti tilaa joko seisoville matkustajille tai lastenvaunuille, polkupyörille ja invakuljettimille.

Numeroiden valossa busseissa on tavallista, että istuimia on yli puolet, luokkaan 2/3 ilmoitetusta kapasiteetista. Raitiovaunuissa on harvoin edes lähelle puolta istumapaikkoja.

Vaikka Helsingissä raitiovaunuilla ja busseilla on selvä rooliero matkojen pituudessa, näin ei ole muualla Euroopassa. Siten vahvin selittävä tekijä lienee matkustusmukavuus. Bussissa on vaikea pysyä seisten, mutta raitiovaunussa ongelmaa ei ole. Siten istumisella ei vaan ole ratikassa kysyntää kuten bussissa.

Antero
 
Vaikka Helsingissä raitiovaunuilla ja busseilla on selvä rooliero matkojen pituudessa, näin ei ole muualla Euroopassa. Siten vahvin selittävä tekijä lienee matkustusmukavuus. Bussissa on vaikea pysyä seisten, mutta raitiovaunussa ongelmaa ei ole. Siten istumisella ei vaan ole ratikassa kysyntää kuten bussissa.

Minä näen istumisen kysynnän ratikoissa enemmän matka-ajan pituudesta riippuvaisena. Muutaman minuutin matkoilla seisomiselle on paljon kysyntää, mutta matka-ajan pidentyessä istumapaikkojen suosio kasvaa. Minusta istumakapasiteetti on syytä mitoittaa kysynnän mukaan, vaikka toki ihan pahimmassa aamuruuhkassa tulee myös tilanteita, jolloin kaikille halukkaille ei voida tarjota istumapaikkoja.

---------- Viestit yhdistetty klo 4:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 4:23 ----------

No jaa, ehkä fiksumpaa olisi varautua rata- ja pysäkki-infrassa siihen että jatkossa voidaan ajella vähän pidemmälläkin kalustolla, eikä kasata kustannuspaineita tarpeettoman tiheisiin vuoroväleihin ja epäilemättä varsin kalliisiin tunneliratkaisuihin, semminkin kun ydinkeskustan maanalainen osa on varattu ja osin jo rakennettukin yksityisautoille.

Minusta katuratikka on parhaimmillaan silloin kun aikatauluista ei tarvitse välittää ja ratikka toimii tiheän vuorovälin vaakasuorana hissinä. Silloin ei ole syytä käyttää liian suurta kalustoa, joka pidentää vuorovälejä liian pitkiksi.
 
Tampereen ratikka voitaisiin cut & cover kadun varren liikkeiden kellareihin. Tulisi Tampereellekin kävely-maanalainen. Sillalla ja Keskustorilla kuitenkin pintaan.

Ratikka taasen pintaan Häämenpuiston nurkilla viimeistään.

Myös Tampereella toisen linjan voisi ulottaa Pispaalan jo nyt.

Varsinkin kun raitiotiestä näyttää nopealla tahdilla tulevan seudullinen. Silloin on järkevää esim. tuolla alueella että on 2 reittiä, kuten keskustasta itään ja etelään tule olemaan, noin niinku suurinpiirtein.


Ei voi kuin ihailla Tampereen suunnitelmaa ja sen mahdollisuuksia seudulla. Aivan loistavaa. Tonne jonnekin tai tuolta jostain talo perukoilta, jonne ratikka tai lähijuna fillarietäisyydelle. Aivan loistavaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:34 ----------

... Loistavaa varsinkin kun katsoo hintalappua, reilu parikyt kilsaa 33 stoppia tohon hintaan.

Kyllä Helsingissäkin Töölön metro kannattaa toteuttaa pikaratikkana. Tosin Pasilan tason eteläpuolella tunnelissa. Haarat Meilahdesta ja Pasilasta. Kampista voi vetää Erottajalle esim. Siellä on muistaakseni varaus linjalle olikohan asemallekin. Jatkot sitten esim. Katajanokan ja Korkeasaaren kautta Laajasaloon.

Siltasuunnitelma menee vielä uusiksi. Tottakai se kannattaa yhdistää Töölön metroon oli tilanne mikä hyvänsä.
 
npj7n4.jpg


Vaikuttaa toimivalta ratkaisulta.
 
Kyllä vaikuttaa. Nyt kannattaa piirrellä näitä ja laittaa facebookkiin yms. Mulla ei ole facee.

Taidan tehdä itsekin jonkun grafiikan.

Hämeenpuisto on kyllä ihana ratikka-katu samoin pääkatu, mutta se pitäisi olla kokonaan joukkoliikenteelle, muuten viimeistään Torin kohdalla tunneliin, kaksi pysäkkiä toinen steissi, kolmas Tammelan kulma tms. siellä kai jo pintaan.

Jatkopöydällä pitäisi olla 3-4 piirrustusta mahdollisuuksista ja jatkolinjoista, kuulkaa ei se noin hitaasti toimi hämäläis-pirkanmaa-pohjanmaa-keskisuomi-savolaiset vai ketä sinne nyt muuttaakaan. ja ne tyypit kehät kunnissa. jestas mistä sakkia? niitä on maakuntien pienet kaupungit täynnä.

Onneksi sentään Tampereen seutukunnalla on paljonkin kiinnostusta ratikkaan. Nyt linjat piirrustuspöydälle. Myös Kehäliikenne huomioitava.

Ja VR voisi esittää tajouksen Tampereen seutukunnan lähiliikenteestä. Raja sijoittunee (Järvenpää?)Hyvinkää-Riihimäki alueelle, kuten pääkaupunkiseudun lähiliikenne, jotta vaihdot ovat helppoja. Onhan siellä tietysti Intercity.

Mutta siis Tampereen seutukunnan rataliikenne + ratikka, aivan oikeesti co2 tasot saavutetaan ja mikä parasta, Tampereesta voi tulla sekä puutarhakaupunkia että tiivistä korkeaa asumista raition ansioista. Tekee Tampereen seudun ja Tampereen houkuttelevaksi. Tampereen kannattaa vetaa ratikka joka rajalle. Tampere tekee sillä subventointia laajan seudullisen raideliikenteen osalta. On tärkeää että pääomistaja on Tampereen kaupunki oy ab.

Hehän Tampereella saivat melkein taistella että saivat tapulikaupunkioikeudet valistusajalla. Mutta linnaa Ei Tampereella ole, Helsingissäkin hieman kämä suokki. Merimetroa vaan. Siis pikaratikkaa.
 
Eikös tuolla ole p hämppi ja lienee kunkun parkkikin rakennettu siihen mennessä kun ratikasta loppuu maanpäällinen kapasiteetti. Parkkiluolista voi sitten muuttaa edullisesti osan ratikkatunneliksi.
 
Eikös tuolla ole p hämppi ja lienee kunkun parkkikin rakennettu siihen mennessä kun ratikasta loppuu maanpäällinen kapasiteetti. Parkkiluolista voi sitten muuttaa edullisesti osan ratikkatunneliksi.

Ehdotapa tuota autoilijoille. Ja siinä on edelleen se koski välissä. Tätäkin on muuten jauhettu foorumilla aiemmin.
 
Mutta linnaa Ei Tampereella ole, Helsingissäkin hieman kämä suokki.

Onhan siellä Näsilinna, ja Tampereella vaikutti aikoinaan myös se suurista suurin linna, eli Väinö Linna!

Suokki taas on uniikki, vastaavia maailmalla sellaisella sijainnilla ja sellaisessa käytössä, ei ole.
 
muttä kyllä nuo jäävät toiseksi oikeille linnoille jotka raknnettiin vielä linnapuolustuksen aikana, kuten Turun linna, Hämeen linna sekä Savon linna, ja Viipurin linna. No sitä se on kun maailma muuttuu, eskoseni, niin myös Turun pitäisi. Nyt on uudet kaupungit joihin väestö keskittyy. Esim. Oulu. Raideliikennettä Ouluun. Oulussa ja seudulla on junaradalla toteutettavissa kaupunki- & seutuliikenne. Eivät vaan taida Oulussa tajuta, kun ei ne noilla korkeuksilla ole tottuneet - että jotain voisivat saadakin.
 
http://www.tampere.fi/tampereinfo/viestinta/tiedotteet/2014/yRnWAffR6.html

Tampereen kaupunki ostaa maata ratikan varikkoalueeksi

20.10.2014 kello 15:02

Tampereen kaupunginhallitus päätti ostaa määräalan Kaakkois-Hervannasta suunnitellun kaupunkiraitiotien päävarikkoalueeksi. 19,1 hehtaarin suuruisen määräalan hinta on noin 1,35 miljoonaa euroa.

Määräala koostuu teollisuusalueesta, puistoalueesta ja raakamaasta. Hinta perustuu näiden käypään hintatasoon. Tampereen raitiotiesuunnitelmassa alueelle sijoittuvat kaikki päävarikon toiminnat eli vaunujen säilytys, huolto- ja korjaamotilat sekä toimisto- ja sosiaalitilat. Ostettavalla alueella on myös teollisuustontteja, joita kaupunki voi myydä tai vuokrata edelleen.
 
Heitetääs tännekin vähän päivitystä:

Raitiotien allianssikilpailun neuvottelumenettelyyn valitut ehdokkaat ovat:

-Ehdokasryhmittymä TamRa (Destia Oy, Siemens Osakeyhtiö ja SITO Oy)
-Ehdokasryhmittymä TRALA (Lemminkäinen Infra Oy, Ramboll Finland Oy, Alstom Transport SA ja A-Insinöörit Suunnittelu Oy)
-Ehdokasryhmittymä TRALLI (VR Track Oy, YIT Rakennus Oy ja Pöyry Finland Oy)
-Gulermak

Soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokasryhmittymiä oli viisi kappaletta. Ehdokasryhmittymien ilmoittamat referenssikohteet pisteytettiin osallistumispyynnössä kuvatulla tavalla. Valinta tehtiin pisteytyksen perusteella.

Pisteytys:

TRALA: 137,75
Gulermak: 134,8
Tamra: 98,7
TRALLI: 90,9
FCG Suunnittelu ja tekniikka: 66,2

Pisteytyskriteerit ja muut menettely löytyvät täältä: http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil.htm?+elin=KH&pvm=19.1.2015+13:00 Ihan alin dokumentti eli Pöytäkirja 19.1.2015 liitteineen ( 144 Mt) ja sen loppupäästä.

http://www.tampere.fi/tampereinfo/viestinta/tiedotteet/2015/a822i0xme.html
 
Takaisin
Ylös