Eihän tämä tänne kuulu. Mutta kun nyt on mainittu.
Helsingin matelijat ovat sellaisia liikennepoliittisista syistä. Variokin menee Hämeentien maasillalla nätisti ja helposti kuuttakymmppiä (mitattu on). Kantakaupungissa tuo on ihan hyvä nopeus.
Se, että Helsingin raitiotie ei ole nykyaikainen, johtuu vain ja ainoastaan liikennevaloista. Ei siinä tarvittaisi mitään erityistä muuttaa ratageometriassa. Eivätkä matalauraiset vaihteet ja risteykset kovinkaan paljon viivästyttäisi matkan tekoa. Kunhan muu matka sujuisi joustavasti, ei siis "punavaloista" "punavaloihin".
Itse olen kokenut Helsingissä "pikaraitiotien" vielä 1970-luvun alussa, iltasella. Ei ollut liikennevaloja joka risteyksessä ja ne, jotka olivat olemassa, olivat keltavilkulla.
Eihän tuollainen nykyaikana tietenkään onnistu. Mutta asian ratkaisi liikennevaloetuus (siis aito sellainen). Sitten meillä olisi "nykyaikainen kaupunkiraitiotie".