Tampereen pikaratikkahanke

Millä konstilla aiot pitää ratikan elämyksellisenä vuodesta toiseen sellaisille, jotka kulkevat sillä päivittäiset työmatkansa ? Ratikka voi olla elämyksellinen vähän aikaa, kuten minulle junakyyti. Jos joutuisin kulkemaan junalla joka päivä, siinä ei olisi enää mitään elämyksellistä.
Jos sulla olis Corvette ZR-1 tai Ferrari F-40 työsuhdeautona, kauanko luulisit elämyksellisyyden kestävän?
 
Ja sitten uutisia raitiotierintamalta:

Lentävänniemen keskustan uudistusprojektissa on hahmoteltu uusi linjaus raitiotielle. Arkkitehtitoimiston luonnoksessa (Luonnos 2, kuvat) ratikat tulisivat Lielahdenkadulta Lentävänniemenkadulle, josta samantien kääntyisivät Männistönkujalle ja edelleen tornitalon/kauppakeskuksen ohitettuaan pohjoiseen Halkoniemenkatua Lentävänniemen keskelle Pyhällönpuistoon, jossa olisi raitiolinjan päätepysäkki raittien risteyksen tienoilla. Eli vähän kuin linja 16 ennen vuotta 1991 sillä erotuksella, että kauppojen kohdalta suoraan pohjoiseen.

Tämä ehdotus kuulostaa korviini oikein hyvältä! Korjaisin luonnoksesta ja CAD-rendauksista vain Lielahdenkadun: kukaan ei ole aiemmin ehdottanut kiskoja autotielle, vaan aiemmissa yleisluontoisissa suunnitelmissa on puhuttu Lielahdenkadun eteläpuolesta, jossa aiemmin oli jättimäinen vesiputki. Niemenrannan oyk:n myötä linjaus siirrettiin kulkemaan Niemenrannan kautta ja varattiin raitiotielle väylä Lielahdenkadun ali Nottbeckinraitin ja Lentävänniemen koulun väliin. Arkkareiden ehdotus on selostuksen mukaan syksyltä 2008 ja Niemenrannan oyk-ehdotus tuotiin SUJA:n päätettäväksi joulukuussa 2008, joten eipä ihme, että suunnitelmat ovat epäsynkassa.

Pyhällönpuiston raitiotie kohtaa todennäköisesti NIMBY-ilmiön, joten paikalliset asukkaat pitää varmistaa ratikan hiljaisuudesta, saastettomuudesta ja ennen kaikkea turvallisuudesta (Sn 30 km/h puistoalueella). Lisäksi havainnekuviin pitää ottaa ruohoradat, jotta kenenkään ei tarvitsisi pelätä ikiaikaisen metsikön yletöntä turmeltumista. Tietääkö joku edustavaa kuvaa metsäraitiotiestä? :)

Siltä varalta, että Halkoniemenkadun raitiotie kaatuisi, on kaavakartassa riittävästi tilaa Lielahdenkadun maastokäytävässä raitiotielle. Kauppakeskukselta johtaa jopa alikulku paikkaan, jossa 2004 pikaratikkasuunnitelmien mukaan olisi Lentävänniemen pääteasema. Lopullinen linjaushan ratkaistaan vasta hankesuunnitelmavaiheessa; asemakaava ei kaadu, vaikka ratikan linjausehdotus kaatuisi.
 
Tietääkö joku edustavaa kuvaa metsäraitiotiestä? :)

Nopeasti tsekattuna nämä löytyivät heti:

Grenoble:
http://4rail.net/arpics/grenoble_tram1_1920.jpg


Ja sitten foorumisien omia kuvia (lupa mahdolliseen muualla julkaisuun tietysti varmastikin hyvä kysyä):
Göteborg:
http://lauri.1g.fi/kuvat/liikenne/081016-19/IMG_8386.jpg (Lauri Räty)

Freiburg:
http://kaupunkiliikenne.net/raitioesimerkit.html#freiburg (Antero Alku)

Ratikallahan on muihin ei-lihasenergialla toimiviin kulkuväineisiin juuri se etu, että ne soveltuvat erinomaisesti puistoihin, metsään ja pihakaduille minne ei kumipyöräliikennettä voida turvallisuus-, esteettisyys- tai ympäristösyistä viedä. Kaiken muun raitioliikenteen hyödyn lisäksi ratikka olisi aivan ylivoimainen siis myös Tampereen Lentsussa.
 
Ja sitten uutisia raitiotierintamalta:

Lentävänniemen keskustan uudistusprojektissa on hahmoteltu uusi linjaus raitiotielle. Arkkitehtitoimiston luonnoksessa (Luonnos 2, kuvat) ratikat tulisivat Lielahdenkadulta Lentävänniemenkadulle,
Kuva olisi selvempi kuin tuollainen katuluettelo. Karttakuvasta olisi helpompi hahmottaa reittiä kuin luettelosta vähän tähän tapaan:
lentsunoikaisu.JPG

Tässä ehdotan siis pengersiltaa jostain entisen rantaKesoilin paikkeilta. Joka toinen vuoro kiertäisi lenkin eri suuntaan kuin toinen, joten pääsy liikekeskuksellekin on taattu. Silti lentävänniemeläiset saisivat nopean ratikkayhteyden keskustaan ja takaisin.
 
En näe ratikkakeskustelussa mitään turhempaa kuin värityksestä kinaamisen, jota pidän täysin akkojen touhuna. Ratikan värillä ei todellakaan ole mitään merkitystä.
Kerrohan niille liikeyrityksille, jotka kuluttavat miljoonia imagonsa rakentamiseen, että heidän touhunsa on täysin "akkojen höpötyksiä". Aloitetaan vaikkapa VR oy:stä ja heidän viimeisimmästä imagonmuutoksestaan.
 
Kerrohan niille liikeyrityksille, jotka kuluttavat miljoonia imagonsa rakentamiseen, että heidän touhunsa on täysin "akkojen höpötyksiä". Aloitetaan vaikkapa VR oy:stä ja heidän viimeisimmästä imagonmuutoksestaan.
Mikäs minä olen heille siitä kertomaan ? Lapseni joskus kyselevät, minkä värisen auton haluaisin.
Olen selittänyt moneen kertaan, että auton värillä ei ole mitään merkitystä. Tottakai julkisen liikenteen puolella saman liikennötsijän bussien tai junien pitäisi olla keskenään saman värisiä, jotta matkustajat osaavat mennä oikeaan bussiin/junaan. Tampereen tulevat (pika)ratikat pitäisi tietysti maalata samalla tavalla kuin bussitkin.
 
Tampereen (ja monen muunkin Pirkanmaan kunnan) vaakunan värit ovat punainen ja kulta. Voisiko tamperelainen raitiovaunu olla saneeraamattoman Sm-junan "liekkikeulavärityksen" kaltainen?

Kyllä väreillä vaan merkitystä on ihmisten mielikuvissa.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ratikan on oltava jo huomioarvon vuoksi eri värinen kuin bussien. Se on myös oman värisenään yksi kaupungin vahvoja symboleja ja tunnusmerkkejä.

Tampereella mielestäni toimisi loistavasti "Ferrarin punainen" väri.
Syyt: Kuten Ultrix mainitsi, Tampereen ja monen muun maakunnan vaakunan pääväri on punainen.
Lisäksi Tampere on tunnetu punatiilestään, joten punainen ratikka myös symboloisi kaupungin identiteettiä ja historiaa.
Punainen on myös lämmin väri. Kylmään Suomeen se sopii hyvin.
Punainen väri sopisi siis punatiilestä tehdyn kaupungin kaduille erinomaisesti.

Tässä Freiburgin punanen ratikka:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Freiburg_Tram_3.jpg

Ja Tässä Stokiksen punainen busa:
http://www.theautochannel.com/news/2006/06/13/011050.1-lg.jpg

Aika namuja!
 
Miten olisi tällainen ratikka?
O.K. Myönnetään pois, että olin väärässä siinä, etteikö väreillä ole merkitystä. Siis ei missään nimessä tuollaista. Nykyisten bussien väritys ohjaisi paremmin ihmiset pikaratikkaan.

Olishan se ollut kiva noita pdf-tiedostojakin katsella, mutta mun kone tekee joskus täysjuntturan noita avatessa. Joskus ne avautuvat pienen "ikuisuuden" jälkeen, mutta nyt piti sulkea koko kone.
 
Miten nykyisen aalto-sinisen käyttö sekä busseissa että ratikoissa muka tuo matkustajia pikaratikkaan? Väittäisin kovasti, että saman värityksen käyttö katuvälineestä riippumatta lähinnä alleviivaa statusta joukkoliikenteenä: busseja jo käyttävät ovat suorastaan innoissaan.

Muttakun markkinoinnin kohteena on pääasiallisesti uudet asiakkaat, jotka eivät syystä tai toisesta käytä busseja (epäselvät linjat, epäsiisteys, sivuttaisvoimat, imago..). Toissijaisesti jo olevat asiakkaat, joita tarvitsee pitää tyytyväisenä. Uusia asiakkaita ajatellen bussista hankalasti erottuva kulkuväline on helposti yhtä kuin bussi, vaikka kuinka raiteilla kulkeekin. Ensivaikutelma ratkaisee paljon, ja ensivaikutelmaan ei auta jos pitää katsoa yksityiskohtiin: ensin nähdään värit ja yleinen muoto. Tätä tarkoitan bussien perinnöllä, jolla on hyvät ja huonot puolet: mielestäni nämä huonot puolet ovat painavampia kuin hyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Miten nykyisen aalto-sinisen käyttö sekä busseissa että ratikoissa muka tuo matkustajia pikaratikkaan? Väittäisin kovasti, että saman värityksen käyttö katuvälineestä riippumatta lähinnä alleviivaa statusta joukkoliikenteenä: busseja jo käyttävät ovat suorastaan innoissaan.

Muttakun markkinoinnin kohteena on pääasiallisesti uudet asiakkaat, jotka eivät syystä tai toisesta käytä busseja (epäselvät linjat, epäsiisteys, sivuttaisvoimat, imago..)
Unohdit tai sivuutit kokonaan...Nopeus. Se on se, joka erottaa pikaratikan bussista. Nopeuden aistii keulan muodosta ja raiteista. Väri taas yhdistää pikaratikan nykyisiin busseihin ja siitä asiakas tietää, mihin k.o. kulkuneuvolla pääsee. Tietysti myös linjakilven numero on tärkeä. Monet valitsevat työmatka-ajokikseen oman auton nimenomaan nopeuden tähden, ei niinkään imagosyistä.
 
lentsunoikaisu.JPG

Tässä ehdotan siis pengersiltaa jostain entisen rantaKesoilin paikkeilta. Joka toinen vuoro kiertäisi lenkin eri suuntaan kuin toinen, joten pääsy liikekeskuksellekin on taattu. Silti lentävänniemeläiset saisivat nopean ratikkayhteyden keskustaan ja takaisin.
Tällainen järjestely on mielestäni hyvin sotkevaa ja turhanpäiväistä, koska jollekkin matkustajalle jokin vuoro on aina hidas ja toiselle nopea. Tuolle pengersillalle ei käytännössä ole mitään perusteita. Aiot varmaankin ottaa nopeuden esille. Toki nopeutta saataisiin sillan avulla, mutta silloin ratikka myös sivuaisi monet käyttäjät. Yksi selkeä ratikkalinja, joka on toteutettu pääosin omille kaistoilleen palvelee parhaiten koko Lentävänniemen, Niemen ja Lielahden aluetta.
 
Takaisin
Ylös