Sivu 11 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7891011121314152131517191111 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 151-165/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #151
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kovasti on hiljaista tällä saralla. Jatketaanko TASE2025:n Lentävänniemi-Hervanta -ratikan tutkimista vielä, ja jos, niin millä tarkkuudella? Vai alkaako asia jo unohtua? Toivottavasti ei!

  2. #152
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kysymyspatteriini tuli vastaus Kansalaiskioskissa.

    Viimeinen kysymykseni oli seuraavanlainen:

    – mitkä ovat seuraavat etapit kohti liikennejärjestelmän toteuttamista?

    Ja kaupungin edustaja vastasi seuraavaa:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Reijo Väliharju
    Seudun kunnilta, ratahallintokeskukselta ja liikenne- ja viestintäministeriöltä on pyydetty lausunnot laaditusta joukkoliikennesuosituksesta. Syksyn aikana käynnistetään seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman viimeinen vaihe eli liikennejärjestelmän kehittämisohjelman ja sen toteuttamiseen tähtäävän aiesopimuksen laadinta. Kehittämisohjelmassa sitten pyritään määrittämään miten seudun liikennejärjestelmää tulevaisuudessa kehitetään. Tässä yhteydessä otetaan myös kantaa mitkä ovat joukkoliikenteen seuraavat kehittämisvaiheet. Raha eli vuosittaiset seudun kuntien ja valtion budjettiratkaisut sitten viimekädessä määrittävät miten seudun liikennettä tulevaisuudessa kehitetään. Aiesopimuksella pyritään eri osapuolia kuitenkin sitouttamaan liikennejärjestelmän kehittämiseen.
    Raitiotietä ja lähijunaa siis kehitetään yhä herkeämättä vuosiksi 2015-25, eli malttia...

  3. #153
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tuolla linkin takanahan oli muitakin mielenkiintoisia kysymyksiä ja vastauksia. Toivotaan, että asia etenee! Eiköhän tuohon ekaan vaiheeseen rahaakin löytyisi, kun siihen Tampellan tunneliinkin löytyy. Saman hintaluokan investointeja molemmat.

  4. #154

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eiköhän tuohon ekaan vaiheeseen rahaakin löytyisi, kun siihen Tampellan tunneliinkin löytyy. Saman hintaluokan investointeja molemmat.
    Tosin sellainen pieni ero on, että Tampereen on helppo päättää, että valtio rakentaa tunnelin ja Tampere osallistuu siihen jollain siivulla kuin että Tampere rakentaa ratikkaradan omilla rahoillaan ja toivoo että valtio saattaisi ehkä jotenkin osallistua kuluihin. Hanketta edistäisi kovasti jos valtiolta saataisiin periaatepäätös edes jonkinlaisesta osallistumisesta. Vaikkapa siinä muodossa, että joukkoliikenteen edistämiseen tarkoitettuja uusia rahoja voitaisiin käyttää tähän hankkeeseen. Ja tuon tunnelin suhteen osaa helposti käydä, että valtiota ei hanke lainkaan kiinnosta kun aivan vähän aikaa sitten Tampereen seutu on saanut todella ison tiehankkeen elikkä läntisen ohitustien päivityksen moottoritieksi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.08.2007 kello 19:50. Syy: korjattu lainaus
    Ville

  5. #155
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Valtio tukee vain metro- ja junakiskojen rakentamista, ei raitiovaunuliikennettä.

    Olisi kyllä harmi, jos tampereelle ratikoita ei päästäisi tästä syytä rakentamaan.

    Helsinki on maksanut ratikkalinjansa, joita on yhteensä reilut 70km, aivan itse.

    Tosin nyt uusi raitioreitti entiseen öljysatamaan rakennettavaan asuinalueeseen Kruunuvuorenrantaan/Laajasaloon haettaisi ilmeisesti valtion rahoitusta, koska mahdollisesti tunneliin rakennettava linja saatetaan muuttaa metron käyttöön myöhemmin kunhan esimerkiksi Santahaminasta vapautuu maata asuntorakentamiselle.

    Tampereella kannattaakin olla tarkkana, jos Helsinki saa Keskusta-Laajasalo ratikkaan valtion rahoitusta, voisi tampereellakin olla silloin edes teoreettinen mahdollisuus.

  6. #156
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Valtio tukee vain metro- ja junakiskojen rakentamista, ei raitiovaunuliikennettä.
    Asia ei ole ihan näin yksinkertainen.

    Liikenne- ja viestintäministeriö on lupaillut Tampereen ja Turun pikaraitioteille mahdollisesti 30% valtionrahoitusta.

    Kuten muista hankkeista tiedämme, tällainen rahoitus saattaa kuitenkin siirtyä tai muuttua valtion budjettipolitiikan mukaan.

    Tällä hetkellä itse pidän olennaisimpana tavoitteena Tampereen ja Turun pikaraitioteiden osalta, että ne konkreettisesti mainitaan edistettävinä hankkeina liikennepoliittisessa selonteossa. Myönteinen viesti vaikuttaisi myös itse kaupungeissa.

  7. #157
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Niin ilmeisesti Tampereella ratikoiden vastustus on perin suurta.. Mikä on vähintäänkin kummallista.

  8. #158
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Niin ilmeisesti Tampereella ratikoiden vastustus on perin suurta.. Mikä on vähintäänkin kummallista.
    Muutama änkyrä eläkeikäinen valtuutettu vastustaa äänekkäästi. Viime vaalien alla lätkäistiin pöytään se populistinen kortti, että nämäkin rahat pitäisi käyttää vanhustenhuoltoon -- ihan kuin puhuttaisiin sellaisista rahoista joilla oikeasti voitaisiin saada jotain aikaan (sosiaali- ja terveystoimen budjetti on muistaakseni n. 1/3 kaupungin menoista ja pikaratikka ei olisi kuin hiuksenhieno siivu tämän rinnalla). Lisäksi ihmisten mielissä välkkyy väärä mielikuva helsinkiläisestä kolisevasta ja hitaasta ratikasta. Täkäläisillä on yleisesti ottaen hyvin niukasti kokemusta nykyaikaisesta raideliikenteestä.

    Nämä tekijät yhdessä saavat epävarmat epäröimään, erityisesti idässä missä ei juuri pahoja liikenneruuhkia tunneta. Länsipuolella liikenneruuhkat ovat niin pahat, että yhä useammat kallistuvat kyllä pikaratikan puolelle. Näitä ääniä ei vain julkisuudessa niin paljon kuulla vaan siellä ovat äänessä ne vastustavat kellokkaat.

  9. #159

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3515

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Täkäläisillä on yleisesti ottaen hyvin niukasti kokemusta nykyaikaisesta raideliikenteestä.
    Muutenkin joukkoliikenteen käyttö on Tampereen seudulla päässyt tipahtamaan aika alas. Aika monella esikaupungeissa asuvalla ja työskentelevällä on vähän omaa kokemusta joukkoliikenteestä.

    Autonkäyttäjien suuri osuus tekee ratikan alkuinvestoinnin hyväksymisestä vaikean. Mutta jos raideliikennettä ei saada alkuun, joukkoliikenteen houkuttelevuuskaan ei parane.

  10. #160
    kemkim avatar
    Liittynyt
    25.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Valtio tukee vain metro- ja junakiskojen rakentamista, ei raitiovaunuliikennettä.
    No sittenhän voitaisiin rakentaa aito Metro Lentävänniemi-keskusta-Hervanta, eiköhän sitä rahaa irtoaisi tähänkin projektiin kunhan Tampereen kaupunginjohtaja sitä rahaa kävisi vähän naukumassa eduskuntatalolla
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #161
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    No sittenhän voitaisiin rakentaa aito Metro Lentävänniemi-keskusta-Hervanta, eiköhän sitä rahaa irtoaisi tähänkin projektiin kunhan Tampereen kaupunginjohtaja sitä rahaa kävisi vähän naukumassa eduskuntatalolla
    Tampere ei ole Helsinki.

    On järjetöntä, että valtion rahoituslinjauksilla ajetaan haikailemaan yliraskaita järjestelmiä tukiaisten toivossa.

  12. #162
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    On järjetöntä, että valtion rahoituslinjauksilla ajetaan haikailemaan yliraskaita järjestelmiä tukiaisten toivossa.
    Mutta itseasiassahan kemkim:in ehdotus on loistava! Tehdään Tampereelle Porton kaltainen raideliikennejärjestelmä, joka oikeasti on moderni pikaratikka mutta joka ristitään metroksi, jotta ministeriö avaa kirstunsa. Metro do Tampere Ei kai kukaan sentään vakavissaan yritä ehdottaa Treelle mitään Helsingin metron kaltaista liikennevälinettä.

  13. #163
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mutta itseasiassahan kemkim:in ehdotus on loistava! Tehdään Tampereelle Porton kaltainen raideliikennejärjestelmä, joka oikeasti on moderni pikaratikka mutta joka ristitään metroksi, jotta ministeriö avaa kirstunsa. Metro do Tampere Ei kai kukaan sentään vakavissaan yritä ehdottaa Treelle mitään Helsingin metron kaltaista liikennevälinettä.
    Tämä kelpaa hienosti. Olen aina sanonut, että metroksi sitä pitäisi kutsua.

  14. #164
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Tämä kelpaa hienosti. Olen aina sanonut, että metroksi sitä pitäisi kutsua.
    Joo, ja sitten pääsee Urbanrail.net-sivustolle. Ratikka kun ei ole urbaania, pitää olla nimenä metro, niin heti muuttuu urbaaniksi.

    Antero

  15. #165
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Joo, ja sitten pääsee Urbanrail.net-sivustolle. Ratikka kun ei ole urbaania, pitää olla nimenä metro, niin heti muuttuu urbaaniksi.
    Totta. Sillä saa positiivista julkisuutta maailmalla.

    Metrossa on nimenä kyllä oikeastikin se pieni etu, että se on melko universaalisti ymmärretty. Jos pysäkit merkitään esim. ympyrän sisällä olevalla M-kirjaimella niin turistitkin tietävät mistä on kyse. Raitiovaunu on suomeksi raitiovaunu, ruotsiksi spårvagn, englanniksi ja ranskaksi tramway, amerikaksi streetcar... Vanhanaikainen ratikan kuva keltaisella pohjalla ei ehkä ole kaikkein fiksuin merkki modernille pikaraitiotielle, ja modernia ratikkaa tuskin pystyy piirtämään piktogrammiin niin selkeästi, että sen erottaisi junasta. Eikä R-kirjain ympyrässä olisi mitenkään looginen.

    Joku symboli kannattaisi varmaan kehittää, sillä lähes kaikilla metrojärjestelmillä joilla olen matkustanut on sellainen: Helsingissä M-kirjain oranssissa neliössä, Lontoossa punainen ympyrä ja siinä palkki tekstillä UNDERGROUND tai sitten aseman nimi, Barcelonassa (ja yleensäkin Espanjassa) samantapainen kuvio mutta vinoneliö ympyrän paikalla, Pariisissa M ympyrän sisällä (vaikka asemien suuaukot onkin yleensä merkitty aikakauden mukaisella hieman vaihtelevalla tavalla), Saksassa valkoinen U sinisessä neliössä tai vihreä S ympyrässä jne.

    Ainoa kaupunki missä ei yhtäkkiä tule mieleen laajasti tunnettua koko järjestelmän kattavaa symbolia on New York, jossa kuitenkin on selkeä graafinen ilme: mustat kyltit, joissa valkoinen viiva ja lukee valkoisella Subway sekä sen jälkeen eri värisissä ympyröissä linjojen numerot ja kirjaimet. Tosin New Yorkissa nuo linjat ovat itsessään brändejä ja niiden tunnuksilla varustettuja T-paitoja, hiirimattoja ja magneetteja on myynnissä (meidän jääkaapin ovessa on oranssi B-linjan ympyrätunnus).

    Mikä muuten pitäisi olla pikaraitiotiejärjestelmän nimi? "Pikaraitiotie" kuulostaa kankean byrokraattiselta, "raitiotie" vanhahtavalta, "TamTrain" (kuten tosissaan joskus ehdotettiin) ihan käheältä, puhumattakaan jos se ristittäisiin joksikin Nääsnysseksi (kuten joku varmaan kohta vielä ehdottaa). Kun näitä rupeaa karsimaan, yhtäkkiä "metro" ei kuulostakaan enää niin pahalta, sillä efektiivisesti se olisi liikennöintitavaltaan metron kaltainen järjestelmä.

    Toivottavasti palkkaavat ainakin kunnon firman tekemään logon ja graafisen ilmeen, ettei tarvitse kovin nolostua. Suomessa valitettavasti tässä ei ole kovin pitkiä perinteitä, jos kohta Helsingin metron ilme (se logo ja oranssi-valkoinen seiniä kiertävä opastenauha) on ihan kohtuullinen -- sitä makkarapötköstä imitoitua linjakarttaa lukuunottamatta, jota inhoan. Ehkä se on makuasia, mutta tuolla periaatteella tehty kartta ei ole sovitettavissa erilaisiin formaatteihin tai laajennettavissa kovin helposti. Sikäli se tosin peilaa Helsingin metron ominaisluonnetta aika uskollisesti.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •