Tampereen pikaratikkahanke

Jos nimellisraideleveys suoralla on 1435, niin paljonko siinä on toleranssia? Eikö toi 1453 ole jo aika paljon?
 
Jos nimellisraideleveys suoralla on 1435, niin paljonko siinä on toleranssia? Eikö toi 1453 ole jo aika paljon?

Toleranssia ? tässä kohtaa on raideleveyden levennys kurvin takia. Suurin levennys on 18 mm.

En löytänyt Bostrapin tietoja eikä Tampereen ratikan suunnitteluohjeissa ole https://www.ratikansuunnitteluohje.fi/4-raitiotieradan-suunnittelu/, mutta valtion rataverkolla on Rate11 mukaan 90 metrin kaarteessa levennys 16 mm joten hyvin lähellä tässäkin ollaan kun fysiikan lait ovat samoja kummallekin.

Screenshot 2021-08-20 07.45.36.png
 
TAMPEREEN RAITIOTIEN OSAN 1 LIIKENTEELLISET TARKASTELUT

"Työssä tarkasteltiin Tampereen raitiotien osan 1 liikenneturvallisuuden,
liikenteenohjauksen tai liikenteen toimivuuden kannalta haasteellisiksi
havaittuja kohteita. Työ käynnistyi tammikuussa 2021 ja tarkastelut
toteutettiin talven ja kevään 2021 aikana, jolloin raitiotiellä ajettiin
säännöllisiä koe- ja opetusajoja."

https://www.tampere.fi/tiedostot/r/..._liikenteelliset_tarkastelut_saavutettava.pdf
 
Pirkankadun ja Sepänkadun risteyksen kiskot on nyt betonoitu.

Kiva kuvakulma! Tampereen ratikka on pirullinen kuvattava, kun ei tahdo löytyä sellaisia paikkoja, joissa saisi mukavasti sommiteltua vaunun ja talot kuvaan. Hämeenkatukin on yhtä pitkää suoraa viivaa.

Ykköstä en tosin ole vielä nähnyt liikenteessä enkä kuvannutkaan.
 
Kiva kuvakulma! Tampereen ratikka on pirullinen kuvattava, kun ei tahdo löytyä sellaisia paikkoja, joissa saisi mukavasti sommiteltua vaunun ja talot kuvaan. Hämeenkatukin on yhtä pitkää suoraa viivaa.

Ykköstä en tosin ole vielä nähnyt liikenteessä enkä kuvannutkaan.

Koskipuistossa on hyvät kuvailu kohdat, kun siitä menee sekä 1 että 3 muutaman minuutin välein, ja ykkönen kääntyy vielä mutkassa.
 
Tällä viikolla päättyy Tuomi Logistiikan aloittama hankesuunnitelman kilpailutus Tampereen ratikan kolmannesta vaiheesta, saa nähdä koska tämän 1,5 miljonan hankkeen suunnittelija julkistetaan.


"Tuomi Logistiikka Oy käynnistää tällä hankintailmoituksella Tampereen kaupungin Kaupunkiympäristön palvelualueen, Raitiotien kehitysohjelman puolesta tarjouskilpailun Raitiotien hankesuunnitelman laatijan hankkimiseksi välillä Pirkkala, Suuppa - Tampere, Koilliskeskus."

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/54795/notice/78004/overview
 
Nykyinen allianssi rakentaa valmiiksi vielä Lentsun radan.

Onko tiedossa, tuleeko sinne Enqvistinkadulle jo tässä vaiheessa se lyhyt haararata vai ei?

Seuraava hanke olisi sitten Pirkkalan raitiotie. Onko sen toteutusmallista sovittu, eli tuleeko sinne myös allianssimalli? Ja onko tämä sitten vain oma hankkeensa, vai sisältyykö tuohon mahdollisesti optiona myös seuraava hanke eli Ylöjärven raitiotie?
 
Nykyinen allianssi rakentaa valmiiksi vielä Lentsun radan.

Onko tiedossa, tuleeko sinne Enqvistinkadulle jo tässä vaiheessa se lyhyt haararata vai ei?

Seuraava hanke olisi sitten Pirkkalan raitiotie. Onko sen toteutusmallista sovittu, eli tuleeko sinne myös allianssimalli? Ja onko tämä sitten vain oma hankkeensa, vai sisältyykö tuohon mahdollisesti optiona myös seuraava hanke eli Ylöjärven raitiotie?

Kaikki vaiheen 2 suunnitelmat löytyvät tästä https://www.tampere.fi/liikenne-ja-...ykset/toteutussuunnitelman-liitteet-2020.html

Ylöjärven suuntaan tulee vain vaihteet Nottbeckin aukiolle. https://kartat.tampere.fi/oskari?zo...c9767d00fac&noSavedState=true&showIntro=false

Pirkkalan sekä Koilliskeskuksen vaihe 3 on lähdössä liikkelle hankasuunnitelulla vielä tänä syksynä. Allianssi on niin monessa Tampereella mukana, ettei sen pois jäännistä ole mitään hyötyä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:06 ----------

Raitiotien yleissuunnittelu Ylöjärvellä alkaa


"Tampereen raitiotien tarkentava yleissuunnittelu Lielahdesta Ylöjärvelle on alkanut Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien yhteistyönä. Tarkentavaa suunnittelua tarvitaan muun muassa Turvesuon varikosta, raitiotieradan risteämisestä rautatien ja kantatien kanssa kuntarajalla ja Soppeenmäessä sekä Teivon raitiotiepysäkistä."

https://www.ylojarvi.fi/raitiotien-tarkentava-yleissuunnittelu-lielahdesta-ylojarvelle-alkaa
 
Allianssi on niin monessa Tampereella mukana, ettei sen pois jäännistä ole mitään hyötyä.

Mutta saako tämä nykyinen allianssi tehdä Pirkkalan ilman uutta kilpailutusta? Mulla on ollut sellainen käsitys, että sen työ päättyy Lentsuun.
 
Mutta saako tämä nykyinen allianssi tehdä Pirkkalan ilman uutta kilpailutusta? Mulla on ollut sellainen käsitys, että sen työ päättyy Lentsuun.

Raitiotieallianssin työ päättyy osaan 2. Lielahden haara Hiedanrannasta Enqvistinkadulle on vielä Raitiotieallianssin optiona, mutta muutoin seuraavista laajennuksista on tehtävä uudet kilpailutukset. Pian alkavassa hankesuunnittelussa päätettäneen hankintamuoto ja kilpailutetaan toteutussuunnittelijat ja rakentajat.

Mikäänhän ei toki estä sitä, etteikö nykyiset allianssiosapuolet voisi tehdä tarjousta myös jatkohankkeista ja voittaa sitä/niitä, mikäli tekevät hyvän tarjouksen.
 
Mutta saako tämä nykyinen allianssi tehdä Pirkkalan ilman uutta kilpailutusta? Mulla on ollut sellainen käsitys, että sen työ päättyy Lentsuun.

Nykyiset toimijat Raitiotieallianssissa ehkä poistuvat ja tulee uudet allianssiosapuolet. Mutta allianssi on niin monessa Tampereen projekti ja palvelutuotannossa että malli ei vaihdu.
 
Takaisin
Ylös