Tampereen pikaratikkahanke

Mitäköhän tulee sitten kun jalankulkijat alkavat harjoitella "raitiotien ylityspaikka" - käsitettä . Ettei tulisi vahinkoja. Maalaisivat nyt turvallisuuden nimissä myös tuon vaunu keulan punaiseksi, niinkuin raitiotieasiantuntija täällä aiemmin ehdotti.
 
Mitäköhän tulee sitten kun jalankulkijat alkavat harjoitella "raitiotien ylityspaikka" - käsitettä . Ettei tulisi vahinkoja. Maalaisivat nyt turvallisuuden nimissä myös tuon vaunu keulan punaiseksi, niinkuin raitiotieasiantuntija täällä aiemmin ehdotti.

Ratikka on kulkenut Tampereella Hämeenkadulla jo toista kuukautta joka arkipäivä, eikä mitään ongelmia suojateiden puuttumisesta ole seurannut. Pikemminkin ihmiset ovat huomanneet että Hämeenkadun voi ylittää mistä vain, kun ei ole enää suojateitä ilman liikennevaloja.
 
Tampereen ratikan seudullinen yleissuunnitelma on valmistunut,

"Tampereen raitiotien seudullisen yleissuunnitelman loppuraportti ja suunnitelma-aineistot ovat valmistuneet, ja ne on julkaistu tilaajakuntien internetsivuilla. Yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, Tays Keskussairaalalta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan ja Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle sekä ratavaraukset Kangasalan Saarenmaalla. Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti."

https://www.tampere.fi/tiedostot/r/MWOuHmvk9/tampereen_raitiotien_seudullinen_ys_19.2.2021.pdf

kaupungin tiedote asiasta

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2021/03/01032021_1.html
 
Ratikka on kulkenut Tampereella Hämeenkadulla jo toista kuukautta joka arkipäivä, eikä mitään ongelmia suojateiden puuttumisesta ole seurannut. Pikemminkin ihmiset ovat huomanneet että Hämeenkadun voi ylittää mistä vain, kun ei ole enää suojateitä ilman liikennevaloja.

Matkustajaliikenteen alkaessa luonnollisesti kadunylitykset lisääntyvät. On olemassa se mahdollisuus että kaikki sujuu niinkuin on suunniteltu.
 
Matkustajaliikenteen alkaessa luonnollisesti kadunylitykset lisääntyvät. On olemassa se mahdollisuus että kaikki sujuu niinkuin on suunniteltu.

Kyllä se hyvin tulee menemään elokuussa kun kiivas ratikka liikenne alkaa ja Hämeenkadulle jää itäpäähän vain 1,1 bussilinjaa ja länsipuolellekin tulee melkoinen karsinta.
 
Pirkkalan kunnan ratikkasivu

"Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan tavoitteena on käynnistää hankesuunnittelu välille Koilliskeskus - Suuppa syksyllä 2021. Hankesuunnitelma valmistuu vuoden 2022 loppuun mennessä. Hankesuunnitelmien hyväksymisestä päättävät Tampereen kaupungin sekä Pirkkalan kunnan valtuustot."

https://www.pirkkala.fi/seuturatikka
 
Viimeksi muokattu:
Ylöjärven kaupungin raideliikennesivu

Ylöjärvi satsaa kahteen raideliikennemuotoon, ratikkaa ja junaan

"Ylöjärven kaupunki osallistuu aktiivisesti myös pääradan kehittämistarkasteluihin ja on osakkaana Suomi-rata Oy:ssä."

https://www.ylojarvi.fi/raideliikenteen-edistaminen

"Yleissuunnitelmassa määritettiin ratalinjausten lisäksi valtion maanteiden ja rautateiden risteämiskohdat, pysäkkien alustava sijainti ja määrä, periaate raitiotien sijainnista katupoikkileikkauksessa sekä säilytysvarikoiden ja sähkönsyöttöasemien alustava sijainti."

https://www.ylojarvi.fi/raitiotie
 
1.4.2021 suunniteltu avoin koematkustus ratikka siirtyy myöhemmäksi

"Koronatilanteen vuoksi avointa koeliikennettä ei voida aloittaa 1.4. matkustajien kanssa, mutta se aloitetaan kuitenkin ilman heitä. Koeliikennevaiheessa tehdään asiakastestausta kuten aiemminkin, suljetuissa pienissä ryhmissä. Tampereen Ratikan avoimen koeliikenteen aloittamisen ajankohdan siirtämisestä toukokuulle on päätetty Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin toimesta ja sitä on arvioitu myös Tampereen kaupungin häiriötilannejohtoryhmässä. Tarkka päivämäärä päätetään koronatilanteen mukaan. Aiheesta tiedotetaan uudelleen huhtikuun alkupuolella."

https://www.tampereenratikka.fi/tam...irretaan-heikentyneen-koronatilanteen-vuoksi/
 
Eikö koeliikenteen olisi voinut hoitaa niin, että olisi jonkinlainen aikataulu ja tehtäisiin ajanvaraus tietylle vuorolle? Tuskin kuitenkaan toukokuussa tilanne sallii sitä, että vaunu voidaan ottaa täyteen matkustajia.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö koeliikenteen olisi voinut hoitaa niin, että olisi jonkinlainen aikataulu ja tehtäisiin ajanvaraus tietylle vuorolle? Tuskin kuitenkaan toukokuussa tilanne sallii sitä, että vaunu voidaan ottaa täyteen matkustajia.

Saa nähdä miten homma aiotaan hoitaa, korona tilanne ei varmaankaan helpota yhtään mutta onhan ratikka väljempi väline kuin bussi.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:48 ----------

kevät tuo ratikat Tampereen liikenteeseen

"Keskusta päivitetään ratikka-aikaan

Keskustorin, Koskipuiston, rautatieaseman ja Sorin aukion pysäkkien kirjaintunnisteet päivitetään kevään aikana, kun ratikkapysäkit saavat pysäkkialueilla kirjaintunnisteet A ja B. Pysäkit A vievät keskustaan ja pysäkit B kohti Hervantaa ja Kaupin kampusta."

https://www.nysse.fi/kevat.html
 
Takaisin
Ylös