Tampereen pikaratikkahanke

Ei ole olemassa mitään "saksalaista" numeroihin perustuvaa linjanumerointitapaa.

Tarkoituksenani ei ollut väittää, etteikö Saksasta löytyisi lainkaan kirjainlinjoja. Voittopuolisesti Saksassa kuitenkin raitioteillä käytetään linjanumeroita, tosin monesta kaupungista löytyy linjanumeron edestä kirjain U tai S. Ranskassa tilannehan on huomattavasti erilainen, kun kaupungeissa käytetään yleisesti numeroita ja kirjaimia.

(Äärihelsinkiläisyydenkin uhalla ;) ) olen silti linjanumeroiden kannalla, sillä itse koen kaupunkiliikenteessä (linja-autot ja raitiovaunut) linjanumeroinnin havainnollisemmaksi ja selkeämmäksi kuin linjakirjaimet. Raideliikenteessä miellän myös pelkkien kirjaimien sijasta järkevämmiksi kokonaisuudeksi linjaston, joka on tietyn kirjaimen alla, kuten S-bahn linjat Sxx ja Stadtbahnlinjat Uxx.

Tampereella olisi siten myös ainutlaatuinen mahdollisuus luoda voimakas lähiliikenteen ja raitioliikenteen brändi numeroimalla lähiliikenteen junat lähijunan L-sarjaan, (kuten L03) ja vastaavasti raitiolinjat R-sarjaan (kuten R01).
 
(Äärihelsinkiläisyydenkin uhalla ;) ) olen silti linjanumeroiden kannalla, sillä itse koen kaupunkiliikenteessä (linja-autot ja raitiovaunut) linjanumeroinnin havainnollisemmaksi ja selkeämmäksi kuin linjakirjaimet. Raideliikenteessä miellän myös pelkkien kirjaimien sijasta järkevämmiksi kokonaisuudeksi linjaston, joka on tietyn kirjaimen alla, kuten S-bahn linjat Sxx ja Stadtbahnlinjat Uxx.

Tampereella olisi siten myös ainutlaatuinen mahdollisuus luoda voimakas lähiliikenteen ja raitioliikenteen brändi numeroimalla lähiliikenteen junat lähijunan L-sarjaan, (kuten L03) ja vastaavasti raitiolinjat R-sarjaan (kuten R01).

Heh. ;) Minusta muuten ei ole äärihelsinkiläistä kannattaa linjanumerointia selkeyden perusteella, kuten perustelet. Äärihelsinkiläistä olisi perustella sitä sillä, että se on samalla tavalla kuin Helsingissä.

Oma perusteluni numeroita vastaan on se, että minä nimenomaan en halua mitään ylimääräistä liikennevälineen osoittavaa alkukirjainta varsinaisen linjatunnuksen eteen, koska se pidentää linjatunnusta. Lyhyt linjatunnus on selkeä ja helppo hahmottaa.
 
Tampereella olisi siten myös ainutlaatuinen mahdollisuus luoda voimakas lähiliikenteen ja raitioliikenteen brändi numeroimalla lähiliikenteen junat lähijunan L-sarjaan, (kuten L03) ja vastaavasti raitiolinjat R-sarjaan (kuten R01).
Olen hahmotellut hybridiä näistä:
lähijunat L1, L2…
ratikat A, B, C… (linjan variaatiot esim. D1, D2)
runkobussit 1–9
tavalliset kaupunkilinjat 10–39
seutulinjat 40–99
 
Tampereen joukkoliikenne on julkaissut uuden kyselyn Hervanta–Lentävänniemi-linjan linjausvaihtoehdoista. Déjà vut sikseen, siihen kannattanee käydä vastaamassa.

Sivulla puhutaan harmillisesti nimenomaan ykköslinjan linjauksesta. Minusta H olisi sulavin linjatunnus (H niin kuin Hervanta, ja ratikkaliikenteen aloittamispäivää voitaisiin markkinoida H-hetkenä!), mutta ylipäänsä kirjainpohjaiset linjatunnukset tekisivät selkeän ja tarpeellisen eron bussilinjastoon.

Olen hahmotellut hybridiä näistä:
lähijunat L1, L2…
ratikat A, B, C… (linjan variaatiot esim. D1, D2)
runkobussit 1–9
tavalliset kaupunkilinjat 10–39
seutulinjat 40–99

Mitäs sitten kun on ratikka Y, josta esiintyy variaatiot Y1, Y2, Y3 jne.? ;)
 
Sivulla puhutaan harmillisesti nimenomaan ykköslinjan linjauksesta. Minusta H olisi sulavin linjatunnus (H niin kuin Hervanta, ja ratikkaliikenteen aloittamispäivää voitaisiin markkinoida H-hetkenä!), mutta ylipäänsä kirjainpohjaiset linjatunnukset tekisivät selkeän ja tarpeellisen eron bussilinjastoon.

Olen 99,9-prosenttisen varma, ettei tuon tiedotteen otsikon ole tarkoitus indikoida mitään virallista kannanottoa linjojen numerointiin, vaan se on vain tiedotteen kirjoittajan tapa tiivistää sanapari "ensimmäinen reitti".
 
Olen 99,9-prosenttisen varma, ettei tuon tiedotteen otsikon ole tarkoitus indikoida mitään virallista kannanottoa linjojen numerointiin, vaan se on vain tiedotteen kirjoittajan tapa tiivistää sanapari "ensimmäinen reitti".

Varmasti olikin vain huono sanavalinta, mutta koskaan ei voi olla liian varovainen. Muuten voi käydä niin, että ilmaisu syöpyy byrokratian puheenparteen, ja ennen pitkää sitä huomaa matkustavansa ykkösellä jonnekin ihan muualle kuin Härmälään. ;)
 
Mitä ihmeen väliä tässä vaiheessa on linjanumeroinnista tai kirjaimista? Kunhan tulisi ensin päätös, että tosiaan aletaan rakentamaan.
Seuraavat kuntavaalit ovat lokakuussa 2016. Mitäs niitä ennen uskalletaan päättää...
 
Mitä ihmeen väliä tässä vaiheessa on linjanumeroinnista tai kirjaimista?
Miksi niistä ei saisi keskustella ja spekuloida? Onko se foorumin tilan haaskausta?

Seuraavat kuntavaalit ovat lokakuussa 2016. Mitäs niitä ennen uskalletaan päättää...
Tänä vuonna on tarkoitus tehdä päätöksiä linjauksista ja ensi vuonna pitäisi olla rakennuspäätös edessä.
 
HKL:n 1954 tekemän useasivuisen muistion mukaan hyvät ja toisistaan erottuvat linjakirjaimet on jaoteltavissa "optillisesti ja foneettisesti" neljään pääryhmään ja ylimääräisille on tuntemattoman kirjain eli X. Linjajärjestelmä on tietenkin perusjärjestelmältään numeroihin perustuva, josta syystä muuten kelpokirjaimet I ja O eivät tule kysymykseen. [Kannattaa huomata, että kirjainta B ei suositella lainkaan käytettäväksi. Promemoriassa todetaan, että linjan 3 eri suunnat "tullaan muuttamaan sopivassa tilanteessa esim. numeroiksi 2 ja 3". Muutosasiasta oli jo tehty päätös 1951.]

- A
- N, H, K, M tai E (jokin tästä ryhmästä. N suositelluin, eikä se tarkoita missään nimessä mitään yölinjaa)
- S tai L (jokin tästä ryhmästä. S suositelluin)
- V, T, P tai U (jokin tästä ryhmästä. V suositelluin)
- X

VR:n lähiliikenteessä on vuodesta 1972 käytetty kirjaimia, joiden optinen eroavaisuus on myös tarkoin harkittu:
A, E, H, I, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V ja Y.

Myöhemmin 2002 on kirjainvalikoimaa lisätty (Sm1/Sm2-kilpinauhat) ja sama eroavaisuuksien ero on huomioitu:
A, E, G, H, I, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, X, Y ja Z.

Eiköhän Tampereen neljän ensimmäisen raitsikkalinjan kirjaimet, jos kirjaimia pitää olla, voisi olla tutkitusti hyvät: A ja E/H/K/M/N ja L/S ja P/T/U/V.
 
Eiköhän Tampereen neljän ensimmäisen raitsikkalinjan kirjaimet, jos kirjaimia pitää olla, voisi olla tutkitusti hyvät: A ja E/H/K/M/N ja L/S ja P/T/U/V.

Jos ratikkalinjojen tunnukset ovat kirjaimia, niin minustakin eteneminen aakkosjärjestyksessä tuntuu oudolta. Kai lähinnä siksi, että aakkosen alkupäähän sattuu niin paljon suomen kielelle vieraita kirjaimia. Joku linja C nyt vaan tuntuu suomalaisittain kummalliselta, vaikka siihen ei ulkomailla kiinnitäkään huomiota. Tuosta valikoimastasi saisi ainakin aluksi ihan sopivia kirjaimiakin: H Hervantaan, T Tesomalle, L Lentävänniemeen ja niin edelleen. Vuoreskin saisi tarvittaessa oman linjansa. Mutta tuollainen määränpään alkukirjaimeen perustuva systeemi on sittenkin vähän hassu sekin; millä perusteella annettaisiin heilurilinjalle tunnuskirjain vain yhden päätepysäkin mukaan? Taitaa olla niin, että aakkosjärjestys on outoudestaan huolimatta paras ja siihen on vain tottuminen sitten aikanaan.

Mitä ihmeen väliä tässä vaiheessa on linjanumeroinnista tai kirjaimista? Kunhan tulisi ensin päätös, että tosiaan aletaan rakentamaan.
Seuraavat kuntavaalit ovat lokakuussa 2016. Mitäs niitä ennen uskalletaan päättää...

Näin stadilaisena on helppo ymmärtää kyynisyytesi. Tällaisiahan meistä on tullut, kun pitkään olemme seuranneet, miten kotikaupunkimme kehittää ja laajentaa raitioliikennettään. Tampereella on kuitenkin aivan erilainen tekemisen meininki kuin meillä. Väitän, että ennen seuraavia kuntavaaleja Tampereella on ehditty päättää raitiotien rakentamisesta ja työt ovat jo käynnissä. Vuoden 2016 vaaleissa kiistelläänkin enää siitä, mihin suuntaan ratikkaa laajennetaan sitten, kun ensimmäinen linja on saatu avattua.
 
Tampereen ratikan suosikkilinjaukseksi on muodostunut Pispalan valtatie - Itsenäisyydenkatu - Tays & Kissanmaankatu linjaus uutisoi Aamulehti.

Muistutetaan samalla huomisen yleisötilaisuudesta joka on Monitoimitalo 13:ssa (Satakunnankatu 13) kello 14-19.
 
Tampereen ratikan suosikkilinjaukseksi on muodostunut Pispalan valtatie - Itsenäisyydenkatu - Tays & Kissanmaankatu linjaus uutisoi Aamulehti.
TAYS:n ja Sammonkadun kannatus oli varsin tasaväkistä. Alan kääntyä sille kannalle, että ensin kannattaisi rakentaa suora linja Hervannasta keskustaan (aluksi vaikka vain Koskipuistoon saakka, jos vaunut saadaan tilattua riittävän nopeasti ja sitten Pyynikintorille). Sitten rakennettaisiinkin haara Sammon aukiolta TAYS:iin ja vasta sen jälkeen rata Pyynikintorilta Lentävänniemeen.
 
Takaisin
Ylös