Tampereen pikaratikkahanke

En nyt ottanut selvää, oliko tämä kritiikkiä linjastoa kohtaan, mutta millä korvaisit Leinolankadun tarjonnan, jos linja 17 siirrettäisiin kulkemaan Sammon valtatietä. Joku kasilinja on turhan hidas.
Leinolankatu on vaurasta omakotialuetta, jossa lähes joka taloudessa on kaksi autoa. Sieltä tulee kyytiin tai jää pois vain muutama matkustaja. Onko oikein, että muutaman henkilön tähden kaikkien matkustajien pitää kiertää Leinolankadun kautta ?

Sinne riittäisi pikkubussi ajamaan jotain Koilliskeskuksen ja Holvastin väliä.
 
Jos ihmisen jokin toiminta on turhaa, niin bussipysäkillä seisominen on sellaista.
Itse näkisin turhempana useita kymmeniä autoja seisomassa ruuhkassa pakoputket savua syösten ja ajajien hermot kireällä.

Se tehtaan rata on jo mitoitettu raskaille junille, joten kyllä se pikaratikan painon kestää.
Nyt onkin kyse pelkästä sillasta, joka kulkee rantaväylän ylitse. Sillan jälkeen on vielä rakennettava pitkä matka raiteita Lentäväänniemeen.

Tässä on vähän sama periaate kuin siinä minun TAYSin pistoraideideassa. Sekin kuluttaa niiden matkustajien aikaa, joilla ei ole asiaa keskussairaalaan, mutta kauppakeskuksen kautta kiertävä pikaratikka kuluttaa samalla periaatteella suoraan kotiin/töihin haluavien aikaa, mutta huomattavasti enemmän kuin TAYSin pistoraide.
Katsos nyt karttaa tarkemmin (Lielahden alueesta löytyy kartta sivulta 27. Katuratikan linjaus on näillä näkymin tismalleen sama). Tässä tapauksessa ratikka ei tee mitään turhia koukkauksia edestakaisin, vaan kulkee suoraan alueen halki, eikä sitä sivuten. Elikkä toisin sanoen: Sitä palvellen.

Toisekseen suoraan kulkeva juna tai ratikka elvyttäisi lähikauppojen kannattavuutta. Ihmiset kävisivät töistä tullessaan lähikaupassa eivätkä marketeissa.
Nänhän sen pitäisi mennä, mutta Lielahden kauppakeskus on vakiintunut jo sellaiseksi asiointialueeksi, että sitä ei mielestäni pidä ohittaa vaan alueelle pitäisi ehdottomasti saatava pysäkki Enqvistinkadulle. Kuka tietää, jos alueella alkaisivat peltilehmät vähenemään.

Sieltä tulee kyytiin tai jää pois vain muutama matkustaja. Onko oikein, että muutaman henkilön tähden kaikkien matkustajien pitää kiertää Leinolankadun kautta ?
Huonot yhteydet :arrow: vähän matkustajia. Vähän matkustajia :arrow: huonot yhteydet.
Ikävä oravanpyörä. Mites on? Parantaisitko Leinolankadun joukkoliikennettä henkilöautoa houkuttelevammaksi, vai huonontaisit liikennettä edelleen (pienet bussit ja harvat vuorovälit) ja luottaist siihen että loput asukkaat käyttävät autojaan? Itse olen vain kerran kulkenut linjalla 17 Vehmaisista keskustaan. Silloin Leinolankadun joka pysäkiltä tuli muistaakseni 1-3 matkustajaa. Vai johtuiko ryntäys ajankohdasta, joka sattui olemaan ilta?

Sinne riittäisi pikkubussi ajamaan jotain Koilliskeskuksen ja Holvastin väliä.
Elikkä jälleen pakollinen vaihto. Sinne meni nekin vähät matkustajat.
 
Nyt onkin kyse pelkästä sillasta, joka kulkee rantaväylän ylitse. Sillan jälkeen on vielä rakennettava pitkä matka raiteita Lentäväänniemeen.
Joo niinhän niitä raiteita täytyy joka tapauksessa rakentaa, jos pikaratikkaa halutaan

Katsos nyt karttaa tarkemmin (Lielahden alueesta löytyy kartta sivulta 27. Katuratikan linjaus on näillä näkymin tismalleen sama). Tässä tapauksessa ratikka ei tee mitään turhia koukkauksia edestakaisin, vaan kulkee suoraan alueen halki, eikä sitä sivuten. Elikkä toisin sanoen: Sitä palvellen.
No joo. Eihän tuokaan niin hassumpi visio ole. Silta pääsisi jälleen hyötykäyttöön.

Huomasit varmaan sen tiedoston ensimmäisen kuvan ? Siinä oli kuvattuna maanalainen asema. Mikähän paikka mahtoi olla kyseessä ?
 
Huomasit varmaan sen tiedoston ensimmäisen kuvan ? Siinä oli kuvattuna maanalainen asema. Mikähän paikka mahtoi olla kyseessä ?
Muistaakseni kannen maanalainen asema oli esittävinään Keskustorin pysäkkiä. Todellisuudessa kuva näyttäisi olevan Kööpenhaminan metrosta (jota on vaan sitten kuvamuokattu).
 
Muistaakseni kannen maanalainen asema oli esittävinään Keskustorin pysäkkiä. Todellisuudessa kuva näyttäisi olevan Kööpenhaminan metrosta (jota on vaan sitten kuvamuokattu).
Eipä yhtään pöhlömpi visio tuokaan. Näköjään joku muukin on samaa mieltä kanssani.
 
Eipä yhtään pöhlömpi visio tuokaan. Näköjään joku muukin on samaa mieltä kanssani.
Ikävä tuottaa pettymys, mutta tuossa on kyseessä vain edellinen rataverkkoa hyödyntävän pikaraitiotien esite hankkeesta, joka on jo käytännössä haudattu. (Kaivoin kyseisen tiedoston esiin, näyttääkseni sen yhden karttakuvan siitä.)

Hankkeen hautaamisen mukana meni ikävästi näillä näkymin rataverkkoa hyödyntävät ratikkalinjat, jotka aiotaan nyt toteuttaa kankeammilla lähijunilla. Hyvänä puolena taasen tunneli on korvattu maanpäällisellä reitillä nykyisissä suunnitelmissa.
 
Ikävä tuottaa pettymys, mutta tuossa on kyseessä vain edellinen rataverkkoa hyödyntävän pikaraitiotien esite hankkeesta, joka on jo käytännössä haudattu. (Kaivoin kyseisen tiedoston esiin, näyttääkseni sen yhden karttakuvan siitä.)
Mutta eiväthän ne ole mitenkään toisistaan riippuvaisia. Voihan pikaratikalle rakentaa maanalaisia asemia, vaikka se ei RHK:n rataverkkoa käyttäisikään.

Hankkeen hautaamisen mukana meni ikävästi näillä näkymin rataverkkoa hyödyntävät ratikkalinjat, jotka aiotaan nyt toteuttaa kankeammilla lähijunilla. Hyvänä puolena taasen tunneli on korvattu maanpäällisellä reitillä nykyisissä suunnitelmissa.
Ja nopeammilla. Lähijunaliikenne on senverran valmiina, että sillä liikennöinnin voisi aloittaa vaikka ensi viikolla. Muutama laituriasema sinne tänne ja Hesasta käytettyjä lähijunia.

Vaikka lähijunien palvelu ei joka paikkaan ylläkään, niin kyllä se päihittää henkilöauton ja etenkin bussin nopeudessa, jolloin se on se, joka houkuttelee.
 
Mutta eiväthän ne ole mitenkään toisistaan riippuvaisia. Voihan pikaratikalle rakentaa maanalaisia asemia, vaikka se ei RHK:n rataverkkoa käyttäisikään.
Totta kai, mutta nykyisissä suunnitelmissa ei enää ole puhuttu tunnelista pitkiin aikoihin.

Ja nopeammilla. Lähijunaliikenne on senverran valmiina, että sillä liikennöinnin voisi aloittaa vaikka ensi viikolla. Muutama laituriasema sinne tänne ja Hesasta käytettyjä lähijunia.
Kyllä siihen aikaa kuluu. Jotta voidaan aloittaa lähijunien liikennöinti Tampereella (Nokia-Lempäälä akselilla) tarvitaan:

VR:n tai jonkun muun liikennöitsijän into ja kiinnostus, sopimukset, 16 pysäkkiä (suunnitelman mukainen määrä), lisäraide Lielahdesta Kalkkuun ja Sääksjärveltä Lempäälään, sekä mahdollisesti lisäraide Lielahden ja rautatieaseman välille. Lisäksi tarvitaan kalusto, josta löytyy Tampereen seudulle sopivat kortinlukijat. Hesan vanhat lähijunat ovat (VR:n mukaan) ikänsä päässä, joten on erittäin epätodennäköistä että niitä saataisiin Tampereelle ajoon (vaikka kyseiselle kalustolle käyttöä yhä löytyisikin vaikkapa taajamajunissa). Eli menee hiukan pitempään kuin viikko.

Vaikka lähijunien palvelu ei joka paikkaan ylläkään, niin kyllä se päihittää henkilöauton ja etenkin bussin nopeudessa, jolloin se on se, joka houkuttelee.
Kuten pikaratikkakin ja sillä on etu jota lähijunilla ei ole. Se voidaan saada yltämään sinne minne halutaan (elikkä kaduille ja muihin radan geometrian kannalta tiukkoihin paikkoihin).
 
Kyllä siihen aikaa kuluu. Jotta voidaan aloittaa lähijunien liikennöinti Tampereella (Nokia-Lempäälä akselilla) tarvitaan:
Aikaa kuluu aina kun herrat sitä haluavat. Teknisesti se liikenne ei mitään ihmeitä vaadi.

sekä mahdollisesti lisäraide Lielahden ja rautatieaseman välille.
Mihinköhän se kolmas raide siihen Näsinkallion kupeeseen mahtuisi ? On sillä välillä toki muitakin pullonkauloja
 
Aikaa kuluu aina kun herrat sitä haluavat. Teknisesti se liikenne ei mitään ihmeitä vaadi.
Niinhän sitä kuluu ja Hämeessä kun ollaan... Teknisesti sekuitenkin vaatii oman aikansa, ellei sitten sen aikana liikennöidä ns. "karvalakkimallia", jolla on harvemmat vuorovälit ja vähemmän seisakkeita (jotka ovat hyvin askeettisia tai käytännössä vielä keskeneräisiä).

Mihinköhän se kolmas raide siihen Näsinkallion kupeeseen mahtuisi ? On sillä välillä toki muitakin pullonkauloja
Toki tilaa saataisiin, mutta se vaatisi jo ankaria muutoksia maisemaan (Pajasaari ja viereinen Koskenniskan silta). Itse jo ihan maisemallisista syistä en haluaisi tälle välille lisäraiteita. Kolmas lisäraide onnistuisi jo käytännössä ilman ongelmia Amurista aina Lielahteen asti nykyistä huoltotien levennystä hyväksi käyttäen.
 
Muistaakseni kannen maanalainen asema oli esittävinään Keskustorin pysäkkiä.

Kyllä juu. Keskustorin pysäkki Molinin talon alakerrassa.

Aika onnetonta on, jos torille tarvitaan maanalaista pysäkkiä, ja vielä onnettomampaa on kaivaa se Molinin talon yhteyteen, kun Hämeenkadun bussipysäkit sijaitsevat kuitenkin niin paljon paremmassa paikassa.
 
Leinolankatu on vaurasta omakotialuetta, jossa lähes joka taloudessa on kaksi autoa. Sieltä tulee kyytiin tai jää pois vain muutama matkustaja. Onko oikein, että muutaman henkilön tähden kaikkien matkustajien pitää kiertää Leinolankadun kautta ?

Sinne riittäisi pikkubussi ajamaan jotain Koilliskeskuksen ja Holvastin väliä.

Kasilinja on juuri nyt pikkubussilinja, jolla pääsee Leinolankadulta Koilliskeskukseen ja Holvastiin. Ja onneksi näiden lisäksi myös keskustaan, kumpaan tahansa suuntaan meneekin.

Se, että alue on "vauras omakotialue", ei tarkoita, etteikö siellä tulisi olla joukkoliikennettä. Jos vaurailta omakotialueilta lopetetaan joukkoliikenne, tulisi mm. Tahmelasta poistaa 21, Petsamosta 3, Rauhaniemestä 2, Ryydynpohjasta 27, Veisusta 21, Etelä-Hervannasta 30...

Niin ja koska Leinola on omakotialuetta, siellä on myös paljon lapsiperheitä. Ja milläs alle 15-vuotiaat kulkevat kaupunkiin, jos eivät bussilla? Tuskin keskustaan lähtevät polkupyörilläkään. 15 vuotta täyttäneillähän tuolla alueella on varmaan sitten kaikilla mopo(auto)t :)
 
Viimeksi muokattu:
Vaalitaisto Mansessa käy kuumana ja nyt ratikka-asiassa saatiin näyttävä irtiotto.
Aamulehti teki tänään 23.10.2008 jutun, jossa oli esitetty samat kysymykset sekä Hanna Tainiolle (sd) ja pormestari Timo P. Niemiselle (kok).


Aamulehti 23.10.2008 sanoi:
Rakennetaanko Tampereelle raitiotie? Jos niin mihin?

N: Raitiotie on ohjelmissa, mutta hyvin kaukana. Ensi valtuustokaudella keskitymme bussiliikenteen kehittämiseen.

T: Rakennetaan katuraitiotie, ensisijaisesti linjalle Lentävänniemi-Keskusta-Hervanta-Vuores. Päätös asiasta pitää tehdä mahdollisimman pian.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaalitaisto Mansessa käy kuumana ja nyt ratikka-asiassa saatiin näyttävä irtiotto.
Aamulehti teki tänään 23.10.2008 jutun, jossa oli esitetty samat kysymykset sekä Hanna Tainiolle (sd) ja pormestari Timo P. Niemiselle (kok).
Tuohan on ollut kaikilla vähääkään asiaa seuraaville tiedossa. Ainoa oljenkorsi ratikka-asian eteenpäin menemiseksi olisi XL-rintaman repeäminen. Vihreät voisivat tehdä täyskäännöksen mikäli demarit lupautuisivat katuraitiotien toteuttamiseen. Tämä ei ole todennäköistä. Vihreät eivät ole yhtään sen enempää kiinnostuneita joukkoliikenteen kehittämisestä, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, kuin muutkaan puolueet. Valta se on mikä kiinnostaa ja minkä takia tarvittaessa hienot aatteet heitetään roskakoriin. Vihreillä on paljon omakotitalossa asuvia ehdokkaita, jotka kannattavat joukkoliikenteen kannalta epäedullista yhdyskuntarakennetta. Joukkoliikenteen jarrumiehen uusi pormestarikausi sen sijaan on käytännössä varmaa.
 
Takaisin
Ylös