Tampereen pikaratikkahanke

Saa nähdä miten homma aiotaan hoitaa, korona tilanne ei varmaankaan helpota yhtään mutta onhan ratikka väljempi väline kuin bussi.

Joo, tästä tulee kyllä mielenkiintoista. Vaikka ratikassa olisi tuhat paikkaa, niin ekoina päivinä ne tulevat taatusti olemaan aivan tukossa. Tai olisivat, jos se sallittaisiin. Nähtäväksi jää, mutta en haluaisi kyllä olla se henkilö, jonka tehtävänä on suunnitella "terveysturvallinen" liikenteen aloitus tuonne.

Käytännössä kai vaunussa pitäisi olla portsari joka ovella vahtimassa, ettei vaunu tule liian täyteen. Toisaalta tällä hetkellä meillä ei ole voimassa minkäänlaisia matkustajamäärärajoituksia joukkoliikenteelle, toisaalta taas rasse tuskin haluaa profiloitua viruslinkona. On nämä vaan kurjia aikoja.
 
Joo, tästä tulee kyllä mielenkiintoista. Vaikka ratikassa olisi tuhat paikkaa, niin ekoina päivinä ne tulevat taatusti olemaan aivan tukossa. Tai olisivat, jos se sallittaisiin. Nähtäväksi jää, mutta en haluaisi kyllä olla se henkilö, jonka tehtävänä on suunnitella "terveysturvallinen" liikenteen aloitus tuonne.

Käytännössä kai vaunussa pitäisi olla portsari joka ovella vahtimassa, ettei vaunu tule liian täyteen. Toisaalta tällä hetkellä meillä ei ole voimassa minkäänlaisia matkustajamäärärajoituksia joukkoliikenteelle, toisaalta taas rasse tuskin haluaa profiloitua viruslinkona. On nämä vaan kurjia aikoja.

olisiko ratkaisu että vain rokotetut pääsevät ratikkaan ?
 
olisiko ratkaisu että vain rokotetut pääsevät ratikkaan ?

Olisihan se, mutta taitaa olla liian perusoikeuksia syrjivä, jotta noin voisi Suomessa toimia.

Sitä en tiedä, voisiko esim. yksityinen kenkäkauppa toimia noin. Voi olla, että se vielä menisi läpi, mutta julkinen palvelu tuskin.
 
olisiko ratkaisu että vain rokotetut pääsevät ratikkaan ?
Miten se voi olla kun on myönnetty että rokotus ei estä tartuntojen leviämistä? 1930-luvun Saksassa juutalaiset merkittiin tähdellä heidän tunnistamiseksi. Olemmeko nyt menossa kohti samankaltaista yhteiskuntaa kun joku edes avoimesti menee tällaista oman kehon koskemattomuuden peruuttamista ehdottamaan?
 
olisiko ratkaisu että vain rokotetut pääsevät ratikkaan ?
Pysäkeillähän voisi olla vaikka neljä eri jonoa. Yhdessä olisi Pfizer-Biontechin rokotteen saaneet. Toisessa olisi Modernan rokotteen saaneet. Kolmannessa olisi AstraZenecan rokotteen saaneet ja vielä olisi oma jononsa Sputknik-rokotetuille. Ja aina siitä jonosta valittaisiin matkustajat, minkä rokotteen teho kulloinkin vaikuttaisi olevan paras. Ja rokottamattat sitten joutaisi kävelemään, vai?
 
olisiko ratkaisu että vain rokotetut pääsevät ratikkaan ?

Totta. Rokottamattomilla voisi olla hihamerkit, joista selviää asian tila:

Punainen kärjellään seisova kolmio - Ei suostu ottamaan rokotetta

Keltainen kärjellään seisova kolmio - Ensimmäinen annos on otettu, mutta toista annosta ei ole otettu tai sen ottamisesta on kulunut enintään 14 vuorokautta

Sininen kärjellään seisova kolmio - terveydelliset syyt estävät rokotteen saamisen

Vihreä kärjellään seisova kolmio - henkilön rokotusryhmän aikoja ei voi varata tai varaaminen on ollut mahdollista enintään 60 päivää

Musta toisinpäin oleva kolmio em. kolmion alla - henkilö on levittänyt koronaa

Edellisten lisäksi: Punainen pallo, jota ympäröi musta ympyrä - henkilö on rikkonut eristys- tai karanteenimääräystä

Julkiset ja yksityiset palveluntarjoajat voisivat valita sitten joustavasti mitkä ryhmät saa palvelua. Sain idean täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vankitunnukset_natsien_keskitysleireillä#Tunnukset

Toinen vaihtoehto voisi olla ajanvaraus. Jos kuljettajan ohjaamo mahdollistaa matkustusoikeuden tarkastamisen, kuljettaja tarkastaa, tai jos ei, raitiovaunussa pitänee olla väliaikaisesti konduktööri, joka tarkastaa matkustusoikeuden. Joku kännykän näytöltä tai paperilta esitettävä vahvistusviesti riittää. Jos konduktööri tarkastaa sen, siinä voi olla mahdollisesti QR-koodi.

Voisi kuvitella, että ensimmäisten päivien jälkeen raitiovaunua käyttää enimmäkseen sellaiset, jotka olisivat tehneet saman matkan bussilla, eli raitiovaunun käyttöönotto olisi kokonaisuutena ollut epidemiaa lievittävä, ei pahentava teko.
 
Viimeksi muokattu:
etätilaisuus raitiotien toisen osan rakentamisesta 25.3

"Tilaisuudessa esitellään raitiotien osaa 2 Pyynikintorilta Lentävänniemeen, raitiotien rakentamista sekä rakentamisen liikenteellisiä vaikutuksia muun muassa Sepänkadun ympäristöön.Tilaisuudessa on paikalla kaupungin, Tampereen raitiotie Oy:n ja Raitiotieallianssin asiantuntijoita."

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2021/03/19032021_1.html

Ja yksi mielenkiintoinen esittelykohde on Linjasto24, eli bussiliikenteen muutokset 2024 kun ratikka aloittaa liikennöinin Lentävänniemeen (Santalahden käyttöönotto ei aiheuta muutoksia busseihin 2023)
 
Vaarallinen ratikkaramppi poistetaan Tampereen Turtolassa? ”Näin voitaisiin rauhoittaa myös Nekalantien liikennettä”

Etualalla eli Hervannan valtaväylän länsipuolella sijaitsee poistettavaksi mietitty ramppi Tampereen Turtolassa. Ramppi risteää raitiotien kanssa. Väylän toiselta puolelta järjestettäisiin kulku Turtolaan ja sieltä pois valo-ohjauksella. – Siihen tulisi vastaava valo-ohjattu risteys kuin on Messukylän rampissa, josta pääsee kääntymään kaikkiin suuntiin, kertoo liikenneinsinööri Timo Seimelä Tampereen kaupungilta.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007873818.html (maksullinen)

Ihan hyvä idea, koska siellä on jo tapahtunut onnettomuus. Sitten ratikka myöskin voi ajaa siellä 70km/h tällä hetkellä on rajoitus siellä kohdalla vain 30km/h (tai 40km/h en oo ihan varma).
 
Vaarallinen ratikkaramppi poistetaan Tampereen Turtolassa? ”Näin voitaisiin rauhoittaa myös Nekalantien liikennettä”

Etualalla eli Hervannan valtaväylän länsipuolella sijaitsee poistettavaksi mietitty ramppi Tampereen Turtolassa. Ramppi risteää raitiotien kanssa. Väylän toiselta puolelta järjestettäisiin kulku Turtolaan ja sieltä pois valo-ohjauksella. – Siihen tulisi vastaava valo-ohjattu risteys kuin on Messukylän rampissa, josta pääsee kääntymään kaikkiin suuntiin, kertoo liikenneinsinööri Timo Seimelä Tampereen kaupungilta.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007873818.html (maksullinen)

Ihan hyvä idea, koska siellä on jo tapahtunut onnettomuus. Sitten ratikka myöskin voi ajaa siellä 70km/h tällä hetkellä on rajoitus siellä kohdalla vain 30km/h (tai 40km/h en oo ihan varma).

Tuo rampin poisto on vasta vaihe 2.

Yhdyskuntalautakunnan kokouksessa valittiin seuraavaa:

"Hyväksytään Turtolan alueen liikenneselvitys jatkosuunnittelun lähtökohdaksi.

VE0+ esitetään toteutettavaksi ensimmäisessä vaiheessa."
 
Tuo rampin poisto on vasta vaihe 2.

Yhdyskuntalautakunnan kokouksessa valittiin seuraavaa:

"Hyväksytään Turtolan alueen liikenneselvitys jatkosuunnittelun lähtökohdaksi.

VE0+ esitetään toteutettavaksi ensimmäisessä vaiheessa."

Linkki https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...2021/Turtolan_alueen_liikenneselvitys(185938)

Josta lainaus

--- lainaus alkaa ---
Autoliikenteen osalta liikenneturvallisuuden kannalta ongelmalliset paikat ovat eritasoliittymän ramppiliittymät, kaupallisen alueen pysäköintipaikat ja Sotilaankadun liittymät.

Raitiotien risteämiskohta eritasoliittymän rampin kanssa on mahdollinen riskipaikka, koska jo koeajoliikenteen aikana on tapahtunut yksi onnettomuus.

Nykyiset liikennejärjestelyt mahdollistavat liikennemäärien n. 10 %:n kasvun, mutta jo siinä tilanteessa Nekalantien suunta ruuhkautuu.

Liikennemäärien kasvaessa kasvaa myös riski raitiotien kanssa risteävän rampin jonoutumiseen, jolloin jono voi ulottua raitiotien tasoristeykseen asti.
--- lainaus loppuu --
 
Takaisin
Ylös