Tampereen pikaratikkahanke

Hyvin ainakin osaat seurata noiden älyköiden mielipiteitä.
Nuo "älyköt" ovat joukkoliikenteen asiantuntijoita, jotka ovat käyttäneet paljon aikaansa perehtyäkseen asiaan ja vapaa-aikoinaan matkustaneet katsomaan ulkomaiden liikennettä. Itse olen perehtynyt (ainakin yrittänyt) näiden "älyköiden" tietoihin siitä mikä on hyvää joukkoliikennettä ja omat havaintoni joukkoliikenteestä tukevat heidänkin käsityksiään siitä mikä on hyvää joukkoliikennettä.

Kuten huomaat, niin ei tällä palstalla paljon ruuhkaa ole. Kaksin tässä on kinasteltu jo pidempään. Tämä on varattu vain (meille) älyköille kaikenmaailman kummallisine sääntöineen.
Onhan tässä ollut muitakin viime aikoina paljonkin mukana keskustelussa. Onhan sinullakin ollut omat ns. tukijoukkosi. Et sinä yksin ole tunnelia joutunut puolustamaan.
 
Nuo "älyköt" ovat joukkoliikenteen asiantuntijoita, jotka ovat käyttäneet paljon aikaansa perehtyäkseen asiaan ja vapaa-aikoinaan matkustaneet katsomaan ulkomaiden liikennettä. Itse olen perehtynyt (ainakin yrittänyt) näiden "älyköiden" tietoihin siitä mikä on hyvää joukkoliikennettä ja omat havaintoni joukkoliikenteestä tukevat heidänkin käsityksiään siitä mikä on hyvää joukkoliikennettä.

Onhan tässä ollut muitakin viime aikoina paljonkin mukana keskustelussa. Onhan sinullakin ollut omat ns. tukijoukkosi. Et sinä yksin ole tunnelia joutunut puolustamaan.
Täh. Missä niitä minun tukijoukkojani on ? Anna heti linkki. En ole lukenut ainuttakaan minun mielipidettäni tukevaa repliikkiä.

Pitäisin miuluummin kansanäänestyksen pikaratikan vastustajista ja puolustajista.
 
Täh. Missä niitä minun tukijoukkojani on ? Anna heti linkki. En ole lukenut ainuttakaan minun mielipidettäni tukevaa repliikkiä.
Luetko kaikkia viestejä ollenkaan?

Tässä, tässä ja tässä (viimeisessä kaksi viestiä samassa linkissä). Näissä viesteissä ollaan myös perusteltu tunnelia.

Pitäisin miuluummin kansanäänestyksen pikaratikan vastustajista ja puolustajista.
Koskien pelkkää tunneliversiota vai pikaratikasta ylipäänsä?
 
Luetko kaikkia viestejä ollenkaan?

Tässä, tässä ja tässä (viimeisessä kaksi viestiä samassa linkissä). Näissä viesteissä ollaan myös perusteltu tunnelia.

Koskien pelkkää tunneliversiota vai pikaratikasta ylipäänsä?
Ensin äänestettäisiin pikaratikasta yleensä ja kannattajilta sitten kysyttäisiin: Pinnalla vai tunnekissa.
 
Huviretkeilijöillä ja shoppailijoilla ei ole kiirettä mihinkään, mutta kyllä työmatkasta pitäisi alle tunnin selvitä.

Niin, olisihan se mukavaa, jos selviäisi. Mutta ainakaan täällä Tukholmassa en aina selviä arkisin alle tunnissa. Kuljen töihin kahdella metrojunalla ja yhdellä ratikalla noin 17 kilometrin matkan. Tänään sunnuntaiaamuna matkaan asemalta asemalle meni noin 45 minuuttia, joka on tähänastinen ennätykseni ja onnistui vain hyvin tahdistettujen vaihtojen ansiosta. Viimeiset 9 minuuttia kuljin ratikan kyydissä. Ei huono ratikka, eihän? Metrot, joilla on täysin eristetyt radat, maanalaista osuutta noin 4,5 kilometriä ja vain muutaman vuoden vanha kalusto, ei meinaa nopeudessaan pärjätä tälle ratikalle. :lol:

Terveisiä myös Espooseen:

SLs reseplanerare sanoi:
Från Gubbängen söndag 21 september kl 06:05 till Aga kl 06:51

Ta tunnelbanans gröna linje 18 från Gubbängen mot Vällingby.
Den går från Gubbängen 06:05
och kommer till Slussen 06:19.

Vid Slussen byter du till tunnelbanans röda linje 13 mot Ropsten.
Den går från Slussen 06:26
och kommer till Ropsten 06:38.

Vid Ropsten byter du till Lidingöbanan 21 mot Gåshaga brygga.
Den går från Ropsten 06:42.
Du är framme vid Aga 06:51.

Restid 46 minuter.
Trevlig resa!



 
Jätin epähuomiossa mainitsematta, että tuo 17 kilometriä on siis matkan pituus raiteita pitkin. Unohdin myös kirjoittaa, että tuo 9 minuutin ratikkamatka on noin neljä kilometriä pitkä.
 
Itsekkin kuuluin aikoinani tunneliratikan kannattajiin.
Voin rehellisesti sanoa aivan samoin itsestäni. Kun ensi kerran matkustin Düsseldorfissa Stadtbahn-tunnelissa muistaakseni 1980-luvun alussa, olin lähes haltioitunut. Samaa koin aikanaan myös Hannoverissa. Ajattelin, kuinka fiksua on panna ratikat maan alle muun liikenteen häiriöistä sivuun.

Mutta silloin en ymmärtänyt vielä juuri mitään rakentamiskustannuksista. En myöskään siitä, mitä siellä kadun pinnalla tapahtui, kun ratikat eivät enää ”häirinneet muuta liikennettä”. Se muu liikennehän oli autoilua, joka sai lisää kaistoja raitiovaunuilta vapautuneesta tilasta.

Helsingin keskustatunneli on hyvä esimerkki siitä, miten asiat eivät ole sitä, miltä ne näyttävät. Periaatteessa on sama, mitä liikennettä varten tunneli tehdään. Se on joka tapauksessa lisäys liikennetilaan. Keskustatunnelin tapauksessa tunneliin aiottiin laittaa 2 kaistaa autoille. Niinpä kaikille oli selvää, että oltiin panemassa puoli miljardia euroa autoilun edistämiseen.

Mutta keskustatunneli olisi tietenkin voitu suunnitella myös toisin. Olisi päätetty, että Hakaniemen ja Kampin väliltä eli Unioninkadulta, Kaisaniemenkadulta ja Kaivokadulta pannaankin ratikat keskustatunneliin. Silloinkin saadaan autoille tälle reitille 2 kaistaa lisää. Poliitikot olisivat kilvan kaikki kannattaneet keskustatunnelia joukkoliikenneinvestointina. Onneksi tällaista ei ehdotettu ja onneksi autoilun lisätilan rakentamisesta luovuttiin.

Tampereella asian voi nähdä aivan samoin. Itsenäisydenkadun ja Hämeenpuiston välille voi tehdä lisää liikennetilaa tunnelilla. Jos tunneli on 8 metriä leveä eli 2-kaistainen, tulee 2 kaistaa lisää liikennetilaa. Sitten on vain makuasia, miten tunneli + Hämeenkadun 4 kaistaa jaetaan.

Jos ajatellaan, että varataan 6:sta kaistasta 2 joukkoliikenteelle, jää 4 kaistaa autoille. Nyt on 2 kaistaa molemmille, eli tunneli lisää 2 kaistaa autoilulle.

Itse asiassa on pelkästään luontevaa, että tunneliin sijoitettaisiin nimenomaan 2 autokaistaa. Sillä pysäköintiähän ei voi lisätä muualla kun maan alla, joten maanalaisiin luoliin on helpointa järjestää kulku autotunnelista. Joukkoliikenne ei pysäköintiä tarvitse, joten se toimii senkin osalta paremmin maan päällä. Lisäksi autotunneli on luultavasti helpompi rakentaa, kun rampit ja kaarteet voivat olla hyvinkin jyrkkiä.

Veikkanpa, että autopuolueen poliitikot Tampereella eivät uskalla esittää Tampereelle keskustatunnelia autoille. Mutta jos he esittävät ratikkatunnelia, se näyttää poliittisesti korrektilta. Ja jos ratikkatunnelille ei tule rahaa, se ei autopuoluetta lopulta isommin kiusaa. Koska autopuolueen mielestä silloin kaatuu koko ratikka mikä heidän mielestään on joka tapauksessa turha hanke.

Antero
 
Mutta silloin en ymmärtänyt vielä juuri mitään rakentamiskustannuksista. En myöskään siitä, mitä siellä kadun pinnalla tapahtui, kun ratikat eivät enää ”häirinneet muuta liikennettä”. Se muu liikennehän oli autoilua, joka sai lisää kaistoja raitiovaunuilta vapautuneesta tilasta.
Tampereella ei tule ainakaan sellaista tilannetta, että ratikat eivät enää häiritse muuta liikennettä, koska ratikoita ei vielä ole.

Jos ajatellaan, että varataan 6:sta kaistasta 2 joukkoliikenteelle, jää 4 kaistaa autoille. Nyt on 2 kaistaa molemmille, eli tunneli lisää 2 kaistaa autoilulle.
Tuo, että vastustat ratikoiden tunneliin sijoittamista tarkoittanee samalla sitä, että ratikoille ei saisi tehdä omia väyliä muuallekaan ? Sehän lisää vai turhia kaistoja. Eihän ratikkatunneli muuta ole, kuin oma väylä ratikoille.

Toisekseen ratikkatunneli ei suinkaan poista bussien tarvetta, joten Hämeenkadulla nähtäneen busseja jatkossakin riippumatta ratikan sijoituksesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tampereella ei tule ainakaan sellaista tilannetta, että "ratikat eivät enää häiritse muuta liikennettä, koska ratikoita ei vielä ole.

Kyllä kaikki suunniteltukin ilmeisesti häiritsee, kun rouva tai herra Henkilöautoilijasta on kyse...
Tuo, että vastustat ratikoiden tunneliin sijoittamista tarkoittanee samalla sitä, että ratikoille ei saisi tehdä omia väyliä muuallekaan ? Sehän lisää vai turhia kaistoja. Eihän ratikkatunneli muuta ole, kuin oma väylä ratikoille.
Miten niin tarkoittaa, ettei saisi tehdä omia väyliä? Kaistathan ovat autoliikenteeltä pois. Eikö mielestäsi niin saa tehdä? Täällä ei vastusteta tunnelia, vaan yritetään perustella tunnelin tarpeettomuus ja esittää faktoilla, että samaan, ellei parempaan tulokseen päästään upottamatta miljoonia maahan.

Miksi väylä kadulla ei ole oma väylä ratikoille? Pelkkä 30 cm kanttikivi estää autoilijaa menemästä ratikkaväylälle, jopa vähempi korkeus esteelle riittäisi. Olemme myös kertoneet useita kertoja, kuinka liikennevalojen tahdistuksilla ja sijoittamalla niitä järkevästi saadaan ratikkaliikenne sujumaan yhtä esteittä kuin maan alla. Erona maanalaiseen liikenteeseen on se, että jatko ulkoilmapysäkiltä perille kohteeseen on keskimäärin lyhyempi ja vaihtoehto houkuttelevampi.
 
Miten niin tarkoittaa, ettei saisi tehdä omia väyliä? Kaistathan ovat autoliikenteeltä pois. Eikö mielestäsi niin saa tehdä? Täällä ei vastusteta tunnelia, vaan yritetään perustella tunnelin tarpeettomuus ja esittää faktoilla, että samaan, ellei parempaan tulokseen päästään upottamatta miljoonia maahan.
Ensinnäkin bussit ja ratikat pitäisi sijoitta samalle kaistalle. Busseja tarvitaan jatkossakin, vaikka ratikka olisi minkälainen. Ratikkakiskoja ei voi vetää joka paikkaan.

Miksi väylä kadulla ei ole oma väylä ratikoille? Pelkkä 30 cm kanttikivi estää autoilijaa menemästä ratikkaväylälle, jopa vähempi korkeus esteelle riittäisi.
Tarkoittaisi samalla täydellistä kääntymiskieltoa. Niin oikealle kuin vasemmallekin. Kannattaa myös huomioida, että keskustassa pitää tavarahuollonkin toimia jotenkuten, jos keskustan kaupat halutaan säilyttää.
 
Ensinnäkin bussit ja ratikat pitäisi sijoitta samalle kaistalle. Busseja tarvitaan jatkossakin, vaikka ratikka olisi minkälainen. Ratikkakiskoja ei voi vetää joka paikkaan.

Helpommin ne bussit saadaan ratikkakaistoille maan päällä kuin maan alla. Ei ole mikään este tarjota busseille ratikkaväylää käytettäväksi. Sen sijaan ongelmia tulee varmasti, kun busseille tarjotaan ratikkatunnelia. En ainakaan itse haluaisi olla putkessa haistelemassa pakokaasuja.
Tarkoittaisi samalla täydellistä kääntymiskieltoa. Niin oikealle kuin vasemmallekin. Kannattaa myös huomioida, että keskustassa pitää tavarahuollonkin toimia jotenkuten, jos keskustan kaupat halutaan säilyttää.

No tässä vaiheessa tulee sitten se tunneli mukaan kuvioihin. Vaan ei ratikkatunneli. Suurissa kaupungeissa on lastausalueet maan alla ja kaupunkien ulkoreunoilla sisäänajoluiskat logistiikkakomplekseihin. Samoja sisäänajoluiskia käytetään myös ajoon kaupungin alla sijaitseviin parkkiluoliin. Tätä ei makseta pelkästään verorahoilla, vaan yritykset osallistuvat kustannuksiin. Parhaimmillaan verorahoista ei mene euroakaan.

Eikä se tarkoita täydellisiä kääntymiskieltoja, se tarvitsee vain valokierron, joka päästää ratikat kulkemaan aikataulujen mukaisesti. Autot voivat ainakin minun puolesta odottaa, jos ei malta olla ajamatta keskustaan, jonne pääsisi myös ratikallakin.
 
Helpommin ne bussit saadaan ratikkakaistoille maan päällä kuin maan alla. Ei ole mikään este tarjota busseille ratikkaväylää käytettäväksi. Sen sijaan ongelmia tulee varmasti, kun busseille tarjotaan ratikkatunnelia. En ainakaan itse haluaisi olla putkessa haistelemassa pakokaasuja.
Tuossa olen samaa mieltä. En ole ehdottanutkaan busseja tunneliin.


No tässä vaiheessa tulee sitten se tunneli mukaan kuvioihin. Vaan ei ratikkatunneli. Suurissa kaupungeissa on lastausalueet maan alla ja kaupunkien ulkoreunoilla sisäänajoluiskat logistiikkakomplekseihin. Samoja sisäänajoluiskia käytetään myös ajoon kaupungin alla sijaitseviin parkkiluoliin.
Jos kerran tuollainen logistiikkatunneli pitää rakentaa, niin samalla ne ratikatkin sinne mahtuvat.
Tätä ei makseta pelkästään verorahoilla, vaan yritykset osallistuvat kustannuksiin. Parhaimmillaan verorahoista ei mene euroakaan.
En näe mitään estettä, etteivätkö yritykset voisi osallistua myös ratikkatunnelin kustannuksiin. Toisihan se asiakkaita tavarataloihin suoraan sisälle.
Eikä se tarkoita täydellisiä kääntymiskieltoja, se tarvitsee vain valokierron, joka päästää ratikat kulkemaan aikataulujen mukaisesti. Autot voivat ainakin minun puolesta odottaa, jos ei malta olla ajamatta keskustaan, jonne pääsisi myös ratikallakin.
Kivikoroke ei siis estä kääntymistä, vai ???
 
Jos kerran tuollainen logistiikkatunneli pitää rakentaa, niin samalla ne ratikatkin sinne mahtuvat.

Mahtuvathan ne. Mutta keskustassa asuvat eivät asu talojen kellareissa eivätkä käy ostoksilla talojen kellareissa. Kaupungille muuten vain menevät eivät mene katsomaan, kuinka hyvä valaistus tunneleissa on ja kuinka harmaat seinät betonilla saadaan aikaiseksi. Kaupungille mennään usein viihtymään ostosten ja pakollisten asioiden lomassa. Tunnelista on vaikea saada yhtä kaunista kuin kansallismaisemasta, joka Tammerkosken ympäristö on. Olisi väärin, jos tämä näkymä sallittaisiin vain autoilijoille ja niille sinnikkäille, jotka vielä jaksavat tänä päivänä kävellä.
En näe mitään estettä, etteivätkö yritykset voisi osallistua myös ratikkatunnelin kustannuksiin. Toisihan se asiakkaita tavarataloihin suoraan sisälle.

En minäkään näe mitään estettä, mutta yritykset taitavat nähdä. Olisihan se aivan mielettömän hienoa, jos pysäkin haluava yritys myös itse maksaisi siitä jotain, oli se sitten maan alla tai päällä. Hyvää mainetta ainakin saisivat. Mutta näin tuskin tulee käymään lähiaikoina. Kaikkea sopii toivoa.
Kivikoroke ei siis estä kääntymistä, vai ???

Eihän sen nyt tarvitse risteyksissä olla. Vain u-käännösten ja kaistalle menon estämiseksi. Risteykset voidaan pitää autoista vapaina liikennevaloin. Ja kuinkas monta oikeasti tarpeellista risteystä esimerkiksi Hämeenkadulla on lukuunottamatta kadun päitä? Omasta mielestäni kaksi: Koskikatu ja linja-autoasema. Muut poikkikadut voidaan sulkea autoilta ja muuttaa kävelykaduiksi.
 
Mahtuvathan ne. Mutta keskustassa asuvat eivät asu talojen kellareissa eivätkä käy ostoksilla talojen kellareissa. Kaupungille muuten vain menevät eivät mene katsomaan, kuinka hyvä valaistus tunneleissa on ja kuinka harmaat seinät betonilla saadaan aikaiseksi. Kaupungille mennään usein viihtymään ostosten ja pakollisten asioiden lomassa. Tunnelista on vaikea saada yhtä kaunista kuin kansallismaisemasta, joka Tammerkosken ympäristö on. Olisi väärin, jos tämä näkymä sallittaisiin vain autoilijoille ja niille sinnikkäille, jotka vielä jaksavat tänä päivänä kävellä.
Voi hyvä Sylvi sanon minä. Tottakai tunnelista pitää myös ylös päästä. Hissit ja liukuportaat on keksitty. Siinä minun ehdotuksessani oli viisi maanalaisasemaa.
 
Voi hyvä Sylvi sanon minä. Tottakai tunnelista pitää myös ylös päästä. Hissit ja liukuportaat on keksitty. Siinä minun ehdotuksessani oli viisi maanalaisasemaa.

Eli miksei siis rakenneta koko rataa maan tasoon? Hyvin suurella osalla matkustajista jää yksi tasonvaihto kokonaan pois eikä energiaa tarvite siihen tuhlata. Tässä säästyy aikaa ja rahaa, sekä rakennusprojektissa että matkustamisessa. On varsin typerää väkisin tehdä kaikkea mahdollisimman vaikeasti ja mahdollisimman vaikeaksi, ja varsinkin jos siihen pitää vielä tuhlata rahaa.

Nyt ehdotat käytännössä samaa kuin rullaportaita ja hissiä maan alle ja takaisin, ilman että siellä olisi mitään, minkä vuoksi sinne pitäisi mennä.
 
Takaisin
Ylös