Tampereen pikaratikkahanke

En ole nähnyt vielä yhtään valtuutettua, joka olisi kääntynyt ei-puolueesta ratikan kannattajaksi nyt viime kuukausina. Lähes kaikki 13 "en osaa sanoa"-vastaajaa vetosivat nousseisiin kustannuksiin, eli juuri hankkeen akilleen kantapäähän.

Valtio avustaa vielä tahattomasti ei-puoluetta kertomalla, että Tampereen ratikka ehkä saa lisärahaa ehkä ei. Valtiolla on niin epäluotettava maine sopimuskumppanina, että tätäkin taatusti käytetään keppihevosena.
 
Aamulehden pari viikkoa sitten tekemässä valtuustokyselyssä ratikan kannattajia oli 28, vastustajia 21 ja 13 ei ollut päättänyt kantaansa. Viittä valtuutettua ei tavoitettu. Enemmistöön vaaditaan 34 ääntä.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/nain-moni-tamperelainen-valtuutettu-kannattaa-ratikan-rakentamista/

Katsotaanpa noita viittä, joita ei tavoitettu ja spekuloidaan vähän lisää.

Pia Viitanen ja Peter Löfberg taitavat olla kyllä puolella. Jos nuo tuo oletus pitää paikkansa ja kyllä puolelta ei ole siirtymää ei-linjalle, kannattajia olisi 30.

Neljä puuttuu, 16 ääntä tarjolla.

Ei puolelle voitaneen ei osaa sanoa osastosta Aamulehden lausuntojen perusteella lisätä Martti Höyssä ja Ilpo Sirviö. Timo Hanhilahti (vihr) äänestänee kuitenkin ryhmänsä mukana kyllä ja Seppo Silvennoinen(ps) ei.

31-24, 12 ääntä jaossa, 34 tarvitaan. Kokoomuksen kaupunki- ja joukkoliikenneaktiivit, nyt lobbaamaan ja lujaa! Ja vihreät hei, Timo Hanhilahden ääni voi ratkaista tämän hankkeen, joten hänen kanssaan ehkä kannattaisi keskustella, kun hän on vielä epävarma.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Hanhilahti ole kepuli? Tämä vastustajien loppumetrien vyörytys oli täysin odotettavissa, ja paikallisen valtamedian tulituki on taattu.
 
Eikös Hanhilahti ole kepuli? Tämä vastustajien loppumetrien vyörytys oli täysin odotettavissa, ja paikallisen valtamedian tulituki on taattu.

Se on selvää että loppumetreillä vastustajat heräävät. Vaan mikä sen todellinen merkitys sitten on?

Toimiiko Tampereen valtuustossa ryhmäkuri? Höyssähän kyllä vastustaa viimeiseen asti, mutta uskaltaako äänestää puolueensa kantaa vastaan vai jättäytyykö esim. pois äänestyksestä?
 
On ajauduttu ikävään tilanteeseen vain sen takia, että kiveen lyötyyn 250 miljoonan kattoon ei allianssin toimesta kyetty. Politikointi ja kabinettidiilaus ratkaisevat asian.

Lähdetään siitä, että varmat 28 kyllä pitävät. Jos eivät pidä, niin hanke kaatuu. Kuten mainittua tarvitaan kuusi valtuutettua äänestämään ratikan puolesta (poikkeus esim. jos yksi tyhjä, äänet menevät tasan 33-33, valtuuston pj Marinin ääni ratkaisee eli ratikka toteutetaan.). AL:n ei tavoitetuista Viitanen ja Vikman lienevät varmuudella ratikan kannalla (+2). EOS porukasta Airaksista on vaikea Tredean toimitusjohtajana nähdä ainakaan ei-miehenä (+1). Aleksovski on mielipidevaikuttaja ja hänen kyllä tarkoittaa samalla useampaa muuta kannattajaa, mutta kabinettidiilaus voi merkitä äänestyksessä myös kielteistä kantaa. Pormestari voi saada Sirenin ja Jäntin ratikan taakse, mutta varmaa tämä ei ole. Sasi peesaa Löfbergiä, molempien uskon äänestävän ei. Muut miellän automaattisesti ei-leiriin. Summa summarum, kyllä ääniä on varmuudella korkeintaan 31. Ei-puolella olevat tarvitsevat kuitenkin lähes kaikki vapaat äänet, joten tiukalle menee.
 
. Aleksovski on mielipidevaikuttaja ja hänen kyllä tarkoittaa samalla useampaa muuta kannattajaa, mutta kabinettidiilaus voi merkitä äänestyksessä myös kielteistä kantaa. Pormestari voi saada Sirenin ja Jäntin ratikan taakse, mutta varmaa tämä ei ole. Sasi peesaa Löfbergiä, molempien uskon äänestävän ei. Muut miellän automaattisesti ei-leiriin. Summa summarum, kyllä ääniä on varmuudella korkeintaan 31. Ei-puolella olevat tarvitsevat kuitenkin lähes kaikki vapaat äänet, joten tiukalle menee.

Tämän perusteella vaikuttaa, että Aleksovski taitaa sitten ratkaista. Ainakin niin, että jos Aleksovski sanoo kyllä, ratikka toteutuu.

Kokoomuksen ääniä voi olla kyllä vaikea ennustaa, sieltä voi tulla ylläreitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä puhutaan 33 miljoonan €uron ylityksistä, mutta jos Lielahti halutaan oikeasti palvella, ovat ylitykset vähintään 47 M€

Raitiotieallianssi sanoi Ylen keskustelussa, että lännen reitti päätetään myöhemmin. Eli mahtaako valtuusto edes tietää mistä päättää, koska lännen reitti päätetään kuulemma joskus 2019.

Itse asun alkuperäisen ratikkareitin varrella. Tuo hädässä suunniteltu kustannuksia alentava reitti ”Hiedanrannan” kautta on lopullinen niitti meidän kulkemisen hankaloittamiseen. Ikävä kyllä, Lielahdessa ei vielä tiedetä, kuin huonoksi heidän joukkoliikennepalvelut tulisivat, eikä varsinkaan alueen yrityksissä.

Ihme kyllä, tämän päivän Aamulehteen oli taas piirretty case Kummolassa alkuperäinen ratikkareitti Lielahden kautta, eikä tuota budjettiversiota.
 
Lännen reitti nyt on mitä on tällä hetkellä. Hätäisesti kursittu budjettikuntoon äänestystä varten, eikä varmaankaan liiemmin yhtymäkohtia reaalitulevaisuuteen. Kustannusarvaus, jota on helppo käyttää ratikkaa vastaan valtuuston väännöissä.
 
Sellaista poliittista kulttuuriahan on toivottu, että suuret hankkeet myytäisiin valtuustoille oikeilla, eikä kaunistelluilla hinnoilla. Jos kohta tässä taitaa olla vähän monimutkaisemmasta pelistä kyse.
 
Tämän perusteella vaikuttaa, että Aleksovski taitaa sitten ratkaista. Ainakin niin, että jos Aleksovski sanoo kyllä, ratikka toteutuu.

Kokoomuksen ääniä voi olla kyllä vaikea ennustaa, sieltä voi tulla ylläreitä.

Yhtään en oikeasti tunne demarien ryhmää, mutta arvaan silti lämpimikseni, että tässä on joku Pekka Salmen (ryhmän PJ) ja Aleksovskin keskinäinen skaba, Salmen pitää ostaa Aleksovskin kyllä-ääni lupaamalla jotain.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:52 ----------

Tällä hetkellä puhutaan 33 miljoonan €uron ylityksistä, mutta jos Lielahti halutaan oikeasti palvella, ovat ylitykset vähintään 47 M€

Raitiotieallianssi sanoi Ylen keskustelussa, että lännen reitti päätetään myöhemmin. Eli mahtaako valtuusto edes tietää mistä päättää, koska lännen reitti päätetään kuulemma joskus 2019.

Itse asun alkuperäisen ratikkareitin varrella. Tuo hädässä suunniteltu kustannuksia alentava reitti ”Hiedanrannan” kautta on lopullinen niitti meidän kulkemisen hankaloittamiseen. Ikävä kyllä, Lielahdessa ei vielä tiedetä, kuin huonoksi heidän joukkoliikennepalvelut tulisivat, eikä varsinkaan alueen yrityksissä.

Ihme kyllä, tämän päivän Aamulehteen oli taas piirretty case Kummolassa alkuperäinen ratikkareitti Lielahden kautta, eikä tuota budjettiversiota.

Lielahden reitissä voi olla sekin, että säästöä keppihevosena käyttäen saadaan reitti sinne, minne Hiedanrannan suunnittelijat sen oikeasti haluavat. Siitähän tulee paljon isompi kuin nykyisestä lielahdesta, ja onhan se helpompi suunnitella uutta keskusta kun saa vetää ratikan optimaalisesti. Sille vaan on vaikea saada hyväksyntää, kun siellä ei vielä asu ketään ja samalla syrjäytetään nykyinen lielahti reuna-alueeksi. Ratikan hinnan karkaaminen tulee tässä apuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereen haasteet saada kyllä -päätöstä aikaan on vähän sama kuin oman jälkikasvunsa eksyksissä oloa seuraisi. Kaikki edellytykset ovat olemassa, mutta rohkeutta ja määrätietoisuutta puuttuu tehdä valinta, käydä ovesta sisään. Turhaa jossittelua ja pienistä asioista kasataan isot esteet.

Ei niillä linjauksilla ole lopulta suurtakaan väliä, koska tulevat kaavat ja päätökset tehdään kuitenkin valitun linjauksen mukaan. Raitiovaunu on paljon enemmän perustusta Tampereen tulevaisuudelle kuin ratkaisu Tampereen nykyiseen joukkoliikenteeseen. Mikä ei tarkoita, etteikö se olisi jälkimmäistäkin, vaan että suuri kuva on hukassa.
 
Takaisin
Ylös