ps. raitiovaunua, joka ei kolisi vaihteissa eikä risteyksissä, ei ole vielä keksitty
Ehkei olekaan, mutta sellaisia vaihteita, joissa melutaso on huomattavasti pienempi, on kyllä keksitty. Myös sellaisia laitteita, joilla kiskon rasvaus tapahtuu automaattisesti, on keksitty. On myös keksitty sellaista radanpohjustusta, jolla koko radan äätä saadaan vaimennettua. Näitä ei olla vielä ilmeisesti keksitty Suomessa. Muulta kyllä löytyy.
Kannattaa myös katsoa Hessin kaikki uudemmat mallit. Ennen johdinauto tehtiin dieselbussin alustaan läppäämällä virroittimet katolle, mutta nyt tuotekehittely on eriytetty. Jos viedään 400, niin ottakaa tarkasti selvää kiihtyvyydestä.
Kannattaa myös katsoa raitiovaunujen malleja ja ennen kaikkea ratojen malleja. Kaikki vaunut ei kaikille radoille sovi. Tämän vuoksi esimerkiksi Variotramit hajoilevat Helsingin vanhanmmallisilla ja mutkittelevilla radoilla. Valmetit ja Düwagit ne kuitenkin sentään pelaa luotettavasti, vaikka ikää on joillakin vaunuilla jo 40 vuotta. Tukholmassakaan ei aiota laittaa A32-vaunuja keskustan radoille, koska tiedetään niiden huono soveltuvuus kaarteisiin. Ja näillä A32-vaunuilla ajetaan myös kaksinajoa eikä kiihtyvyydessä ole mitään moitittavaa. Reippaasti ne kulkee eteenpäin, ja samoin kulkee reippaasti eteenpäin Lidingöbananin junat, vaikka roikassa on ruuhka-aikaan kolme yli viisikymmenvuotiasta 80-luvulla saneerattua vaunua.
Toistan sen yhden keskeisimmän , kun on este, niin ei se takaatuleva raitiovaunu mene ohi. täällä Helsingisssä näkee tämän kun on kymmenenkin raitiovaunua peräkkäin ja matkustajat on pakko laskee Mannerheimintien liikenteen sekaaan.
Katsopa
tätä kartassa näkyvää järjestelyä. Se on raitiovaunun puolenvaihtopaikka. En ymmärrä, miksi kulunvalvonta ja puolenvaihtopaikat raitioteillä olisi Suomessa mahdottomia, jos ne Ruotsissakin onnistuu. Ja niin myös onnistuu muuallakin maailmassa. Eli
jos nyt sattuu käymään niin, mikä on hyvin harvinaista, että vaunu jää esteeksi radalle, voi sen ohittaa, kun se ohjataan vastaantulevalle radalle seuraavaan puolenvaihtopaikkaan saakka.
Kapasiteettia enemmän tarjoaa raitiotieversio, mutta näinä päivän aivan uusien johdinautojen korimallit ovat kapasiteetissa lähellä. Täällä Helsingissäkin puhutaan raitiolinjojen vajaakapasiteetista, esim linjoilla 1 ja 4. Päivällä noin 9 - 14 välisenä aikana matkajamäärät ovat oleelisestikin vähäisempiä.
Ei ole johdinautojen eikä muidenkaan autojen korimallit kapasiteetissa lähellä, jos kaksinajo ei onnistu. Ja kyllä: kello 9-14 on hiljaisempi aika joukkoliikenteessä. Tuo sama asia tapahtuu bussiliikenteessäkin, eli että jotkut linjat ajaa ruuhka-aikojen ulkopuolella melkein tyhjinä, mutta huipputunteina ovat tuulilasikuormassa. Kun puhutaan Jokerista ja Tampereen raitiotiesuunnitelmista, pitää ottaa huomioon myös tulevaisuuden kapasiteetin nosto. Bussilla ei ole sen enempää kapasiteettia kuin bussilla, joka kulkee sähköllä. Ja vaikka olisikin, ei trollikalla ole tarjota tänä päivänä enempää kapasiteettia kuin ehkä 10-20 vuoden tarpeisiin. Ei ole mitään järkeä laittaa koko järjestelmää taas uusiksi, kun uusi tarve tulee.
Kirjoitin toisessa kohtaa raitiovaunujen kömpelyydestä, jonka seikan täällä Helsingissä raitiovaúnu-uskoivaiset sivuuttavat ja uskovat itsekin että kömpelyys ei johdu raitiovaunust itsestään vaan liikennevaloetuuksista.
Jos luet muita ketjua, tulet kyllä huomaamaan, että täällä on kirjoiteltu paljon siitä, miten raitioliikennettä saisi sujuvoitettua ja miten raitioliikenteen ongelmista pääsisi eroon. Myös raitioliikennettä puolustavat ovat harvinaisen yksimielisiä siitä, että Variotram-kauppa oli virhe. Paljon on Helsingissäkin uudistuksia raitioliikenteeseen suunniteltu ja toivottavasti saammekin nauttia suunnitelmien hedelmistä lähivuosina. Uudet linjat antaa toivoa. Vanhaa voi alkaa sitten päivittää 2000-luvulle, kun parempia kokemuksia nykypäivän raitioliikenteestä on saatu.
Muttaydin on juuri siinä käytännölliset raitivaunufriikit ja raitiovaunu-uskovaiset täällä pelkäävät sitä että pikkuhiljaa edullisemmat johdinautolinjat valtaavat raitiolinjan ja uudet perustettavat sähköiset linjat olisivatkin johdinautolinjoja.
Ei tule sellaista päivää, että edullisemmat johdinautolinjat valtaisivat raitiolinjoja, koska raitiovaunuja edullisemmiksi niitä ei saa. Päätöksenteko seudulla ei todellakaan ole ollut viime vuosina joukkoliikenteen kannalta parasta mahdollista ja hiljattain tehdyt virhepäätökset antaa kyllä syyn pelätä sitä, että hutilointia saattaisi tulla jatkossakin.
Ja
uskonnosta puheenollen...
Tampereella valinta voidaan tehdä tosiasiohin perustuen.
Tämän vuoksi Tampereella toivottavasti on jo tällä vuosikymmenellä modernia raitioliikennettä.