Sivu 130 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30507090110120126127128129130131132133134140150170 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1936-1950/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #1936
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Hallilan osalta muistuttaisin, että Hallilassa on kuitenkin 4000 asukasta.
    Muistan, että vastaavalla aluetehokkuudella on rakennettu Lukonmäen länsiosat, joita Turtolankadun bussi ei palvele. Ratikka palvelee erinomaisesti Hallilan itäosan kerrostaloalueen juu, mutta keski- ja länsiosien valtaisan omakotimaton se jättää palvelematta. Matkat on oikeasti sietämättömät jopa ratikkapysäkille, etenkin kun kävelyreitit mutkittelevat. Sattumoisin Lukonmäen puolelta reitit tulevat varsin suoraan potentiaaliselle ratikkapysäkille.
    Sakari Kestinen

  2. #1937
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Et laske esteeksi 30-metristä ratikkaa, joka todennäköisesti on jo lähdössä liikkeelle siinä vaiheessa kun autoilija päättää ohittaa ja pääsee puoliväliin vaunua? Lopullinen fyysinen este on vastaantulija, jota ei väistetä muualle kuin taaksepäin korkean ratikkalaiturin ja ratikan välistä.
    Niin, onhan se muutaman metrin pitempi kuin stadilainen serkkunsa mutta eipä se asiaa miksikään muuta. Menepä katsomaan Snellmaninkadulle, Tehtaankadulle, Viipurinkadulle tai harvojen vastaantulijoiden Fredalle, miten homma toimii. Tai siis ei toimi. Hengenvaarallista touhua meikäläisessä liikennekulttuurissa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #1938
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Täältä päin näyttää kyllä, ettei Turussa ole raitiotiesuunnitelmilla paljonkaan poliittista kannatusta ja ratikka on lähinnä idea-asteella.
    Kuten toisessa ketjussa todetaan, yleissuunnitelma tehdään samalla tahdilla kuin Tampereella ja periaatepäätös on jo tehty. Samassa tahdissa ollaan. Suunnitteluongelmat ovat hiukan erilaisia, mutta kaksinvedolla edetään.

  4. #1939
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kuten toisessa ketjussa todetaan, yleissuunnitelma tehdään samalla tahdilla kuin Tampereella ja periaatepäätös on jo tehty. Samassa tahdissa ollaan. Suunnitteluongelmat ovat hiukan erilaisia, mutta kaksinvedolla edetään.
    Minulle Turun yleissuunnitelma tuli (positiivisena) yllätyksenä. Tästä tulee hyvä kilpajuoksu, jossa molemmat ovat voittajia. Yhdessä kaupungit ovat myös vahvempia valtiota vastaan, kun ryhdytään neuvottelemaan ministeriön rahoitusosuudesta. Juuri näin tämän pitääkin mennä!
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #1940
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke


  6. #1941
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen ratikkaa haluttaisiin kiirehtiä kertoo Aamulehti. Hyvä näin....

    Kaupunginhallitus esittänee ratikan suunnitelman jatkamista, jonka jälkeen asia etenee valtuustoon, joka käsittelee ensi kuussa aihetta. Alunperin oli tarkoitus jo tässä kuussa, mutta jostain syystä siirtyi hiukan eteenpäin.

  7. #1942
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Siis päätetään esittää suunnittelun jatkamista.
    Ja varmaan, jos näin päätetään, niin aikanaan taas esitetään suunnittelun jatkamista tuosta, jota taasen seuraa esitys suunnittelun jatkaminen edellisestä...

  8. #1943

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    662

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Olen tässä kulkiessani Pispalan valtatietä kokeillut hahmotella paikkaa, johon noita raitiovaunukiskoja voitaisiin konkreettisesti mahduttaa. Tuntuu näin silmämääräisesti katsoen aika haastavalta sovittaa omaa erillistä raitiovaunukaistaansa varsinkin noille 2-kaistaisille osuuksille. Ympäröivä maastokin on niin tiiivisti rakennettua, ettei sieltäkään ole paljoakaan tilaa otettavissa ilman rakennusten purkamisia.

    Eli te, jotka asiaan ovat syvemmin perehtyneet; olisiko tämä Pispalan vt:n osuus (teidän mielestänne) toteutettavissa omalla kaistallaan, vai joudutaanko tässä tyytymään ajokaistoille vedettäviin kiskoihin, joka ruuhka-aikaan häiriöherkkänä kadunpätkänä hidastaisi matkan tekoa jossain määrin.

  9. #1944
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Ja varmaan, jos näin päätetään, niin aikanaan taas esitetään suunnittelun jatkamista tuosta, jota taasen seuraa esitys suunnittelun jatkaminen edellisestä...
    Suunnitelmia on ollut paljon munkin mielestä ja varsinkin jos mitataan vuodesta 1907 saakka, mutta nyt ollaan kuljettu hyvin jo tiedossa olevaa polkua. Alustavan yleissuunnitelman jälkeen on vuorossa lopullinen, jonka pohjalta valtuusto tekee päätöksensä, joka ajoittuu Huhtikuun ja Syyskuun väliseen maastoon vuonna 2013. Tämä luku löytyy alustavan selvityksen jatkotoimenpiteiden aikataulukaaviosta.

    Yllätyksiä voi aina toki tulla, mutta itse pysyn varsin optimistisena, koska ollaan päästy jo näin pitkälle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rester Näytä viesti
    Eli te, jotka asiaan ovat syvemmin perehtyneet; olisiko tämä Pispalan vt:n osuus (teidän mielestänne) toteutettavissa omalla kaistallaan, vai joudutaanko tässä tyytymään ajokaistoille vedettäviin kiskoihin, joka ruuhka-aikaan häiriöherkkänä kadunpätkänä hidastaisi matkan tekoa jossain määrin.
    Teknisesti omat kaistat eivät ole mahdottomuus, mutta se merkitsisi autoliikenteen rajoittamista. Esim. Ranskan malliin, jossa kadulla kulkee raitiotie ja autoille vain yhteen suuntaan oleva kaista. Helpompi operaatio voisi olla rakentaa keskustaan menevälle raiteelle mahdollisimman paljon omaa kaistaa ja jättää Lentsuun menevä raide muun liikenteen sekaan. Lisäksi kadun läpiajoliikennettä voisi vähentää esim. vaikka kieltämällä Nokian moottoritieltä kääntyminen Pispalan valtaväylälle.

    Suunnittelijathan ovat esittäneet Pispalan valtaväylälle "mäntäratkaisua", josta täälläkin on keskusteltu. Ajatuksena on että pysäkille pysähtyvän raitiovaunun edessä autojono etenee koko ajan, jolloin raitiovaunulle on aina pysäkiltä lähdettäessä vapaa väylä. Takana tuleva liikenne ei saisi/pystyisi ohittamaan pysäkillä seisovaa raitikkaa. Mallia tähän on otettu Sveitsistä. Tosin itseä hiukan huolestuttaa että millainen autojono ratikan perään syntyy ja autoilijat tunnetusti voivat tilanteessa provosoitua ja lähteä uhkarohkeisiin ohituksiin ratikan ollessa pysäkillä.

    Itse olen pohtinut sellaista ratkaisua että ratikalla olisi tällainen pysäkkitasku, jossa se saisi pysähtyä kaikessa rauhassa ja autot pääsisisävät samalla ohittamaan. Ratikan lähtiessä liikkeelle voitaisiin liikenne pysäyttää liikennevaloin, jotta raitiovaunu pääsisi suoraan takaisin liikenteeseen.
    Viimeisin muokkaaja Jykke; 11.11.2011 kello 16:28. Syy: Kirjoitusvirheitä

  10. #1945

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Siis päätetään esittää suunnittelun jatkamista.
    Ja varmaan, jos näin päätetään, niin aikanaan taas esitetään suunnittelun jatkamista tuosta, jota taasen seuraa esitys suunnittelun jatkaminen edellisestä...
    Tampereella ei ole vielä riittäviä suunnitelmia rakentamisen aloittamiseen. Ainoa vaihtoehto kohti ratikan tuloa on siis jatkaa suunnittelua. Se tarkoittaa entistä yksityiskohtaisempia suunnitelmia. Nykyisten perusteella eivät rakennusliikkeet vielä voi tehdä tarjouksia.

  11. #1946
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Siis päätetään esittää suunnittelun jatkamista.
    Ja varmaan, jos näin päätetään, niin aikanaan taas esitetään suunnittelun jatkamista tuosta, jota taasen seuraa esitys suunnittelun jatkaminen edellisestä...
    Ei kai sitä nyt suoraan voi rakentamispäätöstä tehdä. Muutenkin parempi suunnitella huolellisesti ja järkevästi, ettei tule mitään "länsimetroa"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rester Näytä viesti
    Eli te, jotka asiaan ovat syvemmin perehtyneet; olisiko tämä Pispalan vt:n osuus (teidän mielestänne) toteutettavissa omalla kaistallaan, vai joudutaanko tässä tyytymään ajokaistoille vedettäviin kiskoihin, joka ruuhka-aikaan häiriöherkkänä kadunpätkänä hidastaisi matkan tekoa jossain määrin.
    Mahtuuhan ne omat ratikkakaistat sinne jos muut ajetaan pois. Pispalan vt:llä ja Hämeenkadun länsipäällä on vähän samantyyppiset ratikkaongelmat. Toiminnallisesti kummallekin olisi löydettävissä paremmat vaihtoehdot, mutta "kaupunkikuvallisista" ym. sekundäärisistä (omasta mielestäni) syistä ratikkaa ajetaan niille kuin käärmettä piippuun.

  12. #1947

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3515

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Ei kai sitä nyt suoraan voi rakentamispäätöstä tehdä. Muutenkin parempi suunnitella huolellisesti ja järkevästi, ettei tule mitään "länsimetroa"
    Mitä sitä turhaan hötkyillä. Länsimetron suunnittelu aloitettiin joskus 60-luvulla ja se valmistuu viitisenkymmentä vuotta myöhemmin. Tampereen ratikka valmistuu sitten varmaan 40 vuoden päästä.

  13. #1948
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Mitä sitä turhaan hötkyillä. Länsimetron suunnittelu aloitettiin joskus 60-luvulla ja se valmistuu viitisenkymmentä vuotta myöhemmin. Tampereen ratikka valmistuu sitten varmaan 40 vuoden päästä.
    Juuri noin, samaa itsekin ajattelen. Hiljaa hyvä tulee, tai sitten ensi vuosisadalla on vaihtoehtoina jo aivan erilaiset vekottimet. Tsemppiä vaan Tampereelle!

  14. #1949
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Mitä sitä turhaan hötkyillä. Länsimetron suunnittelu aloitettiin joskus 60-luvulla ja se valmistuu viitisenkymmentä vuotta myöhemmin. Tampereen ratikka valmistuu sitten varmaan 40 vuoden päästä.
    Eikös tällä kriteerillä Tampereen ratikka ole jo 50 vuotta myöhässä. Onhan vuonna 1929 valmistunut Hämeensiltakin mitoitettu siten, että siinä voi olla raitiotie.

    Antero

  15. #1950
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikös tällä kriteerillä Tampereen ratikka ole jo 50 vuotta myöhässä. Onhan vuonna 1929 valmistunut Hämeensiltakin mitoitettu siten, että siinä voi olla raitiotie.
    Antero
    Ja jo vuonna 1909 katsottiin, että raitiotie voisi olla kannattava yritys; (Kansalliskirjasto) jos nyt yhtään oikeasti ymmärsin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •