Tampereen pikaratikkahanke

Edes Aamulehden päätoimittaja Jorma Pokkinen ei ole selvillä mistä Tampereen seudun joukko- ja raideliikennehankkeen kehittämisessä on kyse.
Sunnuntain Kronikassa mm. seuraavia Pokkisen manipuloivia "heittoja":

"Tampere ei ole Pariisi, mutta unelma miljoonakaupunkien pikaratikasta on iduillaan"
Jahah. Ei ole Tampere Pariisi ei. Mutta ei Tampereelle myöskään suunnitella "miljoonakaupunkien" "pikaratikkaa", vaan Tampereen olosuhteisiin sopivaa ja paikallisia matkustajamääriä nykytilannetta tehokkaammin palvelevaa katuratikka-bussijärjestelmää.
Toki tämän nerokkaan heiton olisi voinut muotoilla toisestakin ja todellisemmasta näkökulmasta, kuten: "Tampere on kuin Bergen, mutta unelma nykyaikaisesta Pohjoismaiden kaupunkien katuratikasta ei tahdo päättäjien ja toimittajien tiedonpuutteesta johtuen toteutua"

Pokkinen kehottaa myös raidehankeihmisiä kuuntelemaan tarkemmin, koska VR on jo ilmoittanut, että raiteille ei sovi nykyistä enempää liikennettä. Vai niin?
No, juuri näinhän on todettu ja "pikaratikka" sen vuoksi unohdettu. Tämän vuoksi on päädytty kaupungin sisäiseen oman kevyen raidejärjestelmän katuratikkaan.

Pokkinen puhuu myös Hervannan "Pikaraitiotiestä". Tarkoittanee TASE2025:n kaupunkiratikkaa? Hervanta ei Pokkisen mukaan enää kasva. Eikö? Onko Hervannan päivittäinen ihmismäärä nyt liian pieni?
Kuinka ollakaan, Pokkinen myös unohtaa, että ratikka palvelee uutta isoa Vuoresta ja kaikkia kaupunginosia Hervannan ja Amurin välillä. Ainakin viime vuosiin asti jokainen on jatkanut kasvuaan (mm. Muotiala ja Hallila).
Myös Hervantaan on kaavoitettu lisää ja ratikan toisen vaiheen alue Lielahdessa sekä Lentävänniemessä on jo nyt kaavoitettu voimakkaan kasvun alueeksi. Luulisi päätoimittajan tuon verran asioista perillä olevan. No, jos ei ole, niin vinkataan sen verran, että jo nykyisellään ratikka palvelisi pelkkää Hervannan ja Lielahti-Lentävänniemen liikennettä paremmin kuin bussit, vaikka Pokkisen mukaan Hervannan "pikaraitiotien" tarpeen voi laskea bussiliikenteen käyttäjistä. Mitä päätoimittaja tällä tarkoittaa, ei enää kronikasta selviä.

Kannattaisi siis varmasti myös AL:n päätoimituksen lukea TASE2025, että ei tarvitsisi täydellä tietämättömyydellä asiaa kommentoida oman julkaisunsa etusivulla.
Valistusta siis taas tarvittaisiin...
 
Viimeksi muokattu:
Pitää vissii tyytyy täällä Suomessa siihen että on vain pääkaupunkiseutu jota kehitetään ja muut mestat saa tyytyä sivurooleihin.
Metroa laajennetaan, ok se on mielestäni hyvä asia, mut kun puhetta tulee muiden kaupunkien raitioliikenteestä tai lähijunaliikenteestä niin se jää sinne selvitysasteelle. Sillä rahalla mitä tuo länsimetro maksaa, saisi sekä Tampereelle että Turun alueille pikaraitiotiet tai ainakin niiden alun kuntoon.
Se vaatii sen alkupanostuksen mut sen jälkeen sen laajentaminen onkin "helpompi" homma.
Onneksi toivossa on hyvä elää mut voi unohtaa ainakin tässä elämässä että ei tulla vetää ratikoilla kun Helsingissä.
 
Pitää vissii tyytyy täällä Suomessa siihen että on vain pääkaupunkiseutu jota kehitetään ja muut mestat saa tyytyä sivurooleihin.

En lähtisi ollenkaan noin epätoivoisena ratikoiden tulevaisuutta tutkailemaan, en ainakaan Tampereen kohdalla. Tampereella valtuusto on melko hyvin katuratikkamyönteinen ja asiaa todella puoltaa erittäin laaja TASE2025- selvitys. Selvitys on myös tuore (2007 / Maaliskuu). Sitä on paha lähteä "mutu"- miesten millään kumoamaan.
Ja mitä tuulesta temmatumpia ja liioitellumpia näiden vastustajien argumentit ovat, sitä parempi ratikoiden puolustajien ja perusteltujen järkisyiden kannalta.

Tulevana keväänä ratikka- ja raide- asiasta on valtuustolta odotettavissa vihdoin viimein nyt myös kaiken ymmärryksen mukaan selvä jatkopäätös.
Selvän päätöksen ja suunnitelman jälkeen on myös valtion parempi asiaan kantaa ottaa.

Ainoat asiat mitkä hieman tilannetta himmentävät, ovat monet yhtäaikaiset suurhankkeet (kuten Tampellan autotunneli) ja tuleva taloudellinen laskusuhdanne (joka toisaalta taas saattaa olla paras ajankohta julkiselle suurinvestoinnille rakennuskustannuksien laskiessa samalla tarjoten monia työvuosia työttömyyden suuraikaan)
 
En ole epätoivoinen ratikoiden suhteen vaan se on ihan faktaa ja mielestäni jos puhutaan noista hankkeista, että niitä on mahdollista toteuttaa 15-20 vuoden kuluttua, niin kyllä on hidasta puuhaa.

Kaikenlaista muuta roskaa kyllä voidaan totetuttaa ja mitä lähempänä se on pk-seutua niin sitä todennäköisemmin se toteutetaan seuraavan 5 vuoden aikana..
 
En ole epätoivoinen ratikoiden suhteen vaan se on ihan faktaa ja mielestäni jos puhutaan noista hankkeista, että niitä on mahdollista toteuttaa 15-20 vuoden kuluttua, niin kyllä on hidasta puuhaa.

Kaikenlaista muuta roskaa kyllä voidaan totetuttaa ja mitä lähempänä se on pk-seutua niin sitä todennäköisemmin se toteutetaan seuraavan 5 vuoden aikana..
Minkäs sille voi, että päättäjät asuvat pk-seudulla ?
 
TASE2025 suosittaa katuratikan ensimmäisen linjan rakentamista ja liikennöinin aloittamista selvästi vuosille 2007...2015.
Katsotaan nyt, miten selvityksen tulosta valtuustossa ja työryhmässä käsitellään ja mitkä keväällä ovat toimenpiteet/päätökset.
 
Minkäs sille voi, että päättäjät asuvat pk-seudulla ?

Eivät kai Tampereen päättäjät asu Helsingissä? Jos tamperelaiset eivät itse saa päätettyä ratikan rakentamisesta, niin ei sitä kyllä valtiokaan sinne ehdoin tahdoin pykää.
 
Eivät kai Tampereen päättäjät asu Helsingissä? Jos tamperelaiset eivät itse saa päätettyä ratikan rakentamisesta, niin ei sitä kyllä valtiokaan sinne ehdoin tahdoin pykää.

No tuo on kyllä totta. Sitten on näitä vastaanpanijoita. Pakko valittaa että se maksaa ja ei oo tarvetta. Kyllä sitä tarvetta on ja koska joku ois saanu rakennettuu jotai ilmatteeks..?
Kyllä nuo ratikat/pikaraitiot saada sekä Tampereelle että Turkuun asap. Helpompi ne nyt sinne on rakentaa ku 15 vuoden saatikka 30vuoden päästä.
Todennäköisesti myös edullisempaa.. vai onko joku nähnyt että hintataso ois euron tulon jälkee laskenu :eek:
 
Sitten on näitä vastaanpanijoita. Pakko valittaa että se maksaa ja ei oo tarvetta. Kyllä sitä tarvetta on ja koska joku ois saanu rakennettuu jotai ilmatteeks..?

Ikävä tosiasia kuitenkin on että kaikki maksaa ja toisille hankkeille on enemmän tarvetta kuin toisille hankkeille. Tampereen seudulla on tällähetkellä tapetilla ainakin kolme yli sadan miljoonan euron liikennehanketta, enkä millään usko että valtio tulee rahoittamaan merkittävällä tavalla samanaikaisesti niitä kaikkia. Tampereen seudun omatkaan rahat eivät riitä kyseisten liikennehankkeiden samanaikaiseen käynnistämiseen, koska kunnilla on myös muita vastuita kuin tunneleiden tai raiteiden rakentelu. Tampereen päässä ongelmana on edelleen se, että siellä ei saada hankkeita tärkeysjärjestykseen, jonka perusteella kärkihankkeelle tai max. 2 kärkihankkeelle haetaan valtion rahoitusta.

Ikävä kyllä tunneli tullaan mitä tod.näk. toteuttamaan, joten valtion rahoitusta ainakaan lähiaikoina tullaan tuskin myöntämään ainakaan molemmille Treen seudun raideliikennehankkeille. Ja koska lähijunaliikenteelle ollaan jo lupailtu valtionosuuksia, niin pikaratikka jää ilmeisesti nuolemaan näppejään.
 
Sunnuntaina 9.11.2008 Aamulehden päätoimittaja Pokkinen toppuutteli Kronikassaan "pikaratikkaa" ja erikseen vielä "Hervannan pikaratikkaa" (tarkoitti lienee TASEEN katuratikkaa).
Pokkinen vetosi mm. siihen, että Hervanta ei enää kasva.

Tänään Aamulehti kirjoittaa s. 6 seuraavaa:
"Tampereen Hervantajärven alueelle muuttaa tulevaisuudessa noin 3 000 asukasta."

:D

Tämä uusi Hervannan kerrostalo-/omakotiasuinalue tulee siis Hervannan Vuoreksen puoleiseen päähän, jonka ohitse TASE- selvityksen katuratikka on linjattu. Toki Pokkinen unohti tuon Vuoreksenkin ratikan reitiltä...

:lol:
 
Mielestäni typerää ajatella että Hervanta ei enää kasva. Mitä sitten vaikkei se enää kasvaisi?? Kyllä siellä asuu riittävästi porukkaa jotta raitioliikenne sinnekin kannattaisi ja ilmastoa taaskin ajatellen olisi huomattavasti järkevämpää.
Noita monen sadan miljoonan projekteja kyllä riittää mutta onko oikeasti järkevämpää rakentaa esim. Espooseen suunniteltua "superlife lab"-projektia jonka hinta on SAIRAAT 400M€ tollasia on kyllä varaa rakentaa mutta ei mitään järkevää.


http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Leppävaaran+Sello+saa+naapurikseen+elämysjätin/1135226067598
 
Kyllähän noihin turhuuksiin aina rahaa riittää, kuten esim Tampere-taloon, joka valmistui vuonna 1990. En valitettavasti löytänyt netistä mitään tietoa, paljonko se maksoi aikanaan. Kova kädenvääntö siitäkin käytiin, onko se tarpeellinen vai ei.

Mutta entäs sitten tämä ? Hinta 45 M€. http://www.hs.fi/tulosta/1135236913554

Kuvan voi suurentaa.

Pari lainausta artikkelista:

"Myöhemmin tilaa on mahdollisuus laajentaa kulkemaan Tammerkosken alitse länteen ja toisaalta etelään sekä itään yliopiston, Tampere-talon ja tulevan monitoimihallin suuntaan, Hiltunen visioi."

ja:

""Louhinta on vähän kuin hammaskipu. Tehdään se kerralla reippaasti pois eikä venytetä usealle eri kerralle."

Kumpi siis on totta ? Se, että tunnelia on mahdollista jatkaa myöhemmin, vai se, että ei ole ?

Jos tunnelin jatkaminen myöhemmin on mahdollista, mikä sen parempi sijoituspaikka pikaratikalle voisi olla kuin juuri tuo ? Siis kun tunneli joka tapauksessa tehdään, niin kenenkään ei tarvitse valittaa, että pikaratikan tunneli tulee kalliiksi, eikä väittää, että pikaratikka palvelee muka paremmin maan pinnalla.

Kun kerran ratikkaa havitellaan, niin tehdään se samantien kunnolla, eikä vain sillä periaatteella, että äkkiä vaan kiskot katuun mahdollisimman halvalla.
 
Edes Aamulehden päätoimittaja Jorma Pokkinen ei ole selvillä mistä Tampereen seudun joukko- ja raideliikennehankkeen kehittämisessä on kyse.
Sunnuntain Kronikassa mm. seuraavia Pokkisen manipuloivia "heittoja" ...

Kannattaisi siis varmasti myös AL:n päätoimituksen lukea TASE2025, että ei tarvitsisi täydellä tietämättömyydellä asiaa kommentoida oman julkaisunsa etusivulla.
Valistusta siis taas tarvittaisiin...

Aamulehden päätoimittaja Jorma Pokkisen asenteet joukkoliikennettä kohtaan käyvät hyvin selvästi esille allaolevasta lainauksesta AL:stä, julkaistu 10.3.2008. Jutun otsikko oli Henkilöautoilija vaihtaa bussiin vain syystä

Aamulehti sanoi:
Jorma Pokkinen: "Ei tarvetta bussimatkailuun"
Minä: 56-vuotias tyypillinen keskusta-asuja. Liikun paljon kävellen ja polkupyörällä. Käytän junia
säännöllisesti, mutta en matkusta bussilla kaupungissa, kun kaikkialle ehtii kävellen tai pyörällä.

Bussien käyttöä rajoittaa reittien tuntemattomuus, hitaus, täysinäisyys ja jopa ajoittainen käsitys
liikennekäyttäytymisestä: ylinopeutta ajetaan, etusormea näytetään, valitusta ei oteta tosissaan,
puhelimeen ei vastata.


Matka: Tampereen Tammelasta Siperiaan. Suorin reitti 1,2 km. Bussilla Tammelantorin ohi
Itsenäisyydenkadulle, Hämeenkadulle ja Keskustorille.

Hinta: TKL:n kertalippu kaksi euroa.

Matka-aika: Yhteensä 25 minuuttia: ajoaika 11 minuuttia, bussi myöhässä kaksi minuuttia,
kävelyyn 12 minuuttia.

Vertailuajat: Kävellen 12 minuuttia, omalla autolla 3 minuuttia, pyörällä saman verran.

Tunnelma bussissa: Puoliksi täynnä koululaisia ja opiskelijoita, lattia hiekkainen ja märkä. Pisin
yhtämittainen ajomatka noin 400 metriä, kymmenet liikennevalot. Radio lauloi, kaksi ihmistä keskusteli keskenään.

Hämmästys: Menettäisin vuodessa omaan autoon verrattuna nelisen päivää.

Menetys: Menetän aamuisen tapani käydä aamukahvilla kuuntelemassa (salaa ja julkisesti), mitä
ihmiset maailmasta ajattelevat.

Opetus: Kävellen olisit jo perillä, etenkin keskustassa.

Minustako bussinkäyttäjä: Itselläni ei tarvetta useammin kuin kerran viidessä vuodessa.

Palvelukyky hyvä - ehkä liiallinenkin. Sunnuntaiaamuisin tyhjät bussit kiertävät koko kaupunkia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jälleen yksi syy laittaa ratikkaa kulkemaan. Ihmiset loikkaavat ratikan kyytiin huomattavasti helpommin kuin bussin kyytiin. Siis sekä kyytiin nousu että pois jäänti on helpompaa.
Sunnuntai aamuisin menevät ratikat ei saastuta vaikka olisivatkin tyhjiä mutta vanhat ja haisevat bussit sitäkin enemmän :)
 
Takaisin
Ylös