Tampereen pikaratikkahanke

Ei siinä kahta ohjaamoa kyllä ole. Ovien välinen osuus on matalaa, keula ja perä korkeita.

Nuo laittamasi kuvat ovat kaiketi tästä 22 metriä pitkästä väliosattomasta versiosta? Tuossa 32m pitkässä mallissa taitaa olla kaksi ohjaamoa ja toisella puolelle 6 ja toisella 4 ovea. Matalalattiaosuus on 43%. Malli taitaa kuitenkin olla niin uusi että niitä ole kuin muutama käytössä?
Jos laittaa viisi penkkiä riviin ja luopuu käytävästä, kapasiteettiä saa vielä vähän enemmän.
Eiköhän tuo 2+2 ole ihan yleinen ratkaisu noissa 2,65 leveissä raitiovaunuissa.
 
Penkityksen osalta voidaan päätyä myös kompromissiin: jos hankitaan osittan matalaa kalustoa, penkitetään matala osa 2+1, jolloin ihmiset pääsevät tungoksessa toistensa ohi ja korkea osa pidempään matkustaville 2+2.

Joka tapauksessa täytyy valita mukavantuntuiset penkit. Sm4 on ehkä jo liiankin luxusta, mutta TKL:n uudempien Scalojen penkit ovat hyvä vertailukohta. Missään tapauksessa ei pidä tyytyä peltikuppeihin tai kangaspäällysteisiin muovihäkkyröihin!
 
Joka tapauksessa täytyy valita mukavantuntuiset penkit. Sm4 on ehkä jo liiankin luxusta, mutta TKL:n uudempien Scalojen penkit ovat hyvä vertailukohta. Missään tapauksessa ei pidä tyytyä peltikuppeihin tai kangaspäällysteisiin muovihäkkyröihin!
Minkälaisia sellaiset penkit olisivat, jotka olisivat vähän luxusta, mutta kuitenkin ilkivallan kestäviä ? Nuo peltikuppipenkithän on lähinnä siksi, että ne kestävät paremmin puukolla viiltelyä ja toisaalta ilkivallan jäljet ovat helpohkoja korjata, kuten töhryjen poisto tai päällysteen vaihto.
 
Minkälaisia sellaiset penkit olisivat, jotka olisivat vähän luxusta, mutta kuitenkin ilkivallan kestäviä ?

Scalan penkeissä en ole hirveästi huomannut ilkivallan jälkiä. Toisin kuin vaikka muinaisissa, kernipäällysteisissä AJOKKI-vaahtomuovipenkeissä. Toisaalta jopa Sm4-junien penkkejä on tuhottu yllättävän vähän, tai sitten ne menevät tosi äkkiä vaihtoon.
 
Scalan penkeissä en ole hirveästi huomannut ilkivallan jälkiä. Toisin kuin vaikka muinaisissa, kernipäällysteisissä AJOKKI-vaahtomuovipenkeissä.
Voisikohan johtua siitä, että Scalan peltipenkkeihin on vaikeampi tehdä ilkivaltaa ? Puukolla niitä ei saa jyrsittyä ja selustan ruostumattomasta teräksestä on suht' helppo pyyhkiä tussi- ja maalitöhryt jollain liuottimella. Kangaspäällysteeseen on kyllä helppo esim oksentaa, mutta eiköhän se ole aika helppo vaihtaakin ?

Toisaalta jopa Sm4-junien penkkejä on tuhottu yllättävän vähän, tai sitten ne menevät tosi äkkiä vaihtoon.
Tuossa olisikin miettimisen paikka. Ovatko Sm4-junien matkustajat jotenkin sivistyneempiä kuin Hervannan punkkarit ? Tai jaa no. Olihan siitä hiljattain iltalehdissä juttuakin, miten lähijunia töhrittiin ja rikottiin ikkunoita pk-seudulla. Nauhoittavat valvontakamerat pitäisi näköjään viedä joka paikkaan.
 
Ovatko Sm4-junien matkustajat jotenkin sivistyneempiä kuin Hervannan punkkarit ? Tai jaa no. Olihan siitä hiljattain iltalehdissä juttuakin, miten lähijunia töhrittiin ja rikottiin ikkunoita pk-seudulla. Nauhoittavat valvontakamerat pitäisi näköjään viedä joka paikkaan.

Sm4-junissa on nauhoittavat valvontakamerat.
 
Nuo laittamasi kuvat ovat kaiketi tästä 22 metriä pitkästä väliosattomasta versiosta? Tuossa 32m pitkässä mallissa taitaa olla kaksi ohjaamoa ja toisella puolelle 6 ja toisella 4 ovea. Matalalattiaosuus on 43%. Malli taitaa kuitenkin olla niin uusi että niitä ole kuin muutama käytössä?
Ei kun se onkin tämä nivelvaunu 71-152. Linkittämäsi kuva on lyhyestä versiosta 71-153. Kovasti epäilen, ettei noita 32 metrin mittaisia (71-154) ole kuin tuo yksi prototyyppi. Numeroakaan sillä ei mainoskuvassa ole. En ole sitä Pietarin kaduilla nähnyt.

Periaatteessahan tuolla kaksiohjaamoisella versiolla ratkaisisi linjojen 25 ja 49 keskustan pään ongelman, olisi vain rakennettu kääntöraidetta jonkin matkaa Ligovski Prospektille pohjoiseen. Tämä olisi tietenkin johtanut kaikkien vaunujen uusimistarpeeseen saman tien.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun se onkin tämä nivelvaunu 71-152. Linkittämäsi kuva on lyhyestä versiosta 71-153. Kovasti epäilen, ettei noita 32 metrin mittaisia (71-154) ole kuin tuo yksi prototyyppi. Numeroakaan sillä ei mainoskuvassa ole. En ole sitä Pietarin kaduilla nähnyt.
Toivottavasti Tampereella ainakin maalattaisiin nuo vaunut uudestaan ;) Ainakin tuo viimeksi linkattu on ihan hirvittävän ruman värinen.
 
Linkittämäsi kuva on lyhyestä versiosta 71-153. Kovasti epäilen, ettei noita 32 metrin mittaisia (71-154) ole kuin tuo yksi prototyyppi. Numeroakaan sillä ei mainoskuvassa ole. En ole sitä Pietarin kaduilla nähnyt.

Tramways & Urban Transitin mukaan tuo vaunu ja oletettavasti lisää samanlaisia olisi menossa Volgogradin pikaraitiotielle. Vaunua on koeajettu Pietarissa mahdollisesti matkustajien kanssa.
 
Toivottavasti Tampereella ainakin maalattaisiin nuo vaunut uudestaan ;) Ainakin tuo viimeksi linkattu on ihan hirvittävän ruman värinen.
Miltä tälläinen väritys tuntuisi? Olisi ainakin tuttu tamperelaisille :lol:.
En ole löytänyt tuon 71-154-vaunun pohjapiirustusta mistään. Sen perusteella voisi päätellä mikä kapasiteetti olisi suurinpiirtein 2+2 penkityksellä.
 

Liitetiedostot

  • tkl-ratikka.jpg
    tkl-ratikka.jpg
    67.1 KB · Lukukerrat: 654
Miltä tälläinen väritys tuntuisi? Olisi ainakin tuttu tamperelaisille :lol:

Onpa muuten jännää, miten paljon väreillä saa aikaan. Vaunuhan muuttui hetkessä oikein salonkikelpoisen näköiseksi. Paikkakin on melkein kuin Keskustorilta, tuo oranssi rakennus kun vaan muuttuisi enemmän Tampereen teatterin näköiseksi :)
 
Onpa muuten jännää, miten paljon väreillä saa aikaan. Vaunuhan muuttui hetkessä oikein salonkikelpoisen näköiseksi. Paikkakin on melkein kuin Keskustorilta, tuo oranssi rakennus kun vaan muuttuisi enemmän Tampereen teatterin näköiseksi :)
Miltäs näyttää, paitsi tietysti amatöörin tekemältä ?:

http://kotisivu.lumonetti.fi/eerait/tklratikka3.JPG

En muuten osaa liittää sitä pikkukuvaa tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän on mainion näköinen! Olisipa todellisuutta... Edes 10 vuoden päästä!
 
Nyt sitä kuvaa saapi katsoa uudestaan. Sain virroittimen ja ajolangan onnistumaan yrityksen ja erehdyksen kautta.
 
Takaisin
Ylös