Sivu 134 / 234 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34547494114124130131132133134135136137138144154174194214 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1996-2010/3509

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #1996

    Liittynyt
    28.08.2008
    Viestejä
    281

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Tampereella heitettiin yksöisniveletkin roskiin täysin höpöhöpö-perusteluin.
    Tämä onkin mielenkiintoista.
    Kerrotko vielä mitkä ovat ne höpöhöpö-perustelut ja mikä niistä sitten ei pidä paikkaansa?

  2. #1997
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7958

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Päätös yleissuunnitelman tekijöistä on tehty eilen 5.12. Konsultiksi valittiin Ramboll Finland Oy:n ja WSP Finland Oy:n yhteenliittymä. Ulkomaisena alikonsulttina on saksalainen TTK GmbH Karlsruhesta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #1998
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2312

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen kaupunkiraideryhmä on laatinut yhteenvedon raitiotien talousluvuista verrattuna eräisiin muihin hankkeisiin. Liikennevirasto puhuu itsensä pussiin kun antaa lausuntoja siitä, että Tampereen ratikan "kannattavuus on heikko" ja kehuessaan mahdollisimman kalliita raskasraidehankkeita Helsingin seudulla. LiVin omien lukujen valossa asia näyttää hieman erilaiselta. Tätä paperia saa jakaa mahdollisimman laajasti.

  4. #1999

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Hyvää työtä! Mutta kysymys nro 4.4 on huono. Liikennevirastohan on ely-keskusten kanssa yksikäsitteisesti vastuussa tieverkosta, joten sen rahoittamiseen ei liity vastaavaa tarveharkintaa osallistumisesta. Sen sijaan kunnat joutuvat tekemään tässä tapauksessa päätöksen mukaan lähtemisestä. Oliko ajatusta laittaa nuo kysymykset ihan liikennevirastolle? Ministeriöltä taas voisi kysyä, miten tässä näkyy uuden liikennerevoluution taikka nyt jo liikennepoliittisen selonteon linjaus "vähemmällä enemmän."

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:39 ----------

    Ja sitten ihan tekninen seikka: jos tuota on tarkoitus levittää, niin ehdottomasti itse paperiin tieto sen laatijasta ja yhteystiedot. Ei sitä voi muuten oikein levitellä kuin sosiaalisessa mediassa. (näen kyllä, että se on nyt saatu nätisti yhdeksi A4-arkiksi, sori...)
    Ville

  5. #2000

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Oliko ajatusta laittaa nuo kysymykset ihan liikennevirastolle?
    Vois ehkä kokeilla avoimena kirjeenä ministerille, sopivan lehden yleisönosaston kautta.

  6. #2001
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2312

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Ja sitten ihan tekninen seikka: jos tuota on tarkoitus levittää, niin ehdottomasti itse paperiin tieto sen laatijasta ja yhteystiedot. Ei sitä voi muuten oikein levitellä kuin sosiaalisessa mediassa. (näen kyllä, että se on nyt saatu nätisti yhdeksi A4-arkiksi, sori...)
    Sosiaalisesta mediasta tämä on lähtenyt liikkeelle, ja tätä on tarjottu mm. Aamulehdelle juttuideaksi, mutta sieltä ei ole tullut edes vastausta. (Yllätys...)

    Pointti yhteystiedoista on relevantti, täytynee laittaa palautetta tuosta laatijoille.

  7. #2002
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7958

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Mistä sen Liikenneviraston lausunnon voisi lukea?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #2003
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2312

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mistä sen Liikenneviraston lausunnon voisi lukea?
    Vaikkapa Tamperelaisen jutusta. AL taisi siteerata tätä pian jälkikäteen.

  9. #2004
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tällaisen lähteen löysin: http://www.punakyna.net/document/150...nittelutilanne

    Katuraitiotien alustavasta yleissuunnitelmasta toimitettiin lausuntopyyntö 21.12.2011 valtuuston esittämille tahoille. Linja-autoliitto ry ja Paikallisliikenneliitto ry eivät antaneet lausuntoa. VR-Yhtymä Oy esitti lausunnossaan, että raitiotielinja pitää linjata kulkemaan rautatieaseman kautta ja että raitiotielinjan rakentamisessa tulee huomioida, ettei junaliikenne Tampere–Lielahti -rataosuudella häiriinny.

    Liikennevirasto toteaa alustavasta yleissuunnitelmasta antamassaan lausunnossa, että raitiotien arvioidut vaikutukset ovat liikennepoliittisten tavoitteiden suuntaisia mutta määrällisesti ne jäävät vaatimattomiksi hankkeen kustannuksiin ja odotuksiin nähden. Liikennevirasto pitää tärkeänä, että joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattamiseen löydetään mahdollisimman kustannustehokkaita keinoja. Jatkosuunnittelussa tulee arvioida myös muiden kehittämisvaihtoehtojen, erityisesti bussiliikenteen kehittämisen, hyötyjä ja haittoja sekä kannattavuutta.

    Liikennevirasto edellyttää, että raitiotien suunnitteluratkaisut ja toteuttaminen eivät vaaranna valtakunnallisten pääväylien toimivuutta ja turvallisuutta. Suunnitelman perusteella kriittisiä kohteita ovat valtatiellä 12 (VE2 Pispalan valtatie), Paasikiventiellä (VE Paasikiventie) ja TAYS:in kohta. Pispalan valtatien ja Nokian moottoritien liittymässä lähtökohdaksi on otettava eritasoratkaisu. Paasikiventien varrella on varauduttava kolmansien kaistojen ja kevyen liikenteen yhteyksien tilantarpeeseen. TAYS vaihtoehdossa Teiskontiellä ongelmana on, että nykyinen maantielaki ei mahdollista raitiotien sijoittamista tiealueelle. Ratkaisu vaatisi maantielain muutoksen. Alustavan yleissuunnitelman suunnittelutarkkuus aiheuttaa liikenneviraston mielestä Teiskontiellä merkittäviä riskejä hankkeen kustannusarviolle. Liikennevirasto lausuu, että jatkosuunnittelussa on otettava huomioon rakentamisen aikaiset vaikutukset liikenteen toimivuuteen. Tampere-Lielahti -rataosuudella varautuminen 4-raiteisuuteen asettaa haasteita raitiotien sijoittamiseen Paasikiventien varteen. Jatkosuunnittelussa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten raitiotien pääväyliä koskevat ratkaisut vaikuttavat hankkeen ja muiden tahojen kustannuksiin ja hankkeen kannattavuuteen. Vaikutukset saattavat olla hyvinkin merkittäviä.

    Pirkanmaan ELY- keskus alustavasta yleissuunnitelmasta antamassaan lausunnossa toteaa, että Pispalasta Lielahteen suuntautuva jatkolinjaus vaatii tarkempia vaihtoehtotarkasteluja valtatien 12, rata-alueen ja Epilänharjun pohjavesialueen vuoksi. Paasikiventien linjauksessa on otettava huomioon Paasikiventielle suunniteltujen kolmansien kaistojen vaatima tila. Rantaväylän tunnelin tiesuunnitelmassa on Santalahden eritasoliittymään otettu varaus katuraitiotielle.

    Pispalan valtatien linjauksessa keskeinen jatkosuunnittelussa tarkennettava kohde on risteäminen valtatien 12 kanssa Nokian moottoritien päässä. Liittymässä raitiotien jatkosuunnittelun lähtökohdaksi on otettava eritasoratkaisu. Kohde on riski hankkeen kustannusarvion paikkansapitävyydelle. Teiskontiellä nykyinen maantielaki ei mahdollista raitiotien sijoittamista maantiealueelle. Ratkaisu vaatisi maantielain muutoksen. Alustavan yleissuunnitelman suunnittelutarkkuus aiheuttaa ELY-keskuksen mielestä Teiskontien kohteessa merkittäviä riskejä hankkeen kustannusarviolle. Lisäksi ELY-keskus toteaa, että seuraavissa suunnitteluvaiheissa on otettava myös huomioon rakentamisen aikaiset liikenteelliset vaikutukset. Vaikutukset saattavat olla huomattavia.

    Pirkanmaan ELY-keskus on antanut erillisen lausunnon, jossa se toteaa, että Tampereen kaupunkiraitiotie -hankkeessa ei ole perusteita soveltaa YVA-lain mukaista arviointimenettelyä.
    ---------- Viestit yhdistetty klo 1:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 1:09 ----------

    Olisi toki kiva tietää, minkä Maantielain pykälän nojalla tuo tulkinta on tehty sekä tulkinnan tehneiden virkamiesten nimet.
    Sakari Kestinen

  10. #2005

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Olisi toki kiva tietää, minkä Maantielain pykälän nojalla tuo tulkinta on tehty sekä tulkinnan tehneiden virkamiesten nimet.
    Periaatteessa ymmärrän tulkinnan. Ratikka tulisi maantiealueelle eli se olisi osa maantietä, ja maantien ylläpito taas on määrätty valtiolle. Maantiellä ei siis voi olla erillisiä valtiolle kuulumattomia osia. Ratikkaa taas valtio ei suostuisi ottamaan. En tosin tiedä, voisiko kaavalla jotenkin määrittää maantiealueen sellaiseksi, ettei se sisällä tien keskellä tai sivussa kulkevaa täysin erillistä ratikkaa, eli maantie olisikin tavallaan kaksi yksisuuntaista tietä, joiden välissä on ei-maantietä.

  11. #2006
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2312

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Periaatteessa ymmärrän tulkinnan. Ratikka tulisi maantiealueelle eli se olisi osa maantietä, ja maantien ylläpito taas on määrätty valtiolle. Maantiellä ei siis voi olla erillisiä valtiolle kuulumattomia osia. Ratikkaa taas valtio ei suostuisi ottamaan. En tosin tiedä, voisiko kaavalla jotenkin määrittää maantiealueen sellaiseksi, ettei se sisällä tien keskellä tai sivussa kulkevaa täysin erillistä ratikkaa, eli maantie olisikin tavallaan kaksi yksisuuntaista tietä, joiden välissä on ei-maantietä.
    Mitenkäs tasoristeykset? Kyllähän niitä on olemassa junienkin kanssa, ja Pispalan valtatien vaihtoehdossa raitiotie ainoastaan risteää Vaitinaronkadun kanssa, joka on pieni pätkä katua yhdistämässä Nokian moottoritien Paasikiventiehen. TAYS:n tapauksessa taas ratikka lienee sijoitettavissa tielinjan sivuun, jolloin se ainoastaan risteäisi tasossa sen kanssa. Minusta nämä ovat elyn keksimällä keksimiä esteitä, koska elyssä on töissä eräitä näkyviä ratikan vastustajia, joista yksi vaikuttaa myös valtuustossa ja yhdyskuntalautakunnassa.

  12. #2007

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Mitenkäs tasoristeykset?
    109 §: "Tarkemmat säännökset -- maantien ja rautatien yhteisjärjestelyistä annetaan valtioneuvoston asetuksella."

    Ratikka ei valitettavasti juridisesti ole rautatie. Tai oikeastaan onneksi.

  13. #2008
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Periaatteessa ymmärrän tulkinnan. Ratikka tulisi maantiealueelle eli se olisi osa maantietä, ja maantien ylläpito taas on määrätty valtiolle. Maantiellä ei siis voi olla erillisiä valtiolle kuulumattomia osia. Ratikkaa taas valtio ei suostuisi ottamaan. En tosin tiedä, voisiko kaavalla jotenkin määrittää maantiealueen sellaiseksi, ettei se sisällä tien keskellä tai sivussa kulkevaa täysin erillistä ratikkaa, eli maantie olisikin tavallaan kaksi yksisuuntaista tietä, joiden välissä on ei-maantietä.
    Paitsi että onhan nytkin maantiealueella kaikenmaailman kaasuputkea ja sähköjohtoa. Raitiotie on myös Maantielain tarkoittama joukkoliikenteelle tarkoitettu maantien osa.
    Sakari Kestinen

  14. #2009

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Niin no, siitä ei kai ole mitään hyötyä, että se ratikka kulkee siellä maantien keskellä eikä vieressä, eli kai se on parempikin, jos se on pakko sinne vierelle laittaa

  15. #2010
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7958

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Ainakin kahdessa paikassa foorumia on se Liikenneviraston lakiosaston tulkinta, joka tietysti on oikea. Siinä ei sanota, että maantielaki kieltää raitiotien sijoittamisen tiealueelle. Sen sijaan ELY:n ja kaupungin pitää kyllä neuvotella asiasta kunkin tapauksen kohdalla erikseen, koska ELY on tienpitäjä.

    Pirkanmaan ELY:ssä on vielä johtotehtävissä hyvin ratikkavastainen kunnallispoliitikko, joka tätä kieltohuhua ruokkii, mutta hän ehtii kyllä eläkkeelle ennen kuin ratikka tulee. En olisi kovin huolissani.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 21:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 13:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 22:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 16:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 16:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •