Tampereen pikaratikkahanke

Tampereen kaupunginvaltuusto kävi iltakoulussa 19.4 läpi joukkoliikennettä sekä Sale-kaupunkipyöriä seuraaviksi vuosiksi.

Pirkkalan ratahaaren lisäksi myös Ylöjärven ratikkarata on lähdössä vielä syksyllä hankesuunnitteluun.

https://youtu.be/D18xWRBjXi4?t=386
 
Viimeksi muokattu:
Pirkkalan ratahaaren lisäksi myös Ylöjärven ratikkarata on lähdössä vielä syksyllä hankesuunnitteluun.

Eli uskaltaisiko tässä vaiheessa jo pitää aikamoisen varmana sitä, että kun Lentsun rata on valmis, niin seuraavaksi toteutusvuorossa ovat nämä kaksi? Missä järjestyksessä?
 
Eli uskaltaisiko tässä vaiheessa jo pitää aikamoisen varmana sitä, että kun Lentsun rata on valmis, niin seuraavaksi toteutusvuorossa ovat nämä kaksi? Missä järjestyksessä?
Varmastikin Härmälään mennän ensin. Naapurikuntien osalta varmaan riippuu siitä miten innokkaasti ja millä aikataululla haluavat toteuttaa. Tampere voi tehdä radan Nuolialankadun päähän itsekin, joskin silläkin on selvä kytkös Pirkkalan osuuteen, joka tehtäneen samassa vaiheessa.
 
Olen jonkin verran seurannut uutisointia esimerkiksi Aamulehden verkkouutisista. Minulle on syntynyt sellainen mielikuva, että prioriteettilistalla etenkin Härmälän / Partolan / Pirkkalan suunta on korkealla. Ykkönen siis pitenee Sorin aukiolta etelään. Jos Hiedanrannan vesistötäytön kanssa tulee vakavia hidastuksia, työt Pirkkalan suunnalla voinevat parhaassa tapauksessa käynnistyä jopa jo ennen Lielahtea. Jossain vaiheessa paineet alkavat kasvaa TAYSin itäpuolella, jolloin ykkösen on vuoro laajentua Koilliskeskuksen suuntaan. Saapa nähdä, varmasti monenlaisia käänteitä tullaan vielä näkemään, vaikka Hatanpään valtatien raitiotien jatko jo piankin näyttää todennäköiseltä. Pyynikintorin ja Santalahden välillä työt ovat jo käynnissä, joten elokuusta 2021 seuraava laajeneminen on tietenkin kolmosen jatkuminen Pyynikintorilta Santalahteen. Ja Tampereen toive on tietenkin päästä jatkamaan Santalahdesta Lentävänniemeen mahdollisimman sujuvasti ilman järvitäytön lisädraamaa.
 
Tampereen kaupunginvaltuusto kävi iltakoulussa 19.4 läpi joukkoliikennettä sekä Sale-kaupunkipyöriä seuraaviksi vuosiksi.

Pirkkalan ratahaaren lisäksi myös Ylöjärven ratikkarata on lähdössä vielä syksyllä hankesuunnitteluun.

Ylöjärvi ei ole vielä lähdössä hankesuunnitteluun. Sen osalta ollaan käynnistämässä tarkentava yleissuunnittelu: https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/49659/notice/67630/overview

Alunperin kirjoittanut 339-DF
Eli uskaltaisiko tässä vaiheessa jo pitää aikamoisen varmana sitä, että kun Lentsun rata on valmis, niin seuraavaksi toteutusvuorossa ovat nämä kaksi? Missä järjestyksessä?

Laajennosten alustavia aikatauluhahmotelmia eri suunnitteluvaiheineen voi tarkastella esimerkiksi tästä kaupunginhallituksen 6.4.2021 pöytäkirjan liitteestä:
https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{6c14b4e8-3a74-4c33-9bc3-fb3daebf8786}/4859416
 
Ylöjärvi ei ole vielä lähdössä hankesuunnitteluun. Sen osalta ollaan käynnistämässä tarkentava yleissuunnittelu: https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/49659/notice/67630/overview

näin näyttää olevan.


Laajennosten alustavia aikatauluhahmotelmia eri suunnitteluvaiheineen voi tarkastella esimerkiksi tästä kaupunginhallituksen 6.4.2021 pöytäkirjan liitteestä:
https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{6c14b4e8-3a74-4c33-9bc3-fb3daebf8786}/4859416

Lielahden jälkeen rakentamisvuoroon tulee Pirkkala - Koilliskeskus, jonka aloittaminen on vuonna 2025 ja päätöksenteko Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa 2024

---------- Viestit yhdistetty klo 05:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:41 ----------

Olen jonkin verran seurannut uutisointia esimerkiksi Aamulehden verkkouutisista. Minulle on syntynyt sellainen mielikuva, että prioriteettilistalla etenkin Härmälän / Partolan / Pirkkalan suunta on korkealla. Ykkönen siis pitenee Sorin aukiolta etelään. Jos Hiedanrannan vesistötäytön kanssa tulee vakavia hidastuksia, työt Pirkkalan suunnalla voinevat parhaassa tapauksessa käynnistyä jopa jo ennen Lielahtea. Jossain vaiheessa paineet alkavat kasvaa TAYSin itäpuolella, jolloin ykkösen on vuoro laajentua Koilliskeskuksen suuntaan. Saapa nähdä, varmasti monenlaisia käänteitä tullaan vielä näkemään, vaikka Hatanpään valtatien raitiotien jatko jo piankin näyttää todennäköiseltä. Pyynikintorin ja Santalahden välillä työt ovat jo käynnissä, joten elokuusta 2021 seuraava laajeneminen on tietenkin kolmosen jatkuminen Pyynikintorilta Santalahteen. Ja Tampereen toive on tietenkin päästä jatkamaan Santalahdesta Lentävänniemeen mahdollisimman sujuvasti ilman järvitäytön lisädraamaa.

Santalahteen ratikka tulee 2023, mutta mikä linja on vielä epäselvää.
 
Santalahteen ratikka tulee 2023, mutta mikä linja on vielä epäselvää.

Olen pitänyt itsestäänselvyytenä, että kolmosta vaan jatketaan Pyynikintorilta pätkä pätkältä, kunnes ollaan Lentsussa. Minkälaisia muita linjastojärjestelyitä taikka vaihtoehtoja tässä on harkinnassa?
 
Olen pitänyt itsestäänselvyytenä, että kolmosta vaan jatketaan Pyynikintorilta pätkä pätkältä, kunnes ollaan Lentsussa. Minkälaisia muita linjastojärjestelyitä taikka vaihtoehtoja tässä on harkinnassa?

Läntisen osan tiedotustilaisuudessa väläytettiin myös linjan 1 muuttamista kulkemaan Santalahteen ja linjan 3 kääntämistä Hatanpään valtatielle, mutta miksi on vielä epäselvää. Tuskin toteutuu.
 
Läntisen osan tiedotustilaisuudessa väläytettiin myös linjan 1 muuttamista kulkemaan Santalahteen ja linjan 3 kääntämistä Hatanpään valtatielle, mutta miksi on vielä epäselvää. Tuskin toteutuu.

Jos sopii arvata, niin syynä olisi kuormitukset: Jos lännen suunnassa jäädään Santalahteen, olisi tämä pätkä aika samantapainen kuin TAYS:in haara. Taikka yleisemminkin lienee viisasta kytkeä lyhyet pätkät yhdeksi heiluriksi ja pitkät taas omaksi. Ja jos käy niin, että lännessä ei mennäkään kovin pitkälle mutta etelässä jatketaankin linja-autoasemalta Partolaan tai peräti Pirkkalaan, niin tämä haara onkin se pidempi ja läntinen lyhyt, mutta jolle voinee syöttää vaihtajia.
 
Jos sopii arvata, niin syynä olisi kuormitukset: Jos lännen suunnassa jäädään Santalahteen, olisi tämä pätkä aika samantapainen kuin TAYS:in haara. Taikka yleisemminkin lienee viisasta kytkeä lyhyet pätkät yhdeksi heiluriksi ja pitkät taas omaksi. Ja jos käy niin, että lännessä ei mennäkään kovin pitkälle mutta etelässä jatketaankin linja-autoasemalta Partolaan tai peräti Pirkkalaan, niin tämä haara onkin se pidempi ja läntinen lyhyt, mutta jolle voinee syöttää vaihtajia.

Lännessä ei jäädä Santalahteen,vaan jatketaan Lentävänniemeen. Mutta millä aikataululla on vielä auki.
 
Lännessä ei jäädä Santalahteen,vaan jatketaan Lentävänniemeen. Mutta millä aikataululla on vielä auki.

...jolloin tietenkin on aika taas miettiä linjastoa uudestaan. Taikka paremminkin palata alkuperäiseen linjastoon. Vaikkakin nyt voi hyvinkin käydä vielä niinkin, että yhteys Pirkkalaan valmistuukin ensin. Ja kuten nyt on nähty, niin toki suunnitelmat myös elävät. Niin kuin pitääkin, jos maailma ympärillä muuttuu. Tässä tapauksessa olennainen pointti on, miten kaupungin rakentaminen tosiasiassa etenee.
 
10.5.2021 alkavaan koeliikenteeseen voi ilmoittautua 3.5.2021 klo 9.00 lähtien

"Kyytiin pääsy edellyttää sekä ennakkoilmoittautumisen että Nysse-matkalipun ostamisen ennakkoon. Ennakkoilmoittautuminen aukeaa Nyssen verkkosivuilla maanantaina 3.5. klo 9.00. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Kyytiin voit nousta vain jommalta kummalta lähtöpysäkiltä, mutta voit poistua ratikasta millä tahansa reitin pysäkillä."

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...kokuuta-koeliikenne-alkaa-10.-toukokuuta.html
 
Mielenkiintoista mutta loogista että Hervannan pään päätepysäkki on tässä vaiheessa Etelä-Hervanta eikä Hervantajärvi.
 
Takaisin
Ylös