Kuljettajarahastuksesta luopuminen parantaa olennaisesti liikenteen täsmällisyyttä, kun pysäkkiviiveet voidaan ennakoida nykyistä paremmin. Täsmällisyys mahdollistaa nykyistä tehokkaammat liikennevaloetuudet, kun vaunujen kulku voidaan ennakoida riittävän luotettavasti. Aikataulunopeuksia voidaan myös nostaa, kun ajoaikojen hajonta pienenee. Myös matkustajapalvelu paranee, kun samoilla rataosuuksilla kulkevat linjat voidaan synkronoida toisiinsa tasaisen vuorovälin tarjoamiseksi.
Vaunujen kuormitus on tasaisinta vaunujen kulkiessa toisiinsa nähden mahdollisimman tasaisin välein. Mikäli jokin vaunu jää suunnitellusta aikataulustaan jälkeen poikkeuksellisesti aikaa vieneen myyntitapahtuman takia, vaikuttaa tämä välittömästi kyseisen vaunun kuormitukseen ja siten matka-aikaan myös jäljellä olevalla matkaosuudella. Liikennevalojen kannalta lipunmyyntitapahtuman ei tarvitse kestää kuin hetki, ja silti on todennäköistä, että vaunu menettää sille tarkoitetun liikennevaloetuuden ja joutuu odottamaan vihreää kokonaisen valokierron.
Kuljettajarahastuksesta luopuminen onkin edellytys strategiselle kehityspolulle, jolla parannetaan raitioliikenteen luotettavuutta, nopeutetaan raitioliikennettä ja tarjotaan näin matkustajille nykyistä parempaa palvelua.
Hankkeen investointikustannuksiksi on arvioitu n. 2,4 milj. euroa, joka koostuu 130 lippuautomaatin hankinnasta. Vuosikustannus kymmenen vuoden poistoajalla mukaan lukien automaattien huolto- ja rahahuoltokustannukset on n. 550 000 euroa.
HKL-liikelaitoksen johtokunta on päättänyt, että kuljettajarahastus raitiovaunuissa päättyy viimeistään vuodenvaihteessa 2012–2013.