Tampereen pikaratikkahanke

Ratikkahanke Pirkkalan (ja myös Linnainmaan) suuntaan etenee. Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät maanantain 24.4.2023 kokouksissaan aloittaa Pirkkalan ja Linnainmaan välisen raitiotien hankesuunnitelman toteuttamisen. Lue lisää YLEn uutisista.
 
Tampereen ratikka testaa kuuden minuutin vuoroväliä Hervannasta keskustaan kulkevalla linjalla. Kokeilu on toukokuussa, jolloin Tampereella on hetken ajan riittävästi kuljettajia ja kalustoa.

Kokeilun yksityiskohdat eivät ole vielä tarkasti tiedossa. Puhetta on ollut noin viikon kestävästä kokeilusta. Tihennettyjä vuoroja ajettaisiin arki-iltapäivisin.

Lue enemmän YLEn uutisista.
Tämä kokeilu toteutetaan 22. - 25.5.2023, tiheä liikenne ajetaan noina päivinä iltapäivällä klo 14 - 18. Nyssen tiedote.
 
Olen tänään 24.5.2023 katsellut avointa dataa hyödyntävästä palvelusta ratikkalinjan 3 kalustotietoja. Aamulla ja päivällä linjalla 3 olivat datan mukaan kulussa TRO:n vaunut 4, 5, 6, 9, 12, 15, 16, 17, 18 ja 19 eli kymmenen vaunua kuten pitääkin. Nyt iltapäivällä kokeiluluonteisesti tihennetyn liikenteen aikana kolmoselle ovat tulleet edellisten vahvistukseksi vaunut TRO 10 ja 11. Eli 6 minuutin liikenne (osuudella Hervanta - Pyynikintori) näyttäisi sitovan 12 vaunua. Linjalla 1 on tietenkin viisi vaunua (saman lähteen mukaan 1, 7, 8, 14 ja 20). Vielä jää kolme vaunua yli (käytännössä varalle).
 
Tampereen ratikkalinjasto laajenee Santalahteen 7.8.2023. Laajenemista juhlitaan jo sunnuntaina 6.8. klo 12 - 16. Kulussa on tuolloin myös kaksi tilaisuuteen liittyvää erikoisratikkaa väillä Sorin aukio - Santalahti. Aiheesta enemmän Tampereen ratikan nettiuutisissa.
 
Tampereen ratikkalinjasto laajenee Santalahteen 7.8.2023. Laajenemista juhlitaan jo sunnuntaina 6.8. klo 12 - 16. Kulussa on tuolloin myös kaksi tilaisuuteen liittyvää erikoisratikkaa väillä Sorin aukio - Santalahti. Aiheesta enemmän Tampereen ratikan nettiuutisissa.

Kiitos, tämähän oli mukava tieto. Olin vähän miettinyt Tampereelle lähtöä tuohon aikaan, nyt on siis edeltävänä sunnuntainakin sitten ohjelmaa.

Onko se nyt niin, että Santalahden avautuessa linja 1 alkaa kulkea sinne ja linja 3 Sorin aukiolle? Vai muuttuvatko ne reitit vasta joskus myöhemmin?
 
Onko se nyt niin, että Santalahden avautuessa linja 1 alkaa kulkea sinne ja linja 3 Sorin aukiolle? Vai muuttuvatko ne reitit vasta joskus myöhemmin?
Tämän uutisen (YLE) mukaan linja 3 kuitenkin jatkuu Santalahteen. Uutinen on kuluvan vuoden maaliskuulta. Tampereen läntisen linjastosuunnitelman mukaan tilanteessa, jossa toinen linja ulottuu aina Lentävänniemeen asti, ykkösen ja kolmosen päät on Koskipuiston länsi-/eteläpuolella vaihdettu keskenään. Näiden tietojen valossa itse olen siis käsityksessä, että 1 ja 3 vaihtavat reittinsä ristiin vasta läntisen haaran liikenteen ulottuessa aina Lentävänniemeen saakka.
 
Onko tosiaan tarkoitus, ettei Tampereelle tule ratikkalinjaa numero 2? Periaatteessahan sen voisi antaa numeroksi Lentävänniemen ja Taysin (tai tulevaisuudessa Linnainmaan) välillä ajettavalle linjalle, joka tukisi nykyisen tyyppisiä ykköstä ja kolmosta.
 
Tämän uutisen (YLE) mukaan linja 3 kuitenkin jatkuu Santalahteen. Uutinen on kuluvan vuoden maaliskuulta. Tampereen läntisen linjastosuunnitelman mukaan tilanteessa, jossa toinen linja ulottuu aina Lentävänniemeen asti, ykkösen ja kolmosen päät on Koskipuiston länsi-/eteläpuolella vaihdettu keskenään. Näiden tietojen valossa itse olen siis käsityksessä, että 1 ja 3 vaihtavat reittinsä ristiin vasta läntisen haaran liikenteen ulottuessa aina Lentävänniemeen saakka.

Okei, eli kolmonen menee vielä Santalahteen sitten, ainakin todennäköisesti. Kiitos.

Onko tosiaan tarkoitus, ettei Tampereelle tule ratikkalinjaa numero 2? Periaatteessahan sen voisi antaa numeroksi Lentävänniemen ja Taysin (tai tulevaisuudessa Linnainmaan) välillä ajettavalle linjalle, joka tukisi nykyisen tyyppisiä ykköstä ja kolmosta.

Siellä on bussi 2 ja Tampereella ei numeroin erotella kulkuneuvoja toisistaan. Se on suunnilleen ainoa asia Tampereen ratikassa, josta en tykkää. :)
 
3nen heti Sorille, etenkin jos sen vuoroväliä tihennetään. Santalahteen asti aivan turha ajella tyhjänä.
 
Raitioliikenteen laajentuessä Santalahteen 7.8.2023 linjan 1 kaluston palauttaminen varikolle muuttuu hieman. Nykyisellään ykkösen viimeiset sivut ajeteen Kaupin kampukselta Pyynikintorille, josta ne käännön jälkeen ajetaan kolmosina Hervantajärvelle. 7.8. lähtien ykkösen viimeisetkin sivut ajetaan perusliikenteen tavoin Sorin aukiolle, ja käännön jälkeen vaunut ajavat sieltä kolmosina Hervantajärvelle. Hervantajärvelle ajonsa kokonaan lopettavat kolmosen vaunut ajetaan normaaliin tapaan siirtoajona sieltä varikolle.

Pirkkala - Linnainmaa -hankesuunnitelman yhteydessä on Raitio-lehden 2 / 2023 mukaan tutkittu sellaista vaihtoehtoa, jossa rakennettaisiin Sammonaukion luokse yhdysraide Hervannan haaralta suoraan TAYS:n suuntaan. Yksiraiteinen yhdysraide loisi tarpeen myös uusille raiteenvaihtoraiteille sekä Sammonkadulle että Teiskontielle. Tuollaisen ratkaisun mahdolliseen toteutumiseen menee joka tapauksessa aikaa eikä se vaikuta lähitulevaisuuden liikennöimiskäytäntöihin.
 
Tampereelle tilattiin 8 ratikkaa nykyisten lisäksi (2022 toukokuu +5, ja joulukuussa +3). Ilmeisesti Santalahden jatkoon noita ei tarvita, koska niitä ei ole saapunut vielä? Onko tietoa noiden toimitusaikataulusta?
 
Tampereelle tilattiin 8 ratikkaa nykyisten lisäksi (2022 toukokuu +5, ja joulukuussa +3). Ilmeisesti Santalahden jatkoon noita ei tarvita, koska niitä ei ole saapunut vielä? Onko tietoa noiden toimitusaikataulusta?
"Uudet raitiovaunut toimitetaan Tampereelle heinäkuun 2024 ja huhtikuun 2025 välisenä aikana.". Tuo lainaus on tästä tiedotteesta. Santalahden laajennus pystytään hoitamaan nykyisillä vaunuilla (20 kpl), joista ennen Santalahden pätkän käyttöönottoa on tarvittu samanaikaisesti 15 vaunua samanaikaisesti.
 
Sitten kun Pirkkala - Linnainmaa valmistuu, voisi reittejä pohtia tarkemmin. Lentävänniemi - Hervanta ja Linnainmaa ovat tietysti pääsuuntia, mutta joka kolmas linja voisi mennä myös Lentävänniemestä Pirkkalaan. Pirkkalasta voisi ajella Linnainmaan lisäksi myös Hervantaan tai Lentävänniemeen. Voisi katsoa onko kysyntää.
 
Takaisin
Ylös