Tampereen pikaratikkahanke

Minkälainen kytkin Tampereen vaunuilla on? Onko tavanomainen Albert?

Vaunuja ei varmaankaan ole varustettu multippeliajoa silmälläpitäen, vai?

Tavanomainen albert, ja on varustettu kuten Hesan articit. Tosin moniajoa ei käytännössä suoriteta pysäkkien vuoksi, käytetään vain hinaustehtäviin tai puskemiseen ja onhan sitä jo harjoiteltu:

http://vaunut.org/kuva/143469?tt=25&i1=Tampere
 
Näin varmasti on. Ne on kuitenkin kaksi eri pätevyyttä.

"Liikenteenohjaaja" on vähän huono nimitys ylipäätään, työnkuva kun ei juurikaan vastaa (ainakaan nykyään) vastaavaa rautateiden työtehtävää. Sopivampi olisi ehkä "käytönohjaaja".
"Liikenteenohjaajat" ovat perinteisesti niitä heppuja kesäisillä maanteillä, jotka vahtivat asvaltointityömailla ohikulkevaa liikennettä ja päästävät yhden suunnan autoliikenteen kerrallaan työmaan ohi. Sitten on yksi erikoisuus eli Helsingin metroradalla kuljettajat ovat olleet nimeltään "junavalvojia".

Liikenteenohjaaja ja junavalvoja ovat siis kunnallishallinnossa sama asia kuin valtiolla on kuljettaja :)
 
"Liikenteenohjaajat" ovat perinteisesti niitä heppuja kesäisillä maanteillä, jotka vahtivat asvaltointityömailla ohikulkevaa liikennettä ja päästävät yhden suunnan autoliikenteen kerrallaan työmaan ohi. Sitten on yksi erikoisuus eli Helsingin metroradalla kuljettajat ovat olleet nimeltään "junavalvojia".

Liikenteenohjaaja ja junavalvoja ovat siis kunnallishallinnossa sama asia kuin valtiolla on kuljettaja :)

Tieliikennelaki, jota myös raitiovaununkuljettajien pitää noudattaa, määrittelee liikenteenohjaajan mm. näin:

Liikenteenohjaajana saa myös toimia henkilö, jonka:
1) poliisi määrää ohjaamaan liikennettä liikenneruuhkan, onnettomuuden, yleisötapahtuman tai muun vastaavan syyn vuoksi taikka yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi;
2) poliisi määrää ohjaamaan liikennettä moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan ajo- ja lepoaikavalvonnassa;
3) pelastusviranomainen tai muu pelastuslaissa tarkoitettu pelastustoiminnan johtaja määrää ohjaamaan liikennettä pelastuslaissa tai muussa laissa pelastustoimelle säädetyssä tehtävässä;
4) Väylävirasto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tai kunta määrää ohjaamaan liikennettä tiellä tai sen läheisyydessä tehtävän työn, tutkimuksen tai pitkäkestoisen liikennehäiriön vuoksi; (8.5.2020/360)
5) Liikenne- ja viestintävirasto valtuuttaa tai poliisi määrää ohjaamaan liikennettä erikoiskuljetuksessa. (8.5.2020/360)

Liikenteenohjaaja määrätään yksittäistä tehtävää varten tai määräajaksi. Liikenteenohjaajana toimivan henkilön on oltava 18 vuotta täyttänyt. Hänen on annettava suostumuksensa tehtävään ja hänelle on annettava tehtävän edellyttämä ohjeistus.

Liikenteenohjaajan on käytettävä pysäytysmerkkinä tämän lain liitteen 3.3. mukaista liikennemerkkiä C1. Poliisimies ja rajavartiomies voi myös käyttää pysäytysmerkkinä liikennemerkkiä C46 ja tullimies C45.
Liikenteenohjaajalla on oltava selvästi erottuva vaatetus, joka vastaa standardin SFS-EN 471 tai SFS-EN ISO 20471 vaatimuksia. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä erikoiskuljetuksen liikenteenohjaajan vaatetuksen näkyvyysvaatimuksista. (8.5.2020/360)
Liikenteenohjaajaksi määrättyyn henkilöön sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen toimiessaan liikenteen ohjaajana. Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974).
 
Pitäisiköhän jonkun innokkaan nykyharrastajan kannella Oikeuskanslerille, että toiminta näiltä kohdin ei ole aivan Lain ja Järjestyksen mukaista. Saataisiin tuollaiset valeammattinimikkeet kuriin.
 
Ensi viikolla lienee nähtävissä ensimmäiset VR:n kuljettamat ratikat Tampereella, saa nähdä tuleeko erilaiset verkkarit käyttöön ?

Suosittua oli kuitenkin haku liikenteen ohjaajien ja kuljettajien hommiin

https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/rekry/tampereen-ratikka/

---------- Viestit yhdistetty klo 09:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:18 ----------

Neljäs vaunu, kaiketi TRO04, saapuu Tampereelle tiistaina 24. marraskuuta myöhään illalla. Neljännen vaunun tulosta kertoo Aamulehti, juttu maksumuurin takana.

Neljäs vaunu saapui https://www.facebook.com/groups/10150104052860584/permalink/10164532665265584/
 
Pitäisiköhän jonkun innokkaan nykyharrastajan kannella Oikeuskanslerille, että toiminta näiltä kohdin ei ole aivan Lain ja Järjestyksen mukaista. Saataisiin tuollaiset valeammattinimikkeet kuriin.
En nyt aivan tuollaista ajatellut viestissäni. Enemminkin sitä, että pitäisikö ammattinimikkeiden olla sisällöltään selkeitä myös muille ihmisille.

Esimerkki 1990-luvulta: johonkin asiaan bussiliikenteessä tyytymätön kansalainen ohjattiin soittamaan HKL-Bussiliikenteen varikolle. Puheluun vastasi liikennetarkastaja (= esim. ajomestari tai muulla nimikkeellä nykyään toimiva kuljettajien lähiesimies).
Asiakas ei ollut täysin tyytyväinen saamaansa vastaukseen ja soitti uudelleen. Silloin puhelu ohjattiin varikon liikennemestarille (nimike vastasi nykyistä liikennepäällikköä). Asiakas vastasi kiukkuisena, ettei hän halua keskustella minkään liikennemestarin kanssa, hän haluaa puhua tarkastajan itsensä kanssa.

Silloinkin tarkastajan titteli oli korkealla valtion hallinnossa.
 
Näyttää varastojätkän duunivatteilta. Sääli. Tuo "juhla-asu" täydennettynä lyhythihaisella paidalla kesäaikaan olisi ihan asiallinen univormuksi, suorilla housuilla tietenkin.

Tässä nähdään nyt VR:n vaikutus Tampereen ratikkaliikenteeseen, muuta valtaa ei ole. Jotenkin muistuttuvat VR:n veturinkuljettajien verkkareita.
 
Lisää ratikkaa Tampereen seudulle:

"Alustava arvio Tampereen raitiotiejärjestelmän mahdollisesta laajenemista on seuraavanlainen. Mikäli oletetaan, että raitiotien rakentaminen etenee jatkuvasti haara kerrallaan, niin tämän hetken arvio toteutusjärjestyksestä rakentamisvuosineen on: Koilliskeskus - Pirkkala 2025-2028​, Hiedanranta - Ylöjärvi 2029-2032​, Koilliskeskus-Lamminrahka 2033-2036​ ja Hatanpää-Vuores 2030-luvulla."

"Raitiotielinjan Koilliskeskus - Härmälä - Pirkkala mahdollinen etenemisaikataulu on seuraavanlainen. Vuoden 2021 aikana on mahdollista toteuttaa markkinavuoropuhelu suunnittelun ja rakentamisen palveluntuottajien kesken, laatia tarjouspyyntö ja kilpailuttaa suunnittelutyö yhdessä Pirkkalan kunnan kanssa. Varsinainen hankesuunnitelman laatiminen on aloitettavissa syksyllä 2021. Hankesuunnitelman laatimiseen on hyvä varata noin vuosi. Hankesuunnitelma on tarve hyväksyä Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa. Mahdollisen jatkosuunnittelupäätöksen jälkeen seuraavat vaiheet ovat raitiotien jatkosuunnittelun ja rakentamisen toteutusmallin valinta sekä toteutussuunnittelijoiden ja rakentajien kilpailutus. Vuoden 2023 aikana toteutussuunnittelijat ja rakentajat on kilpailutettavissa ja investointipäätökseen tähtäävä suunnittelu on aloitettavissa. Myös investointipäätökseen tähtäävään suunnitteluvaiheeseen on hyvä varata aikaa runsas vuosi. Tämänhetkisen arvion mukaan Tampereen ja Pirkkalan valtuustoille olisi valmisteltavissa investointipäätös rataosuudesta Koilliskeskus - Pirkkalan Suuppa niin, että rakentaminen voisi alkaa vuonna 2025. Rakentamiseen kuluu aikaa arviolta 3-4 vuotta. Raitiotierata ja Koilliskeskuksen raitiovaunujen säilytysvarikko olisi saatavissa valmiiksi liikennöitäväksi vuoden 2028 aikana. Edellämainitun aikataulun toteutuminen edellyttää sopimista raitiotien jatkosuunnittelun tehtävänjaosta ja organisoitumisesta, riittäviä suunnitteluttamisen tilaajaresursseja kunnilla ja raitiotieyhtiössä sekä raitiotieradan varren asemakaavoituksen ja lupavalmistelun määrätietoista edistämistä."

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...tiotien_kehitysohjelman_tilannekatsau(167816)
 
Nyt kun rassesta näkyy enemmän kuvia kaupungilla, niin mua on alkanut häiritä yksi asia. Väritys on komea, tiilenpunainen. Erottuu hyvin ja istuu nätisti kaupunkikuvaan sekä kunnioittaa punatiilityöläishistoriaa mukavasti.

Mutta miksi keula ei ole punainen? Tuo tummanharmaa tai musta on synkkä, ei erotu marraskuun pimeydessä, ja ainakin kuvissa se on aika ruma, noin suoraan sanoen. Punaisena se olisi paljon tyylikkäämpi minusta. Livenä en ole sitä vielä liikenteessä nähnyt, mutta ainakaan kuvissa se ei erotu edukseen.

itse kukin voi arvoida harmaan keulan näkymistä pimeässä

https://youtu.be/6ib_gcICPu8
 
Lisää ratikkaa Tampereen seudulle:

"Alustava arvio Tampereen raitiotiejärjestelmän mahdollisesta laajenemista on seuraavanlainen. Mikäli oletetaan, että raitiotien rakentaminen etenee jatkuvasti haara kerrallaan, niin tämän hetken arvio toteutusjärjestyksestä rakentamisvuosineen on: Koilliskeskus - Pirkkala 2025-2028​, Hiedanranta - Ylöjärvi 2029-2032​, Koilliskeskus-Lamminrahka 2033-2036​ ja Hatanpää-Vuores 2030-luvulla."

"Raitiotielinjan Koilliskeskus - Härmälä - Pirkkala mahdollinen etenemisaikataulu on seuraavanlainen. Vuoden 2021 aikana on mahdollista toteuttaa markkinavuoropuhelu suunnittelun ja rakentamisen palveluntuottajien kesken, laatia tarjouspyyntö ja kilpailuttaa suunnittelutyö yhdessä Pirkkalan kunnan kanssa. Varsinainen hankesuunnitelman laatiminen on aloitettavissa syksyllä 2021. Hankesuunnitelman laatimiseen on hyvä varata noin vuosi. Hankesuunnitelma on tarve hyväksyä Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa. Mahdollisen jatkosuunnittelupäätöksen jälkeen seuraavat vaiheet ovat raitiotien jatkosuunnittelun ja rakentamisen toteutusmallin valinta sekä toteutussuunnittelijoiden ja rakentajien kilpailutus. Vuoden 2023 aikana toteutussuunnittelijat ja rakentajat on kilpailutettavissa ja investointipäätökseen tähtäävä suunnittelu on aloitettavissa. Myös investointipäätökseen tähtäävään suunnitteluvaiheeseen on hyvä varata aikaa runsas vuosi. Tämänhetkisen arvion mukaan Tampereen ja Pirkkalan valtuustoille olisi valmisteltavissa investointipäätös rataosuudesta Koilliskeskus - Pirkkalan Suuppa niin, että rakentaminen voisi alkaa vuonna 2025. Rakentamiseen kuluu aikaa arviolta 3-4 vuotta. Raitiotierata ja Koilliskeskuksen raitiovaunujen säilytysvarikko olisi saatavissa valmiiksi liikennöitäväksi vuoden 2028 aikana. Edellämainitun aikataulun toteutuminen edellyttää sopimista raitiotien jatkosuunnittelun tehtävänjaosta ja organisoitumisesta, riittäviä suunnitteluttamisen tilaajaresursseja kunnilla ja raitiotieyhtiössä sekä raitiotieradan varren asemakaavoituksen ja lupavalmistelun määrätietoista edistämistä."

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...tiotien_kehitysohjelman_tilannekatsau(167816)


uusi url on https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...tiotien_kehitysohjelman_tilannekatsau(168698)
 
Takaisin
Ylös