Sivu 137 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37577797117127133134135136137138139140141147157177 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2041-2055/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2041
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Ei ole olemassa mitään "saksalaista" numeroihin perustuvaa linjanumerointitapaa.
    Tarkoituksenani ei ollut väittää, etteikö Saksasta löytyisi lainkaan kirjainlinjoja. Voittopuolisesti Saksassa kuitenkin raitioteillä käytetään linjanumeroita, tosin monesta kaupungista löytyy linjanumeron edestä kirjain U tai S. Ranskassa tilannehan on huomattavasti erilainen, kun kaupungeissa käytetään yleisesti numeroita ja kirjaimia.

    (Äärihelsinkiläisyydenkin uhalla ) olen silti linjanumeroiden kannalla, sillä itse koen kaupunkiliikenteessä (linja-autot ja raitiovaunut) linjanumeroinnin havainnollisemmaksi ja selkeämmäksi kuin linjakirjaimet. Raideliikenteessä miellän myös pelkkien kirjaimien sijasta järkevämmiksi kokonaisuudeksi linjaston, joka on tietyn kirjaimen alla, kuten S-bahn linjat Sxx ja Stadtbahnlinjat Uxx.

    Tampereella olisi siten myös ainutlaatuinen mahdollisuus luoda voimakas lähiliikenteen ja raitioliikenteen brändi numeroimalla lähiliikenteen junat lähijunan L-sarjaan, (kuten L03) ja vastaavasti raitiolinjat R-sarjaan (kuten R01).
    Näin se nyt vaan menee

  2. #2042
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    (Äärihelsinkiläisyydenkin uhalla ) olen silti linjanumeroiden kannalla, sillä itse koen kaupunkiliikenteessä (linja-autot ja raitiovaunut) linjanumeroinnin havainnollisemmaksi ja selkeämmäksi kuin linjakirjaimet. Raideliikenteessä miellän myös pelkkien kirjaimien sijasta järkevämmiksi kokonaisuudeksi linjaston, joka on tietyn kirjaimen alla, kuten S-bahn linjat Sxx ja Stadtbahnlinjat Uxx.

    Tampereella olisi siten myös ainutlaatuinen mahdollisuus luoda voimakas lähiliikenteen ja raitioliikenteen brändi numeroimalla lähiliikenteen junat lähijunan L-sarjaan, (kuten L03) ja vastaavasti raitiolinjat R-sarjaan (kuten R01).
    Heh. Minusta muuten ei ole äärihelsinkiläistä kannattaa linjanumerointia selkeyden perusteella, kuten perustelet. Äärihelsinkiläistä olisi perustella sitä sillä, että se on samalla tavalla kuin Helsingissä.

    Oma perusteluni numeroita vastaan on se, että minä nimenomaan en halua mitään ylimääräistä liikennevälineen osoittavaa alkukirjainta varsinaisen linjatunnuksen eteen, koska se pidentää linjatunnusta. Lyhyt linjatunnus on selkeä ja helppo hahmottaa.

  3. #2043
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Tampereella olisi siten myös ainutlaatuinen mahdollisuus luoda voimakas lähiliikenteen ja raitioliikenteen brändi numeroimalla lähiliikenteen junat lähijunan L-sarjaan, (kuten L03) ja vastaavasti raitiolinjat R-sarjaan (kuten R01).
    Olen hahmotellut hybridiä näistä:
    lähijunat L1, L2…
    ratikat A, B, C… (linjan variaatiot esim. D1, D2)
    runkobussit 1–9
    tavalliset kaupunkilinjat 10–39
    seutulinjat 40–99
    Sakari Kestinen

  4. #2044

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    27

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen joukkoliikenne on julkaissut uuden kyselyn Hervanta–Lentävänniemi-linjan linjausvaihtoehdoista. Déjà vut sikseen, siihen kannattanee käydä vastaamassa.

    Sivulla puhutaan harmillisesti nimenomaan ykköslinjan linjauksesta. Minusta H olisi sulavin linjatunnus (H niin kuin Hervanta, ja ratikkaliikenteen aloittamispäivää voitaisiin markkinoida H-hetkenä!), mutta ylipäänsä kirjainpohjaiset linjatunnukset tekisivät selkeän ja tarpeellisen eron bussilinjastoon.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Olen hahmotellut hybridiä näistä:
    lähijunat L1, L2…
    ratikat A, B, C… (linjan variaatiot esim. D1, D2)
    runkobussit 1–9
    tavalliset kaupunkilinjat 10–39
    seutulinjat 40–99
    Mitäs sitten kun on ratikka Y, josta esiintyy variaatiot Y1, Y2, Y3 jne.?
    Eksynyt linja-auto yössä harhailee

  5. #2045

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut nakkisormi Näytä viesti
    Sivulla puhutaan harmillisesti nimenomaan ykköslinjan linjauksesta. Minusta H olisi sulavin linjatunnus (H niin kuin Hervanta, ja ratikkaliikenteen aloittamispäivää voitaisiin markkinoida H-hetkenä!), mutta ylipäänsä kirjainpohjaiset linjatunnukset tekisivät selkeän ja tarpeellisen eron bussilinjastoon.
    Olen 99,9-prosenttisen varma, ettei tuon tiedotteen otsikon ole tarkoitus indikoida mitään virallista kannanottoa linjojen numerointiin, vaan se on vain tiedotteen kirjoittajan tapa tiivistää sanapari "ensimmäinen reitti".

  6. #2046

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    27

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Olen 99,9-prosenttisen varma, ettei tuon tiedotteen otsikon ole tarkoitus indikoida mitään virallista kannanottoa linjojen numerointiin, vaan se on vain tiedotteen kirjoittajan tapa tiivistää sanapari "ensimmäinen reitti".
    Varmasti olikin vain huono sanavalinta, mutta koskaan ei voi olla liian varovainen. Muuten voi käydä niin, että ilmaisu syöpyy byrokratian puheenparteen, ja ennen pitkää sitä huomaa matkustavansa ykkösellä jonnekin ihan muualle kuin Härmälään.
    Eksynyt linja-auto yössä harhailee

  7. #2047
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut nakkisormi Näytä viesti
    Mitäs sitten kun on ratikka Y, josta esiintyy variaatiot Y1, Y2, Y3 jne.?
    No sit mietitään asiaa uudestaan. Mut A, B, C, D, E, F, G, H, I, (J) ja K riittävät hyvin pitkälle tulevaisuuteen.
    Sakari Kestinen

  8. #2048
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Mitä ihmeen väliä tässä vaiheessa on linjanumeroinnista tai kirjaimista? Kunhan tulisi ensin päätös, että tosiaan aletaan rakentamaan.
    Seuraavat kuntavaalit ovat lokakuussa 2016. Mitäs niitä ennen uskalletaan päättää...

  9. #2049
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Mitä ihmeen väliä tässä vaiheessa on linjanumeroinnista tai kirjaimista?
    Miksi niistä ei saisi keskustella ja spekuloida? Onko se foorumin tilan haaskausta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Seuraavat kuntavaalit ovat lokakuussa 2016. Mitäs niitä ennen uskalletaan päättää...
    Tänä vuonna on tarkoitus tehdä päätöksiä linjauksista ja ensi vuonna pitäisi olla rakennuspäätös edessä.

  10. #2050
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    HKL:n 1954 tekemän useasivuisen muistion mukaan hyvät ja toisistaan erottuvat linjakirjaimet on jaoteltavissa "optillisesti ja foneettisesti" neljään pääryhmään ja ylimääräisille on tuntemattoman kirjain eli X. Linjajärjestelmä on tietenkin perusjärjestelmältään numeroihin perustuva, josta syystä muuten kelpokirjaimet I ja O eivät tule kysymykseen. [Kannattaa huomata, että kirjainta B ei suositella lainkaan käytettäväksi. Promemoriassa todetaan, että linjan 3 eri suunnat "tullaan muuttamaan sopivassa tilanteessa esim. numeroiksi 2 ja 3". Muutosasiasta oli jo tehty päätös 1951.]

    - A
    - N, H, K, M tai E (jokin tästä ryhmästä. N suositelluin, eikä se tarkoita missään nimessä mitään yölinjaa)
    - S tai L (jokin tästä ryhmästä. S suositelluin)
    - V, T, P tai U (jokin tästä ryhmästä. V suositelluin)
    - X

    VR:n lähiliikenteessä on vuodesta 1972 käytetty kirjaimia, joiden optinen eroavaisuus on myös tarkoin harkittu:
    A, E, H, I, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V ja Y.

    Myöhemmin 2002 on kirjainvalikoimaa lisätty (Sm1/Sm2-kilpinauhat) ja sama eroavaisuuksien ero on huomioitu:
    A, E, G, H, I, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, X, Y ja Z.

    Eiköhän Tampereen neljän ensimmäisen raitsikkalinjan kirjaimet, jos kirjaimia pitää olla, voisi olla tutkitusti hyvät: A ja E/H/K/M/N ja L/S ja P/T/U/V.

  11. #2051
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Eiköhän Tampereen neljän ensimmäisen raitsikkalinjan kirjaimet, jos kirjaimia pitää olla, voisi olla tutkitusti hyvät: A ja E/H/K/M/N ja L/S ja P/T/U/V.
    Jos ratikkalinjojen tunnukset ovat kirjaimia, niin minustakin eteneminen aakkosjärjestyksessä tuntuu oudolta. Kai lähinnä siksi, että aakkosen alkupäähän sattuu niin paljon suomen kielelle vieraita kirjaimia. Joku linja C nyt vaan tuntuu suomalaisittain kummalliselta, vaikka siihen ei ulkomailla kiinnitäkään huomiota. Tuosta valikoimastasi saisi ainakin aluksi ihan sopivia kirjaimiakin: H Hervantaan, T Tesomalle, L Lentävänniemeen ja niin edelleen. Vuoreskin saisi tarvittaessa oman linjansa. Mutta tuollainen määränpään alkukirjaimeen perustuva systeemi on sittenkin vähän hassu sekin; millä perusteella annettaisiin heilurilinjalle tunnuskirjain vain yhden päätepysäkin mukaan? Taitaa olla niin, että aakkosjärjestys on outoudestaan huolimatta paras ja siihen on vain tottuminen sitten aikanaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Mitä ihmeen väliä tässä vaiheessa on linjanumeroinnista tai kirjaimista? Kunhan tulisi ensin päätös, että tosiaan aletaan rakentamaan.
    Seuraavat kuntavaalit ovat lokakuussa 2016. Mitäs niitä ennen uskalletaan päättää...
    Näin stadilaisena on helppo ymmärtää kyynisyytesi. Tällaisiahan meistä on tullut, kun pitkään olemme seuranneet, miten kotikaupunkimme kehittää ja laajentaa raitioliikennettään. Tampereella on kuitenkin aivan erilainen tekemisen meininki kuin meillä. Väitän, että ennen seuraavia kuntavaaleja Tampereella on ehditty päättää raitiotien rakentamisesta ja työt ovat jo käynnissä. Vuoden 2016 vaaleissa kiistelläänkin enää siitä, mihin suuntaan ratikkaa laajennetaan sitten, kun ensimmäinen linja on saatu avattua.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #2052
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Miksi niistä ei saisi keskustella ja spekuloida? Onko se foorumin tilan haaskausta?
    Minä palaan tähän spekulointiin sitten vasta, kun rakentaminen on todella alkanut!

  13. #2053

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Promemoriassa todetaan, että linjan 3 eri suunnat "tullaan muuttamaan sopivassa tilanteessa esim. numeroiksi 2 ja 3".
    Olisiko tuota muistiota muuten mahdollista vaikka skannata, tai löytyisikö se jo jostain online?

  14. #2054
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen ratikan suosikkilinjaukseksi on muodostunut Pispalan valtatie - Itsenäisyydenkatu - Tays & Kissanmaankatu linjaus uutisoi Aamulehti.

    Muistutetaan samalla huomisen yleisötilaisuudesta joka on Monitoimitalo 13:ssa (Satakunnankatu 13) kello 14-19.

  15. #2055
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Tampereen ratikan suosikkilinjaukseksi on muodostunut Pispalan valtatie - Itsenäisyydenkatu - Tays & Kissanmaankatu linjaus uutisoi Aamulehti.
    TAYS:n ja Sammonkadun kannatus oli varsin tasaväkistä. Alan kääntyä sille kannalle, että ensin kannattaisi rakentaa suora linja Hervannasta keskustaan (aluksi vaikka vain Koskipuistoon saakka, jos vaunut saadaan tilattua riittävän nopeasti ja sitten Pyynikintorille). Sitten rakennettaisiinkin haara Sammon aukiolta TAYS:iin ja vasta sen jälkeen rata Pyynikintorilta Lentävänniemeen.
    Sakari Kestinen

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •