Sivu 115 / 234 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1535557595105111112113114115116117118119125135155175195215 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1711-1725/3498

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #1711
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mitä sellaisia hyviä puolia olen mielestäsi keksinyt?
    Sen, että silmukkaratkaisu helpottaisi aikataulusuunnittelua niin, että yhteisellä osuudella olisi tasainen vuoroväli.

    Silmukka ei vaikuta siihen tuon taivaallista. Pikemminkin jopa päinvastoin, sillä silmukan ajantasaus tulisi minimoida, koska se aiheuttaa aina haittaa niille matkustajille, jotka ajavat ajantasauspysäkin ohi. Y:n muotoisessa linjastossa pitkä ajantasaus päätepisteellä ei aiheuta haittaa matkustajille.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #1712
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kuten huomannet, niin silmukkalinjalla tuo peräkkäin ajo on kaikkein helpoimmin vältettävissä. Silmukassa raiteet saisivat olla yksiraiteiset, paitsi lakipisteessä, jossa ratikoiden kohtauspaikka olisi kaksiraiteinen. Lakipistettä ei perustettaisi geometriseen lakipisteeseen, vaan esim nykyisen linja 23:n kääntöpaikalle. Ratikat lähtisivät kahteen suuntaan yhtäaikaa lakipisteestä, mutta olisivat Hervannan valtaväylällä eri aikaan, koska toinen ratikka kiertäisi Etelä-Hervannan kautta ja toinen tulisi suorempaan.
    Siis kiertäisikö ratikat silmukkaa kumpaankin suuntaan? Tämä on linjastoteknisesti vaikea esittää kansantajuisesti, vaikka sinänsä ihan mahdollista.

    Itse olen sitä mieltä, että Hervannassa toimisi parhaiten Länsi-Hervannan J:n muotoinen koukku ja Etelä-Hervannan palvelu Vuoreksen linjalla. Edelleen odotan sitä konsulttiselvitystä vesi kielellä.
    Sakari Kestinen

  3. #1713
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Siis kiertäisikö ratikat silmukkaa kumpaankin suuntaan? Tämä on linjastoteknisesti vaikea esittää kansantajuisesti, vaikka sinänsä ihan mahdollista.
    Just nimenomaan kumpaankin suuntaan. Mikä siinä niin vaikeata on?

  4. #1714
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tämä on linjastoteknisesti vaikea esittää kansantajuisesti, vaikka sinänsä ihan mahdollista.
    Minusta ei välttämättä, jos luovutaan HSL-tyyppisestä ajattelusta, jossa on linja 55, 55A, 55K ja 55AK...

    Eli vaikkapa niin, että meillä on rata Lentävänniemestä keskustan kautta Hervantaan, ja Hervannassa iso kahteen suuntaan ajettava lenkki. Linja 1 kulkee Lentävänniemi - keskusta - Hervanta (lenkki myötäpäivään) ja linja 2 kulkee Hämeenpuisto - keskusta - Hervanta (lenkki vastapäivään).

    Kyllä tällainen voidaan esittää havainnollisesti ja selkeästi esim. eri värejä käyttämällä kartoissa ym.

    Se on sitten eri juttu, käykö tällaisessa mallissa hullusti siksi, että runko-osan vuoroväli on riittävän tiheä vain ruuhka-aikaan, ja Hämeenpuistoon päättyviä vuoroja ajetaan vain ruuhkassa jne. Eli jotta tämä iso silmukka toimisi ja olisi matkustajalle selkeä, niin sitten pitäisi sitoutua siihen, että ajetaan myös hiljaisina liikennöintiaikoina silmukkaa molempiin suuntiin riittävän usein, ja runko-osuudella olisi tarpeettoman tiheä vuoroväli.

    Osittain sama ongelma on kyllä edessä niissäkin malleissa, missä Hervannan liikenne on haaroitettu useammalle haaralle. Mielenkiintoista nähdä, mitä konsultti ehdottaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #1715
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sen, että silmukkaratkaisu helpottaisi aikataulusuunnittelua niin, että yhteisellä osuudella olisi tasainen vuoroväli.

    Silmukka ei vaikuta siihen tuon taivaallista. Pikemminkin jopa päinvastoin, sillä silmukan ajantasaus tulisi minimoida, koska se aiheuttaa aina haittaa niille matkustajille, jotka ajavat ajantasauspysäkin ohi. Y:n muotoisessa linjastossa pitkä ajantasaus päätepisteellä ei aiheuta haittaa matkustajille.
    Mietin tuota ja kieltämättä tuossa kommentissasi on järkeä. Yksi hyvä puoli tuossa silmukassa on se, että jos ajantasauspysäkki perustettaisiin nykyisen 23:n päättärin kohdalle, niin sen ohi matkustavia on vain vähän tai ei lainkaan.

  6. #1716

    Liittynyt
    29.12.2009
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    TAYS:lle pääsee, mutta vain yhdellä linjalla (20).
    Unohdat nyt linjat 6 ja 39 joilla molemmilla pääsee hervannasta TAYSille. 39 käyttää samaa pysäkkiä kuin linja 20 ja kutonen menee ihan suoraa TAYSille.

  7. #1717
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TommiM Näytä viesti
    Unohdat nyt linjat 6 ja 39 joilla molemmilla pääsee hervannasta TAYSille. 39 käyttää samaa pysäkkiä kuin linja 20 ja kutonen menee ihan suoraa TAYSille.
    Totta. Anteeksi vanhat tiedot. Silloin vuosia sitten kun itse kuljin Hervannassa töissä, tuota linjaa 39 ei vielä ollut. Linja 6 oli kyllä, mutta kun se kiertelee Kaukajärven kautta ja toisaalta ei poikittaislinjana palvele keskustaa niin sitä ei niin helposti hahmota suoraksi linjaksi (ellei nyt sitten satu olemaan vakimatkustaja nimenomaan Hervanta-TAYS -välillä?). Mutta joo, niitä linjoja on siis oikeasti nuo kolme.

  8. #1718
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Luin vähän tuota "raidekerroin"-viestiketjua ja tulipa mieleen idea. Mitä, jos Tampereen keskustan kaikkiin pysäköintitaloihin pysäköityihin autoihin laitettaisiin kyselylomake, jossa kysyttäisiin, että "tulisitko keskustaan ratikalla tai lähijunalla, jos se olisi mahdollista?" Vastausvaihtoehtoja olisi kyllä, ehkä ja ei. Vastaaminen tietysti kätevästi netissä, mutta jaettujen lappujen määrä pitäisi olla tiedossa. Siitä voisi päätellä, kuinka moni lapun saajista vastaa. Vastaajien kesken arvottaisiin bussi-kausilippuja. Lapun värin pitäisi poiketa selvästi pysäköintivirhemaksulapusta, etteivät ihmiset saisi raivaria heti lapun nähdessään.
    Viimeisin muokkaaja Ertsu; 27.08.2010 kello 09:27. Syy: Lisäys

  9. #1719
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Luin vähän tuota "raidekerroin"-viestiketjua ja tulipa mieleen idea. Mitä, jos Tampereen keskustan kaikkiin pysäköintitaloihin pysäköityihin autoihin laitettaisiin kyselylomake, jossa kysyttäisiin, että "tulisitko keskustaan ratikalla, jos se olisi mahdollista?"
    Tämä voisi olla mielenkiintoinen koe, jos vain Finnpark suostuu. Tosin tulosten tulkinnassa on syytä olla varovainen. Samassa yhteydessä voisi tietysti jakaa tietoa ratikkasuunnitelmasta. Ihan hyvä ajatus.

  10. #1720
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Periaatteessa hyvä idea, mutta käytännössä luulen, että kysely ei kertoisi kovin paljon. Noille ihmisille pitäisi nimittäin ensin selittää juurta jaksaen, että mikä se sellainen ratikka oikein on. Eli kysyä, mistä päin ihmiset ovat tulossa ja kertoa, missä heidän lähin ratikkapysäkki olisi. Pitäisi kertoa, kuinka kauan matka siltä pysäkiltä keskustaan kestäisi, kuinka usein ratikka kulkisi, mitä se maksaisi, onko siinä matala lattia, kuinka ahdas se on jne jne jne.

    Olen miettinyt jonkinlaista järkevää asukaskyselyä täällä Helsingissä uusien alueiden ratikan tueksi. Ekana tulee mieleen Merisatama/Ullanlinna, jossa on äänekkäitä vastustajia, mutta uskoakseni huomattavasti enemmän hiljaisia kannattajia. Mutta jotta kyselyn vastaajat eivät vastaisi pelkästään sellaisten mielikuvien pohjalta, jotka heillä on ja jotka voivat olla miten pielessä tahansa verrattuna siihen, mitä on suunniteltu, niin tässäkin olisi monta vaihetta ja luotettava kysely olisi työläs ja kallis.

    Miten vaikkapa Ullanlinnassa saataisiin asukkaille tieto siitä, kuinka monta parkkipaikkaa ratikka vähentäisi ja mistä? Tästä ja monesta muusta yksityiskohdasta pitäisi jakaa aikamoinen tietopaketti asukkaille, ja heidän pitäisi myös oikeasti tutustua siihen ennen vastaamista. Otoksen pitäisi olla riittävän laaja ja riittävän monipuolinen demografisesti, ja vastaajien pitäisi edustaa otosta hyvin (eikä siis niin, että kaikki vastustajat, joille paketti jaetaan, vastaavat, mutta kannattajista vain puolet vaivautuu).

    Loppujen lopuksi huonosti tehdystä kyselystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #1721
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kaikkien Treen ratikasta kiinnostuneiden kannattaa lukaista läpi Seppo Jokisen uusin komisario Koskinen -dekkari Räätälöity ratkaisu. Yksi kirjan päähenkilöistä pyörittää siinä konsulttitoimistoa, joka mm. yrittää saada kaupungin virkamiehiä päätymään ilmarataan Tampereen joukkoliikenneratkaisuna. Rata kulkisi Vuoreksen ja Hervannan kautta keskustaan ja siitä Tesomaan ja olisi Särkänniemen kaltainen matkailuvaltti. Kuvaan kuuluu tietysti asiaan liittyvää virkamiesten lahjontaa ja ilmaratoihin tutustumista Bangkokissa ja Las Vegasissa...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #1722
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Raitiotien alustavan yleisuunnitelman laatijaksi on valittu Ramboll Finland oy.

    Itseä kiinnostaa suuresti, että onko TTK Gmbh mukana kuvioissa Tampereellakin.

  13. #1723
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Hoh hoijaa, tällä forumilla on asiasta keskusteltu jo yli viisi vuotta. Viestejä on yli 1700!
    Nytkö. vuonna 2010. jo aloitetaan tekemään alustavaa yleissuunnitelmaa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tampereen kaupunki
    Tavoitteena on havainnollistaa kansalaiskeskustelua ja myöhemmin tehtävää päätöskäsittelyä varten selkeästi sekä raitiotiejärjestelmään että bussiliikenteeseen perustuvan järjestelmän ominaisuudet, vahvuudet ja heikkoudet.
    Ja edelleen ollaan vasta aivan alkuasetelmissa.
    Ennen kuin tästä asiasta tehdään päätöksiä, niin tällä vauhdilla ihminen on ehtinyt käydä Mars-planeetalla ja fuusioenergiakin on käytössä.

  14. #1724
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Ja edelleen ollaan vasta aivan alkuasetelmissa.
    Parempi alkuasetelma, kuin ei mitään. Hämeessähän ollaan tunnetusti hitaita. No kyllä se tästä lähtee...

  15. #1725
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Parempi alkuasetelma, kuin ei mitään. Hämeessähän ollaan tunnetusti hitaita. No kyllä se tästä lähtee...
    Tuossa Hämeenlinnanväylällä marssi juuri jokin haarniskapukuinen sotilasryhmä kohti pohjoista. Lienivät hämäläisiä paluumatkalla 30 vuotisesta sodasta Saksanmaalta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 21:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 13:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 22:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 16:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 16:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •