Tampereen pikaratikkahanke

Mitä sellaisia hyviä puolia olen mielestäsi keksinyt?

Sen, että silmukkaratkaisu helpottaisi aikataulusuunnittelua niin, että yhteisellä osuudella olisi tasainen vuoroväli.

Silmukka ei vaikuta siihen tuon taivaallista. Pikemminkin jopa päinvastoin, sillä silmukan ajantasaus tulisi minimoida, koska se aiheuttaa aina haittaa niille matkustajille, jotka ajavat ajantasauspysäkin ohi. Y:n muotoisessa linjastossa pitkä ajantasaus päätepisteellä ei aiheuta haittaa matkustajille.
 
Kuten huomannet, niin silmukkalinjalla tuo peräkkäin ajo on kaikkein helpoimmin vältettävissä. Silmukassa raiteet saisivat olla yksiraiteiset, paitsi lakipisteessä, jossa ratikoiden kohtauspaikka olisi kaksiraiteinen. Lakipistettä ei perustettaisi geometriseen lakipisteeseen, vaan esim nykyisen linja 23:n kääntöpaikalle. Ratikat lähtisivät kahteen suuntaan yhtäaikaa lakipisteestä, mutta olisivat Hervannan valtaväylällä eri aikaan, koska toinen ratikka kiertäisi Etelä-Hervannan kautta ja toinen tulisi suorempaan.
Siis kiertäisikö ratikat silmukkaa kumpaankin suuntaan? Tämä on linjastoteknisesti vaikea esittää kansantajuisesti, vaikka sinänsä ihan mahdollista.

Itse olen sitä mieltä, että Hervannassa toimisi parhaiten Länsi-Hervannan J:n muotoinen koukku ja Etelä-Hervannan palvelu Vuoreksen linjalla. Edelleen odotan sitä konsulttiselvitystä vesi kielellä.
 
Tämä on linjastoteknisesti vaikea esittää kansantajuisesti, vaikka sinänsä ihan mahdollista.

Minusta ei välttämättä, jos luovutaan HSL-tyyppisestä ajattelusta, jossa on linja 55, 55A, 55K ja 55AK...

Eli vaikkapa niin, että meillä on rata Lentävänniemestä keskustan kautta Hervantaan, ja Hervannassa iso kahteen suuntaan ajettava lenkki. Linja 1 kulkee Lentävänniemi - keskusta - Hervanta (lenkki myötäpäivään) ja linja 2 kulkee Hämeenpuisto - keskusta - Hervanta (lenkki vastapäivään).

Kyllä tällainen voidaan esittää havainnollisesti ja selkeästi esim. eri värejä käyttämällä kartoissa ym.

Se on sitten eri juttu, käykö tällaisessa mallissa hullusti siksi, että runko-osan vuoroväli on riittävän tiheä vain ruuhka-aikaan, ja Hämeenpuistoon päättyviä vuoroja ajetaan vain ruuhkassa jne. Eli jotta tämä iso silmukka toimisi ja olisi matkustajalle selkeä, niin sitten pitäisi sitoutua siihen, että ajetaan myös hiljaisina liikennöintiaikoina silmukkaa molempiin suuntiin riittävän usein, ja runko-osuudella olisi tarpeettoman tiheä vuoroväli.

Osittain sama ongelma on kyllä edessä niissäkin malleissa, missä Hervannan liikenne on haaroitettu useammalle haaralle. Mielenkiintoista nähdä, mitä konsultti ehdottaa.
 
Sen, että silmukkaratkaisu helpottaisi aikataulusuunnittelua niin, että yhteisellä osuudella olisi tasainen vuoroväli.

Silmukka ei vaikuta siihen tuon taivaallista. Pikemminkin jopa päinvastoin, sillä silmukan ajantasaus tulisi minimoida, koska se aiheuttaa aina haittaa niille matkustajille, jotka ajavat ajantasauspysäkin ohi. Y:n muotoisessa linjastossa pitkä ajantasaus päätepisteellä ei aiheuta haittaa matkustajille.
Mietin tuota ja kieltämättä tuossa kommentissasi on järkeä. Yksi hyvä puoli tuossa silmukassa on se, että jos ajantasauspysäkki perustettaisiin nykyisen 23:n päättärin kohdalle, niin sen ohi matkustavia on vain vähän tai ei lainkaan.
 
Unohdat nyt linjat 6 ja 39 joilla molemmilla pääsee hervannasta TAYSille. 39 käyttää samaa pysäkkiä kuin linja 20 ja kutonen menee ihan suoraa TAYSille.

Totta. Anteeksi vanhat tiedot. Silloin vuosia sitten kun itse kuljin Hervannassa töissä, tuota linjaa 39 ei vielä ollut. Linja 6 oli kyllä, mutta kun se kiertelee Kaukajärven kautta ja toisaalta ei poikittaislinjana palvele keskustaa niin sitä ei niin helposti hahmota suoraksi linjaksi (ellei nyt sitten satu olemaan vakimatkustaja nimenomaan Hervanta-TAYS -välillä?). Mutta joo, niitä linjoja on siis oikeasti nuo kolme.
 
Luin vähän tuota "raidekerroin"-viestiketjua ja tulipa mieleen idea. Mitä, jos Tampereen keskustan kaikkiin pysäköintitaloihin pysäköityihin autoihin laitettaisiin kyselylomake, jossa kysyttäisiin, että "tulisitko keskustaan ratikalla tai lähijunalla, jos se olisi mahdollista?" Vastausvaihtoehtoja olisi kyllä, ehkä ja ei. Vastaaminen tietysti kätevästi netissä, mutta jaettujen lappujen määrä pitäisi olla tiedossa. Siitä voisi päätellä, kuinka moni lapun saajista vastaa. Vastaajien kesken arvottaisiin bussi-kausilippuja. Lapun värin pitäisi poiketa selvästi pysäköintivirhemaksulapusta, etteivät ihmiset saisi raivaria heti lapun nähdessään.
 
Viimeksi muokattu:
Luin vähän tuota "raidekerroin"-viestiketjua ja tulipa mieleen idea. Mitä, jos Tampereen keskustan kaikkiin pysäköintitaloihin pysäköityihin autoihin laitettaisiin kyselylomake, jossa kysyttäisiin, että "tulisitko keskustaan ratikalla, jos se olisi mahdollista?"

Tämä voisi olla mielenkiintoinen koe, jos vain Finnpark suostuu. Tosin tulosten tulkinnassa on syytä olla varovainen. Samassa yhteydessä voisi tietysti jakaa tietoa ratikkasuunnitelmasta. Ihan hyvä ajatus. :D
 
Periaatteessa hyvä idea, mutta käytännössä luulen, että kysely ei kertoisi kovin paljon. Noille ihmisille pitäisi nimittäin ensin selittää juurta jaksaen, että mikä se sellainen ratikka oikein on. Eli kysyä, mistä päin ihmiset ovat tulossa ja kertoa, missä heidän lähin ratikkapysäkki olisi. Pitäisi kertoa, kuinka kauan matka siltä pysäkiltä keskustaan kestäisi, kuinka usein ratikka kulkisi, mitä se maksaisi, onko siinä matala lattia, kuinka ahdas se on jne jne jne.

Olen miettinyt jonkinlaista järkevää asukaskyselyä täällä Helsingissä uusien alueiden ratikan tueksi. Ekana tulee mieleen Merisatama/Ullanlinna, jossa on äänekkäitä vastustajia, mutta uskoakseni huomattavasti enemmän hiljaisia kannattajia. Mutta jotta kyselyn vastaajat eivät vastaisi pelkästään sellaisten mielikuvien pohjalta, jotka heillä on ja jotka voivat olla miten pielessä tahansa verrattuna siihen, mitä on suunniteltu, niin tässäkin olisi monta vaihetta ja luotettava kysely olisi työläs ja kallis.

Miten vaikkapa Ullanlinnassa saataisiin asukkaille tieto siitä, kuinka monta parkkipaikkaa ratikka vähentäisi ja mistä? Tästä ja monesta muusta yksityiskohdasta pitäisi jakaa aikamoinen tietopaketti asukkaille, ja heidän pitäisi myös oikeasti tutustua siihen ennen vastaamista. Otoksen pitäisi olla riittävän laaja ja riittävän monipuolinen demografisesti, ja vastaajien pitäisi edustaa otosta hyvin (eikä siis niin, että kaikki vastustajat, joille paketti jaetaan, vastaavat, mutta kannattajista vain puolet vaivautuu).

Loppujen lopuksi huonosti tehdystä kyselystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Kaikkien Treen ratikasta kiinnostuneiden kannattaa lukaista läpi Seppo Jokisen uusin komisario Koskinen -dekkari Räätälöity ratkaisu. Yksi kirjan päähenkilöistä pyörittää siinä konsulttitoimistoa, joka mm. yrittää saada kaupungin virkamiehiä päätymään ilmarataan Tampereen joukkoliikenneratkaisuna. Rata kulkisi Vuoreksen ja Hervannan kautta keskustaan ja siitä Tesomaan ja olisi Särkänniemen kaltainen matkailuvaltti. :) Kuvaan kuuluu tietysti asiaan liittyvää virkamiesten lahjontaa ja ilmaratoihin tutustumista Bangkokissa ja Las Vegasissa...
 
Hoh hoijaa, tällä forumilla on asiasta keskusteltu jo yli viisi vuotta. Viestejä on yli 1700!
Nytkö. vuonna 2010. jo aloitetaan tekemään alustavaa yleissuunnitelmaa.
Tampereen kaupunki sanoi:
Tavoitteena on havainnollistaa kansalaiskeskustelua ja myöhemmin tehtävää päätöskäsittelyä varten selkeästi sekä raitiotiejärjestelmään että bussiliikenteeseen perustuvan järjestelmän ominaisuudet, vahvuudet ja heikkoudet.
Ja edelleen ollaan vasta aivan alkuasetelmissa.
Ennen kuin tästä asiasta tehdään päätöksiä, niin tällä vauhdilla ihminen on ehtinyt käydä Mars-planeetalla ja fuusioenergiakin on käytössä.:cool:
 
Parempi alkuasetelma, kuin ei mitään. Hämeessähän ollaan tunnetusti hitaita. No kyllä se tästä lähtee...

Tuossa Hämeenlinnanväylällä marssi juuri jokin haarniskapukuinen sotilasryhmä kohti pohjoista. Lienivät hämäläisiä paluumatkalla 30 vuotisesta sodasta Saksanmaalta.
 
Takaisin
Ylös