Tampereen pikaratikkahanke

No kannattaako sitten kaivaa tunnelia, jos voidaan ohjata myös keskustan ohi. Eihän nyt ole mitään järkeä haudata miljoonia maahan, kun kerran oikeallekin Kekkosentielle mahtuisi ratikka kulkemaan.
Et näköjään ymmärrä, mitä ajan takaa. Ratikkatunneli olisi siis yhdistetty "kekkosentie" ja "hämeenkatu". Jos ratikka viedään oikealle Kekkosentielle, sieltä pitäisi järjestää liityntäliikenne keskustaan haluaville.

Eivät ne autoilijatkaan tarvitse keskustatunnelia, kun kerran on Kekkosentie. Ja jos vain osa matkustajista tarvitsee nopeamman yhteyden, ei välttämättä minuutin parin säästön takia kannata sitä ollenkaan rakentaa. Tietenkin, jos todellinen tarve on, tulisi tätäkin asiaa miettiä.
Autoilijoillehan Kekkosentien tunnelin rakentaminen on jo päätetty.
 
Viimeksi muokattu:
Et näköjään ymmärrä, mitä ajan takaa. Ratikkatunneli olisi siis yhdistetty "kekkosentie" ja "hämeenkatu". Jos ratikka viedään oikealle Kekkosentielle, sieltä pitäisi järjestää liityntäliikenne keskustaan haluaville.

Miksi ihmeessä Keskustaan haluava menee Kekkosentien kautta vievään ratiikkaan? En siis todellakaan ymmärrä, mitä ajat takaa.

Jos on vaihtoehto 1: tunneli keskustan läpi, 200 milj. €,
ja vaihtoehto 2: kaksi linjaa, toinen keskustan läpi ja toinen Kekkosen tietä, 100 milj. €,
niin kumman rakentaisit?
 
Miksi ihmeessä Keskustaan haluava menee Kekkosentien kautta vievään ratiikkaan? En siis todellakaan ymmärrä, mitä ajat takaa.

Jos on vaihtoehto 1: tunneli keskustan läpi, 200 milj. €,
ja vaihtoehto 2: kaksi linjaa, toinen keskustan läpi ja toinen Kekkosen tietä, 100 milj. €,
niin kumman rakentaisit?
Vaihtoehdon 1: mukaisen. Noilla miljoonilla euroilla ei ole mitään merkitystä. 10 vuoden päästä kukaan ei edes muista, paljonko se maksoi.

Sitäpaitsi jos yksi ratikkalinja kulkisi Kekkosentietä ja toinen keskustan kautta, niin keitä se keskustan kautta kulkeva silloin palvelee ? Eihän kukaan mene keskustan kautta kulkevaan, jos Kekkosentietä pääsee nopeammin.
 
Käytännössä tuplanivelet ovat parhaimmillaan erityisillä bussiväylillä, eivät tavallisen liikenteen tilassa. Ja sitten ollaankin lähellä sitä, että on rakennettu asfalttipintaiset raiteet...

Mutta voidaanko Tampereella odottaa että raideliikenteen tarpeellisuudesta ja toteuttamismuodosta päästään yhteisymmärrrykseen? Ennen 2015 Tampereelle tuskin realistista odottaa ratikoita. Olisiko mahdollista toteuttaa väliaikaisratkaisu näillä jumbojohdinautoilla ja korvata se sitten seuraavan 20 vuoden kuluessa raiteilla? Väliaikaisratkaisu voitaisiin toteuttaa kaiketi hyvin 2010-luvun alussa. Linjauskin voisi olla pitkälti sama kuin raitiotiesuunnitelmissa.

Sinänsä jos nykyiselle järjestelmälle ei tehdä mitään seuraukset ovat ilmeiset. Niin henkilöautoliikenne ja joukkoliikenne keskustassa tulee ruuhkautumaan erittäin pahoin. Seurauksena on Tampereen keskustan vetovoiman heikkeneminen niin alueellisesti kuin valtakunnallisesti. Eli vetkuttelu sataa muiden kilpailevien keskusten ja kehätienvarsien ostoskeskusten laariin. Tuskin Tampereen poliittinen eliitti tätä haluaa?
 
Vaihtoehdon 1: mukaisen. Noilla miljoonilla euroilla ei ole mitään merkitystä. 10 vuoden päästä kukaan ei edes muista, paljonko se maksoi.

Juuri näin. Kuinka moni enää muistaa, kuinka monta miljoonaa veronmaksajat joutuivat maksamaan metrosta? Aivan sama, onko joku lahjottu ja vetääkö joku välistä, kunhan kansa unohtaa, mihin verorahat meni. Tulevaisuudessa sitä rahaa ei enää tarvita, koska rahahana vuotaa kuitenkin ja ilmaisia metrolinjoja sataa taivaasta.
Sitäpaitsi jos yksi ratikkalinja kulkisi Kekkosentietä ja toinen keskustan kautta, niin keitä se keskustan kautta kulkeva silloin palvelee ? Eihän kukaan mene keskustan kautta kulkevaan, jos Kekkosentietä pääsee nopeammin.

Jaa, että kukaan ei mene keskustaan, ei rautatie- tai linja-autoasemalle, ei Stockmannille tai Koskikeskukseen? Kaikki käy töissä Länsi-Tampereella ja asuvat Itä-Tampereella tai toisin päin?
 
Jaa, että kukaan ei mene keskustaan, ei rautatie- tai linja-autoasemalle, ei Stockmannille tai Koskikeskukseen? Kaikki käy töissä Länsi-Tampereella ja asuvat Itä-Tampereella tai toisin päin?
Hyvä kun päästiin viimeinkin yhteisymmärrykseen. Ratikkatunneli palvelee siis noita kaikkia käyttäjäryhmiä.
 
Hyvä kun päästiin viimeinkin yhteisymmärrykseen. Ratikkatunneli palvelee siis noita kaikkia käyttäjäryhmiä.

No, mutta kun se ei palvele keskustaan menijöitä niin hyvin kuin maan päällä kulkeva ratikkalinja. Ja vaikka palvelisikin, ei siihen kannata upottaa miljoonia euroja rahoja, jotka tulevat veronmaksajilta.

Kunnat valtio ei voi toimia niin kuin se pääkaupunkiseudun kohdalla tekee, eli pistämällä miljoonia hukkainvestointeihin, vaan jonkun pitäisi katsoa, mihin ne rahat pistetään, jotta siitä sitten riittäisi myös muihin palveluihin. Vaikka Suomi onkin tällä hetkellä rikkaampi kuin koskaan, ei rahat riitä terveyspalveluihin, vanhustenhuoltoon, laadukkaan koululaitoksen ylläpitoon jne.
 
No, mutta kun se ei palvele keskustaan menijöitä niin hyvin kuin maan päällä kulkeva ratikkalinja. Ja vaikka palvelisikin, ei siihen kannata upottaa miljoonia euroja rahoja, jotka tulevat veronmaksajilta.

Kunnat valtio ei voi toimia niin kuin se pääkaupunkiseudun kohdalla tekee, eli pistämällä miljoonia hukkainvestointeihin, vaan jonkun pitäisi katsoa, mihin ne rahat pistetään, jotta siitä sitten riittäisi myös muihin palveluihin. Vaikka Suomi onkin tällä hetkellä rikkaampi kuin koskaan, ei rahat riitä terveyspalveluihin, vanhustenhuoltoon, laadukkaan koululaitoksen ylläpitoon jne.
Tarkoittaa suunnilleen samaa, kuin että unohdetaan koko ratikkahanke. Bussit palvelevat ihan riittävän hyvin keskustassa asioivia. Yksityisautoille kannattaa kyllä upottaa muutama sata miljoonaa Kekkosentien tunneliin.
 
Noilla miljoonilla euroilla ei ole mitään merkitystä. 10 vuoden päästä kukaan ei edes muista, paljonko se maksoi.

Ei investointipäätöksiä noin tehdä. Resurssit ovat aina rajalliset. Lisäksi resursseja tuottaa lisää vain investointi, jolla on yhteiskuntataloudellista hyötyä, esimerkiksi uusia, parempia, nopeampia, runsaampia, yksikköä kohden halvemmin tuotettavia palveluita.

Vedetään yhteen muutama realiteetti:
- Keskustan ratikkatunnelin hinta on 100-200 miljoonaa euroa
- Keskustan ratikkatunneli nopeuttaa matkaa keskustan halki ehkä 30 sekuntia / matka, ja hidastaa keskustaan suuntautuvia matkoja liukuportaiden ja hissien verran, esimerkiksi 1-2 minuuttia / matka. Keskustaan suuntautuvia matkoja on joukkoliikenteessä enemmän kuin keskustan läpi kulkevia eli aikasäästö on negatiivinen.
- Jos ei rakenneta tunnelia, säästyvät rahat voidaan investoida joukkoliikenteeseen

Tampereen keskustan raitiotunnelista ei ole yhtään mitään hyötyä. Siksi siihen ei kannata investoida.

Ratikkatunnelin vaihtoehto on todellakin 20-40 km enemmän raitiotietä ja sitä vastaavasti suuremmat hyödyt. Eli raitiotie esimerkiksi Lentävänniemen ja Hervannan lisäksi Kaukajärvelle, Koilliskeskukseen, Tesomalle, suoraan Vuorekseen ja Pirkkalaan.

Realiteetti on se, että tunnelivaihtoehdossa harvempi saa raitiotien.
 
Et näköjään ole koskaan matkustanut bussilla keskustan läpi esim Tuulensuusta Rautatieasemalle. Bussi pysähtelee melkein pituutensa mittaisin välein. Rautapyörät eivät tee siitä yhtään nopeampaa.

Jaa...? Enpä ole tuota väliä matkustanut sen enempää kuin vuodesta 1986 alkaen jolloin perheeni muutti Tampereella itäpuolelta länsipuolelle ja aloitin yläasteen Klasussa Kyttälässä. :D Toki välissä on ollut pääosin muualla vietettyjä vuosia lähinnä opiskelujen vuoksi, mutta nyt ollaan taas takaisin Länsi-Tampereella.

Jos kerran ratikoille voi taata esteettömän kulun lukuunottamatta pysäkeille pysähtymistä, sen voi tehdä myös busseille.
Oikean tunnelin voi linjata suoremmaksi kuin "virtuaalitunnelin". Katso kartasta esim väliä Pyynikintori-Tuulensuu. "Virtuaalitunnelin" pitäisi kiertää Pirkankadun kautta, mutta oikea tunneli voisi oikaista suoraan Aleksanterin kirkon alta.

Busseille voi toki tarjota vastaavat etuudet, mutta se ei paranna bussiliikenteen muita ongelmia (kapasiteetti, käyttää fossiilista polttoainetta, ei ympäristöystävällinen, meluaa ja käryää, tärisee kulkiessaan jne.). Lisäksi raitiotiekaistan voi ohjata helposti paikasta minne muulla liikenteellä ei ole asiaa, kun taas bussikaistaa ei käytännössä voi.

Käytännössä tuo pieni oikaisu ei tuo kovin suuria hyötyjä, ei varsinkaan missään suhteessa kustannuksiin. Lisäksi minä en lähtisi kaivelemaan vanhan hautausmaan poikki tai kirkon alle, en edes syvää tunnelia. Luulen että Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymälläkin voisi olla jotain sanottavaa tuollaisiin hankkeisiin.
 
Tarkoittaa suunnilleen samaa, kuin että unohdetaan koko ratikkahanke. Bussit palvelevat ihan riittävän hyvin keskustassa asioivia. Yksityisautoille kannattaa kyllä upottaa muutama sata miljoonaa Kekkosentien tunneliin.

Vai että kannattaa yksityisautoille upottaa rahaa? *Huoh...* :icon_frown:
 
Keskustaan suuntautuvia matkoja on joukkoliikenteessä enemmän kuin keskustan läpi kulkevia eli aikasäästö on negatiivinen.
Näinhän se varmaan onkin. Eihän mitään järkeä ole kulkea keskustan kautta, jos mitään asiaa sinne ei ole. Onneksi on sentään Kekkosentie.
 
Näinhän se varmaan onkin. Eihän mitään järkeä ole kulkea keskustan kautta, jos mitään asiaa sinne ei ole. Onneksi on sentään Kekkosentie.

Eli unohdetaan ratikka ja unohdetaan Tampere ja kuljetaan autolla Kekkosentietä keskustan ohi? Kukakohan se nyt ei halua Tampereen kehittyvän Helsingin tasolle?
 
Siis Kekkosentien pitkän tunnelin rakentamispäätös on jo tehty. Huokaile sinä vain.

Mutta kun tällä ei ole mitään tekemistä ratikkapäätösten kanssa.

Jos yksityisautoille on upotettu rahaa, pitäisi ratikoille luvata vapaa väylä siitä, missä nämä autot aiemmin kulkivat. Näin tämä yksityisautoille luvattu raha vaikuttaisi myös joukkoliikenteeseen.
 
Takaisin
Ylös