Tampereen pikaratikkahanke

Eli siis jos Vuores-yhteys Hervannasta toteutetaan, niin esittämääsi lenkkiä ei liikennöidä, vaan linjoilla on erilliset päätepysäkit?

Ymmärsin siten, että päätepiste on molemmilla Vuores, mutta joka toinen ratikka ajaa Hervannassa eri reittiä. Näin ollen mm. Hervanta-keskuksella olisi tuplavuoroväli, ja ratikoiden rytmityskin sekaisin yhteiselle osuudelle palatessa, ellei eri reiteillä ole identtinen ajoaika.

Tuskin on kannatettava idea kuitenkaan.
 
Ymmärsin siten, että päätepiste on molemmilla Vuores, mutta joka toinen ratikka ajaa Hervannassa eri reittiä. Näin ollen mm. Hervanta-keskuksella olisi tuplavuoroväli, ja ratikoiden rytmityskin sekaisin yhteiselle osuudelle palatessa, ellei eri reiteillä ole identtinen ajoaika.

Tuskin on kannatettava idea kuitenkaan.
En kannata ratikan ajamista Vuorekseen Hervannan kautta lainkaan, vaan bussit riittäisivät.
Miten niin sekaisin ja miksi pitäisi olla identtinen ajoaika? Lenkkisysteemiin sijoitin päätepysäkin eli ajantasauspysäkin epäsymmetrisesti bussilinja 23:n kääntöpaikalle. Sininen pallukka.

---------- Viesti lisätty kello 8:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:44 ----------

Eli siis jos Vuores-yhteys Hervannasta toteutetaan, niin esittämääsi lenkkiä ei liikennöidä, vaan linjoilla on erilliset päätepysäkit?
Jos Vuorekseen ajetaan ratikalla, niin eri linjojen päättäri voi olla sama siellä Vuoreksessa. Vain Hervannassa ajettaisiin eri reittiä vuorokerroilla (=joka toinen vuoro eri reittiä), mutta kuten kirjoitin, Hervannan ja Vuoreksen väliin riittäisi bussi, joka voisi liikennöidä Peltolammille asti.
 
Jos Vuorekseen ajetaan ratikalla, niin eri linjojen päättäri voi olla sama siellä Vuoreksessa. Vain Hervannassa ajettaisiin eri reittiä vuorokerroilla (=joka toinen vuoro eri reittiä), mutta kuten kirjoitin, Hervannan ja Vuoreksen väliin riittäisi bussi, joka voisi liikennöidä Peltolammille asti.

Ok, nyt tajusin mitä tarkoitit. Tämä aiheuttaisi aivan tarpeettoman tiheän vuorovälin Vuorekseen, eikä Vuoreksen yhdistäminen Länsi-Hervantaan muutenkaan ole kovin tarpeellista. Lisäksi tlajusen mainitsema reittien ajoajoista johtuva rytmitysongelma syntyisi tässä mallissa.

Omasta mielestäni ratikan jatko Vuorekseen Hervannankin suunnasta on järkevämpi ratkaisu kuin ehdottamasi silmukkamalli, joka tarjoaa Hervannan sisäisen poikittaisyhteyden. Koska:

1) Hervanta ja Vuores muodostavat tiiviin 30-40k:n asukkaan kokonaisuuden, joka pystytään varustamaan jo sellaisella palveluvarustuksella, että se varmasti generoi liikennettä näiden välillä.

2) Etäisyydet Hervannan sisällä ovat kuitenkin niin lyhyitä, että ne eivät missään tapauksessa edellytä ratikkaluokan poikittaisyhteyksiä. Toisaalta Hervanta on kuitenkin sen verran laaja, että pelkästään kahdella ratikkalinjalla (tai esittämälläsi silmukalla) sitä ei palvella, vaan tarvitaan lisäksi bussilinjoja, joita puolestaan voi sitten hyödyntää myös Hervannan sisäisen poikittaisliikenteen tarpeisiin.

3) Jos Vuoreksesta pääsee jatkossa ratikalla myös suorempaa reittiä (Särkijärven sillan yli) keskustaan niin syntyy ratikkaverkosto, joka ei pelkästään yhdistä Hervantaa ja Vuoresta, vaan tarjoaa lukuisia muitakin vaihdottomia yhteysvälejä.
 
Nyt on lopulta saatu kuulla seuraavan ratikan yleisötilaisuuden päivämäärä:

Eli ensi viikon torstaina 17.2 Aleksanterin koulun juhlasalissa klo 18:00 - 20:30
 
Eikös kannattaisi linjastosuunnitelmissa odottaa. että tulee todella päätös raitiotien toteuttamisesta?
Jos sellainen päätös tulisi, on varmasti vielä vuosia aikaa kaavailla parasta linjausta.
En todellakaan epäile kirjoittajien tietoja enkä taitoja. Niin ja toisaalta onhan ihan hyvä pohtia parhaita linjauksia jo nyt. että, jos vaikka...

Eipä täällä Hesassakaan kannata kovin paljoa käyttää energiaa Laajasalon raitiotien eikä Raidejokerin kanssa.
Raidejokerinkin oma sivusto on viimeksi päivitetty kesäkuun alussa 2009.
 
Eikös kannattaisi linjastosuunnitelmissa odottaa. että tulee todella päätös raitiotien toteuttamisesta?
Jos sellainen päätös tulisi, on varmasti vielä vuosia aikaa kaavailla parasta linjausta.
En todellakaan epäile kirjoittajien tietoja enkä taitoja. Niin ja toisaalta onhan ihan hyvä pohtia parhaita linjauksia jo nyt. että, jos vaikka...

Meillä valtuusto on päättänyt aloittaa raitiotien suunnittelun ennen lopullista päätöstä toteutuksesta. Jos et ole seurannut tilannetta täällä Tampereella, niin tiedoksi että linjastoa suunnitellaan juuri nyt ihan virallisestikin osana esiselvitystä. Ja myöskin ihan suunnittelijoiden aloitteesta kaupunkilaisten mielipiteitä linjauksista on kyselty. Eli keskustelu ei juuri nyt ole pelkästään harrastajien omia pohdiskeluja. Konsultilta on siis tilattu esiselvitys, jossa olisi muutama reittivaihtoehto yleissuunnitelmatasolle suunniteltuna, eli sellaisena millainen nyt on Jokerillekin tehtynä.

Valittu marssijärjestys on tosiaankin aika poikkeuksellinen, sillä valtuusto haluaa raitiotien koko lailla valmiiksi suunniteltuna, linjauksineen ja kustannuksineen, ennen kuin se on valmis tekemään päätöksen. Se on varovaisuutta tilanteessa, jossa aiotaan toteuttaa aivan uusi ja poikkeuksellinen hanke. Mielestäni se on viisautta, vaikka henkilökohtaisesti minulla ei olekaan erityisiä epäilyjä hankkeesta. Hauskasti vanha kilpakumppani Turku on tehnyt täsmälleen päinvastoin, eli periaatepäätös on, mutta suunnittelua ei kaiketi vieläkään ole aloitettu.
 
Valittu marssijärjestys on tosiaankin aika poikkeuksellinen, sillä valtuusto haluaa raitiotien koko lailla valmiiksi suunniteltuna, linjauksineen ja kustannuksineen, ennen kuin se on valmis tekemään päätöksen.

Minustakin tuo on oikeastaan ihan viisasta. Treella on edetty tavalla, jota voi täältä pääkaupungista käsin vain ihailla. Suunnittelu etenee avoimesti ja kaupunkilaisten mielipiteitä kuunnellaan ja halutaan kuunnella useassa vaiheessa. Aika näyttää, minkä verran niillä todellisuudessa on merkitystä, mutta ainakin yritys on hyvä. Ja mitä valmiimpi suunnitelma, sitä paremmat eväät valtuutetuilla on päättää. Tiedetään tasan tarkkaan, kuinka monta kaistaa Sammonkadulta poistuu ratikan vuoksi ja mikä bussilinja mistäkin kulkee jatkossa.

Lisäksi tuosta on se hyöty, että kun valtuusto noin tarkoista suunnitelmista tekee päätöksen, ei tarvitse erikseen enää rähistä jokaisesta yksityiskohdasta. Jos johonkin kohtaan on suunniteltu rv-kaista ja poistettu parkkipaikat, niin sitten se kanssa toteutetaan niin, kun valtuusto on sen niin sanellut. Eli hyvän suunnitelman vesittäminen jälkikäteen ei enää onnistu samalla tavalla kuin se Helsingissä niin valitettavan usein onnistuu.
 
Eikös kannattaisi linjastosuunnitelmissa odottaa. että tulee todella päätös raitiotien toteuttamisesta?
Jos sellainen päätös tulisi, on varmasti vielä vuosia aikaa kaavailla parasta linjausta.
En todellakaan epäile kirjoittajien tietoja enkä taitoja. Niin ja toisaalta onhan ihan hyvä pohtia parhaita linjauksia jo nyt. että, jos vaikka...

Kyllä nyt vahvasti vaikuttaa siltä, että se ratikka Tampereelle on tulossa. Kaupungin vahvin ryhmittymä (Koukkuniemen mummojen "edunvalvonta") on ollut yllättävän hiljaa tämän asian tiimoilta, ja se on paljon se, koska kyseinen porukka kyllä onnistuu torppaamaan isommankin hankkeen. Ja linjastopohdiskelu on ihan hauskaa ajanvietettä, vaikka todennäköisesti tässäkin tapauksessa reaalimaailman lehmä ja kauppa onnistuvat jollakin tavalla ryssimään tämänkin asian. Mutta joka tapauksessa ainakin näennäisesti tavalliset sukankuluttajat on otettu hienosti mukaan tähän projektiin.
 
Niin ja tässä vaiheessa tehdään vasta alustavaa yleissuunnitelmaa, jossa esitetään kaksi perusteiltaan erilaista vaihtoehtoa jatkosuunnittelun, eli varsinaisen yleissuunnitelman pohjaksi, jonka jälkeen kaupunginvaltuusto tekee hankepäätöksen –> tarkka hankesuunnitelma ja vasta hankesuunnitelman valmistuttua päästään rakennuspäätös-vaiheeseen. Tässä vaiheessa elettäneen vuotta 2014.
 
Tampereen reittivaihtoehtoja ja pysäkkisijoitteluja on julkaistu ja pyydetään kommentteja yleisöltä:

http://www.tampere.fi/liikennejakad...avayleissuunnitelma/alustavatvaihtoehdot.html

Ja vaihtoehtokyselyn tulokset on nyt netissä saatavilla ja huomisessa yleisötilaisuudessa niitä käsitellään.

Tampereen kaupunki sanoi:
Projektiryhmä valitsee neljä raitiotien linjausvaihtoehtoa, joiden pohjalta suunnittelua jatketaan. Neljä raitiotievaihtoehtoa arvioidaan ja vertaillaan yhdessä bussiliikenteen kehittämisvaihtoehdon kanssa varsinaista yleissuunnitelmaa varten.

Alunperinhän piti tehdä vain kaksi linjausta, mutta nyt niitä tuleekin ilmeisesti neljä. Hyvä sinänsä niin saadaan ainakin toivon mukaan monipuoliset vaihtoehdot aikaiseksi.
 
Tämähän meni kuin lotossa, yksi oikein ;)

No, kansa on puhunut ja pulinat pois. Nopeasti selailtuna noista tuloksista nousee ensimmäisenä mieleen:

1) Ratikka selkeästi halutaan Pispalan valtatielle. Siinä on suunnittelijoille todennäköisesti koko etapin kovin haaste, että tämä saadaan toteutettua onnistuneesti.

2) Keskustassa selvästi arvostetaan ratikan kattavuutta nopeuden sijasta. Eli ilmeisesti ratikka koetaan enemmänkin keskustan ja lähiöt yhdistävänä ratkaisuna kuin nopeana heilurina.

3)Kaleva kallistunee Sammonkadun linjaukseen. Nopeus kyykyttää TAYSia.

4) Hervanta odotetusti täysin auki. Huonoista linjauksista arvottu aika tasaisesti.
 
3)Kaleva kallistunee Sammonkadun linjaukseen. Nopeus kyykyttää TAYSia.

Tämä oli oudoin johtopäätös. Prosentit yhteen laskemalla selviää, että erilaisia TAYS:n linjauksia kannattaa 68 % vastaajista ja loput Sammonkatua. Mahtaako sittenkin olla niin, että ihmiset keskimäärin ymmärtävät että parin minuutin säästö Sammonkatua käyttämällä on vähemmän hyödyllistä kuin kytkeä kaupungin suurin työpaikkakeskittymä TAYS mukaan raitiotiehen jo tässä vaiheessa? Ratikkahan yhdistäisi kaupungin suurimman työpaikkakeskittymän suoralla yhteydellä kaupungin suurimpaan lähiöön.
 
Tays:n osalta kyse ei ole parista minuutista vaan enimmillään seitsemästä minuutista.

Ongelmaksi alkaa nyt muodostua hiukan se, että yksi linja koetetaan saada kulkemaan kaikkien kohteiden kautta. Kyselyyn vastaajat eivät ole hahmottaneet, että Kannen / Sorin sillan kautta kulkeva raitiotie kulkee myös rautatieaseman kautta vaikka se ei kulkisi nykyisen pääsisäänkäynnin kautta.

Minun mielestäni kriteeriksi pitäisi kyllä laittaa se, että linja olisi myös matka-ajaltaan kilpailukykyinen auton ja bussin kanssa.
 
Tämä oli oudoin johtopäätös. Prosentit yhteen laskemalla selviää, että erilaisia TAYS:n linjauksia kannattaa 68 % vastaajista ja loput Sammonkatua. Mahtaako sittenkin olla niin, että ihmiset keskimäärin ymmärtävät että parin minuutin säästö Sammonkatua käyttämällä on vähemmän hyödyllistä kuin kytkeä kaupungin suurin työpaikkakeskittymä TAYS mukaan raitiotiehen jo tässä vaiheessa? Ratikkahan yhdistäisi kaupungin suurimman työpaikkakeskittymän suoralla yhteydellä kaupungin suurimpaan lähiöön.

Saattaa olla että johtopäätös oli hieman hätäinen. Toisaalta juurikin tämä kaupungin suurimman lähiön asujaimisto piti Sammonkatua selvästi parhaimpana vaihtoehtona. Tiedä sitten miten huomioidaan lopullisissa päätöksissä. Jossain määrin tuntuisi loogiselta että Herwoodin sana painaisi enemmän itälinjauksissa ja Lentsun suunnan possea kuunneltaisiin sitten enemmän lännessä.

Ongelmaksi alkaa nyt muodostua hiukan se, että yksi linja koetetaan saada kulkemaan kaikkien kohteiden kautta. Kyselyyn vastaajat eivät ole hahmottaneet, että Kannen / Sorin sillan kautta kulkeva raitiotie kulkee myös rautatieaseman kautta vaikka se ei kulkisi nykyisen pääsisäänkäynnin kautta.

Kyllä tuon kansivaihtoehdon vähäisen suosion taustalla vaikuttaa varmasti aika huomattavasti sekin että Stockan kulmat jäävät siinä linjauksen ulkopuolelle.
 
Takaisin
Ylös