Tampereen pikaratikkahanke

Voisikohan hovimestarikin sitten sakottaa ravintola-asiakasta, joka ei otakaan hänen suosittelemaansa uunilahnaa, vaan valitsee mielummin lehtipihvin? Eli suomeksi: joukkoliikenteessä on maskinkäyttösuositus. Pakottaa ei voi, sellaista lakia, joka sen mahdollistaa, ei ole. Koskee niin VR:n, HSL:n kuin vaikkapa Tampereenkin joukkoliikennettä. Ihmettelen, ettei kukaan ole kannellut eduskunnan oikeusasiamiehelle siitä, että suositusta mainostetaan sanalla "pakko".

Toisaalta THL:kin on jo huhtikuun alusta jakanut lentoasemalla lappusta, jonka mukaan "you must self-quarantine", vaikka sekin on suositus, ei suinkaan mikään must:in arvoinen asia. Ehkä sanakirjaan pitää lisätä uudet määritelmät. Pakko: asia, jonka voit tehdä, jos huvittaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008066249.html

"HSL:SSÄ ei ole harkittu nykyisestä maskipakosta luopumista.

HSL:n asiakassopimukseen kirjaama pakko alkoi maaliskuussa ja lisäsi maskinkäyttöä julkisessa liikenteessä selvästi."

Paperilehdessä otsikko oli "HSL ei ole harkinnut maskipakosta luopumista"
 
Ratikkalinja ja sähkövedot valmistumassa Hatanpäänvaltatiellä

"Raitiotieallianssin ajojohtimien asennustyöt Hatanpään valtatien rataosuudella eli Hämeenkadun risteyksestä linja-autoaseman edustalle ovat loppuvaiheessa. Töiden edettyä lähes valmiiksi ratainfraa testataan kesä-heinäkuussa ennen varsinaisen liikenteen aloitusta."

https://raitiotieallianssi.fi/tiedo...lopulla-hameenkadun-liittyman-vaihdealueella/
 
Ratikkalinja ja sähkövedot valmistumassa Hatanpäänvaltatiellä

"Raitiotieallianssin ajojohtimien asennustyöt Hatanpään valtatien rataosuudella eli Hämeenkadun risteyksestä linja-autoaseman edustalle ovat loppuvaiheessa. Töiden edettyä lähes valmiiksi ratainfraa testataan kesä-heinäkuussa ennen varsinaisen liikenteen aloitusta."

https://raitiotieallianssi.fi/tiedo...lopulla-hameenkadun-liittyman-vaihdealueella/

Onpa mukavaa, että tämäkin tosiaan valmistuu elokuuksi. Näin ketterästi saatiin Hatanpään pää auki ja ykkösellekin oma päätepysäkki.
 
Ylöjärvi päätti kaupunginhallituksen kokouksessa 21.6.2021 liittyä mukaan Tampereen Raitiotie Oy:n jäsenksi äänin 8-3 sekä hankkia tarkentavan yleissuunnitelman ylöjärven kaupungin kustannuksella.

"Raitiotien liikennöinti- ja ylläpitovaiheessa Tampereen Raitiotie Oy:llä
on palveluintegraattorin rooli. Raitiotien omistajakunnat maksavat
raitiotieyhtiölle vuosittain infra-, varikko- ja hallintovastikkeita sekä
vaunuvuokraa raitiovaunuista. Raitiotieyhtiö investoi omistajakuntien
takaamin lainoin."

"Tampereen kaupunkiseudun raitiotien
hankeaikataulun mukaisesti Hiedanranta-Ylöjärvi-ratahaaran
rakentaminen ajoittuisi alustavasti vuosille 2029-2032."

https://twitter.com/PiiparinenPauli/status/1407230358949617664

Esityslista

https://ylojarvi.oncloudos.com/kokous/20215220-3.PDF

---------- Viestit yhdistetty klo 07:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:41 ----------

IMG_7280.jpg

Pyynikintorin pysäkillä on erikseen raitiovaunuvalot kummallekin raiteelle, eli vaunu voi lähteä kummastakin laiturista.
 
Viimeksi muokattu:
Näin se kiinakommunismi etenee. Mitään perustetta näiden kapineiden käytölle ei ole olemassa. Ihmiset vain elävät samassa hypnoosissa ja tekevät auliisti niinkuin "käsketään". Mutta mä en.

” Tutkimus: Maskien käyttö sisätiloissa hidastaa tehokkaasti koronaviruksen leviämistä

Havaintoaineistoon perustuva tutkimus selvitti, miten maskisuositus vaikuttaa tartuntojen määrään ja maskien käyttöön.

Tutkimuksen perusteella maskisuositus laski viikkotasolla tartuntamääriä Ontarion provinssissa 22 prosentilla, ja koko maassa 20 prosentilla verrattuna aikaan ennen maskisuositusta.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008078144.html?share=29d09b552485f289e2e02874290f05ec
 
Nyssen sivuilla on pdf-aikataulu ratikalle. Saako tuon aikataulun jostain paperille painettuna?
 
Nyssen asiakaspalvelusta löytyy, ratikan aikataulut on samassa lapussa missä bussilinja 3:n aikataulut.

Mainiota, kiitos. Täytyyhän Tampereen ensimmäinen ratikka-aikataulu saada otettua talteen ihan originaalimuodossa. Samalla sieltä saa sitten sen vuorokausilipunkin hankittua. En ole vieläkään rassella kulkenut, mutta jospa kohtapuoliin.
 
Tampereen ratikkaa ja Viinikanlahtea yhteensovitellaan uusissa suunnitelmissa sekä Hatanpään sairaalalle robottibussia ratikkapysäkiltä

On ehkä jossain määrin toiveajattelua piirtää robottibussin reitti yhteiselle kadulle muun ajoneuvoliikenteen kanssa. Voisi siihen kadun viereen erillisen robottibussiväylänkin kai tehdä. Varsinkin jos linjalle riittää yksi vaunu, niin riittää yksi kaistakin.

Nähtäväksi vielä jää pihtaillaanko ratikan pysäkkien määrässä etelämpänä Hatanpään alueella. Aiemmissa luonnoksissa seuraava pysäkki on piirretty vasta Vihilahdenkadun ja Siirtolapuutarhankadun liittymien väliin. Jos näin käy, niin tämän Lokomon pysäkin olisi suonut sijaita edes Hatanpäänkadun liittymän länsipuolella eikä itäpuolella.
 
On ehkä jossain määrin toiveajattelua piirtää robottibussin reitti yhteiselle kadulle muun ajoneuvoliikenteen kanssa. Voisi siihen kadun viereen erillisen robottibussiväylänkin kai tehdä. Varsinkin jos linjalle riittää yksi vaunu, niin riittää yksi kaistakin.

Nähtäväksi vielä jää pihtaillaanko ratikan pysäkkien määrässä etelämpänä Hatanpään alueella. Aiemmissa luonnoksissa seuraava pysäkki on piirretty vasta Vihilahdenkadun ja Siirtolapuutarhankadun liittymien väliin. Jos näin käy, niin tämän Lokomon pysäkin olisi suonut sijaita edes Hatanpäänkadun liittymän länsipuolella eikä itäpuolella.

2026 jopa robottibussit voivat olla valmiita liikenteeseen.

Ratikan pysäkkien väli on noin 600 m. Ei ole unohdettu suunnitteluohjeita. https://www.ratikansuunnitteluohje.fi/6-pysakkien-suunnittelu/
 
Takaisin
Ylös