Sivu 144 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 446484104124134140141142143144145146147148154164 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2146-2160/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2146

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1948

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Sen sijaan on alettu puhua modernista eli nykyaikaisesta raitiotiestä. Se tarkoittaa sellaista ratikkaa, kun uusiin järjestelmiin erityisesti Länsi-Euroopassa nykyään tehdään. Siis suurikapasiteettisista, nopeista ja hyvillä etuuksilla sekä nykyaikaisella radalla varustetuista.

    Muutos terminologiassa ei teitenkään tarkoita, etteikö tavoiteltaisi nopeita ratikoita. Hämäävistä etuliitteistä vaan voidaan luopua, kun kyse on kuitenkin ihan tavallisista nykyaikaisista ratikoista.
    Nykyaikainen ratikka täyttää myös metron tunnusmerkit. Miksemme puhuisi Tampereen metrosta? Silloin ei tarvitsisi alkuunkaan selitellä, että ei ole kyse Helsingistä tutuista matelijoista.

  2. #2147
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Silloin ei tarvitsisi alkuunkaan selitellä, että ei ole kyse Helsingistä tutuista matelijoista.
    Eihän tämä tänne kuulu. Mutta kun nyt on mainittu.
    Helsingin matelijat ovat sellaisia liikennepoliittisista syistä. Variokin menee Hämeentien maasillalla nätisti ja helposti kuuttakymmppiä (mitattu on). Kantakaupungissa tuo on ihan hyvä nopeus.
    Se, että Helsingin raitiotie ei ole nykyaikainen, johtuu vain ja ainoastaan liikennevaloista. Ei siinä tarvittaisi mitään erityistä muuttaa ratageometriassa. Eivätkä matalauraiset vaihteet ja risteykset kovinkaan paljon viivästyttäisi matkan tekoa. Kunhan muu matka sujuisi joustavasti, ei siis "punavaloista" "punavaloihin".
    Itse olen kokenut Helsingissä "pikaraitiotien" vielä 1970-luvun alussa, iltasella. Ei ollut liikennevaloja joka risteyksessä ja ne, jotka olivat olemassa, olivat keltavilkulla.
    Eihän tuollainen nykyaikana tietenkään onnistu. Mutta asian ratkaisi liikennevaloetuus (siis aito sellainen). Sitten meillä olisi "nykyaikainen kaupunkiraitiotie".

  3. #2148
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    "Pikaraitiotie"-sanasta tunnuttaisiin laajemminkin oltavan luopumassa. Siis Suomessa, suomalainen käsitehän se on.

    Sen sijaan on alettu puhua modernista eli nykyaikaisesta raitiotiestä. Se tarkoittaa sellaista ratikkaa, kun uusiin järjestelmiin erityisesti Länsi-Euroopassa nykyään tehdään. Siis suurikapasiteettisista, nopeista ja hyvillä etuuksilla sekä nykyaikaisella radalla varustetuista.
    Itse asiassa olen kyllä ollut käsityksessä, että pikaraitiotie on käännöslaina ruotsin sanasta snabbspårväg, jota näyttää käytettävän Ruotsissa.

    Totta on, että sen käyttö Suomessa on vähentynyt dramaattisesti muutamassa vuodessa. Ilmeisesti Turussa sitä kuulee vielä käytettävän, jos nettikeskusteluista olen jotain ymmärtänyt, mutta Tampereella Aamulehti lahtasi edellisen pikaraitiotienä tunnetun ratikkasuunnitelman niin totaalisesti vuosikymmen sitten, että koko sana on nykyään kaupungissa kirosana. Kaupungin oma organisaatio kehitti korvaavan ratikkasuunnitelman nimeksi termin katuraitiotie, joka ei kyllä ole kovin onnistunut. Muistan että muutama vuosi sitten pohdimme lukuisissa sähköpostikeskusteluissa Tampereen kaupunkiraideryhmässä mikä olisi sopivampi termi, ja konsensus tuntui olevan, että käytetään mieluummin termiä moderni raitiotie. Lukuisten kirjoitusten, nettikeskustelujen ym. kampanjoinnin jälkeen näyttäisi siltä, että tämä alkaa vakiintua käyttöön Tampereella, vaikka tuskin sitä kuitenkaan kehtaa ihan koko kunniaa termin käytöstä omia Kaupunkiraideryhmälle (?). Ja kun kaupunki kerran on Suomen merkittävimpiä toivoja ikinä nähdä käytännössä moderneja raitioteitä, ei olisi ihme jos termin käyttö olisi pikku hiljaa laajentunut muuallekin.

    Mutta kuten sanottu, Turussa taitaa pikaraitiotie olla sanana vielä hengissä johtuen hankkeen erilaisesta historiasta?

  4. #2149

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1877

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Itse asiassa olen kyllä ollut käsityksessä, että pikaraitiotie on käännöslaina ruotsin sanasta snabbspårväg, jota näyttää käytettävän Ruotsissa.
    Jaa-a... Taisi jäädä sana pois käytöstä ainakin Tukholmassa viimeistään vuonna 1999, kun Tvärbanan oli saanut jo nimensä ja odotti jo ensimmäistä liikennöintipäivää. En ole nähnyt sitä missään muualla kuin vanhassa viivakooditarrassa Globenin pysäkkikatoksessa.

  5. #2150

    Liittynyt
    14.03.2008
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Näyttää erittäin todennäköiseltä, että Rantaväylän tunnelin populistinen kuoppaaminen hautaa aikanaan myös ratikkahaaveet. Kuten Tampereen paikallispolitiikkaa vähääkään tuntevat tietävät, olivat tunneli ja ratikka XL-ryhmän järkiavioliitto. Kun SDP kaataa syksyllä tunnelin, ei kokoomuksella ole ratikkahanketta enää syytä tukea. Ratikka ei saa valtuuston enemmistöä, kun suurin osa kokoomksen ja perussuomalaisten valtuutetuista on sitä vastaan ja SDP:n änkyrä/vanhussiipi ei sitä myöskään kannata.

    Tampere ja tamperelaiset ovat suurimmat häviäjät sillä tunnelin mahdollistama Ranta-Tampella, Hämeenkadun joukkoliikenne-/kävelykatu suunnitelma ja ennen kaikkea ratikka jäävät kaikki toteuttamatta. Hienot visiot jäävät visioiksi.

  6. #2151
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6392

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Näyttääkö tosiaan? Kuulostaa kyllä todella pessimistiseltä. Mitkä ovat valtasuhteet Treella, riittäisikö kokoomuksen vastustus kaatamaan ratikan? Ja onko tuo vastustus yksimielistä? Ei kai nyt kaikki kokkareet yhtä hassuhössyä, eikun höyssää, usko?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #2152
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lunastaja Näytä viesti
    Näyttää erittäin todennäköiseltä, että Rantaväylän tunnelin populistinen kuoppaaminen hautaa aikanaan myös ratikkahaaveet. Kuten Tampereen paikallispolitiikkaa vähääkään tuntevat tietävät, olivat tunneli ja ratikka XL-ryhmän järkiavioliitto. Kun SDP kaataa syksyllä tunnelin, ei kokoomuksella ole ratikkahanketta enää syytä tukea. Ratikka ei saa valtuuston enemmistöä, kun suurin osa kokoomksen ja perussuomalaisten valtuutetuista on sitä vastaan ja SDP:n änkyrä/vanhussiipi ei sitä myöskään kannata.

    Tampere ja tamperelaiset ovat suurimmat häviäjät sillä tunnelin mahdollistama Ranta-Tampella, Hämeenkadun joukkoliikenne-/kävelykatu suunnitelma ja ennen kaikkea ratikka jäävät kaikki toteuttamatta. Hienot visiot jäävät visioiksi.
    Tampereen kaupunginvaltuusto:
    • (kok) 17
    • (sd) 16
    • (vihr) 10
    • (ps) 9
    • (vas) 7
    • (kesk) 3
    • (kd) 2
    • (r) 1
    • (sit) 1
    • (skp) 1


    Varmoja ratikkapuolueita ovat (sd), (vihr) ja (vas), yhteensä 33 paikkaa 67:stä. Lisäksi on hajaääniä muista puolueista, kokoomuksesta noin puolet on selvästi ratikan kannattajia. Valitettavasti kokoomuksen ratikankannattajista suurin osa on varavaltuutettuja ja valtuustossa istuvat pahimmat änkyrät.
    Sakari Kestinen

  8. #2153
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Jos ei aivan valtaisaa takinkääntöaaltoa ole tulossa, niin ratikan pitäisi mennä valtuustossa läpi vaikka Rantaväylän tunneli kaatuisikin.
    http://www.tamperelainen.fi/artikkel...a-kysymyksista

  9. #2154

    Liittynyt
    14.03.2008
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Varmoja ratikkapuolueita ovat (sd), (vihr) ja (vas), yhteensä 33 paikkaa 67:stä. Lisäksi on hajaääniä muista puolueista, kokoomuksesta noin puolet on selvästi ratikan kannattajia. Valitettavasti kokoomuksen ratikankannattajista suurin osa on varavaltuutettuja ja valtuustossa istuvat pahimmat änkyrät.
    Ken seurasi maanantaina kaupunginvaltuuston kokousta huomasi, että asetelma on todellisuudessa "ratikkaa rakastavat" vihreät ja neutraalit tai hanketta vastustavat muut ryhmät. SDP:n Salminen ja Kivistö ovat ratikan pahimpia vastustajia yhdessä Höyssän (kok.), Oksasen (sit.) ja persujen kanssa. Ratikkaa yritettiin käytävillä saada "ajan puutteen takia" pöydälle ja elokuun kokoukseen, mutta saivat tämän tällä kertaa estettyä.

    Jos joku kuvittelee, että Rantaväylän tunnelin kaataminen ja ratikan eteneminen eivät liity toisiinsa on täydellisen väärässä. Tunnelin kaataminen kaataa myös ratikan.

  10. #2155

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tampereen kaupunginvaltuusto:
    Pistän tähän jatkoksi Turun varsin samaan tapaan jakautuvan valtuuston, jossa on yhteensä yhtä monta valtuutettua kuin Tampereella (67).

    Tampere / Turku

    • (kok) 17 / 19
    • (sd) 16 / 14
    • (vihr) 10 / 10
    • (ps) 9 / 6
    • (vas) 7 / 9
    • (kesk) 3 / 4
    • (kd) 2 / 1
    • (r) 1 / 3
    • (sit) 1 / 0
    • (skp) 1 / 0
    • (sks) 0 / 1


    Ultrixin mainitsemalla sd + vas + vihr -yhdistelmällä on yhteensä niin ikään samat 33 paikkaa Turussa.

  11. #2156
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lunastaja Näytä viesti
    Jos joku kuvittelee, että Rantaväylän tunnelin kaataminen ja ratikan eteneminen eivät liity toisiinsa on täydellisen väärässä. Tunnelin kaataminen kaataa myös ratikan.
    Myös tunnelin hyväksyminen saattaa kaataa ratikan. Jos tunneli hyväksytään, sanotaan että raha ei riitä molempiin hankkeisiin. Jos se kaadetaan, seuraa tunnelimafian kosto ratikkaa vastaan.

    Silti mielestäni ainoa vastuullinen valinta on kaataa tunneli. Hankkeen budjetti on alimitoitettu, allianssimalli susi ja sopimus kaupungin kannalta erittäin epäedullinen, kun käytännössä koko kustannusnousun riski jää kaupungin piikkiin.

  12. #2157

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Se vain täytyy osata tehdä poliittisesti oikein. Ei kaataa tunnelia tässä vaiheessa kokonaan, vaan vain siirtää tärkeysjärjestyksessä yksi askel taaksepäin. Ei Helsingin keskustatunnelikaan kerralla lyömällä ole kaatunut, mutta todennäköisyys sen lopulliseen hävittämiseen paranee koko ajan.

  13. #2158
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2310

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Se vain täytyy osata tehdä poliittisesti oikein.
    Kyseessä ei ole poliittinen asia vaan huijaus kaupunkilaisia kohtaan. Sopimus on kähmitty sellaiseen muotoon että tamperelaista veronmaksajaa vedetään höplästä. Tärkeintä on että totuus on tiedossa. Jos tieten tahtoen tunneli silti poliittisesti halutaan niin sitten halutaan. Mutta tällaiset kuviot pitää tuoda julkisuuteen ja torpata välistävetoaikeet.

    Tosin sanottakoon että kun 80 % kaupunkilaisista vastustaa tunnelia, sen raivokas lobbaaminen Aamulehteä yksipuolisena propagandavälineenä käyttäen pitää demokratiaa pilkkanaan.
    Viimeisin muokkaaja janihyvarinen; 20.06.2013 kello 20:54.

  14. #2159
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lunastaja Näytä viesti
    Ken seurasi maanantaina kaupunginvaltuuston kokousta huomasi, että asetelma on todellisuudessa "ratikkaa rakastavat" vihreät ja neutraalit tai hanketta vastustavat muut ryhmät. SDP:n Salminen ja Kivistö ovat ratikan pahimpia vastustajia yhdessä Höyssän (kok.), Oksasen (sit.) ja persujen kanssa.
    Salminen ja Kivistö edustavat omaa kantaansa, joka ei ole SDP:n valtuustoryhmän kanta. Vrt.: http://tampere.sdp.fi/files/2012/09/...hjelma2012.pdf
    Sakari Kestinen

  15. #2160
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6392

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen valtuusto päätti eilen rantaväylän tunnelista uudelleen. Tunneli toteutuu.

    http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/11...ja+pontta.html

    Aamulehti kertoo lisäksi, että tunnelin toteutuminen ilmeisesti merkitsee myös ratikan toteutumistodennäköisyyden kasvua: "Toinen ponsi oli, että liikenneinvestointien painopiste siirretään tunnelin rakentamisen myötä joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittämiseen ja raitiotien toteutuksen priorisointiin. Ponsi hyväksyttiin äänin 39–14, 14 äänesti tyhjää."

    Onkohan tulkintani oikea?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •