Tampereella on jo kokemusta johdinautoista. Muistan, kuinka yhdessä yleisötilaisuudessa joku eläkkeellä oleva TKL:n päällikkö kertoi, kuinka Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien vaihteet tulivat alas lankoineen päivineen. Johdinauton sarvet jumittuivat vaihteeseen ja repi langat alas. Siinä piti sitten kovalla kiireellä saada vara-autot liikkeelle ja siirtää matkustajat niihin. Se ei kuulemma tapahtunut 1 eikä 2 kertaa, vaan hyvin usein ja ruuhka-aikaan. Tuo oli ilmeisesti yksi syy johdinautoista luopumiseen.
---------- Viesti lisätty kello 8:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:10 ----------
Nyt en ymmärrä. Mikä siinä on hankalaa ja miksi se pidentää vuorovälin tuplaksi?
Lenkin lisäarvoja olisi kaksikin. Lenkin avulla katettaisiin kahden suoran linjan palvelualue+se toimisi alueen (Hervanta) sisäisenä liikenteenä.
Ne pitäisi suunnitella siten, että tehdään ikäänkuin kaksi suoraa linjaa, jotka vain yhdistetään päistään toisiinsa. Olisiko mielestäsi nykyisen bussilinja 30:n reitin tyyppinen sik-sak -linja sitten parempi? Siinähän vasta kiertelemään joutuu.
Ajatusleikkinä sellainen, että bussilinjat 23 ja 30 yhdistettäisiin. Nykyisin 23 tulee keskustasta ja jää siihen päättärille Ylioppilaankadun päähän. Mutta mitäs, jos se ei jäisikään, vaan kiertäisi Etelä-Hervannan kautta takaisin keskustaan? Silloin se palvelisi laajempaa aluetta kuin nykyisin. 30 voisi kiertää hiukan eri reittiä, mutta samalla periaatteella päinvastaiseen suuntaan. En näe vieläkään mitään syytä, miksei palvelu paranisi noilla linjoilla. Matkustajat kyllä oppisivat noiden systeemin hyvinkin nopeasti.