Tampereen pikaratikkahanke

Raitiotieallianssin työ päättyy osaan 2. Lielahden haara Hiedanrannasta Enqvistinkadulle on vielä Raitiotieallianssin optiona, mutta muutoin seuraavista laajennuksista on tehtävä uudet kilpailutukset.

Juuri tämä käsitys mullakin oli.

Mikäänhän ei toki estä sitä, etteikö nykyiset allianssiosapuolet voisi tehdä tarjousta myös jatkohankkeista ja voittaa sitä/niitä, mikäli tekevät hyvän tarjouksen.

Melkein toivoisin, että näin kävisi. Ainakaan mun tiedossa ei ole, että nykyisessä allianssissa olisi jotain sellaista vikaa, että pitäisi toivoa jatkohankkeiden menoa uudelle porukalle. Varmasti nykytekijät ovat oppineet paljon vuosien aikana, ja sitä osaamista olisi nyt hyvä hyödyntää.

Nykyiset toimijat Raitiotieallianssissa ehkä poistuvat ja tulee uudet allianssiosapuolet. Mutta allianssi on niin monessa Tampereen projekti ja palvelutuotannossa että malli ei vaihdu.

Näin mäkin ajattelisin, että allianssimalli on käytössä jatkossakin. Siitä on Tampereella hyviä kokemuksia. Vaikea siis kuvitella muutakaan.
 
Pirkkala ostaa TRO:n osakkeen P-sarjasta

"Tampereen kaupunginhallitus päätti, että kunnille, joiden alueelle
raitiotiejärjestelmää suunnitellaan, tarjotaan Tampereen Raitiotie Oy:n
vähemmistöosakkuutta suunnitteluvaiheessa.
Tampereen kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti kokouksessaan
18.5.2021 § 49, että Tampereen Raitiotie Oy:n suunnattu osakeanti järjestetään
ja osakesarjat perustetaan Kangasalan kaupungille, Pirkkalan kunnalle ja
Ylöjärven kaupungille.
Tampereen Raitiotie Oy:n yhtiökokous päätti 14.6.2021 suunnatun osakeannin
järjestämisestä. Tampereen Raitiotie Oy tarjoaa yhtä uutta osaketta kuntaa
kohti ja antihintana on 2 000 euroa per osake. Osakkeiden merkintäaika jatkuu
vuoden 2021 loppuun asti, jolloin uusi toimintamalli raitiotien
suunnitteluhankkeissa käynnistyy. Mikäli hankkeissa päästään
rakentamisvaiheeseen asti, määritellään yhtiön omistussuhteet tarkemmin."

https://pirkkala.tweb.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=3137372
 
Mietin tässä ykköslinjan testaamista. Onko niin, että Kaupin kampuksen päättärillä on paljon busseja? Ja myydäänkö niissä käteisellä kertalippuja, jotka kelpaa myös ratikassa? Eli nousen bussiin, ostan kuskilta kolikoilla lipun ja sitten voin matkustaa ratikalla tunnin tai puolitoista tai jotain? Se taitaa olla helpoin tapa hoitaa toi homma.

Onkohan siellä Kaupin kampuksen pysäkin lähellä maksutonta pysäköintiä muutamaksi tunniksi?
 
Mietin tässä ykköslinjan testaamista. Onko niin, että Kaupin kampuksen päättärillä on paljon busseja? Ja myydäänkö niissä käteisellä kertalippuja, jotka kelpaa myös ratikassa? Eli nousen bussiin, ostan kuskilta kolikoilla lipun ja sitten voin matkustaa ratikalla tunnin tai puolitoista tai jotain? Se taitaa olla helpoin tapa hoitaa toi homma.

Onkohan siellä Kaupin kampuksen pysäkin lähellä maksutonta pysäköintiä muutamaksi tunniksi?

No lähimaksun pitäisi toimia.

Jos lähimaksu toimii; omassa kortissa on sillä kohdalla iso louttu, eikä tullut mieleenkään Opiskelijan pysäkillä hypätä bussiin ja saman tien siitä pois, vaan ajelin sitten pummilla :oops:
(Tasaista oli kyyti.)
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tässä ykköslinjan testaamista. Onko niin, että Kaupin kampuksen päättärillä on paljon busseja? Ja myydäänkö niissä käteisellä kertalippuja, jotka kelpaa myös ratikassa? Eli nousen bussiin, ostan kuskilta kolikoilla lipun ja sitten voin matkustaa ratikalla tunnin tai puolitoista tai jotain? Se taitaa olla helpoin tapa hoitaa toi homma.

Onkohan siellä Kaupin kampuksen pysäkin lähellä maksutonta pysäköintiä muutamaksi tunniksi?

Käteislippuja myydään kyllä busseissa, niissä on 90 minuutin vaihto-oikeus (kelpaa siis myös ratikassa). Pysäköinnistä ei ole minulla varmaa tietoa, mutta ainakin suurin osa (ehkä jopa kaikki) paikoista on maksullisia.
 
No lähimaksun pitäisi toimia.

Jos lähimaksu toimii; omassa kortissa on sillä kohdalla iso louttu, eikä tullut mieleenkään Opiskelijan pysäkillä hypätä bussiin ja saman tien siitä pois, vaan ajelin sitten pummilla :oops:
(Tasaista oli kyyti.)

Tätä mäkin mietin, että siellä ei taida enää olla niitä matkustamossa oleskelevia kuljettajia, joten pummilla voisi olla paras mennä. En ole vielä koskaan saanut tarkastusmaksua, olisihan se komeaa saada sellainen sitten Tampereen ratikassa. Mutta vähän kalliiksi tulisi kuitenkin.

Käteislippuja myydään kyllä busseissa, niissä on 90 minuutin vaihto-oikeus (kelpaa siis myös ratikassa). Pysäköinnistä ei ole minulla varmaa tietoa, mutta ainakin suurin osa (ehkä jopa kaikki) paikoista on maksullisia.

Kiitos paljon. Ostan siis bussista lipun sitten. Autopaikkaa varmaan kannattaa etsiä Teiskontien eteläpuolelta, vähän kauempaa sairaalasta.
 
Tätä mäkin mietin, että siellä ei taida enää olla niitä matkustamossa oleskelevia kuljettajia, joten pummilla voisi olla paras mennä. En ole vielä koskaan saanut tarkastusmaksua, olisihan se komeaa saada sellainen sitten Tampereen ratikassa. Mutta vähän kalliiksi tulisi kuitenkin.



Kiitos paljon. Ostan siis bussista lipun sitten. Autopaikkaa varmaan kannattaa etsiä Teiskontien eteläpuolelta, vähän kauempaa sairaalasta.

Jos tulee omalla autolla, niin Niihaman liityntäparkki on paras kehätien varrella oleva pysäköinti, mutta aina arkisin tosi täynnä. Siitä sitten liityntäbussilla Kaupin Kampukselle ratikkaan ja voi todeta vaihtosysteemin toimivuuden. https://www.nysse.fi/liityntapysakointi.html
 
Kiitos paljon. Ostan siis bussista lipun sitten. Autopaikkaa varmaan kannattaa etsiä Teiskontien eteläpuolelta, vähän kauempaa sairaalasta.

Teiskontien eteläpuolella Kissanmaan puolella on pikkukaduilla muistaakseni(?) neljän tunnin kiekkorajoitus. Sinne olen aina oman auton ajanut jos ollut tarvetta Taysissa käydä.
 
Teiskontien eteläpuolella Kissanmaan puolella on pikkukaduilla muistaakseni(?) neljän tunnin kiekkorajoitus. Sinne olen aina oman auton ajanut jos ollut tarvetta Taysissa käydä.

Kiitos vielä neuvoista. Ajoin auton Kissanmaalle. Kiekkorajoitus oli vain kaksi tuntia, mutta eipä siellä 3,5 tunnissa sakkoja tullut.

Kaupin kampuksen pysäkillä tuntui seisovan busseja vähän koko ajan, joten mun lipunostoni sujui jouhevasti eikä hidastuttanut liikennettäkään, kun ei se bussi siitä mihinkään ollut heti lähdössä. Kuljettajakin tuntui olevan ihan tottunut siihen, että lipun ostanut jääkin samantien kyydistä. Aika kallis se 3,50 € lippu kyllä oli verrattuna siihen, mihin on Euroopassa tottunut.

Frenckellistä yritin hakea painetut aikataulut kokoelmaani, mutta siellä oli vain bussiaikatauluja. Vartijapojan mukaan ratikka kulkee niin usein, ettei Nysse ole painattanut aikatauluja ollenkaan.

Tarkkailin vähän maskeja, tuntuma oli, että suunnilleen puolet ratikkamatkustajista käytti maskia.

Hauskin sivukorvalla kuultu kommentti tuli noin 9-vuotiaan pojan suusta. Istuivat ikätoverinsa kanssa vieretysten, oltiin Hämeenkadulla tulossa Stokkan pysäkille. Poika sanoi kaverilleen sanasta sanaan näin: ”Sammonaukion jälkeen vasta tää ratikka menee suhteellisen nopeesti.” No niinpä! Kesään verrattuna kulku oli sikäli reippaampaa, että pysäkkiajoista oli ehkä napsittu löysiä pois. Mutta Hämeenkadulla vauhti on kyllä kuin etanalla. Toivotaan, että saataisiin siihen 30 km/h rajoitus jossain vaiheessa.

Liikennevaloissa seistään, mutta vain harvoin. Tavallisempaa on lähestyä valoja aikamoisen hitaasti, jolloin pysähtyä ei tarvitse, mutta eivät ne etuudet kyllä nollaviiveitä ole. Olikohan mulla tämän osalta huonoa tuuria, vai onko yleisemminkin noin, että valot vaihtuvat ”laiskasti” eli etuus ja ajolupa tulevat kyllä, mutta eivät ihan niin ajoissa kuin toivoisi?

Teiskontiellä yksi ratikka meni myös reteesti suoran ässää päin, ei siis edes mitenkään vanhoilla vihreillä vaan suoraan ässää päin vaan, jalankulkuvalojen loistaessa vihreänä koko kadun ylitse. Ihmetytti vähän.

Keskellä päivää vaunut eivät tuntuneet kovin täysiltä, mutta kun vähän klo 15 jälkeen katseli TAYSin pysäkkiä, niin siitä kyllä nousi aikamoiset määrät väkeä ratikkaan. Varmaan hoitsuilla vaihtuu vuoro siihen aikaan. TAYS muuten ääntyy kuuluttajan suussa TAUS.

Sammonaukion vaihdot tuntuivat sujuvan minusta hyvin. Valokuvailin Itsarilla jonkun aikaa, ja aika säännönmukaisesti oli niin, että idästä tuli vaunu 1-2 min ennen lännestä tulevaa, toisen linjan vaunua. Eli Hervannasta TAYSiin ja päinvastoin meni keskikorokepysäkillä oikein sujuvasti.

Vaunut on erittäin siistejä ja puhtaita sekä sisältä että ulkoa. Ja tuntemattomankin vieressä mahtui istumaan, jos ei nyt ihan luksusmukavasti, niin ainakin mukavammantuntuisesti kuin Helsingissä.

Oli kiva kääntyä ykkösellä alas Hatanpään valtatielle. Rata vaan loppuu pahasti kesken…
 
Aika kallis se 3,50 € lippu kyllä oli verrattuna siihen, mihin on Euroopassa tottunut.

Täällä Amsterdamissa maksaa tunnin lippu 3,20 €. Ei mitään ongelmaa omasta mielestä, vaikka maksaisi 5 euroa. Kaikki on niin suhteellista.

Frenckellistä yritin hakea painetut aikataulut kokoelmaani, mutta siellä oli vain bussiaikatauluja. Vartijapojan mukaan ratikka kulkee niin usein, ettei Nysse ole painattanut aikatauluja ollenkaan.

Painettuja aikataulukirjoja myydään Ärrällä.

Liikennevaloissa seistään, mutta vain harvoin. Tavallisempaa on lähestyä valoja aikamoisen hitaasti, jolloin pysähtyä ei tarvitse, mutta eivät ne etuudet kyllä nollaviiveitä ole.

Nollaviiveitä oli enemmän elokuussa liikenteen alkaessa, kunnes syyskuussa päivittivät selvästi liikennevalo-ohjelmointia etenkin Sammonaukiolla ehkäistäkseen pitkien henkilöautojonojen muodostumista.
 
Täällä Amsterdamissa maksaa tunnin lippu 3,20 €. Ei mitään ongelmaa omasta mielestä, vaikka maksaisi 5 euroa. Kaikki on niin suhteellista.

Suhteellista tosiaan on. Viime viikolla olin Madridissa, ja siellä kertalippu taisi olla 1,50. En ole varma, koska ostin 10 matkan lipun, joka maksoi 12,20. Raitio-lehdessä oli muutama vuosi sitten verrattu kaikkien euromaiden pääkaupunkien ratikkamatkan hintaa. En muista, oliko Helsinki kallein vai toiseksi kallein.

Painettuja aikataulukirjoja myydään Ärrällä.

Sellaisen olisi tosiaan voinut hakea muistoksi, kun olisi tiennyt. No, mulla on kesältä painettu kolmosratikan aikataulu. Lie lajinsa ensimmäinen ja viimeinen tamperelainen painettu Nysse-ratikka-aikataulu, siis liikennöitsijän itsensä julkaisema.

Nollaviiveitä oli enemmän elokuussa liikenteen alkaessa, kunnes syyskuussa päivittivät selvästi liikennevalo-ohjelmointia etenkin Sammonaukiolla ehkäistäkseen pitkien henkilöautojonojen muodostumista.

Mun mielestä autoja oli huomiotaherättävän vähän sekä Teiskontien ratikkaosuudella että Sammonkadulla ja oikeastaan Itsenäisyydenkadullakin. Tuntui kovin hiljaiselta maanantainen alkuiltapäivä.

Saa nähdä hiotaanko noita vielä ja mihin suuntaan. Oliko se niin, että ratikan kierrosaikaa on tarkoitus pikku hiljaa hivuttaa tiukemmaksi, vai ollaanko nyt jo ns. lopputilanteessa?
 
Sammonaukion vaihdot tuntuivat sujuvan minusta hyvin. Valokuvailin Itsarilla jonkun aikaa, ja aika säännönmukaisesti oli niin, että idästä tuli vaunu 1-2 min ennen lännestä tulevaa, toisen linjan vaunua. Eli Hervannasta TAYSiin ja päinvastoin meni keskikorokepysäkillä oikein sujuvasti.
Nyttemmin tilanne on parantunut. Mentiin emännän kanssa lauantaina 25.9. kummallakin linjalla ääripäihin asti ja vaihdettiin pääasiassa Sammonaukiolla linjaa, ja kerran Koskipuistossakin. Nyt Sammonaukion vaihdot sujuivat todella mallikelpoisesti. Jossain vaiheessa syyskautta aikatauluja on hieman säädetty, mahtaako silläkin olla jokin osuus tähän. Ainakin Hervannan lähtöjä on aikaistettu minuutilla 9.8. alkaneeseen tilanteeseen verrattuna.
 
Takaisin
Ylös